Är företag som flw strategies som att kasta pengar i sjön?

Jag kommer skriva ”tävling” i inlägget men menar tävling/lotteri eftersom lotterilagen inte skiljer på dem sedan 2019-01-01.

När man ser tävlingar på sociala medier (i det här fallet Instagram) så handlar de oftast om marknadsföring, antingen av en enskild produkt, ett företag eller ett varumärke.
Genom att vinsten presenteras så exponeras företaget och ofta krävs det också att man besöker företagets Instagramkonto för att följa det.
Den här typen av följare, som enbart följer för att vinna tävlingar, värderas ganska lågt av flera anledningar.
En av dem är just det – många följer enbart för att tävla och avföljer kontot så fort vinnaren är korad.
Avföljer de inte ett konto de inte är intresserade av så kommer algoritmerna se till att det ändå döljs i deras flöde och är inte mer värt än en ”köpt spökföljare”.
Men… Det som företaget ändå HAR fått ut av den här typen av marknadsförande tävling är exponering.
Eftersom produkten de tävlade ut kommer från företaget och man ombads gå in på företagets konto och följa dem (oavsett var tävlingen skedde) så har med största sannolikhet både företagets logga, namn och eventuell produkt fått exponering genom alla de som tävlade, något som i det långa loppet säkert kan vara gynnsamt för företaget, men exponering är svårt att värdera i pengar då det är näst intill omöjligt att mäta ”lyckad exponering”.

Men att exponering är värdefullt kan vi nog alla vara överens om, och därför blev jag lite fundersam över den här tävlingen jag såg inne hos Therese Lindgren.
En tävling som är i samarbete med coordinatedcompetitions.

Den är förmodligen inte olaglig på något vis, trots att den säkerligen kan ses som vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagens regler eftersom vinsten inte har någonting med det marknadsförande företaget att göra.
Det marknadsförande företaget (som är taggat i inlägget) har nämligen inte heller någonting med de marknadsförande företagen att göra.
Förvirrande?
Jag ska försöka förklara…

Tävlingen som coordinatedcompetitions ordnar går alltså ut på att man ska följa de 34 konton som DE följer.
Alltså dessa:

Det är alltså dessa 34 företag som marknadsföringen gäller, inte coordinatedcompetitions eller Apple (som vinsterna kommer ifrån). Vinsterna är alltså som en typ av ”lockbete” som dessa 34 företag betalat coordinatedcompetitions för att köpa in och locka folk med för följa deras konto.

Det går alltså att följa dessa 34 konton utan att ens ha besökt deras sida, direkt från coordinatedcompetitions lista  (där försvinner exponeringsaspekten av att ha en tävling) och eftersom vinsterna inte har med något av de 34 företagen att göra så skulle jag gissa på att det enda de tävlande kommer minnas från den här tävlingen är Therese Lindgren. Och Apple.

Efter diverse ompekningar från det organiserande kontot coordinatedcompetition så hamnar man slutligen på sidan flw strategies (som tydligen har en aversion mot stor bokstav) som beskriver en av sina tre tjänster på följande vis:

Frågan är väl vad dessa följare (real followers, duh)  är värda? 
Är de värda pengarna dessa företag betalat till coordinatedcompetition/flw strategies för inköp av priser från Apple (30 000 kr) , arvode till Therese Lindgren (förmodligen runt 200 000 kr och uppåt) och slutligen arvode till coordinatedcompetition/flw strategies själva. (okänd summa)

För vad ska dessa företag göra med de följare de fått genom en slentrian knapptryckning bland 33 andra? 
Ingenting.
Vad kan de göra för att öka interaktionen med dessa följare?
Mycket lite.
Företaget kan välja att betala och boosta en uppdatering, men de kan inte välja att boosta den i sina följares flöden utan den kommer bara synas för en utvald målgrupp som inte redan följer kontot. Och vad betalade de då coordinatedcompetition/flw strategies för?

Tanken med coordinatedcompetition/flw strategies är kanske god men frågan är hur bra resultatet kommer visa sig vara i det långa loppet för de betalande företagen?

