Camilla Läckberg vs SAS

Camilla Läckbergs resa till Paris har inte riktigt flutit på som sig bör, och efter att hon tagit till Instagram så har hon fått flera meddelanden om vad som ska vara anledningen.

Enligt meddelandet Camilla delar så ska det bero på personalbrist och på sättet SAS behandar sina anställda. 
Ska bli spännande att se om det kommer utspela sig så som det beskrivs i meddelandet.

Är det här ett resultat av att flygbiljetterna prispressats eller nej? 

150 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Om det stämmer så är det riktigt fult gjort av SAs. Visst, bolag ska vara vinstdrivande men man behandlar inte människor som boskap, speciellt inte på bolaget som bör ha hög säkerhet. Pinsamt!

      Min man är pilot och allt som sägs och skrivs om SAS stämmer. De behandlar piloter och kabinpersonal otroligt dåligt.

      Har en vän som är SAS-pilot, allt stämmer som personen skrivit. Har hört talas om detta fulspel länge

    Faktiskt lite trött på Läckberg och alla hennes pekpinnar om både det ena och det andra. Verkar inte gå någon nöd på hennes barn i VIP loungen i alla fall. Tror att det är helt fel att publicera mailet ovan från en missnöjd anställd. Säkert finns det massor av problem, men låt de som kan sköta detta, det ska inte skötas av en influencer.

      Håller helt med dig

      Vadå ”skötas av en influencer”? Hon ger uttryck för en åsikt, är det förbjudet?

        Hon sprider en SAS medarbetares missnöje på sina sociala media kanaler som har en räckvidd på 295 tusen pers.
        Om nu arbetsmiljön är så usel varför finns ingen anmälan hos arbetsmiljöverket? Att hon dessutom nämner piloterna som om de vore en utsatt underbetald grupp gör att man funderar på vem hon är, ordförande i pilotfacket?
        Nej det är inte synd om piloterna, ja de är kanske underbetalda jmf med sina kollegor på BA men ärligt talat en månadslön på nästan 100 000 kr i månaden är inte direkt en skitlön.
        Att Camilla lyckats undvika SAS berömda inställda plan förvånar mig. Det problemet började långt före Covid.

          Hur vet du att det inte finns någon anmälan till arbetsmiljöverket?

          Det är långt ifrån bara en medarbetares missnöje. Saken handlar om att SAS utnyttjat pandemin till att sparka stora delar av sina piloter och kabinanställda. Det kan man absolut förstå i en pandemi där resandet gick i botten. Det saken gäller är att i gällande kollektivavtal finns en återanställningsrätt. När nu SAS ökar upp igen så väljer man att gå runt detta genom att starta nya bolag, SAS Link och SAS Connect, där man anställer till helt andra villkor. De piloter och cc som förlorade jobbet i pandemin har ingen återanställningsrätt i dessa nya bolag utan måste söka jobb där på lik linje med alla andra. Glöm 100000kr i månaden, det har man kanske som kapten med 15-20 år i bolaget, en ny styrman ligger på runt 30000kr. Lägg till 12-14h arbetsdagar, arbete 8 av 10 helger, jul, påsk och andra högtider, samt att man missar andra viktiga familjehändelser eftersom man inte kan styra sin arbetstid. Ja, fackföreningarna har anmält saken till arbetsrätten men det tar lång tid. Det är detta en eventuell stundande pilotstrejk i SAS handlar om. Media har också skrivit en hel del om detta men intresset är svalt från allmänheten eftersom många sitter just med missuppfattningen att piloter är överbetalda divor. Det är väldigt långt från sanningen i dagsläget.

            Tror inte människor inser hur dåligt företag SAS är egentligen.

