Att få tre olika svar på en och samma fråga från NA-KD

Influencerfavoriten NA-KD försöker, som vi alla vet, bli mer klimatsmarta.
De vill profilera sig som ett hållbart företag, samtidigt som shopping-bonanzan ”Black Friday” och ”Black Week” närmar sig med stormsteg och säkert skapar en viss konflikt på kontoret.
Kan man tjäna massor av pengar under denna svarta vecka, och samtidigt utmåla sig själv som en hållbarhetens klimatsmarta polyester-riddare?
Jag vet inte, men det skulle kunna förklara både den här dynamiska prissättningen och de något virriga svar man får från företaget när detta undrar över det.

Det händer hela tiden att företag ökar på sina priser inför Black Friday för att ge intrycket av en större rabatt.
Kanske är det vad som hänt har? Det, eller så har frakten på vissa kläder ökat så mycket i pris, att en byxa som från början kostade 191,40 kr på rea (ord pris 319 kr), som mellanlandat på 319 kr, slutligen kostar 499 kr till ord pris, men som nu är nedsatt till 349,30 kr inför Black Week.
Det är nämligen NA-KDs svar när prisförändringarna ifrågasätts.

Antalet likes ger en tydlig indikation på i vilken ordning priserna kommit.

319 kr nedsatt till 191.40 kr

319kr

499 kr till ord pris, men på rea för 349,30 kr

Här är de tre svar som NA-KD gav i en och samma konversation.
1. Först var orsaken ett tekniskt fel.
2. Sen skyllde man på valutakurserna och tryckte på att prisändringarna inte hade någonting med den stundande Black Week eller julhandeln att göra.
3. Och så sist men inte minst så var prisökningen ett resultat av den globala fraktkrisen.

Vilken förklaring tycker du låter mest trovärdig?

Tack för tips!

83 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Aldrig förstått varför företag väljer att blanda in emoji i sina svar, känns oprofessionellt på något sätt.

      Ja det gör det verkligen, håller med.

      Eller att göra pussmun och lägga handen under hakan, och skriva fina och finis till alla.

      Jag kan ändå uppskatta det, om det används på rätt sätt som ex. i Hannas fall. Allt beror på hur man själv formulerat sin egna förfrågan.

        Privat kan jag köra massa emojis men i mitt jobb i princip en ? om jag avslutar med ”trevlig helg” el dyl.

      För ”den globala frakt kris som råder globalt” känns sjukt proffsigt.

      det och Ha en bra dag i svaret har min hobbyanalys kommit fram till är oseriösa företag som svararså.

      Var snarare imponerad över deras kundtjänst här som bara använde ett hjärta. Tyckte inte det var så farligt

    Alternativ 2 är ju ren rappakalja. Det är inte någon utländsk valuta som ändras vid byxorna utan svenska kronor. Och hur tänker hon sig att svenska kunder inte påverkas när priset i svenska kronor ökar ??‍♀️

      Den har ju inte ökat så mycket heller ??

    Kundtjänst känns numera som ett väldigt flytande begrepp och kanske inte där företagen lägger sina resurser

    Kan vara en hoper högstadieelever som gör någon form av arbetspraktik som får sitta och svara kunder.

      Nja, det är mest företag som marknadsför sig med influensers som har sådan kundtjänst.

    Ingen. De har förmodligen höjt priserna inför Black Friday. Kan personen som tipsade ge fler exempel eventuellt?

    Lite som CAIA då. Som t ex. att Bianca och VD:n sa olika versioner gällande kalendern. De har verkligen gjort bort sig, känns verkligen inte trovärdiga. Inte helt ärliga och massa som verkar shady, skriver uppenbart en del hyllningar själva, är nog BI som gör det. Pinsamt.

      Exakt min tanke också.

    Tror inte det handlar om något inför black friday. Alla som arbetar med import av varor känner till problematiken med frakterna och alla andra ökade inköpskostnader som kommit i spåren av covid.

    Skulle aldrig beställa något från detta företag!

    Ang förra inläggets kommentarer.

    Shit vad ”Kerstin” + en uppsjö av olika kvinnonamn totalspammar med sina kommentarer. Samma ältande och upprepningar kring IL’s förträfflighet.

    Har hen hittat en IP adress som inte är blockad av Camilla eller??

    Det måste vara ett heltidsjobb att hålla på så.

      Det är väl samma människa som aldrig hittar fel på IL.

        Jo det är väldigt tydligt.

        Hen är som någon form av ”skadereglerare” som försöker mota Olle i grind och med invecklade långa meningar med avsaknad av punkt (.) försöka trolla bort ren fakta. Lite som en trollkarl som lägger rökridåer

          Skadereglerare ? ser framför mig en grå man med hatt och portföljen krampaktigt tryckt mot bröstet.

        Ge dig Molly, eller vad du nu kallar dig för stunden.
        Det enda som är skrämmande är ditt behov av att rentvå och få IL fläckfri.
        Hur mycket bevis som läggs fram så vill du inte inse att IL är bara en vanlig människa med fel och brister. Det behöver inte letas upp.

          Men Molly förstår du att IL är en människa?

      Vad pratar du om? Molly är det ditt nya nick? Ditt speciella språkbruk känns igen på mils avstånd.
      Låt de vuxna prata nu.

        Nu vet jag att du är hysterisk. Du drar en slutsats på en kommentar och tror du känner igen mig. Nähdu skriver aldrig under annat än anonym.
        Är det så svårt att fatta att du uppfattas som ett hysteriskt troll?

          Du vinner orkar inte tjafsa med en hysterisk människa. Har bättre saker att göra som faktiskt leder till nått vettigt. Försök att bryta ditt destruktiva beteende den enda som förlorar på det är du. Hej hop.

      Du har rätt Molly/Kerstin osv, jag skriver också rätt många kommentarer här på denna bloggen.

      Skillnaden mellan oss är:
      Jag använder ALLTID samma alias
      Jag är medveten om att jag inte vet eller kan allt, och jag är beredd att ändra mig eller be om ursäkt om jag missförstår.
      Jag är intresserad av många olika saker och lägger inte alla äggen i en korg så att säga.

      Däremot är jag rätt fascinerad av dig, jag börjar misstänka att du avsiktligen skriver på det viset du gör – för hur lätt hade det inte varit att variera sig lite?

      Då hade dina kommentarer inte varit lika självmarkerande och det hade faktiskt kunnat framstå som att fler skriver.
      Men ju mer jag tänker på det så misstänker jag att du faktiskt VILL att det skall se lite märkligt och knepigt ut.

      Kan inte riktigt förstå varför ännu…

        Jag tror även hen har några standardsvar som kopieras in. Flera av dessa mantran är dessutom exakt lika.
        Är otroligt nyfiken på denna person. Hur hen bor, gör på dagarna förutom spammar då, jobb, umgänge familj o vänner.

        Du är rolig.

      Det stämmer, hen har suttit och skrivit hundratals kommentarer hela natten och är fortfarande igång.

        Tack för att du rensat!

          ???

          Kan det vara PR-teamet som varit igång? Dvs med nattjobbet? Det anlitade bolaget är känt för att kräva mycket av unga anställda och betala minimalt.
          Igår hade Resumé en artikel om hur PR-kampanjen är uppbygd. Ärlighet var ledordet. Vissa tidningar har fått intervju och det framgår att det hela är mycket hårt styrt. Ingen av journalisterna har fått läsa hela boken innan de träffade IL!
          PR-bolaget har även valt ut lämpliga miljöer att fota henne i samt gett påbud om klädsel.
          Att tidningarna gick med på det! Sådana villkor ska nämnas i samband med artikeln. Dessutom praxis att man får hela boken innan. Enbart press med lång pressläggningstid typ 3 månader som ibland inte hinner få hela boken men ingen av dessa har så lång pressläggning. Resumé anger att Expressen fick artikel men inte Aftonbladet men det stämmer inte, Aftonbladet Söndag har en.
          Verkar som PR-killen har suttit med vid intervjuerna också så att inga andra frågor skulle ställas.
          Är detta ärlighet?

    Men gud vad pinsamt!

    Julia Franzén är redo för barn på stories.

    Hon som behöver en assistent till allt?

      Hon ska väl ha nanny också.

      Kommer assistenten behöva se till så att Julia har sex när hon har ägglossning?

        Och bocka av på listan när det är gjort!

          Så klart, hur kunde jag glömma det?

    Får mig direkt att tänka på Caia, de hanterade inte kritiken bra alls, var arroganta och gav olika versioner, så oseriöst. Riktigt pinsamt.

    Det är därför jag inte shoppar en pinal BF då stort sett alla företag fifflar och höjer priserna… Konsumenterna verkar ju inte fatta att de blir totalt grundlurade.. ?‍♀️

    Väntar hellre till efter jul.

    Tror på tredje svaret, kanske lite ihop med andra svaret då frakterna köps oftast inte i SEK och sjöfrakter är väldigt dyra just nu..

    Jag tror att det helt enkelt har blivit lite fel när de har gjort sina Rea-sänkningar. De sänkte helt enkelt byxan av misstag, höjde den sedan till ordinariepris och sedan har de sett över priserna på sina basvaror och höjt priset ett steg till (pga ökade omkostnader ex frakt) Jag tror inte att de aktivt har höjt priset på byxan inför black friday.

    Jag är inget stort fan av NAKD så vill egentligen inte försvara dem men sådana här misstag kan göras.

      Kändes som en lite tveksam förklaring..

    Det

    Jag tror inte kundtjänst får det stödet de behöver för att upprätthålla en misstänksam business.

    Det är oerhört svårt för världen att både vara klimatsmarta och lönsamma med marginal. Varför jag tror allt är greenwashing bara, från samtliga företag som arbetar med hållbarhet. Såg någon artiklarna som kvällstidningarna släppte om arbetsförhållandena för personer som tillverkar saker till bland annat Gekås, Biltema och Rusta. Fruktansvärt.

    Men vi människor är inte bättre, vi vet varför man kan hålla låga priser, vi vet att det som villkoras är andra människors arbetsförhållanden. Men ändå, lik förbannat… det är svårt. Det är så många människor som behöver åsidosätta sina egna behov för att se hela bilden, och alla är inte beredda att göra det än.. man kan inte skylla på någon men ändå skylla på alla!

      EXAKT
      ALLA företag vill tjäna pengar, och sen vill de tjäna MER pengar.
      Det går dåligt ihop med att tänka på miljön.
      Vinstdrivande företag kommer aldrig att matchas med miljö (eller allmännyttan för den delen)

        Ja för det är så världen ser ut.

        Vill vi stoppa uppvärmningen behöver vi ställa om till en typ av kommunistiskt samhället.
        Varför ska det finnas 100+ olika varianter av en enkel svart tröja? Folk måste tjäna mindre så de spenderar mindre, inte åker på resor, jobba mer så vi inte har lika mycket ledig tid för nöjen (alternativt att man blir självförsörjande och lägger sin lediga tid på det istället).

          Du har en poäng!

          Kommunismen som utopi är egentligen det allra bästa.
          Sen att det alltid går åt helvete med den fina tanken är ju en annan femma.

          Det är väldigt ofta jag funderar över att gå ner i arbetstid, konsumera färre saker och frigöra mer tid…
          MEN det är ju inget som hindar mig från att redan nu konsumera färre saker – bara jag som står i vägen för mig.
          🙁

            Haha jag är i mitten/högern i svenskt mått så det är lugnt och jag vill absolut inte ta bort demokratin.

            Det är dock en väldigt intressant fråga. Alla pratar om att vi ska konsumera mindre, vilket betyder att folk inom tillverkning och försäljning kommer förlora jobben, det kommer leda till mindre antal företag vilket leder till att fler kommer förlora jobb och inkomst. Det är antagligen därför det inte tas upp ordentligt av politikerna.

              Vill bara flika in att det finns företag och jobbtillfällen som inte handlar om produktion och sälj av saker. Som ju politikerna hade kunnat försöka ställa om och uppmuntra till .. kan vi kanske försöka hitta nöje och lägga våra extra pengar på upplevelser, utbildning, tjänster, underhållning, samt köpa saker som är återbrukade eller har återvunnits etc. Plus verkligen betala för vad maten vi äter är värd (dvs låta den vara mer etiskt producerad). Detta istället för att låta massnyproduktion, onödigt krafs och lyxtresor fortsätta vara ett val.

          Jag förstår vad du menar men att skrota demokratin och tro att en auktoritär regim lyckas bättre med att nå klimatmålen tror inte jag på. Men vi måste börja ta i de jobbiga frågorna. Vi konsumerar mer och mer energi och över 70% av den energin kommer från fossila bränslen. Skulle vi satsa alla pengar på förnyelsebar kraft kommer vi ändå inte att kunna ersätta mer än en bråkdel av de fossila bränslena. Politikerna måste våga diskutera kärnkraft som en tillfällig möjlighet till att reducera co2 utsläppen och göra bedömningen över vilken risk är större för vår planet.

            Haha som jag skrev ovan är jag själv i mitten / högern och aldrig i mitt liv skulle jag vilja leva i ett kommunistiskt samhälle. Däremot ser jag svårigheterna med att få ett helt samhälle att ställa om helt frivilligt.

            Håller helt med om kärnkraften. Det är kanske inte det bästa men det är bättre än andra alternativ.

    Bättre att stötta lokala klädföretagare som kämpar på och företag som betalar skatt i Sverige. Det går till vår gemensamma välfärd och skapar jobb här än till dessa utländska företag som håvar in stora pengar som försvinner utomlands.
    Är samma med Zalando, Zara m fl.

    Sök hjälp!!

      Ja, Du till exemplet ”Molly”.

    En felsägning/-skrivning som hon upprepade en massa gånger och valde att låta stå kvar på sin blogg länge efter det kom ut att hon hade hittepå siffror?

      På bloggen under ”About” står fortfarande:
      ”Isabellas resa börjar när hon som 14-åring flyttade hemifrån och skapade sin blogg. Som pionjär byggde hon upp det som idag är nordens största plattform med 1,5 miljoner följare världen över. Isabellas blogg kan idag läsas på fyra språk.

      Isabella är inte bara en förebild inom den digitala eran. Hon är en framgångsrik entreprenör och driver bland annat Sveriges snabbast växande skönhetsföretag. Idag har hon 50 anställda och en total omsättning på 100 miljoner kronor inom de olika bolag hon är verksam i.”

        Just 1,5 miljoner följare verkar extra viktigt för dig att försvara. Varför är det så viktigt för dig? Klart du inte behöver svara men är så nyfiken på att veta.??‍♀️

      Bara för att hon hade 1,5 miljoner unika besökare en vecka under sin långa bloggkarriär kanske man inte ska skriva ut det utan man kanske ska skriva typ ett genomsnitt på ett år? Du som försvarar Bella, jag är riktigt nyfiken på hur du vet att hon faktiskt hade 1,5 miljoner besökare? Är du kanske en nära vän eller något likande? Känns ju konstigt att ha information om Bella om du inte känner henne så det blir det ju tydligt att du bara vill försvara allt hon gör/har gjort utan att vara källkritisk

        Nej Molly där har du faktiskt fel. Seriösa företag är väldigt noga med att den information om företaget som publiceras är korrekt. Det samma gäller information som påverkar företagets ekonomi och hur investerare, kunder mfl ser på företagets ställning. Hur mycket betalt Löwengrip kan ta för sina samarbeten hänger på antal unika besökare totalt oavsett kanal, räckvidd, målgruppens sammansättning. Här måste man därför kunna vara väldigt precis annars riskerar man kunder.

          Molly det är fint att du försvara henne men tyvärr när du påstår saker som inte stämmer får du nog stå ut med att bli rättad.

      Kan du visa den statisk då för om du är så säker på att det faktiskt stämmer? Jag tror på fakta, om du hänvisar mig att till hennes statistik stämmer så tror jag på dig, jag vill gärna se bevis att hon hade 1,5 miljoner unika besökare under hela perioden hon hävde att hon hade det

        Där hade du tur….

          ….och rolig.

    Hur orkar du själv? Du skriver samma sak. Det är som ett mantra. Du har rätt alla andra som inte håller med dig är det fel på och de är onda.
    Alla delar inte din uppfattning om Isabella. Är det så hemskt att alla inte tycker som du? Och nej att alla inte gillar henne har inte skadat henne för hon lyckas fortfarande få utrymme när hon vill.

    Jag lägger min röst på sista alternativet. Jag har försökt beställa hem 6 stolar från olika butiker sen maj och fått avbryta order efter order på grund av fraktförseningar. Nu letar jag stolar på blocket i stället med hopp om att slippa sitta på golvet över julen ?

      För övrigt har jag jobbat i kundtjänst och fy fan vad hemskt det var. Väldigt unga personer var chefer och betedde sig så illa mot de anställda och fler gånger var de så dryga att man verkligen undvek att ställa för mycket frågor till dem. Toalettbesök fick jag även dra av min 15 minuters rast som jag hade på hela dagen bortsätt från lunchen då. Så jag klandrar aldrig kundtjänst medarbetare längre så vida de inte är totalt ohjälpsamma och otrevliga. Det är både tufft och stressigt med många upprörda människor att handskas med dag in och dag ut.