71 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Puh, jag orkar inte sätta mig in i allt det där.

      Nä inte jag heller, det är roligare att städa bakom soffan

        Eller hur! Sist hittade jag åtta pennor, fem hårsnoddar, en korsordstidning och engångsregnjacka.

          Att hitta en korsordstidning är ju som att vinna på lotteri

          Bara fem? Hittade hela min samling snoddar och klämmor i soffan. Hur de nu hamnar där är oklart?! ?

    Jag tycker att det är intressant att den enda som tidigare taggat företaget på Instagram är Therese. Plus att Indy beauty är ett av företagen man ska följa. Får mig att undra om Therese kanske är en av de som står bakom företaget?

      Eller Thereses kille, jobbar inte han med influencer marketing på något vis?

      Kontona har fått ca 7000nya följare var så det ”funkar” bevisligen men det är ju inte följare som VILL följa vilket alltså inte ger så mkt.
      Therese verkar ju göra reklam för precis vad som helst men känner också att hon nog har ett finger med i spelet bakom här…

        Om man googlar på flw xxx så hittar man att det verkar vara en Celina som är grundare av det! 🙂

    Vad är grejen med att inte använda stor begynnelsebokstav? Lade märke till det när det skrevs om Della Q-tjejerna. Blir orimligt irriterad av det.

      internetkultur

      jag tycker det är snyggt

      går snabbare att skriva om inte annat? har skrivit så online i flera år och tycker det ser bra ut, skönt och jämnt för ögonen liksom.

        Går det verkligen snabbare? Både min telefon och dator gör automatiskt stor bokstav. Då går det ju långsammare att gå tillbaka och ändra till liten? Men det kanske beror på webbläsare och sånt, jag kan inget om sådant?

      Det är för att det ser snyggare ut så. Men sen finns det såklart folk som stör sig på det. Jag föredrar iallafall med liten bokstav, känns lättare/mjukare för ögat eller vad man ska säga ?

        Varför skriver du med stor efter punkt då?

    Otroligt dumt. Man kan nå väldigt nischade målgrupper i stora mängder för väldigt lite pengar på instagram. Jag fattar absolut potentialen i influencer marketing om man gör en ordentlig målgruppsanalys, matchar den med rätt influencer och går in i ett mer långsiktigt samarbete så att målgruppen lär känna ens varumärke och det endorsas ordentligt. Men detta?

    När tävlingen är slut kommer man väl antagligen också att avfölja dessa 34 företag, så ingen långsiktig ”lösning” för att få riktiga följare direkt. Sen att företaget skriver att de hjälper företag att växa organiskt och snabbt, är väl lite missvisande. Är inte hela grejen med organisk marknadsföring att det ska gå *organiskt* och inte påtvingat för att få delta i en tävling, och sedan försvinner antagligen stor del av följarna när tävlingen är över. Men vad vet jag, jag kan ha helt fel…

    Annat intressant: grundaren till företaget heter Celina Blanche. Ett av företagen som ska följas är miablanchekeramik. Någon släkting antagligen. Dessutom ska man följa Celinas egna privata instagram.

      ”Här bor: Mia, maken Ole, barnen Freja, 17, och Sixten, 11. Två barn, Jacob, 28, och Celina, 26, är utflyttade.”
      https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/dromhem/mia-inreder-med-containerfynd-och-egen-keramik/
      Mia är modern. Verkar inte gå någon nöd på henne.

        Det ser ut att vara en fantastisk lägenhet med framförallt en smakfull stil. Hon borde kanske satsa på att hjälpa alla rika influenser att inreda utan att copy paste alla andra influensers tråkiga stil.

          En sådan lägenhet är svår att förstöra med inredning men det går säkert.
          Finns inte många lägenheter i Stockholm med den utsikten.

