Resumés granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna

Tidningen Resumé har skrivit artiklar om de skönhetsboxar som ofta marknadsförs av influencers.
I boxen från Glossybox får man alltid även en tidning, vars omslag prytts av alla från Therese Lindgren till Gabriella Joss.
Enligt Resumé så är Glossybox bara en i mängden av alla boxar de granskat, och där slutsatsen blir att det är att kasta pengarna i sjön, att köpa den här typen av skönhetsboxar.
Det här går att läsa i tidningen Resumé:

Vi inleder en jakt på varumärkena som skickas ut till Glossybox prenumeranter. 30 av de 40 varumärken som vi hittar hos Glossybox lådor från 2021 har vi aldrig hört talas om. Höga priser är en gemensam nämnare. I septemberutgåvan har en hudkräm från Symbiosis London en prislapp på 1 130 kronor. Företagets produkter finns endast att få tag på via boxarna, deras egen hemsida, Amazon och på rabattsajten Campadre. På Campadre reas produkterna ut för under 300 kronor när det rekommenderade försäljningspriset är över 1 000 kronor.
[…]

Johanna Gillbro är doktor inom dermatologi, den mest citerade forskaren i International Journal of Cosmetics och har arbetat som innovationschef inom hudvårdsindustrin. Även om hon som utomstående inte kan göra en exakt bedömning av produkterna menar hon att de inte är värda sitt höga pris.

– Man kan få bättre produkter för 100 kronor på Apoteket, konstaterar hon till tidningen.

Det hela startade i USA, med någonting som skönhetsintresserade personer på Reddit och i sociala medier kallar ”Faccia-skandalen i Boxycharm”.
När man börjar rota där så visar det sig att ingredienserna i vissa av produkterna från märket Faccia är identiska med produkter för några få kronor på Alibaba och skönhetsintresserade börjar varna varandra.

Ägaren bakom Faccia heter Emanuela Arreaga (tidigare Emanuela DeFalco), är från New Jersey i USA, och har en examen inom marknadsföring. Hon övertygar sin pappa om att låna ut 100 000 kronor och börjar så småningom starta varumärken på löpande band som säljs via boxar som Glossybox, Boxycharm och Ipsy, e-handel och sociala medier. Paraplyföretaget Dirty Little Secrets grundas till 2013, och äger utöver Faccia varumärken som Luna by Luna, Bang Beauty och Steve Laurant.

Historien blir snårigare. Hängivna bloggare och Reddit-grävare tar fram bolagsdokument som spårar Dirty Little Secrets till att ha importerat hudkrämer från en kinesisk tillverkare vid namn Guangzhou Biying Cosmetics. Hudkrämerna går att hitta på Alibaba för två dollar styck. Alibaba i sin tur erbjuder en ”private labeling guide”, vilket innebär att du sätter din egen etikett och design på en hudvårdsprodukt. Köp in billigt, förpacka det exklusivt och sälj dyrt.

Trots att många företag slutat ta in produkter kopplade till Emanuela Arreaga så har Glossybox fortsatt fylla sina boxar med dem.  
Jag (Camilla) har själv prenumererat på både Glossybox och Goodiebox, som båda kritiseras hårt i artikeln, och Resumé listar tre olika varumärken som anklagads för att vara en ren bluff.
Det är lite intressant, eftersom jag har eller har haft flera av dessa produkter:

Andra varumärken som anklagas för bluffprodukter i Resumés artikel:

  • Aurikah. En kroppsspray som följde med i Glossybox julilåda och som också finns hos konkurrenterna. En ”mist” på 50 ml kostar 235 kronor. Varumärket har ingen återförsäljare överhuvudtaget. Samtliga parfymer på deras egna sajt är dessutom märkta med ”utsålda”. Instagramkontot har runt 400 följare utan kommentarer.
  • Illuminati Cosmetics. Lanserades med Boxycharm 2019. Efter att de publicerat en nyhet kring detta på Facebook så har de bara lagt ut ytterligare två inlägg. En ögonskuggspalett kostar drygt 500 kronor via Boxycharm. Enligt deras hemsida så går en make up-svamp på över 200 kronor. Detta att jämföra med Caias, som just nu ändå får sägas vara Sveriges mest hajpade skönhetsvarumärke, som kostar 95 kronor.
  • Sophia+Mabelle. Ytterligare ett sminkmärke som skapat uppståndelse på Reddit efter att ha varit med i flera lådor. Sophia+Mabelles huvudkontor ligger i ett kontorshotell i Florida, USA. Företaget designar sina rougeförpackningar som ett kassettband. Några månader efter att ha lanserats med Glossybox så var Glossybox design identisk, vilket fick prenumeranter att spekulera i att det var ett fejkvarumärke.