            Lägg till också att många betalt fyra utbildningar själva eller tagit privatlån för att bli pilot. Inte så många som fått CSN liksom…

          Oj, der är långt ifrån bara en medarbetares missnöje. Saken handlar om att SAS utnyttjat pandemin till att sparka stora delar av sina piloter och kabinanställda. Det kan man absolut förstå i en pandemi där resandet gick i botten. Det saken gäller är att i gällande kollektivavtal finns en återanställningsrätt. När nu SAS ökar upp igen så väljer man att gå runt detta genom att starta nya bolag, SAS Link och SAS Connect, där man anställer till helt andra villkor. De piloter och cc som förlorade jobbet i pandemin har ingen återanställningsrätt i dessa nya bolag utan måste söka jobb där på lik linje med alla andra. Glöm 100000kr i månaden, det har man kanske som kapten med 15-20 år i bolaget, en ny styrman ligger på runt 30000kr. Lägg till 12-14h arbetsdagar, arbete 8 av 10 helger, jul, påsk och andra högtider, samt att man missar andra viktiga familjehändelser eftersom man inte kan styra sin arbetstid. Ja, fackföreningarna har anmält saken till arbetsrätten men det tar lång tid. Det är detta fula kringgående av avtal en eventuell stundande pilotstrejk i SAS handlar om. Media har också skrivit en hel del om detta men intresset är svalt från allmänheten eftersom många sitter just med missuppfattningen att piloter är överbetalda divor. Det är väldigt långt från sanningen i dagsläget.

            Och hur många timmar jobbar ni per år nu igen?

              Det där är också ett vanligt missförstånd i media som utnyttjas. Man får flyga 900h, det är ren flygtid, INTE arbetstid. Arbetsdagarna är 12-14h normalt. Det är inte bara att sätta sig i flyget och dra, det krävs både förberedelser och efterarbete som ingår i arbetstiden. Det är lite som att man bara skulle räkna den tiden man knappar på datorn men inte när man svarar i telefon etc på ett annan typ av jobb..

                Hade för mig att flygtiden uppgick till 700h per år men säger du att det är 900 h så stämmer säkert det. Eftersom årsarbetstiden för 2022 uppgår till 1990 h så undrar jag vad exat SAS piloter gör under resterande 1090 h som de inte är i luften? Hur ditt schema ser ut beror väl på vilken flygplanstyp du är inkörd på vilket i sin tur ger vilka rutter du flyger?
                Verkligheten är den att hela flygindustrin är i kris där billigare lågprisalternativ konkurrerar ut gamla drakar som SAS. Kabinpersonal och piloter har haft fantastiska avtal men det tillhör forntiden och att SAS överlevt så länge beror enbart på att staten velat rädda SAS och pumpat in skattepengar i företaget. Det är nog bara att inse att nu handlar det om att rädda bolagen och att det inte längre går att betala löner som ingen annan får.

                Och det upplyste ingen om när du utbildade dig till pilot? Stackare. Du och alla andra piloter har valt det själva, med öppna ögon. Du och alla andra piloter kan gå till vilket annat bolag som helst, det är varken ett krav eller rättighet att jobba på SAS.
                För din och andras information så blöder SAS, och strejkar piloterna är det slut. Då är det konkurs. För din och andras information sparkades även hälften av ALL personal, inte bara ni flygande. Även om ni som flyger tror att ni är de enda som räknas. Ni är ETT företag, och när ni strejkar för skotillägg eller solbrillstillägg a många tusen per år, så finns det kategorier på SAS som knappt klarar att betala hyran på sin lön, eller som är arbetslösa nu, pga er och pandemin.
                Var inte så gnälliga helt enkelt, över något ni själva valt.
                Byt bolag bara om det är så fruktansvärt, kör inte det här till konkurs.
                De allra flesta flygbolag gör som SAS, de är inte unika någonstans, men visas ideligen upp i media som syndabock. Köer på Arlanda= SAS fel, katastrofväder =SAS fel, ett plan eller flygplats någonstans i världen som har problem = illustreras med ett SASplan. Tänk på det så upptäcker ni det

                Det är inte synd om er piloter eller era avtal. Ni gick in i det med öppna ögon och valde det själva. Ni kunde valt att bli vad som helst, var som helst, för det är ju inte gratis att utbilda sig till pilot, tvärtom. Men valde SAS. Så stick with it! Visa lite jävla stolthet över erat bolag, och hjälp till att rida ut stormen istf att sänka det. Folk som
                snackar skit om sin arbetsgivare när de själva valt den är patetiska. Var inte patetisk utan visa lite omtanke med andra än er själva.