      Hittade även att hon är även grundaren till ett modemärke med inriktning på att ”offer fast fashion in a more climate-friendly way”, hon nämner plast i haven lite i förbifarten och hur hon vill ”empower women”. Inget om hur hon gör för att minska plast-användandet eller om vad hon gör för att stötta kvinnor i modebranschen. Eller, förlåt, hon säger ju iofs ”I want to buy my clothes from brands that are runned by women, and owned by women”, men ingen mer info om vad detta skulle innebära. Man får enkelt anta att det är exakt samma kina-producerade skit som alla andra säljer, med exakt samma genomskinliga beskrivningar om kvinnligt entreprenörskap eller miljön som alla andra skitföretag.
      Hon var ju i alla fall ärlig om att det var fast fashion 🙂

        ”runned”.. xD

          ”runned” anges i lexikon som ”nonstandard” vilket betyder att det är fel enligt vad de flesta med engelska som modersmål anser. ”runned” finns och används men det är alltså WRONG!

        Vaye?

    Det blir väl billigt när 34 företag går ihop och skramlar till ett gemensamt pris. Visst, de får inte lika tydlig marknadsföring men det är troligtvis många som kommer delta och man får ner kostnaden rejält.

      Nej men någon ska ju betala för Thereses marknadsföring också, den lär inte vara billig för ett sådant inlägg.

        Säg att Camilla har rätt och det kostar 200 000, det blir inte ens 6000 kr per företag.

    Tack för bra gräv, Camilla!

    Hur orkar dom dubbelkolla att varje konto som tävlar följer alla dessa konton.

      Antagligen drar de en vinnare och kollar så att hen följt instruktionerna. Om inte, dras en ny.

    Orkar folk ens tävla så?

    Jag blir spyless på dessa tävlingar och även de man ska tagga sina 10 polare i…

    Även de tävlingarna när man ska göra en story av tävlingsinlägget… Snacka om gratis reklam.

      De när man ska tagga vänner i posten/kommentarerna är inte tillåtet på facebook och instagram. Trött på företag som inte kollar upp vad som gäller.

        Jasså?

        Då kan man anmäla de alltså? ?

          Haha en del är så glada i att anmäla alltså ?

          Ja du kan anmäla. Nu är söndagen räddad.

        Sist jag kollade bröt det bara mot reglerna på Facebook, inte Instagram men det har kanske ändrats?

            ”Vi vill passa på att säga att många av tipsen i det här inlägget även gäller på andra sociala medier (bland annat Instagram), eftersom svensk lagstiftning är densamma och plattformarna har liknande regelverk.”

    Det sista man vill göra är något en influenser säger åt en, som att följa andras konton. Skulle typ känna mig smutsig om jag gick dem till mötes där haha.

    Vad är grejen med syntolkningen?

      Att folk med synsvårigheter ska få ta del av bilden?

      Har man en synskada och därför har hjälpmedel för att läsa så läser hjälpmedlen upp texter på hemsidor. Hjälpmedlen kan inte tolka bilder, därför väljer en del att syntolka bilder i text så att de som använder sig av text-till-tal även ska kunna få en uppfattning om vad bilden föreställer.

        Tack, har också alltid undrat.

    https://se.linkedin.com/in/celina-blanche-b8348291
    Celina Blanche, intressant CV.
    Lexington, Nestlé, Nelly, Glossybox, Vaye och nu Flw Strategies.

    flws strategi är ju lönlöst om man avföljer ett konto efter tävlingens slut. Chansen finns att man intresserar sig för innehållet av några konton men hur många av dessa nya följare blir aktiva och inte passiva följare?

      Förmodligen vinner de på att många inte orkar avfölja ändå efter tävlingens slut.

        Ja, man räknar med att följarna åtminstone hänger kvar ett tag innan de avföljer.
        Några kanske rentav hittar något intressant på vissa av dessa nya konton de följer i hopp om att vinna ett pris 🙂
        Följare är ändå alltid färskvara på Instagram.

      Det är ju samma för alla give-awaytävlingar. Folk som taggas följer till dess att vinnaren har annonserats. Du som kontohavare har alltså köpt uppmärksamhet (exponering) till ditt konto. Sen är det upp till dig att förvalta den och se till att folk inte avföljer genom att ha ett intressant flöde.