När jag ger mig in i mitt badrum så inser jag två saker:
1. Jag ska OMEDELBART sluta prenumerera på allt var sådana här boxar heter.
2. Jag har ett ÖVERFLÖD av dessa produkter som anklagas för att vara en ren bluff.

Jag har samlat ihop alla produkter jag kunnat hitta från Glossybox primärt, men även en och annan produkt från Goodybox, och som antingen kommer från Resumés artikel, eller som jag helt enkelt inte känner igen namnet på.
(Dock vill jag tillägga att innehållet i Goodiebox är extremt mycket bättre än Glossybox, där varje box innehåller välkända varumärken betydligt mer frekvent än hos konkurrenten.)

Under helgen bad jag mina följare rösta ja eller nej på huruvida de kände igen några av de varumärken som förekommit i de boxar jag prenumererat på, och att känna igen dem FRÅN själva boxarna räknas inte.
Varje bild sågs av mellan 18 000 – 20 000 personer och det här är resultatet av omröstningen. (Med reservation för några enstaka feltryck).


En produkt ur Glossyboxs låda som jag verkligen använt och tyckt om är den här primern från O.TWO.O som nu tyvärr är slut.
När jag hittade den i en webbshop och försökte köpa den, så fick jag reda på att företaget enbart skickar varor till adresser i Pakistan(!).

Så här beskriver Glossybox sin affärsidé, men av min omröstning att döma så känns det inte som att den är direkt klockren.
Så här har det även låtit i några av de dms som jag fått efter att jag postat om att jag inte kan köpa O.TWO.Os produkt från Sverige. Jag är tydligen inte ensam om att ha vissa problem med att både hitta och köpa favoritprodukter man fått från Glossybox.

Ska man köpa någon låda och står i valet och kvalet mellan Glossybox och Goodiebox så skulle jag rekommendera Goodiebox, men mest av allt skulle jag nog rekommendera att gå in på en bra skönhetsbutik med kompetent personal för att hitta nya skönhetsfavoriter.
På de allra flesta ställen kan man få med sig ett gratis produktprov hem för att testa innan köp, och det känns betydligt bättre även ur ett rent hållbarhetsperspektiv, med tanke på hur många av mina produkter jag varken öppnat eller testat än.
Två av produkterna är för övrigt på väg till nya ägare, som sedan tidigare har dem som personliga favoriter men som – likt beskrivet här ovan – inte kunnat hitta dem igen för att köpa nya.
Nu kommer de till användning och det känns bättre än att jag bara ska samla dem på hög.

Hur många av de influencers som frontat en ”månadens Glossybox” tror ni haft en aning om vilka produkter som skickats ut eller var de kommer ifrån?
Det är ju bland annat influencers som givit företaget legitimitet och som fått följarna att börja prenumerera på boxar eftersom de byggt marknadsföringen på sin person, sin trovärdighet och på sin personliga relation till följarna.
Helt plötsligt förstår man varför den box som Therese Lindgren ”valt ut” inte innehöll en enda produkt från hennes veganska skönhetsmärke.
Det hade givetvis blivit på tok för dyrt.

Bildkälla: Alice Stenlöf blogg // Glossybox Facebook // Glossybox hemsida

129 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Oförskämt av båda företagen.

    Jag fattar inte dessa boxar. Hur mycket produkter (som man inte ens väljer själv) kan man behöva? Och hur mycket måste inte bara bli ståendes i prenumeranternas skåp utan att användas?

      Håller 100% med! Köper cirka 3 st mascara, 2 st kajalpennor 1 st läppglans och några st cc krämer PER ÅR. Allt ryms i en liten necessär och åker jag bort stoppar jag bara hela necessären i väskan.

        Precis. Och färg och märke på produkterna vill man väl ändå välja själv?

        Oj 3 st mascaror?

          Mascara bör ju bytas ca var tredje månad av hygienskäl så det är väl inte så konstigt med tre mascaror på ett år?

          Som om det vore mycket? Hur torr är din mascara!

          Du ska byta mascara var tredje månad för att inte kunna få infektioner i ögonen eller vagel

      Agree!! Fattar inte varför man inte bara köper av de etablerade märkena som funnits länge, Lancome, Clarins, Dior, Clinique, MAC, Bobbi Brown, etc. Då vet man vad man får. Never ever att jag betalat för nån skit som jag inte ens vet vad det är.

