Hur går det med reklamidentifieringen?

Då och då tar jag mig en titt inne hos Reklamombudsmannen för att se vilka influencers som fällts sedan sist, och den här gången hittar jag två stycken.
Den ena är Lovisa Worge som gör otydlig reklam för CAIA Cosmetics, vilket gör detta till företagets sjätte fällning sedan starten.
Den andra som fälls är Fanny Josefine Ahlfors, som kallar sig för ”fanny_josefine” på TikTok. Fällningen gäller en reklamvideo för Kias personbilar.

Reklamombudsmannen är branschens självreglerande organ och kan inte själva utdöma något straff eller liknande, utan deras fällning blir mest en smäll på fingrarna. Detta brukades tas på största allvar av branschens aktörer, men det var innan influencers gav sin in i leken.
De skiter totalt i vad RO eventuellt tycker, vilket Bianca Ingrosso tydligt visade prov på här.

Som tur väl är så har vi även Konsumentverket, en myndighet med faktiskt mandat.
De har fått upp ögonen för bland annat Janni Olsson Delér med 1,3 miljoner följare på Instagram.
Det ska ha gjort reklam för ett klädmärke, som enligt Konsumentverkets anmälan nu är sekretessbelagt. Janni Olsson Delér ska ha framhävt bolaget och man har bedömt att inläggen har ett kommersiellt syfte.
Hon har några dagar till på sig att inkomma med ett uttalande, deadline är 8:e december, och därefter fattar myndigheten ett beslut om de ska vidta ytterligare åtgärder.

Kan det vara inlägg om hennes och makens mysdressföretag tror ni? 
De reklamidentifieras nämligen nu enligt konstens alla regler. 🙂

22 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det är bara att fortsätta anmäla, anmäla, anmäla. Myndigheterna får upp ögonen för problematiken och med tillräckligt många straffavgifter utdelade och till och med flunsor kanske lär sig nåt. Hoppet är det sista som överger en.

    MM som alltid har fullt på sin onlineplatser annonserar nu på Insta för att få kunder. Konsumentverket är ju några år sena för majoriteten har rättat sig. Vad se borde göra är temaundetsöknkngar. Ta ett företag och söka efter bloggreklam. Se hur de köpta bloggarna märker ut eller inte märker ut. Kolla en person och samma företag. Är alla inlägg om företaget märkta med reklam? Hur ofta står det i förbigående en pillerburk i bakgrunden när det är just dessa piller som de är köpta för.

      My Martens skriver att hon ska byta lokal för sin träningsstudio, och funderade på att ha två studior. Hur ofta har hon klienter som hon tränar på plats? Jag läser sällan hennes blogg. Brukar hon ofta vara i studion? Hyran för den måste kosta en del.

        Tidigare delade hon den i stan med ngn annan. Tror kontraktet är överlåtet men gissar bara.

        Hon lever i nån slags låtsasvärld. Ingen vill ha hennes tjänster. Ju mer rea desto mer lurt. Hon är ingenting i träningsvärlden. Inte i den vanliga heller. Lögner är hennes signum. Hon tappade ansiktet för länge sen.

        Utan bloggen som inkomstkälla, absolut ingen studio som lekstuga.

    Smäll på fingrarna och böter teor jag är helt irrelevant för influencers.
    Tror att det ända som skulle svida påriktigt är en avstängning från sociala medier… kanske

    Osäker på hur en svenskt organ kan ha jurisdiktion över Janni Deler. Hon skriver på engelska (alltså svårt att visa att det är för en svensk publik), var förmodligen inte bosatt i Sverige vid tidpunkten för reklamen och gjorde reklam för ett utländskt märke. Såna här aspekter är extremt viktiga för rättssäkerheten.

      Ja, det beror helt på vilken marknad reklamen riktar sig mot. Men intressant oavsett att få fler prejudicerande fall att förhålla sig till. ??

        Är det inte bara beslut i högsta domstolen som blir prejudicerande?

          Vad gäller brottmål har jag ingen aning, men det som framkommer i stämningar vid Patent och marknadsdomstolen är det som Konsumentverket brukar luta sig mot och hänvisa till.

            Patent och marknadsöverdomstolens beslut är väl de som är mest prejudicerande.
            Sen är det väl inte svårt att visa på att janni marknadsför sig mot en svensk marknad eftersom hennes klädmärke fraktar hit.

              Jag är ingen jurist, men utländska aktörer med huvudbusiness på andra marknader fraktar ju också produkter till Sverige. Man kan väl inte kräva att ett företag ska anpassa sin marknadsföring efter exakt alla länder man skeppar till på en plattform som exempelvis Instagram som alla har tillgång till. Även om det så klart är önskvärt.

                Jo det kan man kräva. Företag har en skyldighet att anpassa sig till den lagstiftningen som råder i det land de säljer oberoende av om de säljer i butik eller via webben.

                Jag är väldigt snart jurist och självklart ska även utländska aktörer som vänder sig till Sverige följa svensk lagstiftning. Som tecken på att man vänder sig till en svensk publik kan vara språk på hemsidan, valuta och vart man skickar någonstans. Ett företag ska ju inte kunna slippa den svenska marknadsföringslagen bara för att de är registrerade i ett annat land.

    Snälla sluta med dessa kommentarer. Det är inget att kommentera eller yttra sig om. Det är bara fel.

      Ett av dom främsta influencers som öppet uppmanat folk att sluta banta för att det är skadligt för kroppen – själv hårdbantar. Är inte det problematiskt?

      Sara 9:03: Tycker det har viss relevans eftersom LD för bara några veckor sedan hade ett rant om feta kvinnor, patriarkat och k-barhet, hennes hjärteämnen. Men hon är inte så fet längre, faktiskt. Så varför ska hon vara postergirl för kroppspositivism då? Och, hon visar med all tydlighet, att när man ska ut på marknaden igen så är det bäst att kapa några kilo. För tjock duger inte. Säger en hel del om hennes trovärdighet som ”debattör”.

    Kommentera inte andras vikt! Spelar ingen roll att LD är en influencer. Det tillhör vanligt vett och hyfs att inte kommentera andras kroppar, varken i positiva eller negativa ordalag, om personen inte uttryckligen bett om dessa åsikter.

      Absolut, Ano Nym, i verkliga livet gör man verkligen inte så, oförskämt. Men i instagramvärlden går det ut på att få kommentarer, driva trafik. Alla reaktioner (utom hot och uppenbart hat) är välkomna. Annars ska man nog ta bort sitt ig,onto.

    Jag ”känner” en mikroinfluencer som lägger upp massa bilder i veckan med texten ”Annons” ”Annonse” ”Ad” och sen taggar ett eller två företag i bilden. Alltså ingen mer text än så. Jag kan inte ha helt fel när jag påstår att det är 150% felaktig reklammarkering?????

    Vad gäller anmäla?!’ får dessa företag inga böter ( på riktigt) lär de bara fortsätta
    Sedan är det ju så att samtidigt lyfts dessa företag FRAM mer och mer… i mina ögon är det mera reklam/ dvs dom håller sig på tapeten avigt- haha
    Karma is bitch.

    Cecilia Blankens verkar totalt ignorera att man ska reklammarkera sina egna produkter, hon gör reklam för sina skor i nästan varje inlägg på Instagram men aldrig någon markering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.