Att använda internationella kvinnodagen för att tjäna pengar

Det här är ett intressant ämne, och ett alltid så relevant ämne.
Influencers och företag som försökte använda Rysslands invasion av Ukraina för att tjäna pengar blev kritiserade och tvingades pudla för sina påhitt (dock inte utan en offerkofta modell större) och här kommer ytterligare ett exempel på ungefär samma sak.
Principen är densamma – att försöka åka snålskjuts på en kamp eller rörelse med syfte att tjäna pengar.
Vad gäller inläggen om kriget i Ukraina så försökte varken influenser eller företag rättfärdiga sin reklam med att skänka pengar till exempelvis Unicef, men det skedde under gårdagen, som av en händelse råkade vara Internationella kvinnodagen.

Mängder av företag slog mynt av det här, och en influencer som fått ganska svidande kritik är Lisa ”Misslisibell” Jonsson som gör reklam för posterföretaget Desenio. 
Desenio har gjort ett samarbete med fem kvinnliga konstnärer, och skänker 20% av intäkterna till Plan Internationals arbete för att stärka kvinnors rättigheter i världen.
Internationella kvinnodagen är givetvis en fantastisk dag att lansera en sådan här kollektion, och kanske hade inte kritiken varit lika svidande det inte tryckte in konsumtion och rabattkoder i samma andetag som man publicerar:

Idag är det en kampens dag, en dag för att minnas de som dog för kvinnors rättigheter och på olika sätt uppmärksamma de oacceptabla orättvisor som drabbar människor över hela världen. // Lisa ”Misslisibell” Jonsson

Dela på inläggen, är mitt enkla tips.
Jag förstår att det är frestande att mixa kvinnokamp med konsumtion, rabattkoder med rödstrumpor, men resultatet blir inte starkare. Det blir inte bra.
Det framstår enbart som ett försök att plocka billiga poäng.
Så här formulerade sig en av Misslisibells följare sig under hennes inlägg på Instagram (innan det raderades, precis som all annan kritik som skrivs):

När ska vi sluta med white/liberal feminism? Känns som ett utnyttjande av historiskt kvinnoförtryck för att tjäna lite pengar.

Håller ni med om att det är ett utnyttjande av historiskt kvinnoförtryck för att tjäna lite pengar, eller rättfärdigar donationen det hela?
Helgar ändamålet medlet?
Skiljer sig era åsikter vad gäller Desenios kampanj från exempelvis Lisas inlägg?

24 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Margaux hemsida är hackad enligt Flab?

    Har för mig att Lisa heter Jonsson i etternamn ☺️

      Stämmer 🙂

      Och jag som precis lärt mig att stava ”Misslisibell” med korrekt antal bokstaven s.
      Men tack! Det ska vara rätt så klart. 🙂

    Jag vet inte. De har ju ändå gjort en kampanj för att skänka pengar till till Plan. Konst gjord av kvinnor för att få in pengar till arbetet för kvinnor.
    En rabattkod kanske kunde utebli dock.

    Jag är bara så trött på all influencerreklam för Desenio att jag aldrig skulle tänka på att fånig och handla där. Gäller så många märken som pumpas ut på samma sätt.

    Andrea Norrman marknadsförde samma kampanj med samma budskap igår

    Jag tycker att Desenios samarbete med Plan och de fem kvinnliga konstnärerna är bra, och givet att de lyfts fram just den 8 mars.
    Men rabattkoder kunde de hoppat över. Å andra sidan. Skulle jag beställa så hade jag kollat efter rabattkod. Just för att det alltid finns rabattkoder till Desenio.
    Japp, hej dubbelmoral!

    Den här logiken går att applicera på precis allt om man vill. Företag tjänar ofantligt mycket pengar för att en man offrade sitt egna liv och dog en 6 timmars utdragen död.
    De tjänar multum i mitten på februari på att tre personer led martyrdöden.
    Man har gjort earth hour till en kommersiell grej där företag hittar på allt möjligt konstigt för att vinna godhetspoäng. Man gör om black week till ”green week” för att kunna sälja mer. Och så vidare och så vidare.
    Det är ju liksom såhär det ser ut i ett kapitalistiskt samhälle. Själva grundstenen är att man ska profitera på allt och att allt ska vara optimerat effektiviserat.

      Det du beskriver är neokapitalism som började ta över från slutet av 80-talet och bygger på Friedmans irrläror. Keynesianismen, är den form av kapitalism som byggde den välmående medelklass som bidragit till vår levnadsstandard i väst med en balans mellan offentlig och privat konsumtion.

        Nja. Du kanske tänker på neoliberalism eller nyliberalism? Neokapitalism är inte ett begrepp mig veterligen. Även under Keynesiansk kapitalism så utnyttjas människor och deras lidande för privat ackumulation. Men visst, det finns mer reglering och en starkare stat, vilket medför ett visst socialt skydd.

    Detta är verkligen bara en ny variant av ”sälj grej med tjej”…

    Kommentaren om ”white/liberal feminism” har inget med inlägger att göra dock. Företag och personer från alla olika länder och hudfärg använder kvinnodagen för att sälja mer, det är knappast ett beteende som vi bara ser hos vita kvinnor eller hos liberaler…..

      Men bara vita kan göra fel såklart

      Det syftar väl till att vita kvinnor (majoriteten av de svenska influencerna är ju det, inge värdering bara fakta) tycker att de gör något feministiskt men så sitter kvinnor för slavlön i andra länder och tillverkar det billiga skräp som de gör reklam för. Liberal feminism anklagas ju ofta, med all rätt, för att fokusera på floskler och billiga symbolhandlingar men inte gå till roten av problemet, att konsumtion och utnyttjande av fattiga fabriksarbetare går hand i hand i de flesta fall. Med Desenio vet jag inte exakt, en bekants syster brukade packa leveranser på deras lager och hon är högst vit iaf.

    Folk använder väl speciella dagar för att sälja saker hela tiden?

    Eller Jessica Lasses som i en story pushar för en skönhetssalong som ”firar kvinnodagen” med rabatt, för att i storyn efter lyfta Fi Lindfors inlägg om ”Det är inget jävla kalas, det finns absolut ingenting att fira”.

    Tyckte om Lasses och Malin Gramers podd förut men herregud de framstår som så otroligt ointelligenta så jag känner att mitt egna IQ långsamt tynar bort bara av att lyssna ?

    Och jag skrev ett inlägg här igår om hur det kan vara att leva som flykting men det var tydligen för magstarkt för Bloggbevakning så det togs bort. Wonder why.

      För att övriga inte höll sig på mattan kanske. Läste (och anmälde tråden) om det va på det extra öppet spår?). Det antogs saker och gissades hejvilt från what I guess majoritet etniskt svenska kvinnor som inte har en aning, men det skrevs om lathet osv. Fruktansvärt att sätta folk mot folk.

        Aha. Lite konstigt att ta bort mitt inlägg då kan jag tycka som ju var motsatsen till det du beskriver men det är väl så i det nya sverigedemokratiska Sverige.

    Jag tycker det är helt ok. Sen gillar jag Desenio. ❤

    Finns det någon dag på året som Desenio inte har ett samarbete med influencers? ? Otroligt att det fortfarande finns folk som köper deras posters!

    Att göra pengar på feminism och annan politisk kamp är ju Linnea Claesons hela affärsidé. Och för henne har det ju funkat bra.

    Om nu pengarna ska gå till ett välgörande ändamål fattar jag inte varför man väljer att ha en rabattkod på det? Blir lite motsägelsefullt kan jag tycka.

    Helt okej! Jag menar, ICA säljer ju rosa varor under Oktober till förmån av bröstcancerforskningen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.