        Saken är dock som så att Glossybox brukade vara bra!
        Då var det bara kända märken som Emma.S, The body shop, make up store, benefit, Peter thomas roth, clarins, Elemis…ja du fattar bilden av det hela.
        Det är de senaste åren (ca två år) som det har blivit så jäkla uselt skött av de.
        Förr vill jag minnas att det var svensk kundtjänst och att lagret var i Sverige och de ansträngde sig.
        Numera är det REN skit och bara skitmärken.
        De marknadsför sig med att vissa får testa ett känt märke som sedan typ INGEN kan visa upp att de har fått (finns spoilergrupper på FB).
        Man började fatta vilket lågvattenmärke de är när rabattkoder kom varje vecka på alla boxar samt gåvor på köpet som är ren skit det med plus att de upprepar samma varor heeela tiden.
        Rent skräpföretag.
        Men de HAR varit bra en gång i tiden. Riktigt bra så det är bajs att de har tagit denna riktning.

      Finns bättre boxar med mer personligt innehåll, som Birchbox där man skräddarsyr mer och alla märken är etablerade high end.

    Otrolig affärsidé!
    Skitkass ur MÅNGA aspekter däremot.

    Fandå… Jag som prenumererat i många år och tycker det är kul att få hem varje månad för en liten (för mig) peng. Inte värt om produkterna inte är värda ett skit dock…

      Men om du varit nöjd så har det ju varit värt det.

      Jag prenumererade på dessa boxar till mina barn. Men de upplevde att det mesta aldrig användes så jag sa upp abonnemangen.

        Avslutade min prenumeration… Vill ju ändå inte ha produkter eller stötta ett företag som har låtsasprodukter typ…

        Ja det hade varit enkelt för mig att googla djupare osv innan jag började prenumerera men när man sett/ser massor med välkända ansikten göra reklam för glossybox och samarbetar med de så tänker man ändå inte att de skulle samarbeta med ett företag som gör något sånt här. ?

          Jag tror dessa välkända varumärken gör ungefär lika mycket research som du, jag eller Camilla. Typ ingen.

          Tycker det är lite märkligt att tänka att typ Gabriella Joss skulle vara mer kompetent att avgöra kvalitet än en själv.

            Nä inte hon men Therese Lindgren? Absolut. Men vi alla har eget ansvar och det tar jag på mig. Därför avslutade jag det direkt nu när jag vet mer.

    Kan med erfarenhet säga att glossybox är en låda fylld med bedrövliga produkter 🙂

      Vet att många är av denna hållningen men jag tycker faktiskt att det har funnits sjukt bar guldkorn som alltid gjort mina boxar värda köpet. Har ofta fått de produkter som enbart ”utvalda” glossies får, som Babor, Mac,
      full size body shop, Authentic beauty osv. Hittat sjukt mycket nya favoritmärken och var otroligt nöjd. Sade dock upp abonnemanget för att jag ej hann med att använda och det inte var så mycket firande eller sammankomster med vänner till att jag kunde ge bort saker längre, så allt låg och ruttnade härhemma ?

      Håller med!

      Monu är dock ett stort märke som säljs typ överallt. Jag tycker deras produkter är bra!

    Jag känner ungefär lika mycket sympati med de som prenumererat på en skönhetsbox som med de som köpte julkalendrar och sen blev besvikna över att innehållet inte motsvarade pengarna de fick betala för den.

      Jag tror inte att någon kräver sympati! Däremot är det ändå värt att kritisera företaget, då de säljer bluffprodukter.

        Självfallet, men jag utgår från hur folk reagerat i de Glossyboxgrupper som finns på ex facebook. Folk skriver att de är arga, besvikna, känner sig lurade osv osv. Så det är förvisso sant att de inte ”kräver sympati”, men jag står fast i att jag inte känner sympati med folks besvikelse eftersom det endast krävs en snabb googling för att inse att det är den typen av produkter som dominerar innehållet trots lovorden från företagen.

      Det handlar väl inte om att det är synd om folk som köper det här och att prenumeranterna behöver få sympati från någon. Man behöver inte alltid gå till ”det finns större problem”.

      Det är klart att det här är en relativt världslig sak, men det är ju anmärkningsvärt att ett företags affärsidé är att hitta på fejkade varumärken med produkter som de kan påstå är värda si och så mycket, och därmed kunna marknadsföra den ”sjuka dealen” med 139 kr i månaden för skönhetsprodukter till ett försäljningsvärde på över 1000 kr.

        Du satte just huvudet på spiken: det ÄR anmärkningsvärt att företag kan skicka ut produkter för ett pris som motsvarar en tiondel av (det påstådda) värdet av produkterna. I det priset tillkommer dessutom företagens kostnader för frakt, administration, inköp, moms, arbetsgivaravgifter, overheadkostnader etc. Det är en ekvation som inte går ihop och jag menar att det borde få fler att fråga sig vad det är som gör att föreragen kunnat hålla nere kostnaderna så otroligt mycket.

          Anmärkningsvärt hur många kunder de haft som prenumererat på dessa skitprodukter månad efter månad också.

          Oooobs, håller med i din kommentar om företaget.

