Att som influencer göra reklam för snus?

Tillägg: 
Så här svarar Frida på innehållet i det här inlägget:

Gudars skymning, jag har lite att lära av Fridas sätt att diskutera.
Det har nog fasen ALLA på nätet. 
Bra jobbat av henne!

……………………………………………………………………………………………………

Influencern Frida Kummerfeldt gör reklam för tobaksfritt snus och lägger vikten vid produktens miljövänliga paketering, snarare än vid innehållet. 
Hennes argument för samarbetet är att hon är en vuxen människa som gör som hon vill vad gäller att snusa, och det tror jag ingen säger emot. Problemet är ju att detta inte handlar om vad privatpersonen Frida gör eller inte gör, utan vad hon som ett varumärke och en influencer får betalt för att marknadsföra – i det här fallet nikotin.
Vissa kanske tycker det är helt okej, precis som många tycker att det är okej att marknadsföra alkohol som influencer. Båda två är rusningsmedel och det är ytterst individuellt vad man tycker är okej att marknadsföra.

Så vill Frida marknadsföra nikotin, gör gärna det då, men göm dig inte bakom vad du tycker, tänker och gör som privatperson, för du har inte fått det här samarbetet baserat på det utan på att du är ett influerande varumärke vars syfte här är att påverka följarna att antingen bli positivt inställda till varumärket, alternativt att själva välja att köpa det, ingenting annat.

Det är vad influencer marketing handlar om – att med din trovärdighet och relation till följarna, påverka dem i än den ena, än den andra riktningen beroende på vem som betalar dig.
Vad du gör som privatperson hemma på kammaren är totalt irrelevant i den här frågan skulle jag säga.

Det handlar inte om vad Frida gör, det handlar om vad hon försöker påverka andra att göra, på uppdrag av företaget. 
DET skulle jag gärna vilja höra Frida argumentera för, för än så länge saknas det helt bland de svar hon givit bland sina kommentarer.

Vad är era tankar här?

Tack för tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *