Då och då tar jag mig en titt inne hos Reklamombudsmannen för att se vilka influencers som fällts sedan sist, och den här gången hittar jag två stycken.
Den ena är Lovisa Worge som gör otydlig reklam för CAIA Cosmetics, vilket gör detta till företagets sjätte fällning sedan starten.
Den andra som fälls är Fanny Josefine Ahlfors, som kallar sig för ”fanny_josefine” på TikTok. Fällningen gäller en reklamvideo för Kias personbilar.
Reklamombudsmannen är branschens självreglerande organ och kan inte själva utdöma något straff eller liknande, utan deras fällning blir mest en smäll på fingrarna. Detta brukades tas på största allvar av branschens aktörer, men det var innan influencers gav sin in i leken.
De skiter totalt i vad RO eventuellt tycker, vilket Bianca Ingrosso tydligt visade prov på här.
Som tur väl är så har vi även Konsumentverket, en myndighet med faktiskt mandat.
De har fått upp ögonen för bland annat Janni Olsson Delér med 1,3 miljoner följare på Instagram.
Det ska ha gjort reklam för ett klädmärke, som enligt Konsumentverkets anmälan nu är sekretessbelagt. Janni Olsson Delér ska ha framhävt bolaget och man har bedömt att inläggen har ett kommersiellt syfte.
Hon har några dagar till på sig att inkomma med ett uttalande, deadline är 8:e december, och därefter fattar myndigheten ett beslut om de ska vidta ytterligare åtgärder.
Kan det vara inlägg om hennes och makens mysdressföretag tror ni?
De reklamidentifieras nämligen nu enligt konstens alla regler. 🙂
