Bra ROI (return of investment) för hotellreklam?

Bildkälla: Kepinski hemsida

Isabella Löwengrip gör reklam för ett femstjärnigt hotell i schweiziska Engelberg.
Rummen kostar från runt 7 700 kr/natt upp till 29 500 kr/natt och jag undrar mest hur gynnsamt den här typen av reklam är för det betalande företaget.
Hur många av Isabellas läsare kommer åka till Engelberg och bo på lyxhotell pga hennes inlägg?
Vad kan hotellet få tillbaka för dessa reklaminlägg? Kommer reklamen ens betala sig och gå jämnt upp?
Jag är mycket tveksam…

Vad tror ni?
Jag funderar över vilka andra sådana här reklamer som influencers gjort, enbart för sitt eget höga nöjes skull snarare än att det kommer passa målgruppen.
Högst upp på den listan ligger väl lyxresorna till Dubai. Hur många influencer-följare tror ni köpt liknande resor? Jag skulle säga max EN, om ens någon.

128 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tror inte heller influencerreklam för dyra utlandsresor betalar sig. Å andra sidan, som med dubai, nån liten effekt kanske det får fast mer på längre sikt? Man planterar åtminstone in namnet kempinski hos en större målgrupp, den kedjan finns väl inte ens I Sverige.

      Bott på ett av deras hotell i Leipzig. Mycket trevligt. Men absolut inte så dyrt som i Schweiz: https://www.hotelfuerstenhof-leipzig.com/

      Det är väl jättetrevligt eller? Bor i Göteborg till vardags men älskar att bo på Bank när jag besöker Stockholm till exempel. Tycker även att Upper house i Gbg är mysigt om man vill unna sig någon helg. 🙂

    Haha…tänker på förra inlägget Jockes hårtransplantation – kan ju knappast vända sig till Jockes målgrupp – kidsen 10-15 år.?

      Han betade ju den själv så!

        Klart han får betalt, naivt att tro något annat.

      Långt ifrån alla följare är ju dock inte barn, det är bara det att det är barnföljare som syns mest och kommenterar osv.

    Allt IL gör reklam för = negativ reklam.

      Fast det är väl bara här på bloggbevakning. För de flesta människor är hon väl ganska neutral.

      Verkligen inte? Det är bara ni, klumpen här som avskyr allt hon gör, som vill att det ska gå dåligt för henne.

        Ja? Och?

          Bra du erkänner iaf ?

      Ja det är märkligt att alla samarbeten Isabella gör ska anses vara negativt här och nedvärderas. Så fort Isabella gör ett samarbete så ska det rivas sönder här, uppenbart så irriterar det somliga. Det är väldigt tydligt hur någon inte tål att Isabella får samarbeten. Varför ställs inte samma frågor och görs inga inlägg om ROI när andra gör reklam för hotell eller annat? Märkligt. Isabella är tydlig och ärlig om samarbeten, vilket inte alla andra är, men det är hon som ska synas och nedvärderas. Ganska skevt faktiskt.

        IL tydlig? Ärlig? Ha, ha, ha! Hon har arbetat upp så väldigt stora mängder dålig karma under de senaste 15 åren, så all skit hon får är hon värd flera gånger om.

        Det är ju hur många som helst som granskas på bloggen. Influensers trovärdighet problematiseras jämt och ständigt här. Tack och lov.

        Kan inte låta bli att tycka att det är lite gulligt när folk slänger sig med termer som man uppenbarligen inte har någon aning om vad det är och vad det mäter. Det finns de som hävdar att långa samarbeten med influensers skapar ökad försäljning vilket är det som eftersträvas. Dock finns väldigt lite fakta som faktiskt styrker detta. Sedan står oet i RoI för on och inte of.

    Nu kommer fördomarna hagla. Såhär ligger det till med 99% träffsäkerhet.

    Hotellet tror att Isabella är lyxfru och att henens följare består av samma klientel. Män som har ekonomin och skidintresse skulle utan problem betala dessa priser.

    Ja tänker säga det, inga tjejresor kommer att bokas dit.

