För några dagar sedan skrev jag det här inlägget där jag tog upp hur mängder av influencers visar upp de nyaste väskmodellerna från bland annat Mulberry och Bottega Veneta, samtidigt som de taggar företaget Image Group som är svensk agent för dessa märken.
Även Max Mara finns med bland kunderna.
Jag ställde då frågan till Image Group om hur upplägget ser ut eftersom de hela tiden taggas i bilderna.
Jag hade på känn att det rörde sig om någon form av väsklån i utbyte mot exponering och jag hade rätt.
Jag har suttit i mailkonversation med Image Group som skriver så här i sina mail:
Vårt upplägg med influencer samarbeten är densamma som vi gör med stylister och moderedaktörer (ELLE SE, Damernas Värld, Plaza Kvinna, Style By och fler), dvs. de får göra ett exklusivt presslån på produkter från butik, exempelvis Bottega Veneta och Mulberry, som de sedan skapar content kring och publicerar på sina digitala kanaler med hänvisning till @imagegroup_official.
De influencers som vi har valt att samarbeta med är själva privatkunder i butik, vilket är något vi värnar om och ser som en fördel när vi har pågående samarbeten ihop.
[…]Vi ordnar presslån från våra butiker till influencers på samma sätt som vi gör med stylister + modetidningarna. De väljer ut accessoar som ska stylas ihop med en full look och om det väljer att inkludera något från sitt presslån i det content som ska publiceras så hänvisar de till Image Group med respektive butik som presslånet är utfärdat från.
Av den anledningen ät det EXTRA viktigt att informera sina följer om att det som nu visas upp är reklam, vilket det är eftersom influencerna får låna väskorna i utbyte mot exponering och hänvisning till Image Group.
Så fort de visar upp väskorna så är det reklam.
Det kallas ”bartersamarbete” där tjänster eller varor byts mot exponering men där inga pengar byter ägare.
Att få låna en lyxig väska att visa upp på Instagram med ”betalning” i form av exponering och taggar i ett inlägg med kommersiellt syfte är reklam.Det finns liksom inga gråzoner här, och de behöver egentligen inte ens tagga Image Group utan de räcker med att de visar upp väskorna och taggar deras märken.
Image Group använder själv ordet ”samarbete” flera gånger i sina mail så det råder ingen tvekan om att det rör sig om inlägg som bryter mot Marknadsföringslagen, men ingenstans får man intrycket av någonting annat än att influencers köpt en ny väska.
Det är OMÖJLIGT för genomsnittsläsaren att förstå att så inte är fallet.
Hur kan man arbeta med digital marknadaföring på ett företag och inte ha en susning om vilka regler som gäller för marknadsföring på social medier via influencers.
Och hur kan ALLA dessa influencers, som normalt är ganska bra på att markera ut reklam – helt sonika skita i det vad gäller den här reklamen?
Jättemånga.
Jag skulle kunna fortsätta i all evinnerlighet, men jag tror det här räcker för att ni ska få en uppfattning mängden inlägg.