    Jag finner uttrycket ”tävla ut” synnerligen irriterande.

    Antingen LOTTAR man ut något (och drar då en slumpvis vinnare bland de som – på ett korrekt sätt – deltagit i lotteriet) eller så anordnar man en tävling där någon blir vinnare av ett pris. Vanligtvis när det gäller tävlingar, är det den som presterar bäst (hoppar högst, springer fortast, lyfter tyngst osv) som vinner.

    OBS! Det heter spellagen och inte lotterilagen från 2019-01-01 😉 Mvh en alldeles för petig juriststudent

      Anledningen till att alla hatar jurister

        Den åsikten får du stå för själv

        När det gäller riktiga regler och lagar så tycker jag också att det är viktigt att det blir korrekt, och är glad när personer med rätt kompetens kan bidra till det. Mvh inte jurist.

          Ja att de följs korrekt är viktigt, men vad de egentligen heter är mindre relevant att vara bajsnödig om kan jag tycka.

      Jurstuds första terminen /snart färdig jurist

    Äsch. Skriv gärna om att om man vinner ska man betala skatt. Eller är det inte så? Jag följer ingen på Instagram mer än mina vänner och bekanta så skönt. Ibland kikar jag in hos någon influencer men väljer att inte följa någon.

    Universum postade ett inlägg i morse som hon snabbt tog ned för det var ”fel version”. Hm. Eller var det så att flera påpekade att inlägget var onödigt, lätt att identifiera personerna i och att det är sällan endast en person felar. Märkligt inlägg där hon framställdes som ofelbar, förlåtande, bäst inom många områden osv osv. Hängde verkligen ut flera personer på ett sätt som inte rör fler personer än de inblandade.

      Läste också det, tyckte det var ganska lätt att identifiera åtminstone en av de före detta vännerna.

    Är det någon som vet varför man ibland skriver siffran i parentes efter att man skrivit ut den med bokstäver? Som Therese gör i texten, ”En (1)”. Har alltid undrat. Är det bara för övertydlighetens skull eller finns det något annat syfte?

      Hm, jag gör det ibland i tjänsten och då är det för att vara övertydlig… vet inte om det är korrekt gjort däremot.

      Om jag skriver att jag ”träffade en person med andningsmask igår” är det ju rätt allmänt. Skriver jag att jag ”träffade en (1) person med andningsmask igår” är det tydligare att det endast var EN person och att det var något viktigt med just det. Kanske är man upprörd över att det endast var EN (1) person som använde mask.

      Sorry för dålig förklaring, är lite bakis 😛
      Hoppas du fattar.

    Gud vad min hjärna inte orkade läsa något alls… den är rätt avkopplad så här en söndag iof.

    Känns inte som att de där företagen kommer få några seriösa följare. Abolut pengar i sjön. Dock verkar många vara Celinas släkt och vänner så det kanske inte gör så mycket?

    Lägg ner flaskan nu

      Äh, kommentaren jag svarade på försvann ?

    Exakt samma upplägg som Kardashians och Scott kör med jämna mellanrum. Det är en bild med 10-20 märkesväskor plus cash. Man är med och tävlar genom att följa alla konton ett konto följer.
    Tävlingarna sägs vara äkta och priserna helt sjuka! Men med tanke på antalet nya följare man får av att Kardahsians och Scott promotar det måste vara värt enorma summor pengar!

      The Ace Family har en liknade tävling nu. Ca 500.000 kr. kan man vinna.