          Hur det går ihop? De flesta har nog tänkt att varumärken VILL synas i de här boxarna och därmed sponsrar innehållet. På samma sätt som med goodiebags. Varumärken skickar ju alltid ut ett visst antal produkter gratis i hopp om att kunden ska bli frälst och vilja köpa mer. Många produkter i de här boxarna är ju dessutom sample sizes, vilket pekar på att det är saker som varumärken ger bort.

          Men nu finns ju inte dessa varumärken så därför faller den teorin. Min poäng är att det inte är osannolikt att man som kund skulle kunna få en bra deal på testprodukter.

            Arbetade för ett välkänt skönhetsmärke som blev kontaktade av flera av dessa företag med syfte att vara med i deras boxar. Visst, det rör sig om sample sizes, men dessa är INTE gratis att ta fram utan har även de ett styckpris (dyrare för mängden än full size) och det blir dyrt med de mängder som krävs för att vara med. Utöver det tar företagen ut en engångsavgift som deltagande märken betalar för att vara med, i vårt fall skulle priset vara upp till 100.000. Slutsats: För oss skulle det hela bli en ren förlustaffär och vi valde att inte deltaga.

              Det är en marketinggrej helt klart. Man når ut till flera som sedan går ut ock köper full size. Men det är ju en avvägningsfråga där och beroende på hur populär boxen i fråga är.

                Fattar inte varför autocorrect valde att skriva ”ock”. ?‍♀️

              I USA köper nästan ingen något utan att få mini size eller annan typ av test. Mer krävande konsumenter helt enkelt, där lönar sig säkert att delta i vissa boxar.

          Man slår huvudet på spiken. Ett vänligt påpekande bara.

      Vilken jävla inställning. Varför vill man inte sympatisera med konsumenter? Det finns ju kvalitativa både boxar och kalendrar. Men man ska skämmas om man köper dessa heller?

    Ingen som reflekterar till hur galet detta är utifrån miljön? Att köpa hem massa saker som man inte behöver (eftersom man inte vet vad man får då kan man ju omöjligen vara i stort behov av det), månad efter månad.

      Jo då, längst ner i inlägget. 🙂

      Man kan bara föreställa sig vad dessa okända märken kan innehålla för ”roliga” kemikalier och hur många djurförsök som de har genomgått… Behöver folk verkligen så himla mycket smink(/skräp)?

    OT
    Ni vet Humlan, hon som hänger med både Kenza och TanbyKlara. Hon har inte makalöst många följare på insta 31k. Ingen youtube. Hur har hon råd med allt hon gör? Nyligen köpt lägenhet som hon renoverat, dessutom köpt boende i Marbella. Nu ska hon resa till Thailand. Hon går på alla möjliga behandlingar – hår, hud, naglar. Hur har hon råd med allt? Är hennes sambo rik?

      Kanske.

      Han lär vara professionell pokerspelare. Det kan nog gå bra ibland.

        Aha, det kan förklara saken.

          Men hur kan du ens undra?

      Har hon ett vanligt arbete eller är hon bara en influencer? Annars så kan hon ju tjäna pengar via sin ordinarie karriär så att säga.

        Hon är utbildad frisör men klipper bara vänner ibland säger hon

    Lykos boxar är helt magiska! ??

      Magiska? Som trollerilådor man ger barn i julklapp?

        Åhh, det är Bianca som skriver.

      Ja! Jag gillar skincitys också ?

    Sleek är den jag känner till. Nej jag har aldrig köpt någon sminkbox. Pga tycker inte om att få onödigt smink och med märken jag inte känner till. Så nu vet jag att jag gjorde rätt.

      Sleek är det enda jag kände till. Fanns på H&M förut, nu endast på Lyko och Zalando. Kan rekommendera deras contour om man vill ha en ljusbrun som inte är orange i undertonen ?

      Exakt, sleek känner jag till och säljs här i Spanien för mellan 30kr – 130kr ungefär. Klassas som ett budget-ungdomsmärke som alltid(!!!) Är på rea, från 1€

      Ja deras highlighter var väldigt poppis för några år sedan ?

        Åh deras highlighters är så fina! Har dessutom typ 6-7 ögonskuggepaletter från dem ?

        Var helt besatt av Solstice då jag är extremt ljushyad och det är hittills den enda highlightern som synts på min hud, min gamla palett tog slut och jag köpte en ny för ett par veckor sedan men de verkar ha ändrat formulan helt 🙁 Men överlag ett bra märke, inget lurendrejeri som resten av Glossyprodukterna

    Och jag som älskar Glossybox produkter..! Är det något fel på mig???
    Jag slutade prenumerera då boxarna plötsligt upphörde att komma och jag undrade varför. Deras förklaring? Att min e-post var felaktig. Att komma i kontakt med dom är ett företag i sig , endast via instagram (hittade inga andra kontaktuppgifter).

    Vissa produkter har ju verkligen snott designen från mer välkända märken också. Till exempel den blåvita symbiosis, en kopia av la Roche posay. Inte konstigt att det var just den de flesta av dina följare kände igen

      Precis vad jag tänkte

    Något som också förvirrar mig med Glossybox är deras ständiga fördelar till nya prenumeranter. Om man börjar prenumerera är det ibland (ganska ofta upplever jag ändå) extra produkter som ingår från kända varumärken som ex. The body shop eller Maria Nila. Eller en extra box eller liknande. Konstanta fördelar till nya kunder men de befintliga som hängt med i år får samma skit, aldrig något extra. Jag var prenumerant förut men när jag insåg detta avslutade jag min prenumeration och beställde enstaka boxar när det fanns fördelar för uppstart av nyprenumeration, som dessutom är utan bindningstid. Varför inte satsa mer på sin befintliga kundkrets?

      Men… varför inte bara köpa den produkten du ville ha från body shop, Maria nila osv?

      Det där tycker jag är ett märkligt resonemang. Alla är väl nya nångång och får således fördelen då?

    Camilla, har du sökt företagen för en kommentar till det som nu upptäckts? Vore intressant att höra dem svara på det fusk och falsk marknadsföring de ägnar sig åt.

      Jag gör en re-write på Resumés artiklar och de har sökt företagen.

    Men gud vad sjukt. Har aldrig testat någon box, men hade förväntat mig att det skulle vara riktiga märken. Vilken bluff! Jag köpte dock en av Kicks egna julkalendrar, den innehöll bara etablerade märken (mycket nöjd).

    Sleek är ju iaf ett riktigt märke. Även Models Own var det, men det verkar ha konkat för några år sen.

      Är ju flera av de märkena som är riktiga märken. Bara för att folk inte känner till dem behöver de ju inte vara fejk liksom.

        Har aldrig haft nån box, men tänkt att det är märken värda att testa typ. Fast jävligt b om man sen inte kan köpa om man gillar märket såklart..

      Ja, är en del märken som klart har/hade en marknad utanför glossybox. Figs & rouge är t ex ett riktigt märke, gillade flera av deras produkter när jag var yngre.
      ModelsOwn verkar ha haft enormt lager, känns som deras produkter varit på rea på flera sidor hur länge som helst nu.

    Jag brukade använda ModelCo för nästan 20 år sedan när jag var ung, fattig och backpackade runt i Australien. På den tiden var det det ett av de billigaste sminkmärken man kunde köpa. Jag skulle bli besviken om jag fick något från ett sånt lågbudget märke i en skönhetsbox.

      Skulle precis skriva att det var rätt dyrt i Sverige och såldes på exklusiva Mrs H senare i tiden, men sen inser jag att det nästan är 20 år sedan jag var 15 ?

        Alltså får seriöst panik snart över detta ??

        ? Man är bara så gammal som man känner sig ?

        Mrs H måste ha gjort en redig vinst, i Australien var dom billigare än Rimmel och Maybelline. ModelCos brun utan sol mousse var faktiskt riktigt bra, den skulle jag nog köpa igen.

          Gud vilken nostalgitripp till när jag var ung och backpackade i Australien och jobbade svart på ModelCos lager i Sydney. Har inte tänkt på det märket sen dess men minns fortfarande varenda förpackning

        Just det! Köpte deras kip-plumper! Så nöjd

    Mycket bra inlägg Camilla!
    Inte provat glossy box så hade inte koll på det här, däremot har man väl alltid fattat att campadre och dom sidorna är fake. Reapriset är det man hittar på andra sidor också och aldrig det höga priset..

      Tack, men det mesta av arbetet har gjorts av Resumés journalister. Jag bara knorrade till det lite på slutet. 🙂

    Jag gillar goodiebox, hittar mkt av innehållet där på kicks.. men vissa ”märken” känns lite hemmagjorda. Får mkt produkter från jorgobe och annan känd hudvård. Glossbox däremot var rena reklamprodukter många ggr.

    Tipsar också om lykobox – man beställer boxarna var för sig och de innehåller produkter som säljs på lyko. Sen om det är värt det eller ej får man väl avgöra själv, men ingen regelrätt scam iaf.

      Nä precis. Tycker gott det kunde nämnts här att alla boxar inte är lurendrejeri, vilket rubriken lite antyder. Finns många boxföretag som är helseriösa och arbetar för att få ut erkända företags nya och gamla produkter i mini sizer, till skönhetsälskare.

    testat dagkräm från Symbiosis (den med nypris 1000+..) HELT värdelös, stinker av parfym och har lämnat torra partier runt hela hakan. Mamma prenumerar på boxen och fick alltså krämen därifrån. Ska säga åt henne att avsluta prenumerationen bums ..