            Ojojoj… 30000 i månaden, långa arbetspass, 8 av 10 helger och jul, påsk och andra högtider. Det låter som att du pratar om sjuksköterskor som jobbar ett par år. Nej, vänta, du pratade om en nyexad pilot…

              Exakt de jag tänkte! Är dock usk sedan 14 år. Mycket lägre lön än de där. Jobbar varannan helg och högtider. Inte ovanligt att mina arbetspass är på 24 h. Kanske ska bli pilot.

                Men bli pilot då – om det nu är så enkelt å bra liksom.

            Fakta är att SAS personal har både högre lön och kortare arbetstider än flertalet andra yrkesgrupper. Lägg då till att de har kortare utbildning för sina respektive yrken.
            Det är bara att inse att sötebrödsdagarna är över. Värre kommer det att bli för SAS är för dyrt och kan inte konkurrera och tids nog slutar staten pumpa in pengar för att täcka de löjligt höga kostnader.

              ”Fakta”. Läs avtalen.

          Du har fel angående piloternas löner. Dumt att uttala sig som att man har koll när man inte har det, finns folk som kan tro på det

            Såg senast idag statistik att en kapten tjänar mellan 100 tkr-140tkr, så nej, Anonym har inte fel.

              Piloter är både styrmän och kaptener. Lönespannet är enormt och varierar från bolag till bolag. Ingångslönen för en ny styrman ligger kanske runt 30000kr. Visst kan en kapten tjäna 100000kr+ men då har man jobbat i samma bolag i minst 15-20år.

                Exakt så. Och på SAS är den högsta lönen en kapten kan tjäna 93.000kr

                  Inte sant.

                    Jo

                  Är det dåligt menar du? Shit…

                I hur många yrken i Sverige tror du att man efter 15 år når upp till en lön på 100 000 med bara 2 år utbildning?

                  Ja, kanske en kort utbildning men hjälp vilket ansvar de har! Alla ni som är avundsjuka kan ju bli piloter om ni upplever det som så lätt och enkelt att bli och vara. Ni kommer nog alla uppskatta all egentid ni får på hotell också – det där med att vara med familjen mer än halva månaden är väl också överskattat enligt er. Era partners och barn kommer älska att få vara själva utan er!

              Vart såg du statistiken? Vet bara själv att lönen för mitt yrke är ca 40% fel på samtliga av de första hemsidorna om man googlar (typ ratsit, yrkeskollen, framtid.se). Vet det eftersom jag har ett jobb där alla har samma lön men det har definitivt gjort mig mer medveten om hur lite sanning det ligger bakom de angivna lönerna.

          Frågan är, varför följer nästan 300.000 personer Läckberg? Tycker hennes flöde är tråkigt och bilderna dåligt tagna liksom, förstår inte hypen? Och varför har hon sin senaste bok som profilbild? Säljer hon inte redan tillräckligt som det är? ?

      Läckberg har råd att hyra eller köpa en privatjet. För oss andra är det sådant som händer så jag försöker att inte resa med för snäva marginaler. Såklart blir flyg inställda eller försenade med alla flygbolag. Orkar inte göra en lista över alla reseförseningar jag upplevt i mitt liv.

    Det finns alltid två sidor på myntet. Man kanske ska ta reda på fakta innan man hänger ut någon, trots att man är besviken och arg.

      Hon hänger ju ut ett bolag, inte en person. Tycker nog SAS får tåla kritik i sociala medier… har du sett deras Facebook sida?

        Har inte skrivit om SAS, bara allmänt om att hänga ut folk eller företag utan all fakta.