    Förlåt, men jag förstår faktiskt inte poängen med den här artikeln.. om den inte syftar till annat än att smutskasta personerna bakom tävlingen, eller marknadsföringsevent som vi också kan kalla det för. För det är väl självklart att folket bakom detta tjänar pengar på upplägget, eller är det någon som trodde något annat? Sen när blev det fel att tjäna pengar på ett upplägg (i det här fallet en tävling) som man skapat genom kunskap, kontakter och som är frivilligt att delta i och som gynnar – eller åtminstone inte missgynnar – alla inblandade. För de inblandade företagen är det för mig som vilken annan marknadsföringskostnad som helst, man betalar helt enkelt för exponering som ska gynna den egna verksamheten. Hade lika väl kunnat vara TV4 som tar betalt för att exponera ett varumärke i TV, vilket de såklart tjänar pengar på. Eller vet ni vad, hade till och med kunnat vara de företag som betalar Camilla för att exponeras på denna blogg.. Ska vi klanka ner på Camilla och hennes ”BLOGG BEVAKNING” (som tydligen har en aversion mot gemener..). Nej för jag tror – eller i vart fall hoppas på – att gemene kvinna och man är större än så. Och för att svara på frågan som ställs i den här artikelns rubrik ” ÄR FÖRETAG SOM FLW STRATEGIES SOM ATT KASTA PENGAR I SJÖN?” – Nej det är inte som att kast pengar i sjön, tvärt om når deltagande företag ut till en väldigt bred målgrupp på ett sätt som traditionell media inte kan erbjuda. Men självklart måste varje företag själva fråga sig om deltagandet är värt det för dem specifikt inom ramen för deras marknadsföringsstrategi. Men valet är deras, personerna bakom erbjuder enbart plattformen. Och precis som TV4 (eller Camilla..) har de enligt mig rätt att tjäna pengar på att sätta ihop och erbjuda den plattformen. Marknaden styr = marknadsekonomi. Jag är founder till ett av de företag som deltagit i denna tävling (och nej, jag är varken mamma, pappa, syster eller annan släkting eller till och med i samma vänskapskrets till någon av nämnda personer bakom tävlingen..) och jag är extremt nöjd med utfallet av hittills. Jag kommer definitivt att delta i fler sådana här event helt enkelt för att det idag är det bästa sättet för mitt företag att marknadsföra sig. Självklart att det kostar och självklart att jag är villig att betala för det! /AS

    Brukar normalt aldrig lägga in kommentarer, men efter att vi nu hamnat i en situation med det ovan nämnda företaget (FLW Strategies), så tänkte jag dela med mig av mina tankar.
    Blev kontaktad av dom i starten av Mars, gick med på en deal att vara med i en tävling med en influencer som skulle köras veckan därpå, betalar in överenskommen summa, veckan därpå så händer inget. Jag mailar och frågar vad som inträffat. Får sen ett utskick där de hänvisar till Ukraina-kriget och menar att det är osmakligt att köra en tävling under rådande omständigheter. Influencern som skall hålla i tävlingen, hon for omkring på semester i fjällen, och sen vidare till Köpenhamn som om inget har hänt, så givetvis så är det inte hon som tagit beslutet att det vore osmakligt att köra en tävling med tanke på det som sker i Ukraina. Och min egna perosnliga uppfattning är att man kan aldrig skämmas för att leva för att det sker något hemskt någon annastans, för då kan vi lika väl sluta leva direkt, för det är så många orättvisor som sker varje dag i vår värld, det är så världen ser ut tyvärr.
    Min egna slutsats är väl att Ukraina ursäkten är något de drar till med för att tillräckligt många företag inte varit intresserade av att delta.
    Jag mailar tillslut och säger att vi inte längre är intresserade då det dragit ut för långt på tiden. FLW vill ej återbetala pengarna och hänvisar till avtalet. Dock så står det i avtalet att om det blir förseningar så har vi rätt att bryta avtalet och få en återbetalning. Om de på allvar var ett seriöst bolag så gör man utan tvekan en återbetalning, men här väljer de alltså istället att skita ner sig för en skitsumma. Kommer vi vara med igen, absolut inte av ren princip och inte heller någon av de 6 andra e-butikerna som jag arbetar med.
    Om det är en bra idé med denna form av marknadsföring tror jag i övrigt beror på hur man bearbetar de nya följarna direkt när man ”anskaffat” dom. Men här har vi haft en väldigt dålig erfarenhet av det här företaget, och de svarar knappt på mailen vi skickar nu, så dåligt och pinsamt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.