Annica Englund tjänar pengar på sin marknadsförda ”välgörenhet” för NuSkin

Edit: Det kommer komma en transkribering på filmen här istället.

Precis som förra gången jag granskade Annica Englunds förehavande med sina nya samarbetspartners NuSkin, så finns det även nu vissa saker som jag upplever att hon döljer eller i alla fall smusslar med.
På sin Instagram pratar hon sig nu varm om välgörenhet och hur det är så viktigt att inte bara fokusera på nära och kära under julen utan också om att mätta barns magar och att skapa arbetsmöjligheter för människor.


Här vill jag stoppa bandet lite och ta en närmare titt på vad det är hon säger här ovan:

Välgörenhet – välgörenhet är ju bra, men vad hon ”glömmer bort” att nämna är att det här välgörenhetsprojektet är en del av företaget NuSkin och är vinstdrivande, både för företaget och för säljaren.
Annica får alltså provision och tjänar pengar på varje krona som följarna ger till den här välgörenheten genom att köpa matpåsar.
Det här är alltså en kommersiell video, vilket betyder att hon också borde ha markerat den som reklam, något man inte behöver om det rör sig om ideell välgörenhet.

Så här står det i det finstilta längre ner på sidan där man köper matpåsen.

Text från Nuskins hemsida: I priset för VitaMeal ingår kostnader för tillverkning, allmän distribution samt försäljnings- och provisionskostnader. Precis som med vilka Nu Skin-produkter som helst betalas säljarna provision på sina inköp och företaget gör en vinst på varje försäljning av VitaMeal; dock lägre än vinsten på de flesta av sina produkter.

I priset för VitaMeal ingår kostnader för tillverkning, allmän distribution samt försäljnings- och provisionskostnader. Precis som med vilka Nu Skin-produkter som helst betalas säljarna provision på sina inköp och företaget gör en vinst på varje försäljning av VitaMeal; dock lägre än vinsten på de flesta av sina produkter.

Från NuSkins hemsida: Nu Skin är en vinstdrivande distributör av närings- och hudvårdsprodukter och är börsnoterade på New York-börsen (NUS). Nourish the Children är ett initiativ från Nu Skin och är registrerat i vissa stater som ett kommersiellt samarbete. Initiativet gör det möjligt för Nu Skins brand affiliates och kunder att köpa VitaMeal från Nu Skin och donera det till välgörenhetsorganisationer för att hjälpa till att lösa det komplicerade världsproblemet med att mata undernärda barn. I priset för VitaMeal ingår kostnader för tillverkning, allmän distribution samt försäljnings- och provisionskostnader. Som det är fallet med andra Nu Skin-produkter, får brand affiliates betalt i provision och Nu Skin gör en vinstmarginal från varje försäljning av VitaMeal.

Nu Skin är en vinstdrivande distributör av närings- och hudvårdsprodukter och är börsnoterade på New York-börsen (NUS). Nourish the Children är ett initiativ från Nu Skin och är registrerat i vissa stater som ett kommersiellt samarbete. Initiativet gör det möjligt för Nu Skins brand affiliates och kunder att köpa VitaMeal från Nu Skin och donera det till välgörenhetsorganisationer för att hjälpa till att lösa det komplicerade världsproblemet med att mata undernärda barn. I priset för VitaMeal ingår kostnader för tillverkning, allmän distribution samt försäljnings- och provisionskostnader. Som det är fallet med andra Nu Skin-produkter, får brand affiliates betalt i provision och Nu Skin gör en vinstmarginal från varje försäljning av VitaMeal.

Jag tycket det är ganska viktig information som hon undanhåller följarna i den här videon – att det rör sig om faktisk reklam (som hon inte markerar) eftersom hon och NuSkin tjänar pengar på den här ”välgörenheten”.
Vad tycker ni?

Tillägg: 
HÄR kan ni anmäla den här extremt vilseledande reklamen till Konsumentverket. 

Tack för tips! 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *