Mer kroppar, mindre kungarkunskap i skolan!!!

https://www.instagram.com/p/CGHnM7OnTs9/

Jag fick tips om det här inlägget på Instagram och kan bara hålla med avsändaren som skrev så här:

Utbildning i att undervisa i sex och samlevnad blir nu obligatoriskt på samtliga lärarutbildningar i Sverige, inte en dag för tidigt.
Tidigare har det endast varit obligatoriskt för mellanstadielärare, men nu införs det på alla lärarutbildningar från förskoleklass och uppåt, rapporterade SvD tidigare i höst.
Sex och samlevnad, även kallad sexualkunskap, döps samtidigt om till ”sex och relationer”.
Alltid något, eller vad säger ni?

Helt ärligt, fick ni med er någonting matnyttigt från sexualkunskapen i skolan?
Något alls? Någon?
Bortsett från the infamous Gudrun Schyman-filmen, minns ni NÅGONTING alls?

GRYMT inlägg av Emilia Thörn!

227 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fick mycket användbar info i skolan. Men man ska komma ihåg att som 14åring är det mycket som är pinsamt och det kan vara svårt att ta in.

      Du får gärna berätta vilken skola som har ”mycket användbar info”. När jag gick i skolan så var sexualundervisningen 30 min. Pojkar har snopp och flickor har slida. Skulle förvåna mig om mycket har ändrats.

        Jag fick också bra information, och mina barn har fått ingående relationslektioner förutom sexualkunskap.

        Minns att vi fick gå till ungdomsmottagningen några gånger och lära oss allt från mens, sex, kondomer och ”allt däremellan”, men sen var det ju som Anonym skrev mest fnitter och pinsamt att sitta och lyssna på en vuxen prata om sånt så man tog ju knappt in allt

          Är du säker på att um visste att tjejen ifråga hade en 25 årig pojkvän?
          Var ihop med en 27 åring när jag var 15, frågade någon vuxen hur gammal min pojkvän var svarade jag bara han är lite äldre.. För min familj berätta jag inte alls. Helt sjukt egentligen.
          Kommer ihåg när jag själv var 27 och såg 15 åringar, bara barn ju, ska inte behöva ha 25 åringar flåsande efter sig?

        Oj, när jag gick i grundskolan ca 00-08 så fick vi grundläggande sexualkunskap i 4:an (mest det biologiska) sen hade vi en hel specialvecka i 7:an, 8:an och 9:an om sex och samlevnad där vi hade gemensamma sessioner (killar och tjejer), separata, vi hade besök från läkare, RFSU, pratade om sexualitet (HBTQ+ inkluderat), vi lärde oss om det biologiska (allt som beskrivs om mens ovan och mer bla).
        Gick på två olika kommunala skolor i Norrköping. Har personligen alltid tyckt att sexualundervisningen i Sverige är fenomenal jämfört med andra länder eftersom jag förutsatte att alla hade det såhär.

          YES!

          Jag har samma erfarenhet som du. Är född 91 och har alltid tyckt att sexualundervisningen var bra. Våra lärare pratade mycket om samtycke, dom från RFSU pratade om olika sexuella läggningar och var väldigt inkluderande. En barnmorska pratade om mens och hur kroppen fungerar. Vi hade med temaveckor i sjuan, åttan och nian. Jag gick i skolan på en väldigt liten ort i södra Sverige.

            Instämmer, också född 1991 och jag tyckte som tonåring vi hade FÖR mycket undervisning i sexualkunskap för det var ju pinsamt att sitta och ta in det där tillsammans med hela klassen.
            Mens-samtal hade vi hos skolsköterskan redan i årskurs 4, då tog sköterskan emot oss i olika pojk och tjejgrupper och diskuterade mens med oss.
            I högstadiet var det minns jag hur pinsamt det var att lyssna på 55åriga Åsa som förklarade vad orgasm var men nog var det bra med undervisning.

            Samtidigt som jag fick lära mig nordisk och svensk historia, med alla våra kungar.

              Haha, men eller hur? Man kan lära sig om båda, liksom. Plus att man kan säga så om allt i skolan, jag är jurist och har 0 användning för periodiska systemet, atomers sammansättning eller Pythagoras sats i mitt liv just nu. Däremot pratade vi om gamla kungar under Rättshistoria, så jag menar…

            Oj vad olika det kan vara. Är född 95 från en mindre kommun i södra Sverige. Där var det i princip att killar hade snopp och tjejer slida, ingenting om samtycke, HBTQ, relationer eller någonting. Ingenting som egentligen var någonting av värde. Sedan fick vi tjejer besöka ungdomsmottagningen där en barnmorska pratade, men det handlade mest om mens och det kändes rätt gammalmodigt.

            Men problemet var väl att vi hade separata undervisningar- dvs. killar fick aldrig lära sig om mens, pms etc

              Vi hade en separat lektion av väldigt många, allt annat var tillsammans. Killar fick läsa om mens och PMS med. Tjejer fick läsa om målbrott. På den uppdelade lektionen fick vi med livmoder se och känna på olika mensskydd och lära oss hur de används. Vad de andra gjorde vet jag inte.

          Även jag född tidigt 70-tal fick samma upplägg som Ella skriver så jag kan absolut inte klaga.

          Hade liknade upplägg på 90-talet på min skola i Västerås.

        En rätt sjuk grej som jag tänker på ibland: I 6an kom skolsköterskan och skulle pratat om mens med oss tjejer och vad som händer i kroppen när den kommer etc – all good. Men sen avslutas allt med att hon ger ut tamponger med uppmaning om att man ska gå hem och prova sticka upp den så att man sen är redo när mensen kommer. Jag gjorde detta och fick hur ont som helst, i och med att jag inte hade någon mens. Var efter det länge rädd för att använda tampong och trodde att det var något som bara skulle göra ont.

          Låter ju väldigt hemskt. Usch.

      Allt jag minns av sexualundervisningen var att vår matte/NO/träslöjdslärare vid några tillfällen hade ”sexualkunskap” med oss. Det vi fick lära oss var i princip hur en kuk och fi**a ser ut, hur befruktning går till och hur farligt det var med sex pga alla livsfarliga könssjukdomar. Det var allt.

        Ska tillägga att jag är född 87

          Vad är det för fel på fitta?

            Fastnat i modd tidigare när jag skrivit det

      Läste Kamratposten, ”Kropp & knopp”!
      (På 80-talet)

      Grundskolan jag gick i var visserligen en friskola, men vi hade sexualkunskap i säkert 3 månader. Besökte ungdomsmottagningen, RFSU var och föreläste hos oss, en man som hade HIV, m.m. Vi hade uppdelad undervisning, tjejerna för sig och killarna för sig, så att alla kunde ställa pinsamma frågor m.m. Man kunde även lägga frågor på en lapp i en låda. Läraren gick igenom samtliga frågor med båda delar av klassen. Tjejerna fick bestämma vad läraren skulle kalla kvinnans underliv, och killarna fick bestämma vad läraren skulle kalla deras genitalier. Det var faktiskt väldigt bra och nytänkande :). Runt 2007. Vi hade även temamånad om droger och så.

    Hur man som tonåring blir påprackad p-piller – så j-vla trist.
    Trodde jag var en fullständigt melankolisk och deprimerad person som ung vuxen, oförmögen till hållbara och goda relationer, mellan 17 och 22 ca. Slutade med p-piller och blev en levnadsglad människa med energi och idéer – och sexlust. Fem viktiga år av mitt liv och en stor del av min självbild, diverse psykbesök och terapi gick åt – FÖR ATT VUXENVÄRLDEN/SAMHÄLLET TYCKER ATT DET ENKLASTE ÄR ATT PROPPA UNGA TJEJER FULLA MED SKITSYNTETHORMONER!

      Mellan 16 och 32 för mig…. gråa år jag aldrig får igen.

        Hehe skrev en kommentar för länge sen här på bb om att mina vänner inklusive min syster som börja på p-piller direkt när de börja sjuan blev helt förändrade. De blev arga, ledsna, ”elaka” och ja helt olikt sina vanliga själv. Men näää det var ju bara att de var emotionella tonåringar! Blev halvt halshuggen i kommentarsfältet för att jag ens yppat att det kanske hade ett samband med p-piller användning.

        Min syster gick av p-piller för ett år sen och hon säger precis som du. Att det var som en grå ridå som föll ner och hon kunde se klart igen. Att hon inte alls var en ”ledsen” person som hon trodde hon varit i 10+ år.

    Hur man som tonåring blir påprackad p-piller – så j-vla trist.
    Trodde jag var en fullständigt melankolisk och deprimerad person som ung vuxen, oförmögen till hållbara och goda relationer, mellan 17 och 22 ca. Slutade med p-piller och blev en levnadsglad människa med energi och idéer – och sexlust. Fem viktiga år av mitt liv och en stor del av min självbild, diverse psykbesök och terapi gick åt – FÖR ATT VUXENVÄRLDEN/SAMHÄLLET TYCKER ATT DET ENKLASTE ÄR ATT PROPPA UNGA TJEJER FULLA MED SKITSYNTETHORMONER!

      Ja ok. Jag har samma upplevelse som du med piller, minipiller då. Mår så mycket bättre utan dom, men kan inte leva utan dom heller. Blöder så otroligt mycket. Vi snackar, byta tampong varannan timme pga blöder igenom tampong + tjockaste bindan i åtta dagar. Får extrem järnbrist pga detta och kan knappt sköta mitt jobb. Kan knappt sitta ned vid ägglossning pga så öm i f*ttan.

    Jag fick bra information i skolan, problemet var att många i klassen var omogna och flamsade sönder lektionen.

    Sen tycker jag att fokus hos ungdomsmottagningen och specialundervisning för barn borde ligga mer på att vänta med sex, inte att ge 14-åringar p-piller. Barnen luras att tro att man ska ha sex och att sex medan man fortfarande går i grundskolan är det normala.
    När jag som vuxen pratar med mina vänner om sex känner samtliga att de kunde ha väntat flera år med sexdebuten utan att gå miste om något.

    Född ca 80, obefintlig sexualkunskap i min skola.

    Jag är 09.13: ”specialundervisning” ska vara ”sexualundervisning” såklart.

    Svårt det där. Tänk två 11-åringar. En kille som har långt kvar till puberteten och en tjej som är väldigt nära. Ganska svårt med gemensam undervisning.

    I det bästa av världar skulle ju föräldrarna va bra förälder.

      Men hur hjälper jag mina döttrar som förälder nu då att få en bra sexualundervisning? Alltså undrar genuint.

        Vet du inte själv något om sex och relationer? Sätt dig med ungdomen och läs ungdomsmottagningen på nätet umo.se
        Utgå därifrån och ha en dialog. Det tror jag blir toppen.

        1177.se är ju en start för dig.

          Tack för sakliga och fina förslag ??

            Varsågod!

            1177 har jättebra info och länkar vidare till ovan nämnda umo.se

            Fragachans.se är toppen för barn från 10 år?

        Sedan skaffar väl unga mycket av sin information från nätet? Problemet med det är att väldigt lite av all information modereras och/eller präglas av skilda normer där synen på samtycke och ovälkomna närmanden är olika.

        Exempelvis ett utdrag från post på reddit som fick 4.4k (88%) likes och blev en ganska livlig debatt:

        ”For men: honestly, you gotta go for the kiss.
        If you attempt it and it comes out awkward, whatever, screw it. you tried. if she likes you, she won’t care.

        It will take you from being seen as a friend to now being seen as a romantic and sexual option.
        And that’s ultimately the goal to being in a relationship right?”

        Efter en hel del kritik lades det till tillägg att man kan fråga först, vilket ju var välkommet.
        Länk: reddit.com/r/dating_advice/comments/dr0i0l/for_men_honestly_you_gotta_go_for_the_kiss

        Skulle råda alla föräldrar att googla på svenska och engelska för att se vilka råd och forum ungdomar hittar på nätet.

        Jag vet att Vulverine Koos har utbildningar som man kan ha med barnen för att lära känna kvinnokroppen. Finns säkerligen information på hennes Instagram eller hemsida som du kan dela med dina döttrar.

      På min skola delades det upp mellan killar och tjejer. Tror det kan vara en bra idé att bedriva sexualundervisning uppdelat på det sättet, av flera olika anledningar.

        Blir svårt med alla ’hen’.

          Får väl vara ”alla med snopp i rummet till vänster” och ”alla med snippa i rummet till höger.”…

            Fast då blir ju ”snoppbärare” som bär ”tjejkläder” kränkta. ?

      Vill också bara tillägga att det även för bra föräldrar är svårt med sexualundervisning och har alltså sällan att göra med huruvida man är bra eller dålig förälder. Dessutom kan barn vara extremt obekväma med att prata sex med sina föräldrar och gör det mycket hellre med t ex en lärare.

    På gymnasiet kom vår skolsköterska och pratade med klasserna. Det enda jag minns är att hon sa att sex ska vara mer än ”in ut sprut slut”.

      Hahah. Förlåt men gud vad tragiskt. antar att killarna iaf tyckte det lät skitkul

      Vi hade inte ens någon sexualundervisning i gymnasiet. Fick endast 30 min i Högstadiet och det var katastrof.

      Då var ni fullärda sen då! ?

    Nu är det t.o.m. stavfel i rubrikerna. Kungakunskap.

    Tycker du har blivit slarvig. Har du tröttnat?

      Det är också inlägg som är baserade på flera dagar gamla inlägg eller hånande av det ”gamla vanliga” som Anna och Bella. Ingen granskning eller knappt hänga med utan bara lägga upp utifrån ”tips”.

        Granska Vanessa och hennes sjuka klinik!

          STOPPA Skiten!

        Håller med. Ganska trötta inlägg igår.

      Det är talspråk och visst kan man skriva talspråk emmellanåt. Alla fattar nog vad som menas. Tycker det är viktigt att ta upp ”kungakunskapen” och osynliggörandet av kvinnor rent historiskt.

        Men cam kan ju inte skriva fattar inte ens varför hon envisas ibland hon har ju uppenbarligen inget intresse för skriven text och språk

          Har själv använt ordet Kungakunskap då i en mer nedsättande term som kväver andra historiska kunskaper vilka hålls dolda av just Kungakunskapen. Vår historia är så mycket mer än Kungakunskapen! Begreppet sitter mycket fint för min egna del även om det inte

          Kungakunskap är ganska central i den diskriminerande historikens historia där så många osynliggjorts så länge.

        Nej, ”kungarkunskap” är fel i både tal och skrift. Googla ”kungarkunskap”, så får du en träff – det här blogginlägget!

          språk⎜pol•is substantiv ~en ~er
          det sjukliga beteendet att dels haka upp sig på språkliga detaljer, dels inte kunna låta bli att meddela omvärlden detta; personer som lider av sjukdomen saknar sjukdomsinsikt, varför ett faktiskt tillfrisknande i praktiken blir mycket svårt till omöjligt att uppnå; smittorisk: medelhög, beroende på mottaglighet hos dem som kommer i kontakt med sjukdomsbäraren; sjukdomen hör till familjen hybris, underavdelning storhetsvansinne (hybris linguistica)

            Men gudars, spegel på den här alltså.

          Kungarkunskap ska dock inte blandas samman med kungligt stånd eller blueballs.

      Och radbrytningen i rubrikerna är hemsk!

        Det mest stereotypa på hela bloggen är kommentatorernas val av namn.

    Jag är helt förundrad över att nutidens unga kvinnor inte verkar veta något om sin kropp. Det har faktiskt aldrig varit så enkelt att ta reda på det som nu, fakta överallt, 1177 till att börja med. Som ung på 60-70-talen visste vi vad mens var, att vissa hade ont innan utan väsen kring det, könssjukdomar (gonorre via rfsu som gjorde reklam för kådisar) sexspalt i Expressen (inge o sten). När jag gick i sexan, 11 år, fick vi se film om mens, sponsrad av bindföretag. Ibland undrar jag om dagens kvinnor inte har några instinkter kvar, de problematiserar grejer direkt som att livet någonsin skulle kunna vara en enkel, lycklig smärtfri historia.
    Här är lite evidens kring p-piller som kan vara bra att känna till istället för anekdotisk bevisföring av typen alla mina tjejkompisar.

    Jag har som 32-åring tagit reda på det mesta jag vet om mens på egen hand. Det var först när jag ville bli gravid som jag började reflektera över ägglossning och cykeln. Sån ögonöppnare för mig och mitt mående när jag kunde förstå hur allt hängde ihop.

    I skolan så sammanfattades menstruation ungefär såhär: En kvinna har mens en gång i månaden. Man behöver då använda menstruationsskydd som binda eller tampong. Kvinnor kan uppleva smärtor under ägglossning och kan få känna sig extra känsliga. Det kallas pms.

    Jag förstår att 14 åringar kanske inte kan ta in all information för att det kanske känns pinsamt eller irrelevant just då men vore det inte ett stort steg till att sluta anse att mens, flytningar eller pms ska vara något skämmigt och negativt? Att undervisa ingående i hur det fungerar och normalisera kroppen borde kunna ta bort skammen.

    Åh vad jag bara vill ta hand om alla vilsna ungdomar som gör saker med och mot sina kroppar som dom inte behöver. Inte för att jag själv är skyddad från det.. Men jag vill hjälpa till att bryta det för framtida generationer.

      Det är väl den allmänna biologilektionen… sen behöver väl både killar och tjejer ”egen” info. Även om det är viktigt att veta vad som händer även det andra könet.