      Hotell har en budget avsatt för marknadsföring. Bella tiggde hotellnätter och hotellet behövde fylla upp sina rum. Alla nöjda och glada. Svårare än så är det inte.

    Tror inte så etablerade varumärken bryr sig om ROI för sådana här samarbeten. Dessutom så hamnar bilderna IL lägger upp på explore-sidan. Skulle tippa på att hon når i alla fall 3-5 gånger så många som följer henne, dvs uppemot 2 miljoner.

      Har aldrig fått upp henne på explore. Allas explore ser olika ut. Det är baserat på de du följer och sånt du tittar på.

        Då är du väl inte klientelet kempinski vill åt. Fattade inte din poäng:) Exponeringen skiljer sig ju inte åt beroende på om just DU nås av den…

        En läsare frågade henne hur mycket ett rum på hotellet kostar den frågan vill hon inte besvara. En annan frågar klänning som hon bär var den kommer ifrån och den frågan besvaras. Kan hända att hon inte kommer redovisa sen för skatteverket själva riktiga summan så att hon behöver inte förmånsbeskattas på den riktiga priset av sviten.

          Nyfiken (på riktigt). Hur mycket tjänade du netto 2021?

            Du får vara nyfiken så länge du lever. ?

            Är det relevant?

          Fast hon kanske inte visste just då vad ett rum kostar men hon visste var klänningen fanns. Varför skulle hon annars skriva ut att det är samarbete om hon inte kommer redovisa den, ganska självklart väl att hon gör det då.

            Är du på riktigt?
            Vet inte vad hotellrummet kostar… GÄSP…

      Låt mig säga så här: finare hotell accepterar vem som helst så länge de betalar. Har bott på lyxhotell här och där och kan säga att det är mycket blandad publik. Inte precis som att rikt folk kan föra sig eller klä sig längre. Vått hår & flipflops till frukost på Negresco i Nice t ex. Hade uppskattat Gunilla från Skellefteå alla dar i veckan, hon vet nog hur man uppför sig.
      Kempinski var ett fint hotell från början – nu är det bara en dyr kedja av närmare 80 hotell, ägda av thailändskt konglomerat. Hur Löwengrips följare, som är så få, ens skulle ha råd att bo på där är komiskt och det spelar ingen roll om det är på explore – den som har råd sitter inte och kollar ig.
      Hade jag varit Kempinski hade jag valt Bianca Ingrosso – hon har ändå en hel del nyrikt folk på Östermalm som följer henne och som har föräldrar som vet vad Kempinski var en gång i tiden.

        Nu ligger just detta Kempinski i Schweiz som är ett av världens dyraste land. Nu följer inte jag Isabella på instagram eller hennes blogg men är ändå ”målgrupp”. Jag har bott på Kempinski i Bangkok, Kuala Lumpur och Hanoi för någon tusenlapp natten för ett dubbelrum för två pers. Så det är inte helt omöjligt att tänka sig att reklamen funkar också.

    Tonåringar är en jättebra och okritisk målgrupp. Som har stor påverkan på hur pengarna ska spenderas.

    – Pappa vi måste åka till ett Lyxhotell i Engelberg!!!!

      ja men nu är nog tonåringar som läser isabellas blogg nog bara en liten. liten andel

        Jovisst,
        men själva grejen att rikta reklam till den som bestämmer än den som har pengar är ganska vanligt.
        Så reklamen här är säkert väl investerade pengar.

        Drop

    Return ON investment

    mvh språkpolis

    Håller inte med Bianca må vara ung men hon är mer känd. Isabela klär sig som en tant och försöker att passa in i malen av rika. Fake it until you make it.

      Såklatt jag vet. Isabella tror dig kunna köpa klass för att hon går i max mara och chanel samt har ett försmak för miljardärer. Peter stordalen ovh erik selin skulle vara räddningen av hennes lyxfru dröm.

        *såklart *sig aja ni fattar.

        Du låter så ohyggligt bitter? Är du gift? Inte lika fint & högborgerligt som du hade hoppats?

          Vilken töntig kommentar. Man undrar lite om dig, hamnat på glasberget?

        Fast hon gjorde väl slut med dem också så hon kanske inte var så intresserad av det ändå,.

          Hon? Nä.. skulle inte tro det..

      Tycker hon klär sig väldigt fint och klassiskt. Eller måste man gå omkring i träningstajts och croptops för att inte klassas som ”tant”?

        Tycker också hon klär sig fint, med undantag från de knälånga silkeskjolarna.

        Ja, rent stilmässigt så föredrar jag Isabella, hon har gjort några felsteg med den rynkiga klänningen och den för tajta klänningen mest färskt i minnet, men annars är hon ofta på rätt spår för en person som inte alls är en stylist.

    Jag tror att just Dubais marknadsföringskampanj har varit synnerligen lyckad. Sedan åker inte alla dit och badar i lyx, men det har ändå blivit ett ganska ”mainstream” resmål. Folk blir nyfikna när de ser alla bilder från Dubai på sociala medier och vill uppleva det själva. Det behöver inte vara svindyrt och lyxigt i Dubai – jag var själv där i fem dagar för några år sedan och upplevde det som att prisnivån generellt låg lägre än i Sverige. Sedan så finns såklart all möjlig lyx tillgäng för den som önskar och vill betala, men jag skulle säga att många tycker att det känns lite lyxigt att bara vara i närheten av lyxen.

      Idioter åker till Dubai.

        Och till Thailand och Sydamerika. Eller?

          Vad är det för fel på Österrike? Att regeringen där vågar ställa krav?

            Det är just därför jag siktar på att emigrera till Österrike. Inget gullegull med foliehattar. En stat som fungerar långt bättre än Sverige.

              ?

              Tror inte alls att syftet är att besöka hotell utan att förmå Paul att göra en Investering med henne för hon pressar på nu att han måste sälja eller hyra ut sitt Hus! Man kan inte beskylla IL för att ligga på latsidan i alla fall. Att vara författare med en medförfattare är inga stora pengar. Max 500.000.

        Så sant.

        Du låter väldigt bitter…
        Kanske ska du åka till Dubai ändå ? ?

          Är man bitter för att man inte vill stötta en diktatur med sharialagar?

      Dubai har blivit ”rumsrent” pga av alla influensers och kändisar som åkt dit utan att berätta att det är betald reklam.

      Dubai har ju lyckats otroligt bra med art marknadsföra sig. Visst är många kritiska och vägrar resa dit men inte den stora massan. Passar för de flesta budgetar och ett perfekt resmål för den som bara vill ha lite varmt och känna att man kommer iväg, utan att behöva resa allt för långt. Och så finns lyx för den som vill, men går också att hitta riktigt billiga resor och funkar till och med för en långweekend. Finns med på mångas lista över tänkbara resmål helt enkelt, även om barnfamiljen tex inte blivit direkt inspirerad av en festande 19-årig influenser såklart, däremot indirekt visad på resmålet som ett attraktivt alternativ.

        Min 14-åriga dotter sa ikväll att hon vill åka till Dubai. Garanterat ett resultat av marknadsföringen bl a genom influencers.

        (Att jag aldrig kommer att sätta min fot i Dubai utan att hon får vänta med att åka dit tills hon blivit stor nog att betala och åka utan föräldrar, det är en annan sak.)

    Hon kanske hoppas på ett samarbete i framtiden? Eller så fick hon bo där billigare för lite exponering på hennes sociala medier?

    Äsch, en liten investering för ett hotell som det. De byter ju ett tomt hotellrum mot exponering.

    Och heter Return ON investment.

      Ja tänker detsamma, de förlorar ju liksom inget på att låta henne bo där, och de får ju exponering som är värdefull.

      Exakt och hon om någon har ju faktiskt följare i olika inkomstklasser, det är en hel del förmögna som följer henne iaf på instagram vad jag kunnat se.

        Anonym 19:47
        Ja och så blir de förvånade när man berättar att flera av hennes företag inte finns längre.
        Man låter som värsta stalkern när man betättar om hur hon sköter bekantskaper och affärer.

          Anonym 20:12
          Haha hon car med på omslaget till en tidning med texten ADHD är min superkraft. (Eller en liknande text ) Berättade för en kompis att hon då hade personal, nannys kock m.m
          -Såklart att man har en superkraft då! Fick jag till svar. Haha

        Men har hon någonsin haft en bra image i affärsvärlden? Inte en hånfull fråga alltså utan har tänkt att hon är populär och ses som duktig bland allmänheten, men kanske inte tagits seriöst inom affärsvärlden.

          Fast hon fick ju ändå ett väldigt prestiegefullt pris av Affärsvärlden

            Delat hittepåpris, och ordnat av rikspuckot Martina Bonnier.

        Nej det har hon inte, ingen seriös aktör vill visas / kopplas ihop med henne . Och nej B-influenser är INTE affärssverige.

        Hon går bara hem hos såna som ex Pärleros.

      Att skänka några hotellnätter är ingen investering. Men halvt rätt för att du visste att o står för on.

    Tycker att det är mer intressant varför Bella inte kan vara hemma i sitt hem de dagar hon inte har barnen. Varför? Hon får ju på riktigt ångest och klättrar på väggarna.

      Städa hemmet köket ser gammalt ut bänkarna är slitna sortera alla kläder böcker osv. Borde renovera köket ser slitet ut.

        Vissa lägger hellre pengar på resor än på sitt hem. Om hon hade valt att renovera kök så hade somliga klagat på det istället. Inget fel på hennes kök tycker jag. Är väl det som folk här brukar förfasas över när influencers river ut sina kök.

        ???

      Hon kan bjuda hen vänner på middag, ha fest, måla om, jobba hemifrån mef ngt nytt kul projekt, läsa och mysa i soffan, lära sig att laga mat, vara hemma själv och ha egen tid. osv. osv. osv. osv…

        Lät ju mycket roligare ”måla om, jobba hemifrån och mysa i soffan”, än att åka till Schweiz och bo på lyxhotell… ?

          Om du reser 2 gånger i månaden till eviga lyxhotell blir det tillslut vardag. Hon reser ju inte till något utan ifrån och det fungerar inte i längden. Ångesten kommer som en boomerang så småningom. Var hon förresten inte deprimerad nu igen?

          Precis, många hade nog också valt lyxresan.

        Bellas resande till lyxhotell i världen utan att egentligen se något från landet och kulturen säger ganska mycket om hennes inre. Tycker det verkar eka ganska tomt därinne.

          ja, det är det jag menar. Hon är som ett skal.

      Hon gör nog dessa resor för att få content. Annars har hon inget att visa upp för hon vill att alla tror att hon lever ett lyxliv. istället är det ett fattigt liv där hon inte betalar för sig själv.

        Fake it ’til you’re broke.

          Hon tänker väl, har man kraschat 1 gång kan man väl krascha igen.

      Fast hon HAR INTE RÅD!!!! Sluta tro att hon har pengar !!! Hon sålde ”allt ” för att inte gå personlig konkurs !!’ Hon har fortfarande skulder o blåst typ mer eller mindre varenda affärspartner pga sitt dåliga affärssinne .

      Ja vissa längtar alltid bort. Tror att de människorna är olyckliga i sitt sinne och försöker att lindra/döva denna känsla genom att resa bort. Det enda som är sorgligt är att man alltid har sig själv med i bagaget och är man inte lycklig för det man har kan man aldrig bli lycklig för det man får. Samtidigt måste man visa upp den fina sidan utåt vilket gör att man klamrar sig fast vid likes och hejarop från svansen a tillhängare. Att leva ett liv där pengar ska visas upp för att uppnå nån slags av status hos andra tyder på en väldig dålig självkänsla och kommer aldrig att skapa den respekt som önskas.

    Klart att det är gynnsamt, oavsett om ingen av Isabellas bloggläsare kommer åka dit eller inte så får ju hotellet exponering. De förlorar ju inget på att låta henne bo där gratis så nog är det gynnsamt, hotellet blev uppmärksammat för många. Vackert ställe.

    Den där kommentaren fanns på hennes blogg..hur många av läsarna som kommer boka ..

    Tror absolut inte det är något fel på Gunilla från Skellefteå. Har hellre henne som gäst än Bellsis.

      Du ja. Men inte ett lyxhotell.

    Jag läser Isabellas blogg och är sugen på att resa till någon alpby. Jag skulle absolut kunna boka dessa hotell efter hennes reklam! Så jag tillhör visst målgruppen för denna typ av reklam..

    Intressant att Dani visar Kenzas son Nikola på sin storys, när K varit så noga med att inte visa hans ansikte längre.

    Ja hon rör sig i fina och dyra kretsar. Lyx är det som gäller.

      Hon ger gärna sken av lyx, men bara om någon annan betalar.

        Har svårt att förstå hennes utstyrsel som hon hade på nyår. Det hon bar såg inte lyxigt ut.
        Ballongpuffen som hon bar såg alldeles för kort ut.

          Skorna var fina dock men passade inte till, samt var inte klädsamma för just hennes fötter.

            Ibland ser det ut som att hennes skor är för stora och att de ska glida av från tårna.
            Ska man nästan se tårna när man bär högklackat?

              Nej, de ska inte synas. De är för SMÅ, tårna ska döljas helt i högklackade skor om det inte är öppna sådana vill säga. Hennes tår är för långa, för de skor hon oftast väljer.

                Sofia
                Ahh tack för svar, tycker att det ser så konstigt ut när man ser mellanrum mellan tårna.

                  Precis så ” Flundra” det ser mycket konstigt ut…

    Undrar hur mycket hon lägger på mat och drinkar under en vecka.

    Ja exponeringen blev ju högre när Bloggbevakning passade på att citera bellsan och dessutom länkade till plejset vilket inte bellan gjorde. Men lönsamt? Neeeh inte alls lönsamt för någon annan än bellan.

    Petras soffa för minst 150.000kr.. tror ni hon betalat för den?
    Är den skön eller bara ”trendig”?

      Jag tror det, är ju en designklassisker dessutom. Hon verkar ju väldigt nöjd med den, och det hade jag också varit även om den nog kostar dubbelt så mycket mot vad jag varit bekväm med att betala.

      Spännande när hennes son drar hem magsjuka från förskolan eller ska börja potträna.

        I soffan??

    Vem tror att kissies kille friar på deras resa till maldiverna nu

    Men exponeringen de vill ha handlar ju i slutändan om att de vill ha kunder.

    Bella har ingen klass att tala om mer än att hon osar nyrik och ingenting annat.

      Men det är ju deras klientel. Det finns inte så mycket hög societet i världen längre. Chanel vänder sig ju till nyrika numera också.

    Undrar om hon ska satsa på att bli en lyxinfluencer som åker runt och testar hotell, var det inte det som Mogi låtsades göra? Kul för henne att få jobba med det hon gillar mest.

    När ska Caroline Kejbert uppmärksammas för all sin reklam för sin webbutik? Hon länkar till den varje dag utan att reklammarkera… Påpekar man detta för henne, hur trevlig man än är, så blockerar hon!

      Glöm inte den enorma exponeringen av sitt första barn också! Blir illa till mods varje gång.

    Bellas årsredovisningar är sedan en tid offentliga för 21.06. Hon har naggat 2,6 miljoner på kapitalet i Blonde Capital samt Löwengrip har en skuld till Blonde på 840 KSEK. Hon lyckades ändå få in en omsättning 3,9 miljoner 20.06 till 21.06 och där ligger kanske delar av förskott för boken. Nu är väl mycket intäkter reklam för boende som hon knappast får cash för.
    Verkar som huset står på bolaget.
    Till Invest har hon bettat in3,1 miljoner i villkorade aktieägartillskott. Finns inte mycket pengar i Invest som hons äger ska vara ett investmentbolag.

      Hon har en väldigt hög burn rate. Ser fram emot den dag pengarna tar slut.

        varför ser du fram emot något sånt?

          För att jag föraktar henne.

      Ni är några tappra kvar som ännu orkar bry er om henne och vad hon tar sig för. Imponerande.

        Vi väntar mest på att slutet ska komma.

      Snart hoppas hon få in resten av pengarna för Löwengrip Beauty.
      I avtalet ingick en treårig period då Bella skulle göra reklam för Löwengrip Beauty och fortsatt vara ett ansikte utåt.
      En tilläggsköpeskilling sk earn-out payment kommer att betalas ut enligt de kriterier som fastställdes vid försäljningen.

      Hur ser man att huset står på bolaget och är det tillåtet?

    Tänker att det kanske kan ha att göra med backlinks också? Ingen SEO-expert, men länkar in till en site är väldigt bra. Och speciellt från siter med mycket info och trafik. Det gör din hemsida trovärdig och du rankar högre på Google. Troligtvis har de bestämt innan vilken länktext osv för att få upp trovärdigheten för Google.

      Jag tror du är mest rätt ute men länken. För det blir mer och mer en hårdvaluta på webben. Jag jobbar inom SEO och min tanke var först att exponeringar har mer med sociala media och när det är på bloggen så får man mer ut av det med länkningen.

      En vanlig kostnad är 2 000 kr för en länk på en inte kän sida som inte har högt värde. Så jag tror du är den enda som börjar komma in på rätt spår i diskussionen.

    De kanske bedömer att de inte kommer vara fullbelagda någon viss vecka. Blir ingen extra kostnad då förutom städ.

      Ja och då är det ju perfekt med Bella som kan vara helt flexibel de veckor hon inte har barnen, vilket såklart är tacksamt för dem. Dessutom så passar hon ju in i lyx-miljön, kommer inte göra bort sig eller se helt malplacerad ut inför andra gäster eller personer som råkar söka på hotellet.

    Tittar på Inventing Anna på Netflix. Känns som en uppförstorad variant av IL… Foundation and all ?

    Såg att Strömstedts ska intervjua Bella och Paul om deras kärlek!
    Jösses tänker jag. Vilken version av ditt liv tänker Bella dela med sig av den här gången? Jag menar den ene är inte den andre lik.

    Tycker Bella verkar ha det så enahanda och trist liv, trots all lyx. Lyx är fint och bekvämt men det är ju just ingenting av substans. Förstår inte vad de där två, hon och Paul kan ha att prata om? ??‍♀️

    Vilka siffror säljer hon in sina samarbeten på? Bloggen har inte många läsare kvar. Är det ”följarna” på insta hon går på? Presenterar hon gamla siffror och hoppas att de inte kollas upp?

      Det skulle innehavaren av denna blogg kunna gräva i, men det finns det inte tid eller intresse till.

      Så här står det fortfarande på hennes blogg (under rubriken ”About”):

      ”Isabellas resa börjar när hon som 14-åring flyttade hemifrån och skapade sin blogg. Som pionjär byggde hon upp det som idag är nordens största plattform med 1,5 miljoner följare världen över. Isabellas blogg kan idag läsas på fyra språk.

      Isabella är inte bara en förebild inom den digitala eran. Hon är en framgångsrik entreprenör och driver bland annat Sveriges snabbast växande skönhetsföretag. Idag har hon 50 anställda och en total omsättning på 100 miljoner kronor inom de olika bolag hon är verksam i.”

      Detta är väl ändå falsk marknadsföring så att det bara visslar om det!? FÅR man ens ljuga i den här storleksordningen när man är ett företag? Ja, ja, ja, det är en blogg, men man förväntar sig väl ändå att den ska ha någon slags överensstämmelse med verkligheten? Om jag var ute efter ett reklamsamarbete så skulle jag väl ändå inte förutsätta att ALLT jag möts av är en lögn? Jag kan för lite om influencervärlden. Är lögner okej? Även i texter som syftar till att informera om företaget bakom?
      Såg att nån för länge sen påpekade det inaktuella i denna text och att Isabella själv skyllde på mycket att göra, typ, och att det skulle ändras. Är det inte dags att det olämpliga i rena osanningar börjar påpekas med lite mer eftertryck? (Jag stör mig verkligen galet mycket på lögner och folk som öppet erkänner att de aktivt duperar sina läsare. Där tar min sympati slut med en sån människa.)

    Jag är en av dem som skulle kunna boka det hotellet nu när jag har hört talas om det eftersom att jag vet att IL gillar hotell med extremt hög standard, vilket jag också gör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.