      Har också provat den krämen. Min hud mådde inte bra av den alls. Blev torr och fick sämre hy så fort jag använde den. Det här förklarar saken. Så fort jag slutade med den märkte jag en klar förbättring. Fick några boxar som gåva i höstas och skulle inte rekommendera någon att köpa glossybox. Tyckte att det mesta var lågkvalitativt, dåliga ingredienser, okända märken och helt enkelt skitprodukter.

    Jag har haft Glossybox sen starten och tycker det är barnsligt kul att öppna lådan varje månad. För 125 kronor är det lätt värt det, även om jag inte använder allt. Men om man får en mascara eller ögonskugga då och då som man gillar och kanske en ansiktsmask eller primer – ja för tusan, ge mig!

      Du har aldrig reflekterar över miljöaspekten, om produkterna testas på djur eller hur de tillverkas?

        Alltså folk som dig får mig alltid att sucka högt.

        Hoppas innerligt du är på företagen i sig och inte bara konsumenterna

          Om 100% av konsumenterna började bry sig om miljö- och etikaspekter så hade företagen varit tvungna att ändra sig.

          Folk som bryr sig om miljön och ifrågasätter extremt överdriven konsumtion får dig att vilja sucka högt?

      Ändå 1500kr per år ? Och när startade det? 10 år sen? 15.000kr.. Shit ?

      Låter ovärt att köpa produkter du inte använder bara för att du då och då får något du gillar. Varför inte bara köpa de du gillar rakt av då?

      Hjärndött tankesätt ? satan vad mycket pengar du slösat

    Jag hade Glossyboxprenumeration under ett par år och de två första åren var det bra produkter som jag använde. Men sen blev det bara ögonbrynspennor och fransböjare, fyra stycken är iaf tre för många…
    Och det blev bara fler och fler provförpackningar som var halvfulla och med texten att de inte fick säljas, hur kunde de då räkna med den summan i boxens värde? Nä, det var bara att avsluta. Och ur miljösynpunkt vill jag inte ens tänka på vad de orsakar.

    Jag får sån sjuk jävla klimatångest av det här inlägget, speciellt bilderna på all skit. Kan vi snälla bara sluta konsumera sönder världen?

      Ungefär så jag känner varje gång det kommer upp hauls på tiktok där tjejer köper mängder med kläder från shein, vi snackar stora lådor som är 1*2 meter. Usch!

      Själv drabbas jag av FIRE-ångest. Dumbrudar (ja, det här är ett kvinnligt fenomen) som tror att de köper lycka i små plasttuber när de skulle må/se så mycket bättre ut av ett par timmar i friska luften i skogen.

        Fire-ångest? Plasttuber? Va?

        Det är 125 kr det handlar om. Ja det är fint att vara ute i naturen men vill man ha någon annan guldkant på vardagen så är väl det här ett rätt bra alternativ ändå, överraskningsmomentet och att kunna prova flera produkter, till en kostnad av typ en hämtmat. Ens ekonomi står och faller nog inte på 125 spänn. Förutsatt att man inte har 100 liknande grejer man lägger pengar på.

          Men vad är det för ide att testa produkter om det sen inte går att köpa dom?

    Glossybox omsatte 130 milj sek 2019, vinst ca 2,3 mkr så inte superlönsamt. Styrelseordf är engelsman och innehar rollen som revisor i 111 st företag, smink, hälsokost, kosttillskott o dyl. Tänker det kan bli tufft för Resumé eller någon att reda ut eller få kontakt ens.
    Och, ”unga flickor luras”? Men ärligt, man behöver inte vara Einstein för att fatta att sminket är bluff. För att inte tala om det absurda i att prenna på smink.

      Tillägg: omsättning bara i Sverige, alltså, med engelska huvudmän. Goodiebox är även det utländskt, bara boxadress i Sverige.

    Aldrig förstått grejen med boxar. Varför inte bara köpa de saker man faktiskt vill ha eller som man vill testa?
    Sedan litar jag inte på okända märken man kan köpa på typ Eko, Ö&B, Rusta osv.. känns inte säkra, som att de skulle ge utslag eller nåt sånt.

      Jag har haft boxar och grejen är att det är kul att få hem en överraskning varje månad, det känns lite som en present. Plus att jag har testat saker som jag aldrig hade köpt själv, men som jag älskade när jag fick testa. Så det är ”grejen”, sen är det ju såklart dåligt för miljön osv osv som många har påpekat här resan.

    Vill verkligen ha företagens kommentarer på det här!

    Ja hur tror du den söta ungen fått sina gosiga kinder? Genom diet coke?