        Jag har också jobbat på kundtjänst och måste bara få flika in och säga att jag trivdes jättebra och hade en väldigt bra tid under mina år där. Allt kundtjänstarbete behöver alltså inte vara dåligt, men jag vet att många har tråkiga upplevelser av dåliga villkor osv.
        Jag hade en riktigt pissig lön, men väldigt fina kollegor och chefer, företaget jag jobbade för uppskattade oss och la mycket krut på utbildningar osv och jag hade väldigt roligt på jobbet varje dag! Hade även bra villkor och det var verkligen som vilket jobb som helst.
        Skulle inte gå tillbaka nu, men det var ett väldigt bra första jobb där jag lärde mig mycket.
        Vill bara säga att det inte är skit att jobba på kundtjänst alla gånger, haha! Mycket beror på företaget

          Bra för dig Greta! Alla förtjänar ett jobb som man trivs på.

          Jag gissar att det inte var Postnords kundtjänst som du jobbade på då.

    Fast Lovisa, nu ser inte du hela bilden. Må hända att det vid ett tillfälle stämde att Isabella hade de siffrorna som man visat utåt, men det stämde inte i slutet av resan och strax innan luftslottet sprack. Man kan göra en Sandra Bullock i Birdbox bäst man vill men det förändrar inte det faktumet att Isabella bedrivit sina affärer genom rena och skära lögner om siffror, framgång, inflytande.. sen om det rörde sig om ”fake it until you make it”, de problematiska i det är att hon i så fall fortsätter exakt där hon slutade innan luftslottet sprängdes, och det är makabert men ack så dumt. Gå inte på det… de finns inte tillräckligt av Isabella för att bry sig om att du blir lurad, det finns inte ens tillräckligt av Isabella att erkänna sitt misstag och bygga en ny stadig grund och image, de vi istället ser är ett nytt luftslott som pumpas upp för fulla muggar, utan ånger och utan insikt..

    Och varför bryr vi oss? Jo, för att vi ska. Du hade blivit pissed of om det visade sig att din dyra ansiktskräm bara är ren bensin och lika nyttig som Nivea på plåtburk, eller att din ullkofta egentligen är polyester. Ungefär så blir det… men här ropar vi bara ”hat”.

      Gudars skymning, lägg av nu. Till och med Isabella själv har ju medgivit att hon ”räknade fel”. Varför fortsätter du, det här är ju en av de dummaste grejerna kring IL att försvara, där det faktiskt finns tydliga bevis på att hon fifflade.

    ”Hon har inte ljugit om siffror mer än andra”? Bra att du erkänner att hon har ljugit om sina siffror. Bara för att andra gör det, betyder inte att det är ok.
    Det blir märkligt att du dels säger att 1,5 stämmer, samtidigt som du medger att hon ljuger?

    Man alltså dessa emojis!!!! Läste just på FB kommentarer till och svar från Caia under ett reklaminlägg om ngt nytt foundation stick. Varje svar från Caia innehåller emojis. Är de 12 år eller…. Vill ni bli behandlade professionellt så får ni för sjutton agera professionellt!

    Priserna kan skifta hejvilt även på andra sidor såsom Nelly och Zalando har jag märkt. Blir lika provocerad varje gång.

    Bra inlägg/bevakning btw! Gillar!

    Känns bara så trist att det är en så ung målgrupp som förmodligen går på detta och gynnar såna här företag. Är väl därför de har en kundtjänst som åldersmässigt, beteendemässigt, ska spegla målgruppen.

    Att skylla på ökade fraktpriset för en ökad prissättning på 40% för att sedan ha en kampanj som drar ner priset till samma pris som var innan. Why? Jo för att det ska se bra ut och för att kunden ska tro att den ”sparar” in mer än vad den gör. Skämigt

    3an
    jobbar själv inom e-handel och vi uppdaterar priser var och varannan dag.
    Det kan även bara vara ett misstag
    Kom ihåg att det är människor som sitter bakom skärmen, folk är inte onda människor med sluga baktankar om allt

    Jag beställde ett linne för ca 2 veckor sedan. Ord pris 149, rabatt 40% så jag betalade 89.40 kr. Nu var jag inne och skulle beställa samma linne i en annan färg när dom kör med ”25% på hela sortimentet”. Nu kostar samma linne och färg ordinarie pris 179 kr ?

      (Samma anonym)

      Jag hade också tagit print screen på sånt jag tänkt beställa vid ett senare tillfälle, tex en klänning. Denna printscreenade jag 2 nov med ett pris på 429 kr, nu kostar samma klänning 499 kr…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.