      Som med många ämnen i skolan, så tycker jag att det förekommer för lite repetition av kunskap. En sådan central och viktig del av människors liv som kroppens funktioner- kanske borde ha flera lektioner tillägnade sig, I lite olika åldrar, och med en start tidigt.

      Repetition är kunskapens moder. 🙂

        Det skulle vara så intressant att veta lite mer om dig. Är du lärare? Har du barn i skolan? Jag tycker att du uttalar dig så generellt i texten; du tycker (grundat på vad?) att det är för lite repetition i skolan. Menar du skolan generellt eller just dina barns skola? Du kanske har massor av fakta som du bygger det på, annars blir det liksom bara en generalisering.

          Jag bygger på mitt minne av hur det var när jag gick i skolan. 🙂 haha… kanske skulle förtydliga, att jag vet inte riktigt hur mycket repetition som förekommer nu. Men där jag gick i grundskolan, så fokuserade lärarna inte så mycket på repetition och sådant (att man ska kunna saker utantill). de fokuserade mer på att kunna argumentera för sig. Det var inte mycket ’nöta in kunskap’.

          Det varierar säkert skolor emellan, tyvärr gick jag på en flumskola, som inte värdesatte kunskapsinnötning.

            Fast det är inte skolans eller lärarnas ”fel” att det inte förekommer så mycket ”nöta in” idag. Läroplanen ser inte ut som den gjorde förr utan styrdokumenten har ju ändrats. Såklart måste lärarna anpassa sig efter det som står i läroplanen, dvs mindre färdighetsträning utan istället fokusera på andra förmågor.

              Ja det är läroplanens ’fel’.. men faktum kvarstår att det inte är det mest effektiva för inlärning, oavsett anledningen till att den ser ut så.

    Född -88, gick på högstadiet tidigt 00-tal. Vi fick i årskurs nio besök av en representant från RFSU, som var exakt 0 procent obekväm i sin roll och bara körde på. Så sjukt mycket bättre än de stackars stakande lärarna som hellre ville dö än att prata om kondomer.

      Fast det är ju biologilärare som ansvarar för sexualkunskap, det är ju verkligen en relevant del av ämnet biologi så det borde de klara av utan allt för mycket problem! Annars kan man välja andra ämnen att undervisa i och inte stå och stamma i vuxen ålder över något så odramatiskt som kondomer!

        Fast en stor del av poängen här är väl att ”sex och relationer” är väldigt mycket mer än ”biologi”.

        Ja, så kan man ju känna, men hur man tycker att det borde vara och hur det är är ju två olika saker. Nu är det ju nästan tjugo år sedan, så dagens biologilärare kanske är mer chill, men för mig var det extremt värdefullt att möta en vuxen, som jag i övrigt inte hade någon relation till, som kunde avdramatisera det hela och ge en rätt fin bild av det här med att ligga (eller inte ligga).

          Född -89, minns också besöken av RFSU (samt besök vi fick göra på ungdomsmottagningar och träffa barnmorskor) som superbra. Kanske inte det allra mest lörorika rent teoretiskt dock, men väldigt avdramatiserande. Minns det definitivt som ett ögonblick som gjorde mig tryggare i min sexualitet.

        De skall ju stå för det biologiska… men det finns ju många andra delar runt kroppen sex som inte bara har med biologi att göra

      Jag hade samma biologilärare som min bror… en gammal och grå gubbe som verkade typ impotent med tanke pp hur bittert han pratade om sex.
      Ajustja, min bror är 22 år äldre än jag är…

        Inget konstigt med att nån arbetar över 20 år i samma yrke.

          Nä absolut inte, men han var ju gubbe redan när brorsan gick i skolan och kanske skulle man haft någon yngre att undervisa ett sådant ämne?

            Han kanske skulle slippa undervisa folk som sitter och funderar på huruvida han är impotent eller inte…

            Någon yngre? Tror du bara yngre har haft sex eller? Åldern är väl helt irrelevant eller snarare bättre med en mogen erfaren person.

            Och om den yngre är oskuld då?

            Du är ju ett praktexempel på ungdomar och att de inte går att lyssna på. Tänk om ni hade visat intresse för ämnet istället kanske det hade varit en annan femma?

              Fair point angående åldern. Men den här gubben var äldre och religiös och med det så tyckte många i klassen att det varit bättre med någon yngre och mer öppen inför sex övh. Kanske någon som gillade sex tillochmed?

              Ja det är svårt som ungdom, och kanske lättare att som vuxen anpassa sin lärteknik? Jag menar det är ju skillnad på lärare och lärare. Det är ju inte bara ämnet i sig. Och sexualundervisningen är ju helt klart mer intresssant än teknik och fysik för många tonåringar..

    Jag är 26 (född 94) och vi hade inte heller någon direkt ”bra” undervisning i sexualkunskap. Våra två lärare vi hade tyckte det var så pinsamt och skämmigt.

    Minns faktiskt inte någon lektion om någon kung heller. Det jag minns är min religiösa lärare jag hade i årskurs 2. Vi skulle samlas i bibblan och sjunga med i hennes psalmer minst en gång i veckan. Den enda religionen hon pratade om var Kristendomen och Jesus. ?

      Man borde lägga vardagsekonomi och vad skulder och lån innebär osv osv på schemat framför att lära sig att dra på en kondom på en gurka, som någon skrev i tråden.

        Det ska ju ingå i hemkunskapen.

          Gurka?
          Ja, vi fick lära oss mycket om råkost i hemkunskapen.

    Som vanligt så skiljer det sig mycket mellan olika skolor och lärare.

    Alla jag känner tycker som vuxna att de började ha sex för tidigt (utom jag som var sen).
    Vuxenvärlden utgår från att tonåringar kan bedöma själva när de ska ha sex, kondomer och p-piller strösslas frikostigt och efteråt känner många unga ”fan vad hände egentligen”?
    Ungdomsmottagningen borde ha mer fokus på att våga vänta, och att våga säga nej.

    Det enda jag minns av sexualkunskapen vi hade (i sjuan/åttan?) var att läraren (äldre man) njöt alldeles för mycket av det, betonade alla ord som kunde anspela på sex och var allmänt sliskig.

    Sen att han hade ett rykte om sig att vara pedofil gjorde ju inte hela upplevelsen så mycket trevligare. ?

      Ja sånt där kan jag tänka mig förekommer.

    Vet att det är ovanligt (tyvärr) men jag/vi hade faktiskt en fantatisk lärare som tog sexualkunskaps lektionen på största allvar.

    Vi lärde oss allt om sex, olika sexualiteter, mens och ägglossning, hur man tar på och av en kondom (vi fick göra det på en gurka) samt att vara försiktig med naglar/annat vasst. Könssjukdomar och hur de behandlas etc. Vi var väl runt 13-14 år då och tyckte att det mesta var jätte pinsamt, men jag lärde mig väldigt mycket trots allt och var/är tacksam för det senare i livet när den kunskapen behövdes.

    Född 96. Hade en lektion i högstadiet med vår biologilärare som var en äldre man som själv tyckte det var jättepinsamt. Tror det var på en extremt basic nivå att spermier kommer från killen och ägg från tjejen typ. Katastrof.

      Blev ditt sexliv drabbat av det där, eller har du löst det iaf?

      Var det verkligen all info ni fick under hela skolgången?! Inget besök till ungdomsmottagningen eller ngt?!

        Har liknande erfarenhet. Vi hade EN lektion som avverkade sexualkunskap. Det var en manlig lärare som enbart pratade om slida, snopp och samlag. Inget om hur kroppen fungerar, inget om mens, inget om att kvinnors underliv är så mycket mer än en slida, inget kring anatomin för män och kvinnors underliv.
        Så jävla värdelöst.

    Jag blir ganska ledsen på sådana här inlägg. Vad har du för källa på att påståendet stämmer?

    Jag jobbar som lärare och har gjort i 18 år. Under den tiden har ”kungakunskap” och kunskap om årtal tonats ner väsentligt. Man pratar istället om samband i historien och hur saker upprepar sig och orsaker till det ena och det andra.

    Dessutom är jag helt imponerad av mina kollegor (och mig själv) som får in sexualkunskap och kunskap om normer och kroppar i alla sammanhang:

    I NO:n pratar man om menstruationscykeln och sexualkunskap
    I svenskan pratar vi om normer och ideal i t.ex. litteratur och diskuterar mycket kring det
    I hemkunskapen pratar man om osunda ideal och dieter
    I bilden pratar man om bilder vi matas med och hur de retuscheras

    Jag har säkert glömt något ämne. Dessutom har vi återkommande temadagar/veckor då vi tar upp sådana här frågor.

    Det finns säkert skolor som är bakåtsträvare och inte vågar ta i dessa ämnen, men jag tror faktiskt att det är de som hör till undantagen.

    Det är så lätt att slänga ur sig massa skit om skolan av slentrian utan att egentligen ha insyn. Man tror att den fortfarande fungerar som när man själv gick i skolan. Det är respektlöst.

      Heja dig, Lisa – och dina kollegor!
      Jag ser att mina barn som går i skolan nu (dock inte i Sverige) får så mycket och viktigt ”inbakat” i diverse ämnen.

      Precis, tack för att du nyanserar Camillas slentrianmässiga svingar!

      Är född på 90-talet och jag måste säga att trots att jag bodde i en liten by utanför stan, där mycket var mossigt och tråkigt, känner jag ändå igen mer av det här än du beskriver det som många andra berättar. Det är inte omöjligt eller svårt att få till en bra och rimlig sexual och relationsundervisning, det finns inga ursäkter till stammande lärare och trä på kondomer på gurkor längre.

      Men läs vad många skriver då. Att det är nästan obefintlig kunskap som lärs ut. Själv fick jag och mina klasskompisar se en gammal video från tidigt 70-tal om sexualundervisning. Läraren gick ut från klassrummet under tiden.

        Det ska ju gnällas idag oavsett.
        Min uppfattning är samma som läraren Lisas här ovanför: många lärare gör ett toppenjobb och är både avslappnade och kunniga när de informerar.

          Ja, verkligen!
          Så imponerad av lärare.

        När gick du i skolan ”Anonym 10:05”? Har du något belägg för att den typen av sexualkunskap är den normala, eller är den jag beskriver den normala?

        Har du själv besökt någon skolas sexualundervisning de senaste 10 åren, eller gissar du hur det är?

      Ja eller hur, det var väl ett tag sen kungalängder var en central del av undervisningen? Och varför i hela fridens namn skulle historieundervisningen ersättas av kunskap om den egna kroppen, historia är väl nog så viktigt för att förstå vår omvärld?

      Sen måste ju skolans undervisning basera sig på vetenskap, och inte Instagramvetenskap, vilket jag ändå skulle önska att man kunde vara lite källkritisk till. Vulkaineroos uppmuntrat väl t ex till säkra perioder isf preventivmedel, bedriver en egen rådgivning om fertilitet och sågar läkare ska ”män i vita rockar”? Lite oklart att hylla det på en blogg där man sågar natural cycles vid fotknölarna.

        Ja, många av de Instagramkonton som pratar om kvinnlig hälsa är väldigt ovetenskapliga och pratar om anekdoter som bevis och hypoteser som etablerade sanningar och teorier. En del de säger är vetenskapligt riktigt och bra information, men dåligt tips då man behöver dubbelkolla all ”info” de skriver om.

      Jag är född 81 och gick i två skolor i Stockholmsområdet (den ena i ytterförort) och jag känner igen din beskrivning från skolgången mer än Camillas. I gymnasiet hade vi en vecka per år som dedikerades åt sex, kropp och relationer där vi fick diverse besök bla av en homosexuell som berättade om hur det var att ”komma ut ur garderoben” när han var lika gammal som vi. Jättebra!

      Vilken jobb ni som arbetar i skolan idag gör. Är så imponerad av all tid och energi ni lägger ner på barnen/ungdomarna. Inte många hade klarat det jobbet. Och för att inte tala om all skit ni får… Alla har gått i skola och har därför rätt till en åsikt tycker dom. Ni är fantastiska!

    Har inte haft nån sexualkunskap i nån större utsträckning mer än hur systemet ser ut och har klarat mig alldeles utmärkt. Min mor upplyste mig om mens och hormoner, men att skolan ska undervisa i sex? Nä, skolan kan hålla sig borta från det där.. de lägger sig i på tok för mycket kring allt som har med barns könsidentitet och massa trams så det får banne mig vara bra. De flesta av oss lär oss genom att samtala med föräldrar och/eller vänner. Att ha en sjuksköterska tillgänglig alla dgr i skolan i alla skolor räcker bra om nån fråga dyker upp för en enskild elev. Använd lektionerna genom att lära ut korrekt svenska i tal och skrift, engelska matte och sådant som kan ge jobb i framtiden.

      Bara för att du hade turen att få ha en förälder som berättade och samtalade med dig om kroppen, sex och relationer är det rätt orättvist att de utan sådana föräldrar inte ska få någon undervisning och stöd i ämnet. Det är viktig kunskap för livet.

        Sex och relationer har jag skött alldeles på egen hand, men fysiska saker som mens och hormoner va inga svårigheter att prata om. Hitta inte på ngt ur min skrift är du snäll.

        Att ingående prata sex med ungdomarna tycker jag är integritetskränkande. Att folk kan gilla olika, hur preventivmedel fungerar och dess biverkningar är väl sådant som ev kan tas upp utan att det blir pinsamt. Man lär sig efter hand när tiden är inne.

      Problemet med det du säger är ju också att du vill ge föräldrar mandat att onyanserat lära barnen SIN bild av sexualitet och samlevnad. Hur tror du en bög eller flata med en homofobisk förälder mår av det? Hur tror du en transperson med föräldrar som inte erkänner dess existens (och därför antagligen aldrig ens kommer nämna begreppet?) mår av det? Hur tror du alla flickor med konservativa föräldrar som vill skuldbelägga sexualitet mår av det?

        Dagens unga har snarare motsatt problem. Att alla utgår från att sex alltid ska underlättas. Många behöver istället stärkas i känslan att de inte är redo för sex och att det är ok att vänta tills man är vuxen, att man inte är en loser för att man inte haft sex.

          Ja, detta är OCKSÅ ett problem. Det ena utesluter väl inte det andra? Många barn känner sig pressade till att ha sex tidigt och många barn känner skam över sin sexualitet, sin läggning eller sin könsidentitet. Poängen är väl att allt detta behöver bemötas och att alla barn behöver ha samma möjlighet att få sina behov tillgodosedda (vilket jag alltså anser inte kommer ske om en skulle lägga ansvaret på föräldrarna)

        Att erbjuda samtal med en skolsköterska och/eller en kurator (eller nåt) kan vara ett bättre alternativ, enligt mig. Hur många vågar prata öppet inför 30 pers ändå?

    Läste ”taking charge of your fertility” som typ 20-åring. Det var en ögonöppnare! Allt vi pratade om i högstadiet var könsjukdomar och hur man satte på en kondom. Ingenting om hur man håller koll på sin cykel, att genom cykeln har man olika sorters flygningar, Hur man som kvinna bara är förtid X antal dagar per cykel osv. Hoppas det tas med i framtiden.

      Förtid=fertil **

      Men alltså tror någon att man är fertil hela cykeln?

        Om ingen talar om något annat… sen löf du ju höra mer och mer ju äldre du blir. Men just fertilitet är kanske inget de just pratar om i skolan?!

        japp! trodde det länge. gick i grundskola i tyskland iofs där vi fick riktig kass sexualundervisning, men det vi lärde oss där var typ att du blir gravid såfort du har sex. så ha inte sex. kan tillägga att vi fick sexualundervisning av en präst.

        Ja, faktiskt många. Män tror det om kvinnor också. Allt handlar om att man aldrig får missa sina p-piller t.ex. precis som att man, utan tvekan, kommer bli gravid oavsett när man är i ens cykel. Det var verkligen ingenting jag någonsin tänkte på förrän jag själv började läsa på när jag var runt 20. Vet att jag inte är ensam om det men vad skönt att du har en annan erfarenhet. Hoppas många har det 🙂

    Hmm, jag är lärare på lågstadiet och precis som i många andra skolfrågor så utgår många från sin egen erfarenhet (som ofta ligger ca 10-20 år tillbaka i tiden, minst) och tror att den dels är representativ och dels att tiden står still i skolans värld.

    Jag är inte ute efter att försvara allt inom skolan, verkligen inte. Det finns mycket som behöver förbättras. Men vill bara säga detta: att undervisa om relationer och hur man är mot varandra ingår i kursplanerna sedan ett flertal år tillbaka. Att vi inte ska bygga vår undervisning på exempelvis könsstereotypa föreställningar ingår i skolans värdegrund och uppdrag. Kungakunskap är inte ett prioriterat område på något sätt. Det verkar mer eller mindre taget ur luften faktiskt. Att det sedan inte ser lika ut i alla klassrum i landet beror på att läraryrket är en autodidakt profession idag och detta beror på en rad politiska beslut, främst kommunaliseringen av skolan, friskolereformen och hur läroplanerna sett ut under åren (på 90-talet var texten knapphändig och det var i princip helt upp till varje enskild lärare, detta är ändrat sedan 2011). Vill man ändra på detta är det bästa nog att tex rösta på partier som vill återförstatliga skolan.

    Slutligen, håller med i sak om att det är viktigt att barn och unga får uppdaterad och vettig kunskap om sina kroppar! Varför inte använda oss mer av RFSU i dessa frågor istället för att ställa ännu högre krav på samtliga lärare i alla åldrar och oavsett ämne (biologilärare är en annan sak och för oss som undervisar i lägre åldrar ingår samtliga teoretiska ämnen). De är ju experter och har redan kunskapen!

      Heja dig!
      Och bra att någon ger oss perspektivet att frågan är politisk – att vi faktiskt får den skolan vi röstar oss till. Ser det hela tiden, att folk går på person/profession i stället för att se att den politik som förs är det som ger möjligheterna, eller inte.

      Grymt bra skrivet!!!! ????????

      Finns väl jättemånga bra filmer att titta på från tex RFSU. Sen skall väl lärarna kunna svara på eventuella frågor som dyker upp. Utan att känna att det är jobbigt

    Född 87 och vi hade värdelös sexualkunskap. Vi lekte med barbiedockor. Dock har jag inte tagit för mig sexuellt men det har inget med den förlorade sexualkunskapen att göra. Allt har bara sin tid.

      Vad ska läras ut egentligen? Det är viktigt att det lärs ut hur man ska bete sig, att ingen ska känna att man måste göra något för att man har blivit bjuden på en drink.

        Inte sexet som sådant. Men att det behövs spridas budskap om att bara göra grejer som känns bra för en själv. Därtill behöver alla få en bättre grundläggande fertilitetsförståelse. Man måste prata ägglossning, sekret, menstruation och vilken betydelse kost och stress har för vår fertilitet. Och att alla inte blir med barn av första försöket. Eller alls. Och att vissa blir det fastän de inte vill. Och vi måste prata om aborträtten i skolan. Och traumat av en abort.

        Jag vet inte om barbiedockor med könssjukdomar är rätt sätt dock.

    Jag är 88:a och minns att vi fick titta på en tecknad film i högstadiet där en tjej och en kille demonstrerade hur olika former av sex kunde gå till. Minns det så väl med ont i magen hur det sen efter att tjejen hade haft sex med en kille satt med ångest på sängkanten medan killen låg och sov, och så sade berättarrösten praktiskt taget att det var normalt att må lite dåligt efter att ha haft spontan sex. Vet inte om mitt minne av detta har blivit förvridet med tiden, men det är så jag minns det. Minns att jag gick hem med en tung känsla i kroppen och var ledsen över att det var vanligt att man mådde lite dåligt efteråt.

    Född 94, så är 26. I femman hade vi ett par dagar uppdelade mellan killar och tjejer. Vad killarna fick lära sig vet jag inte, men jag antar att det hade med att kliva in i puberteten att göra eftersom det var det vi fick lära oss. Vi fick lära oss om mens, vad det är och varför man jar det, att vissa anses vuxna när de har mens, att hormoner påverkar mens och att hormoner påverkar oss. I åttan besökte vi en ungdomsmottagning där de pratade om sex och samlevnad. Jag läste även biology (IB programmet) på gymnasiet där det förekom till och från i alla topics.

    Jag tycker att det är positivt att alla lärarutbildningar ska ta på sig detta, från tidig ålder. Jag ser dock helst inte att historia får lida för detta. Svenskar kan redan obefintlig svensk historia. Om de kunde historia kanske de skulle förstå mer av varför Sverige fungerar och ser ut som det gör.

    Det jag kom ihåg från sexualkunskapen i högstadiet var att vi hade en vikarie, han var hockeyspelare och alla tjejer var tokiga i honom. Vi fick sätta oss i ring, i ”par” om två. Sen delades det ut träpenisar, och kondomer. En fick hålla i ”penisen”, medan den andre trädde över kondomen, sen bytte man, så att alla fick prova. Minns att jag tyckte det var obehagligt att behöva göra det med en kille. (år 2008)

    Här har vi en kille som fick sin sexualkunskap på helt fel ställe:

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lE18GG/bianca-18-hotades-med-valdtakt-efter-kommentar-pa-natet

      Uppfostran verkar inte heller ha varit toppen.

    På högstadiet hade vi sexualkunskap med en lärarinna som tyckte att det var en bra idé att sätta 30 stycken 13-14 åringar i en cirkel på golvet och be oss ställa frågor. Ingen vågade säga ett knyst när 29 andra kids tittade på. Lärarinnan kom då på den briljanta idén att be tjejerna anonymt skriva ned frågor till killarna medan killarna skrev frågor till tjejerna. Hon satt sedan och läste upp frågorna högt inför hela gänget. Om man svarade Ja på frågan skulle man räcka upp handen.
    Minns att några av killarnas frågor var vilka som hade könshår, vilka som var rakade, vilka som förlorat oskulden och vilka som onanerade ofta. Minns att jag var så obekväm att jag ville springa därifrån men vågade inte eftersom jag då skulle få allas blickar på mig.
    Efteråt skvallrades det bland killarna i korridorerna om vem som svarat vad på frågorna. Så jävla rubbat nu när man tänker tillbaka på det!

      okej så typ pandouras ask?

        (alltså noll lära i något)

      Hjälp vilken dum lärare!!!
      En bra idé att folk får skriva lappar med sina frågor. Men då skall ju läraren besvara dem och sålla ut dumma frågor.
      Sen kan de nog hitta de mest ställda frågorna på internet idag och lägga upp lektion efter det.

      Herregud! Var det en vikarie? Vi fick med skriva anonyma frågor, skillnaden var att läraren svarade på frågorna och det var självklart inga personliga frågor.

    Som blivande lärare tycker jag det är ett urlöjligt förslag. Det låter bra, men vad gör det i praktiken? Ett stort samhällsproblem dumpas återigen på lärarnas axlar, utan någon uppföljning eller konkret plan. Det vore bättre om man istället såg till att skolsköterskan eller skolpsykolog pratade med eleverna om detta, inte läraren.

      Det är väl viktigt att det pratas om det i många delar av samhället. Skall såklart inte bara vara i skolan. Men viktigt att man pratar om det inte bara i just sexualundervisningen… dock ser jag inte hur man skall få in det i matte tex 😉

        ”Den här vinkeln träffar kvinnas G-punkt 9 gånger av 10. Beräkna sannolikheten att 100 män träffar G-punkten”.

      Förstår vad du menar, men en kurator kan inte ensam bära ansvaret. Varför inte bädda in sexualundervisning i alla ämnen, så långt det är möjligt? Till exempel att prata om kvinnors menstruation från olika tidsepoker under historielektionerna, samhällskunskapen hur det ser ut för kvinnor i diverse länder med könsstympning, hur kvinnor behandlas utifrån deras kön. Det finns många sätt att få in sexualundervisning i samtliga ämnen, ser egentligen bara fördelar. Är det inte så att alla vuxna inom skolan bär ett ansvar tillsammans med föräldrar? Får en känsla av att alla skjuter ifrån sig ansvaret, men alla bär vi ansvaret över våra barn och deras framtid? Speciellt i dessa tider där sociala medier, och diverse skitprogram på teve stjälper barn och ungdomar, ger dom skeva idéer om sex och kvinnans respektive mannens roll i ett förhållande till exempel. Det är totalt osunda ideal som är helt avskyvärda. Det får inte och ska inte vara barnens sexualundervisning. Här måste vi enas och ta ansvar, allihop.

        Hur tänker du att alla vuxna ska ta ansvar för det? Jag tycker tvärtom, allt alltmer dumpas på skolan och då framför allt lärarna, så att säga att de skjuter ifrån sig ansvaret känns inte riktigt rättvist.

    Enligt mig är det också viktigt att föeäldrar är inkluderade i sina barns kunskaper om sex och samlevnad då man som tonåring kan ha svårt att ta in allt som sägs i skolan. Jag som född på 90 talet kommer bara ihåg basic sexundervisning som hur barn blir till, sätta på en kondom och att tjejer har mens.

    Min egna mamma var mer ”skydda dig bara”, ingenting om hurvida sex faktiskt är etr samspel mellan två parter. Vilket har lett till att jag ofta haft sex när jag inte egentligen velat, ställt upp på saker jag inte varit bekväm med eller bara haft en skev syn på sex lite som ”är jag kn*llbar är jag åtråvärd”.

    Jag själv inser hur viktigt det är att hålla en öppen dialog sen när min dotter blir äldre och fortsätta informera även när hon blir ung vuxen speciellt när jag inser hur många män fortfarande resonerar kring
    Sex och rätten till kvinnors kroppar. Jag anser att det är mitt jobb som förälder att stärka min dotters syn på sig själv och vara trygg i sin sexualitet. Tänker aldrig lita på att skolan kommer göra det jobbet men jag håller med om att man måste utöka kunskapen och undervisningen i detta ämne.

      Ja det är ju viktigt att det kommer fram att man inte skall göra något man själv inte vill. Väldigt viktigt när det gäller sex, men även viktigt i andra delar av livet. Att våga stå upp mot grupptryck

    Vi lärde inte oss så speciellt mycket om specifika kungar när jag gick i skolan. Och att få veta vår historia är också viktigt.
    Tycker vi fick tillräckligt bra inblick i kroppar/sexualundervisning.
    Det är ju bra om alla lärare får kunskapen att kärast, för det kan ju implementeras i många ämnen.
    Kroppen får man ju läsa om i biologi. Det borde väl tas upp i barnkunslap (om det ämnet fortfarande finns) svenska/engelska kan visa filmer som passa båda ämnena. Och även samhällskunskap.
    Är ju viktigt att det pratas runt ämnena även utanför lektionen sexualundervisning.

      Född 80

    Det finns en HEL del som borde göras om med läroplanen!!

    https://alifeexpedition.blogspot.com

      Till exempel förtydliga att två utropstecken inte är acceptabelt.

      Om hur man skapar trafik till sin blogg? Spammar?

      Camilla kan du snälla blocka denna jobbiga människa?

      Läroplanen är revideras 2019…..

    Vi fick bara undervisning om hur mannens organ fungerar i skolan. Vi fick se en anatomisk bild av kvinnans könsorgan men det var allt. Att kvinnor kunde få orgasm pratade man inte ens om tex. Min man fick inte nån sexualundervisning alls, hans skola bedömde klassen som för omogen. Så jävla sjukt egentligen. När vi skulle skaffa barn var det väldigt mycket som var nytt… Att tillägga är att vi båda är relativt unga, födda 92..

    Jag är född på 70-talet och hade jättebra sexualundervisning på högstadiet. Vår biologilärare var helt ogenerad och lyckades locka oss att prata om såväl känslor som kropp, i helklass och i smågrupper med enbart tjejer. Men jag vet också att läraren i paralllellklassen sjukskrev sig hela perioden då det skulle pratas sex så de fick en vilsen vikarie (plus den obligatoriska rfsu-lådan så klart…). Jag tror tyvärr att oavsett hur mycket man pressar lärarna att öka undervisningen så är sexualkunskap ett ämne som vissa inte fixar att prata om och de barnen blir lidande. Jätteviktigt därför med en öppen dialog om frågorna även utanför skolan.

    Jag är född -90, mitt enda minne av någon slags sexualundervisning är ett lektionstillfälle på högstadiet. Läraren var en äldre kvinna (som arbetade som lärare på samma skola även när mina föräldrar gick där). Högröd i ansiktet la hon fram en låda med DIA-bilder (nej, vi visste knappt vad det var då heller) och en liten projektor, samt en hög med tidningar. Sen sa hon skarpt ”inga frågor!!” Och gick ut från rummet och stannade utanför tills vi hade klickat igenom alla bilder.

      Haha! Alltså förlåt, men jag kan inte låta bli att skratta! Det här är ju fruktansvärt sorgligt! Både för henne (alltså DEN ångesten hon måste ha känt!) och för eleverna som inte fick någon bra undervisning!

    Jag är från landet och vi fick veta typ spermier ska in och möta ägget. Så blir det barn.
    Bindor var det enda alternativet som fanns enligt min lärare. (Hon var 50+ runt år 2000.)
    Sen var den lektionen slut ?

      Mamma lånade ”Per, Ida och minimum” till mig så jag fick bättre kunskap från den ?

    Jag är biologilärare och känner inte igen mig i texterna ovan.
    För det första så har innehållet i historia ändrats. Årtal och detaljkunskaper är av underordnad betydelse. Min son, mellanstadieålder, har precis haft stort prov om Stormaktstiden. Det var samband, händelser/ konsekvenser, politiska utspel, förändringar som var viktigt att kunna. Tror inte många svenskar i allmänhet hade klarat frågorna faktiskt.

    Som sagt, jag är biologilärare åk 7-9 och jag vill betona att sex- och samlevnad inte enbart faller på biologilärarens lott. Det är ett fantastiskt område att läsa tematiskt. Svenska/ SO/ NO är alla en del av det ämnet. Vi lägger två veckors temaarbete på det varje år (tyvärr bara i åk 8) och det är de två bästa veckorna på hela året! Engagemang, skratt, tårar, aha-upplevelser, funderingar osv.
    Det är också en utmaning för läraren, många elever försöker göra mig generad och alltför personlig (alltså fiska efter mina och kollegernas erfarenheter) och det gäller att våga prata om det på ett naturligt sätt. Rektorn på vår skola är homosexuell och han är en tillgång dessa veckor. En av kollegerna i arbetslaget är lesbisk och det är också perfekt. Jag själv har varit hårt tränande elitidrottare och fått problem med menstruation – vi försöker väva in allt vi kan. Eleverna får läsa (simpla) erotiska texter på svenskan och diskutera innehåll. Vi har ibland killar för sig och tjejer för sig. Vi har anonyma frågelådor (mailboxar) för eleverna att skicka in sina frågor som de inte vågar ställa öppet till. Skolsköterskan är med. Kuratorn kommer med på ett hörn.
    Det enda vi vägrar är att visa förlegade filmer från AV-centralen och fyll-i-stenciler på könsorganens delar.
    Jag vågar säga att vi gör absolut dessa veckor till fantastiska veckor med mycket kunskap och information.

      Härligt!

      Förlåt men du är SÅ fel ute.

      Jag är född 91 och INGEN Jag känner eller nånsin har pratat med har fått bra info från skolor.

        Vad menar du med ”fel ute”?
        Det Petra beskriver verkar ju toppenbra.

      Två veckor om att lära sig om hur kroppen fungerar, vilka olika förutsättningar finns, läsa om hormoner, menscykeln, killar har också en cykel etc. Två veckor! Inte imponerande alls…

        Du får nog söka till en friskola med inriktning sex- och samlevnad om du vill ha mer schemalagd tid…

        Två veckors arbete över ämnesgränserna är väldigt mycket i skolans värld. Det är ju faktiskt så att sex- och samlevnad inte är viktigare än ellära, fotosyntesen osv om man ser till kursplanerna som vi har att förhålla oss till.

    Håller verkligen med! Har haft hormonspiral i tio år och märkte i efterhand varför jag mådde så dåligt under den perioden. Var paranoid, deprimerad och kunde agera väldigt aggressivt i perioder.
    Nu efter mitt första barn och enbart kondom som preventivmedel märker jag sån otroligt skillnad på hur jag mår men och på hur cykeln påverkar mig. Hur allt hör ihop. Det blir så mycket lättare att förstå och acceptera när man vet att det som händer i en.
    Kommer aldrig använda något sådant preventivmedel igen.

      Skrev också en kommentar om min erfarenhet med preventivmedel, men den blev moddad – under en post om viktigheten av öppenhet runt detta tema.

        Samma här. Tre-fyra kommentarer ligger i modd. Skrev inget kontroversiellt och undrar när det ska uppdateras?

          Men snälla, lär er att ibland hamnar man i modd helt utan anledning. Förut fick vi istället ”du postar för snabbt”, vilket störde betydligt fler än att en kommentar råkar hamna i modd. Det är betydligt mer irriterande med ”varför moddas min kommentar?!??????!!!??” kommentarer än att fastna i modd.

            Det är ju en person som sköter bloggen också och som skulle kunna gå in och redigera om … istället för att okontroversiella kommentarer ligger i modd 12 timmar…

      Gå in på instagram på @minabiverkningar Det borde också pratas om i skolan och på ungdomsmottagningar.

    Just det, skolan prenumererade på KP! De lästes faktiskt flitigt på biologilektionerna.

      KROPP & KNOPP FTW!

        Jag har ett problem mer x, och vill inte prata med mina föräldrar

        Kp’s svar: du borde prata med dina föräldrar

          Hahaha!!! noooooo.

    Ska man lära ut att killar och tjejer är olika? eller att unga kvinnor ska ut och ta för sig, vilket gynnar killarna männen.

      Man borde lära barnen att våga säga nej till sex, både killar och tjejer mår bra av att vänta tills de är vuxna. I grundskolan är man ett barn, barn är inte mogna för sex.

      Vi är biologiskt olika så det är klart att det ska läras ut framförallt ur ett hälsoperspektiv. Biologiskt olika innebär dock inte att vi inte ska vara jämlika i samhällets ögon.

        7
        På ungdomsmottagningen ger de p-piller till femtonåringar som har noll koll på ärftliga sjukdomar i familjen, utan att föräldrarna vet något. Det har hänt flera av mina barns klasskamrater. Föräldrar inkopplas ju inte utan man frågar barnen om någon nära släkting haft blodpropp. Svarar barnet nej får det p-piller direkt.

          Jag håller med, det är konstigt! Men det är också svårt. Hur ska man göra? Tror inte de hade slutat ligga med varandra om hon inte fått p-piller. Kanske om hon hade fått det men i kombination med samtal om relationen och alternativ?

    När jag gick i sjuan kände jag en tjej som gick i nian, hon var femton år och hade en kille som var tjugofem. Hon fick p-piller av ungdomsmottagningen och så var det inget mer med det. Idag kan jag inte fatta hur vuxenvärlden bara godkände att en vuxen man låg med ett barn och att man bara försåg henne med p-piller som om det var det enda problemet!

    Alltid komiskt när folk som inte har någon koppling till skolan idag (mer än sin egen skolgång) ska prata om vad vi gör i skolan idag som om det är en sanning… Vi lär eleverna bra mycket mer än namnet på en massa kungar, historieämnet handlar om allt runtomkring kungarna (ja och drottningarna), inklusive ett kritiskt tänkande. Och i samhällsämnet jobbar vi supermycket med sexualitet, normer och liknande. Undervisar inte själv i NO-ämnen men vet att min kollega gör ett grymt jobb med sexualkunskapen! Sen kan vi såklart alltid bli bättre (och kursplanerna utvecklas), men gillar inte när det sprids så negativa bilder av skolan som en sanning av folk som inte är lärare…

      JA! Ni är grymma!
      Hade själv helt ok och ganska progressiv skolgång på 80-talet, och är superimpad av nivån, teman och reflektionerna mina barn (låg- och mellanstadie) får med sig från skolan.

      Nu handlar ju hennes inlägg mestadels om att hon och hennes vänner aldrig fick ordentlig undervisning i skolan om detta och att alla haft problem med preventivmedel som inte fungerat. Det är BRA att unga kvinnor går ut och berättar sina erfarenheter om detta. Uppenbarligen är det väldigt många som håller med om probelamtiken.

    Jag tror tyvärr det varierar en hel del beroende på vilken/vilka lärare man har (fast hoppas det överlag lutar mot bättre undervisning). Min mamma är lärare (högstadie/gymnasie i de naturvetenskapliga ämnena) och jag vet att hennes elever får och har i princip alltid fått utomordentlig undervisning i sexualitet. Hon uppdaterar ständigt sitt material, jobbar med kollegor i arbetslag för att det ska vara tematiskt i flera ämnen än bara naturvetenskaperna, anordnar besök på ungdomsmottagning, får dit person från RFSU osv. Så har hon jobbat med det sen långt innan jag själv gick i högstadiet för 10+ år sedan. Trots det, så hade jag som gick på samma skola hon arbetade en usel sexualkunskap som var enbart i biologin under en vecka med gammalt material som inte blivit uppdaterat på lång tid. Och jag vet att på gymnasieskolan hon arbetar idag så är det mer fokus på att göra det på det sättet min mamma alltid gjort, men trots det finns det lärare som inte vill och vägrar eller gör ett dåligt jobb med flit för att slippa. Vilket tyvärr straffar eleverna i slutändan, där de inte får en fullgod utbildning jämför med en elev i en parallellklass som hade en lärare som var med på tåget.

    Född 1980. Vår sexualkunskap bestod i åk 8 av att läraren satte på en porrfilm och lämnade klassrummet. Kan ju inte direkt bli sämre än så.

    93a här, fick göra fiffi av lera tror jag samt trä på kondom på en gurka. Aldrig gjort det på en mänsklig snopp efter det, så det var ju oanvändbart för min del men ?‍♀️ Massa fnitter och röda kinder blev det ju helt klart.

    Oavsett hur bra eller dålig undervisning barn får i skolan, ett tips till alla föräldrar (eller personer som har nära relationer till unga i er närhet) som min mamma gjorde/gör: Köp böcker om sexualitet, pubertet etc. som är riktade till unga och placera ut dem i en bokhylla hemma eller en vissa låda eller något. Och låt ditt barn veta att de böckerna finns och var de finns för barnet att ta om/när hen vill. Med största sannolikhet kommer en bok eller flera böcker plötsligt vara borta en dag. Man är nyfiken i den åldern och vetgirig, speciellt om sexualkunskap. Mycket info finns online, men kan kännas överväldigande för någon som ännu inte vet så mycket, samt att du kan säkerställa att böckerna du köper innehåller bra och riktiga saker, inga dumma myter om mödomshinnan som spricker eller förlegade attityder kring sex och relationer.

    Lika viktigt att det är obligatorisk närvaro på dessa lektioner, som det är nu är det barn som slipper att gå pga av föräldrars krav om detta. Finns tom lärare som mottagit hot pga av detta ämne. Dags att diskutera detta också då tycker jag. Som vanligt lättast att kritisera lärarna….

    Kommer ihåg hur läraren lärde oss att sätta på en kondom ? Men inget om menscykeln, om hur olika hormoner påverkar oss, hormonstörande preparat m.m. @vulverinekoos är fantastisk.

    Anita Schulman får inte publicera videos nu för Instagram, efter videon med den mopedåkande kvinnan.

    Att förlita sig på att ens barn får med sig livets alla läxor ifrån skolan, tror jag är dömt att misslyckas.
    Min mamma var definitivt den som tog i alla frågor och tog upp alla viktiga ämnen rörande relationer/kropp/sex osv.

      Kanske äntligen dags att ta tillbaka ordet föräldraansvar då.

    Född 1989. Har aldrig haft sexualkunskap i skolan alls.
    Tycker att det ska vara obligatoriskt både i högstadiet och i gymnasiet.

      Redan i mellanstadiet då flickor ofta får mens tidigare nu för tiden.

      Och mellanstadiet. Många får mens tidigt, men utan att ha pratat om det så blir man ju livrädd. Mvh en med erfarenhet ?

        Om du blev livrädd av din första mens tycker jag nog att vårdnadshavarna missat lite i sitt ansvar..,

          Jag blev också rädd. Visste inte vad det var för något. Tror jag var ca. 11 när jag fick min första mens. 🙁

      Eeeeh, det ÄR obligatoriskt! Såklart!

        Tyvärr finns undantag på många skolor nu pga av krav/hot från föräldrar.

        Det var inte obligatoriskt i de skolorna som jag gick i då, tyvärr. Men hoppas verkligen att det är det nu och att skolorna följer det i så fall ☺️ Och som andra skriver, redan från mellanstadiet skulle ju vara toppen!

    Vi hade jättebra specialundervisning. RFSU kom två ggr om året under hela högstadietiden och biologiläraren hade också ett flertal lektioner. Vi hade också undervisning om narkotika och alkohol. Det fanns en man som var gravt alkoholiserad som kom och pratade om sitt missbruk, han hade inte lyckats sluta men höll föreläsningar i många skolor. Vi brukade se honom utanför Systembolaget med sin rullator, nedkissad och riktigt illa däran. Förstår inte hur han hade styrkan att åka runt och hålla så bra föreläsningar ”titta på mig” det var skrämselpropaganda som verkligen fungerade. Glömmer honom aldrig!

      *sexualundervisning

      Nu kom jag också ihåg att vi delade upp oss killar och tjejer var för sig under ett antal timmar och sedan diskuterade gemensamt.
      Ja ni hör, har ingenting att klaga på. Synd att det skiljer sig så mycket, orättvist.

    född 98a och lärde mig bra mycket mer och sex och relationer än om gamla kungar, tror faktiskt inte vi lärde oss någonting om kungar öht? Isf lite i typ mellanstadiet.

    Det va jag som tipsade om Emilias inlägg. Och det är SÅ viktigt! Jag läser många kommentarer här om hur sexualundervisningen gått till. Men ingen berättar om hur man fick lära sig att mensvärk INTE ska göra sådär megaont. Endometrios, Myom, PCO/PCOS, ofrivillig barnlöshet, att bli gravid INTE är en självklarhet och så vidare och så vidare.

    Det behöver förändras, 9-10 åringar måste få lära sig att mens inte är konstigt. Och att få lära sig hur olika vi är, då skulle tex endometriosutredningar inte ta 5-8 år. Många i min ålder (30+) tror fortfarande att barn är en självklarhet att kunna få.

    Detta är superviktigt att upplysa och jag tycker verkligen att detta är helt rätt sätt att influera på. Heja Emilia!

      Det är väl barnmorskor och gynekologer som ska vara experter på sådant?
      Annars ska vi väl kräva av skolan att de utbildar i allt medicinskt så att eleverna direkt vet om deras huvudvärk är normal etc etc?
      Har man jobbig mensvärk går man till vården, det måste ju ändå vara deras uppgift att undersöka om flickor har endometrios, inte ska flickor själva behöva avgöra det.

        Tyvärr har man stött på alldeles för många kvinnor (yngre och i ens egen ålder) som inte ens fått ordentlig hjälp av ens barnmorskor i tonåren när man sökte hjälp för diverse saker. P-piller sattes in som lösningen på allt, inga ordentliga utredningar eller fick ens ordentligt med information om vad för bieffekter som finns.

        Precis, kan ju knappast be lärarna fylla sjukvårdens roll. I så fall får man ta in utbildade personer utifrån till sånt.

        Absolut inte! Men de ska bli informerade om att det finns.

    Vi hade en skitstel lärare som hade lite problem med det sociala och nerver oavsett ämne. Med honom fick vi några enstaka papper att själva läsa tyst på en lektion. And thats that liksom..
    Han sa inte ett ord själv och såg ut som att han skulle svettas ihjäl av ångest.

    Vi fick sedan en vikarie som var en ung kvinna med skinn på näsan. Hon delade en lektion upp killar och tjejer och lärde oss trä kondomer på bananer och berättade obrytt om sex och vi fick fråga fritt. Hon var grym!

    Född 89. Vi fick sätta oss i par och skriva ned alla ord vi kunde på kvinnans och mannens kön på lappar och sedan ge det till läraren. Sedan skrev han det på whiteboardtavlan. Ja det var det enda vi fick göra.

    Vi hade två barnmorskor som besökte klassen en gång i mellanstadiet. De hade tagit jämställdhet lite väl långt och hävdade att orgasmer upplevs likadant för både killar och tjejer. Vilket jag tvivlar att de faktiskt hade belägg för.

    Vi fick bra undervisning. 2 veckor varade den. Sen prov på slutet. Både manlig och kvinnlig lärare som hade det. En körde en vecka sen den andra körde nästa vecka. Man fick lite olika intryck då.
    Sen fanns det mycket fel också. Jag minns att tjejerna skulle vara en grupp och killarna vara i en grupp. Dem två ”populäraste” tjejerna tog över gruppen. Sen frågade dem runt vad man hade gjort sexuellt. Vi var 14/15 år. Jag hade inte ens kysst en kille. Det var liksom inte ens det man skulle snacka om.
    Så många av dem blyga tjejerna ljög, jag var en av dem, jag sa jag hade kysst en kille. För dem hade en sån dryg ton ” men hallå ni har väl i alla fall hånglat med en kille”. Gud asså. Man kände press för att inte vara en ”mes”.
    Hemskt men sant. Tror säkert dem inte hade gjort något speciellt heller. Bara leka tuffa.

    Är väl för gammal för att uttala mig om sexualkunskapen idag (är född mitten av 80-talet) men av de lärare som skriver här så låter det ju som att det går framåt. Själv lärde jag mig klart mest av kropp och knopp och tänker att just det sättet att lära sig är rätt bra. Alltså, ungdomarna är ju i väldigt olika fas och att sitta i grupp och prata om de här sakerna blir ju av naturliga skäl rätt fnissigt och pinsamt, tror jag tänkte mer på att inte rodna än att faktiskt ta in informationen. Ett bibliotek med bra böcker i ämnet där man får fördjupa sig i lugn och ro och så att undervisa över ämnesgränserna kommer man nog rätt långt på. Sen är det väl alltid svårt hur djupt man ska gå på t.rx, högstadienivå, har de tillräckliga baskunskaper för att kunna förstå progesteronets roll så att det blir meningsfullt för dem? Det är ju så mycket som påverkar våra kroppar och allt som kan gå fel och det finns troligen inte tid för allt. Vad gäller behandling för diverse gynekologiska tillstånd så är det ju ändå så att inte alla har problem och att de som faktiskt har det behöver utredas och behandlas. kanske det räcker med att påminna eleverna att alltid söka hjälp och något begränsar en i ens vardag och att hjälpen faktiskt finns där, lättillgänglig. Vad gäller dålig behandling så ja, även vid andra tillstånd så är det ju lite trial and error, allt funkar inte för alla och ibland kanske man får välja det minst dåliga. Mina minipiller jag åt som yngre var inte perfekt men de förhindrade iallafall graviditet under den tiden. Men även här handlar det ju om att man måste kunna få en tid för att diskutera något som inte fungerar.

    Inlägget av Emilia är så gräsligt illa skrivet. Hon har uppenbara problem med att uttrycka sig, och det får man förstås ha. Alla är inte födda till briljanta skribenter. Men det är otydligt och rörigt och vissa saker hon verkar vara arg på hamnar i obegriplig kontext och hon häver mest ur sig arga åsikter. Det känns också extremt ogrundat rent källkritik- eller faktagranskande-mässigt. Typ ”Så här tycker jag och fem av mina polare och då ÄR det så!”. Vilket är en vanlig retorik då man är… well, rätt omogen. Och inte så ödmjuk inför evidensbaserad forskning osv. Jag kan bara uttala mig om hur jag tycker att undervisningen verkar funka i mina barns skola och DEN är ju rätt sugig. Sedan vet jag inte om det är så generellt. Gissningsvis finns många likheter med andra skolor, men jag VET inte. Men visst, lärarna är oengagerade, de saknar mandat att hålla ordning i stökiga klasser, de digitala läromedelsplattformarna är så genomusla att de flesta här inne skulle garva IHJÄL sig åt den bristande funktionaliteten och teknikbristen (när ni sedan får barn som går i skolan kommer ni upptäcka det). Det finns förstås också undantag till NO-lärare (och även andra lärare) som fortfarande kämpar med att ge barnen vettig undervisning. Jag håller med om att rätt mkt borde gå att moderniseras och uppdateras gällande skolundervisningen. Det är helt befängt att man tvingar ungdomar att korvstoppa in info om periodiska systemet då de saknar grundläggande info om sina egna periodiska system, alltså mens, fortplantning mm. Och vad fan ska man lära sig detaljer om hinduistiska gudar och alla hitte på-sagor, 2020? Då är det väl bättre att lära sig hur man agerar om någon blir mobbad, eller hur man deklarerar, eller hur man tar sig ut på arbetsmarknaden sedan då skolan är slut eller inte fan vet jag. Gällande sexualundervisningen så blir det också jävligt problematiskt när en stor mängd ungdomar får sin ”kunskap” om detta kring porr, som är betydligt mer lättillgänglig än då jag växte upp på 90-talet.

      Du borde se över ditt sätt att uttrycka dig på. Skulle inte skada med lite styckeindelning och då ska vi inte ens prata om flummeriet i texten.

      Alltså förlåt men knip igen. Det är bra att man lyfter såna frågor, oavsett hur man skriver, hon har väl inte utgett sig för att vara skribent?

    Problemet är delvis också att många lärare inte vill undervisa om sex och samlevnad, det är inte deras ämne. Då blir undervisningen såklart sämre.
    Vore mycket bättre om alla ungdomsmottagningar fick resurser till att utbilda alla högstadieelever kring detta. Då vågar alla fråga mer, än om det är med en lärare som tycker det är pinsamt. De kan dessutom mycket mer.
    Det här förslaget kommer ge lite förändring tror har tyvärr.

    Vore bra om även ungdomsmottagningen kunde informera om biverkningar från de olika hormonstörande preparat som man skriver ut till tjejer.

    Född 91 och fick en massa sexualkunskap!

    Gick på två skolor mellan 1an och 9an. Båda skolor ute på vishan i Dalsland. Första sexuallektionen hade vi i blandad klass 1-3 där var det en tecknad film med en mamma och pappa som var kära och hade det ”skönt” i sängen och sen fick barn haha.
    Sen i 4 eller 5an tog vår skolsköterska oss tjejer in i ett rum och vi pratade om mens, flytningar, mensskydd och så fick vi små mensalmanackor 🙂 Sen i 6an fick vi lite mer genrell sexualkunskap både killar och tjejer. Typ säg alla namn på snopp ni kan och sånt.
    Mellan 7an och 9an hade vi sexualkunskap många gånger, allt ifrån rengörning av penis, hur ägg mognar, könssjukdomar osv. Rsfu kom till vår skola + i 8an hade de ett ”sex/livs-event” typ där flera skolor åkte till en stad där vi fick gå på olika föreläsningar. Några gemensamma med killar och sen enskilda.
    Man fick gratis tamponger mm. En tjejföreläsning var av hon Emma tror jag hon hette som skrev en tjej/sex/onani bok. Där var det mycket prat om samtycke och onani och att alla vaginor ser olika ut. Hon sa att alla tjejer borde kika på sin vagina.
    Sagt och gjort gick hem och huka över en spegel ?

    I gymnasiet hade vi typ någon vecka i sexualkunskap. Då mer ingående i samtyckte, utforskning av sexualitet, HBQT+ osv.

    Född i Finland på 60-talet och fått tillräcklig bra undervisning i sex och samlevnad. Visserligen mer med betoning på det kliniska/biologiska, men hormoner, p-piller och sekret hade vi nog koll på.

    Vår var faktiskt helt ok och jag är född -91. I mellanstadiet hade samtal, typ ”tjejsnack” med godis, med skolsyster regelbundet under en tid om förändringar i puberteten där vi kunde skriva anonyma frågor. Sedan hade vi några veckor i högstadiet där vi under biologin gick igenom mens, sex, pubertet, befruktning etc. Minns att vi fick inlämningar med olika frågor som ex ”beskriv menssykelns olika faser och vad som händer i kroppen”. Vi kollade även på några kassa filmer och besökte en ungdomsmottagning.

    Oj vad avundsjuk jag blir! Född -92 och gick på en skola utanför Göteborg. Vi hade INGEN sexualkunskap, bortsett från att en NO-lärare gick igenom diabilder (!) en gång och då visade hon exempel på blottare och folk som tände på att se andra ha sex. Det var allt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.