    🙂

      Förhoppningsvis genom annat än käka smör ? Och förhoppningsvis inte genom
      Läsk ? Hon är ju inte direkt gammal.

        Det är väldigt vanligt att barn älskar smör och äter det direkt ur paketet. Bregott är ganska gott faktiskt så förstår det he he. På tal om Criborn så såg jag att hon gjorde reklam för annan hudvård än Caias och Åsa I. gjorde reklam för annat sminkmärke, Idunminerals tror jag det var – använder de inte Caia? 😉

        Äter inte alla ungar smör om de kommer åt? Så fort jag vänder bort huvudet vid frukosten är ungen här hemma halvt uppe på bordet och gräver i sig smör ur paketet. Jag tänker att det gör gott med lite fett bara. Försöker däremot säga nej mest för att det är ouppfostrat att göra så. Men hon slickar av smöret från mackan det första hon gör och sen ber hon om mer. Kanske är en ovanlig unge jag har iofs.

    Hade en bekant som gjorde detsamma när hon var liten, det visade sig att hon var glutenintolerant och det hennes cravings berodde på näringsbrist.

      Många barn älskar ju förvisso smör. Men usch jag tycker smör är vidrigt ? Msrdröm att käka med sked ?

    Hade glossybox när det kom men blev besviken så ofta så sa upp det för flera prisen. DOCK så är ett läppstift från laqa & co det absolut bästa jag testat. Köpte det i flera färger från asos om jag minns rätt.

    Oj oj, det bara måste vi få ett inlägg om!!!

      Haha menade verkligen inte så ? Bara att det är sååå äckligt? Sitta och äta steksmör med sked ? Fy fan va vidrigt ?

        Steksmör?

    Jag blev så irriterad när jag fick min julkalender från Glossybox, att jag började kolla upp värdet på produkterna, eftersom jag aldrig hade kunnat tänka mig att värdet var lika högt som de påstod. Då såg jag just det, att vissa produkter typ inte fanns att få tag på (eller, det var ”slutsålt” på företagets hemsida) men även att de verkade räkna det totala värdet på boxen, som de går ut med, baserat på värdet för full-sizeprodukterna, som det ju inte var många av. Så oseriöst. Hade dessutom med rent skräp, som en plastborste som man skulle massera ansiktet med, som skulle vara värd över 100 spänn. Skulle säga att motsvarande går att hitta på valfri billig sajt för typ 10 kronor. Pinsamt ??‍♀️

    Jag har prenumererat på Glossybox sedan 2013, har haft paus i något år när jag bott utomlands under en längre period men annars varit en trogen prenumerant. Personligen älskar jag konceptet och även om man inte använder allt så tycker jag helt klart det är värt 125 kr i månaden som jag betalar. Visst är det en del märken man inte känner igen men skulle ändå säga att majoriteten av märken som förkommer är välkända och bra märken enligt mig som t.ex märken som Filorga, Maria Nila, Essie, OPI, Babour, Benefit, Maybelline, Rituals och massor av fler. Dessutom tjänar man credits när man lämmar omdömen om produkterna som man kan använda för att handla på olika hemsidor. Det finns även en jättebra grupp på facebook där man kan sälja glossybox-produkter som man inte använder och på så vis inte samla på sig massa produkter som bara slängs, i den gruppen kan man också hitta sina favoritprodukter för en billig peng!

    Absolut är det jättesynd att det förkommer såna här fake-märken eller vad man ska kalla det men jag tycker ändå Glossybox är så prisvärt och att man hittar många nya favoriter både från välkända och nya märken. I förra boxen fick man t.ex en toner, duschkräm, ljusrosa nagellack, ögonskugga och hårmask. Kände igen 4/5 märken och tycker helt klart dessa produkter är ett kap att få för bara 125 kr. 🙂 Sen tror jag man ska ha ett genuint intresse för smink och hudvård och faktiskt tycka om att prova nytt om det ska kännas värt att prenumera på Glossybox eller dylikt.

    Jag började prenumerera precis i början när det var nytt här i Sverige. Då fick man fylla i en profil och jag tyckte de följde detta ganska bra, fick mkt som passade mig. Men ju fler prenumeranter, desto sämre. Nu var det nog 7 år sen sista boxen…

    Kan dock fortfarande komma ihåg känslan av att det kom ett fint paket i lådan, som en present (som jag visserligen betalade själv:))

    Men det är jättebra att detta granskas!

    Det är ju precis så som en del svenska makeup-företag gör, ett visst välkänt sminkmärke t ex. 95 kr för en makeupsvamp är också dyrt, det är mycket för en svamp som tillverkats för några få kronor, finns ju att köpa på andra sajter för en femtedel av det priset.

    Sleek är det enda märket som jag någonsin sätt och det säljs flitigt på superdrug i England och är populärt, det är dock ett billigt märke

    Såg nu. Barnet hade ju rätt så dålig teknik med skeden så hon såg inte ut att få i sig så mycket ändå ? typ mindre på hennes sked än vad jag har på en smörgås.

    Fantastiskt hur mkt skit man kan kränga med hjälp av influensers… var det inte någon av boxarna som folk hade svårt att säga upp prenumerationen på?

      Tror det var just Glossybox faktiskt

    Look Fantastics box är superbra! Mycket fina märken och ofta fullsize..

      Look fantastic använder också fake märken. Avant exempelvis.

    Glossybox = Skräpbox och pengarna i sjön! ??????????????????????????????

    Jag provade 3 månader nu för min kompis sa att de va så bra produkter. De roliga va att den bra produkten den första månaden var urplockad ur min låda ? avprenumererade direkt jag såg vilket skit de va. Hon pratade om fullsize från bodyshop och andra välkända varumärken men de har man ju inte sett skymten av.

    Företaget jag jobbade för förut (var ansvarig för ett varumärke inom skönhet) arbetade med Glossybox när jag började. Detta samarbete avslutade jag snabbt eftersom jag läste mycket om företaget just då i en Facebook-grupp där många var missnöjda (prenumerationer som inte avslutades trots avprenumeration, inga svar från kundtjänst, sena leveranser, söndriga produkter…) Inte positivt att förknippas med och kändes rätt B.

    Såg dessutom inte return on investment. Som företag måste man delta med minst 10.000 st produkter för en box, vilket med våra inköpspriser för små storlekar landade på minst 60.000kr. De får alltså produkterna gratis mot exponering för medlemmarna. Därav kan Glossybox fortfarande göra vinst.

    Bara köpt glossbox och liknande boxar på typ outlet och black friday. Skulle aldrig få för mig att prenumerera. Senast kunde man få drygt 5 boxar för 350 kr. Fick fyra duschmousse från body shop totalt, i fullstorlek 😀 kändes otroligt värt då.

    Mitt rouge från Sophia+Mabelle är ett av mina favoriter, faktiskt. Tyvärr var det trasigt när det kom med boxen, men av det jag kunnat använda är det sviiinfint. Älskar också ett ansiktsvatten jag fick i en box. Inget av de har jag hittar online :((((

    Mycket bra inlägg. Finns många oseriösa företag! Ett tips till er som gillar att testa nya produkter, de flesta stora skönhetssiterna har sina egna boxar som de antingen säljer eller ger bort vid köp över tex 900kr. Kicks har sina julkalendrar, lyko säljer boxar, och Nordicfeel har både gåvoboxar och köpeboxar – alla med riktigt bra produkter från etablerade varumärken. Jag köper ofta boxar och har alltid varit nöjd med innehåll. Spendera era pengar på bättre saker än Glossybox! Riktigt blufföretag!

    Bra inlägg! Tycker genuint illa om Glossybox, de är otrevliga och produkterna finns ju inte ens? En gång fick jag en liten tub skimmrig rouge som jag faktiskt gillade, den fanns liksom inte ens när jag googlade för att köpa en. Zzzzzz

    När jag skulle köpa en mors dags-box till min mamma så frågade jag dem vid två eller tre olika tillfällen om innehållet var inriktat på hår (huvudet, fransar bryn) eller om det var mer hudvård osv. Jag förklarade att min mamma har alopecia och därför varken har hår, fransar eller bryn. Fattar GIVETVIS att de inte kan anpassa en box efter min mamma, men frågade pga att jag ville veta om det var lönt att beställa en.

    Fick svaret att det var en riktig ”mamma-box” packad med ansiktsmasker och skön hudvård och fotmask + fotfil osv. Jag köpte den.
    Min mamma fick en mors dags med schampo, balsam, fransböjare, mascara och brynprodukt. 🙁 Jag fick hela boxen.
    Så jävla värdelöst. Tyckte så synd om henne. När jag kontaktade dem och bifogade deras eget svar om vad den skulle innehålla så brydde de sig inte ens, svarade att så kan det bli om produkterna tar slut. Eh? Då kan ni ju inte lova vad man ska få, nötter.
    Tog öven ca 6 månader av rent tjat innan uppsägningen av min prenumeration gick igenom.

    Skitföretag!

    Sleek och ModelsOwn är mycket välkända om än billiga 🙂

    MCoBeauty är ett australienskt märke som är ganska stort tror jag? Marknadsförs av bland andra Celeste Barber. https://mcobeauty.com/

    SLEEK är ett välkänt märke och ingår i No7 BeautyCompany, märket säljs i bland annat UK. Det fanns även att köpa på H&M i Sverige för ca 3 år sedan men plockades bort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.