          Men Läckeberg hänger inte ut någon så din kommentar är irrelevant och tillför inte något.

            Det är väl precis det hon gör. Hon är sur för att hennes flight blev cancelerad och vill känga till SAS genom att låta en missnöjd medarbetare komma till tals.

              Menar du att ”komma till tals” är det samma som att ”hänga ut”?

                Om jag skriver komma till tals så är det väl rätt säkert att anta att det är det jag menar eller vad tror du?
                Läckberg är irriterad, med rätta över att hennes flyg blev ändrat och att hon åker en dag senare.
                Då bestämmer hon sig för att publicera missnöjda anställdas meddelande till henne. Vad tror du hennes syfte med det var?

                  Att få SAS uppmärksamhet så klart. Men hon hänger fortfarande inte ut en person. Att låta någon komma till tals är att ge en plattform till någon som vill att deras budskap sprids. Att hänga ut någon är att sprida något negativt någon utan deras tillåtelse.

                    Hon låter en medarbetare sprida sitt missnöje genom sina kanaler. Det är väl att hänga ut?

                      Nej, det är det inte. Hänga ut är när man gör det mot deras vilja – tex om Läckberg hade publicerat utan att fråga och haft med namnet på den anställde. Här är det SAS som blir uthängda, men SAS är såklart inte ”någon” utan en sak, dvs ”något”.

                Influenser-style ?

          Vad är ”all fakta” om SAS i det här fallet?

      Hennes resa blev uppfuckad pga SAS. Klart att hon reagerar mot bolaget då. Om det hade varit ett vulkanutbrott med aska i luften, hade hon ”hängt ut” vulkanen då om hon skrivit om det?

    Har flera piloter/flygvärdinnor på sociala medier som alla var anställda av SAS Sverige innan pandemin, blev varslade pga arbetsbrist under pandemin med muntliga löften om att återanställas när pandemin var över. Löften man godtroget litade på eftersom man hade förtroende för SAS som varumärke. De har nu blivit erbjudna att återanställas i icke-svenska underbolag till SAS men oerhört mycket sämre villkor, ej kollektivavtal och lägre lön. De vägrar gå med på försämrade villkor eftersom det bla utgör en säkerhetsrisk. Vem vill flyga med en trött, utarbetad pilot liksom? Och för att återkoppla till frågan i ditt inlägg: Det ÄR orimligt billigt att flyga med tanke på vad det kostar framförallt planeten, men det här handlar mer om ett storbolag som vill leta ursäkter att ytterligare maximera sin vinst och minimera sitt ansvar.

      De icke-svenska bolagen de erbjuds anställning i är danska. Med danska kollektivavtal. Och ska de flyga med bas i Sverige kommer de naturligtvis att ha svenska kollektivavtal. Bara som en del i debatten.

        SAS vill anställa i de irländska dotterbolaget, vilket för tillfället flyger stora delar av SAS rutter. Irländska avtal och löner men bolaget finansieras av bla svenska och danska staten.

          Exakt samma sak som Ryanair och Norwegian redan gjort länge. Ingen egen anställd personal. Antingen får man ordna ett eget Ltd eller va anställd i ett. Och då gäller det att se efter ens egen pension och försäkringar eftersom inget sånt ingår på såna företag.

          Nä detta med billiga flygresor har inte gjort något bra för branschen.

          Nej det stämmer inte. Man blir anställd i danska bolag med lokala avtal (dvs danskt i Danmark, svenskt i Sverige). ett av flygbolagen är irländskt men det har inget med anställningen för flygande att göra.

            Det var svar till kycklingen, inte ID

      Korralin, vad menar du med att SAS ska ”ytterligare maximera sin vinst”? De gjorde förlust 2020 med 8,6 miljarder, 2021 med 6,4 miljarder och har hittills i år 2,6 miljarder. Maximera vinst?! Det vore väl extremt oansvarigt att inte göra vad man kan för att minska förlusterna?

    Skulle flyga med SAS förra sommaren med en voucher från en avbokning precis när pandemin slog till mars 2020. Bokningen var Gbg – Sthlm – Helsingfors och tillbaka. Några veckor innan började mitt flyg ändras. När det ändrades till att jag skulle vara över natten i Sthlm utan ersättning innan flyg vidare till Gbg ringde jag för att få hära hur de kunde boka min biljett till en rimligare. Då bokades det om till Helsingfors – Cph – Sthlm – Gbg, men ändå så att jag skulle vara hemma inom samma dag. Det gick jag med på. Flyget ändrades igen till något orimligt samma vecka som jag skulle flyga. Då ringde jag igen och ville avboka helt med förutsättningen att jag får pengarna tillbaka och inte en ny voucher, vilket jag blev lovad. Detta visade sig att inte stämma. Så nu har jag en voucher som snart behöver användas, utan att det finns rimliga flyg att boka med SAS….

      Hade vart intressant att se hur mycket pengar de tjänat på vouchers som har brunnit inne.

      Jag skulle flyga ned till Stockholm över dagen i februari 2020. Men strax innan avfärd så fick flygplanet tekniska problem och vi blev flyttade till ett flyg som gick 2h senare. Detta gjorde att det inte längre var värt att genomföra resan, så jag bokade av den. Till min förvåning så fick jag ganska snabbt tillbaka pengarna, utan något egentligen strul eller bråk.

    Stackars människa. Hon fick alltså bara 3 dagar på Disneyland, 12-14 april. Hur ska man överleva enbart 3 dagar på Disneyland. Och extra avgifter kanske också, nu får hon äta nudlar hela nästa vecka.

    Den anställde som skvallrar. Varför i hela friden sitter hon och skriver detta till Läckberg. Ta det med de som de bör tas med istället.

      Du tror på allvar att SAS ledning lyssnar på sina anställda?

      Du låter som någon som gladeligen skulle agera strejkbrytare också….

      Fast, alltså? Oavsett hur mkt (eller lite) pengar någon har, så vill man ju ha det man betalat för? Att avboka för att sedan omboka till den 12 April är inte bra service, oavsett vem kunden är?

      Tror knappast att Camilla L går sönder pga 3 dagar på Disneyworld istället för de dagar hon bokade från början, men hon har väl samma rätt att bli besviken som en vanlig Svensson?

      Bitter? Hade också blivit förbannad över en sådan ombokning. Är varken författare eller rik. Tycker det är skitbra att hon med sin enorma räckvidd uppmärksammar detta. Du vet, det är inte bara miljonärer som drabbas utan alla vi kunder till SAS och framförallt, deras stackars anställda!

      Men om de flyger ut den 12:e så blir det ju inget Disney den dagen och hem den 14:e så blir det ju inte Disney den dagen heller. Då återstår ju bara en dag…

      Har man köpt en biljett till ett visst flyg en viss dag så visst fasiken förväntar man sig att planet ska lyfta i tid på den bestämda dagen. SAS är ökända när det kommer till att ställa in plan långt innan Covid. Har tappat kollen på hur många gånger det har hänt mig både privat och affärsresor. SAS har tydligen byggt upp pyramiderna och skiter fullständigt i sanningens ögonblick.

      Smakar skon du slickar gott? För du låter inte som en som slickar uppåt i varje givet läge.

      HAHAHAHA Fyyy vad glad jag blir över att du mår såååå dåligt över att Läckberg åker till Disneyland!!!! Heeelt underbart ju!!! Och jag tror att du i alla lägen är missundsam till dina vänner när dom gör nåt roligt men att du sätter upp en fasad och ler och säger –guuu så roligt för er, ha det sååå kul.
      Du är en ful människa LISA

        Huh? Och du är, vad? Snacka om överdrivet påhopp….

        Men hej Läckberg ??

        Det är ett intressant koncept att kritisera någons agerande med att agera ännu fulare. Ingen ser särskilt bra ut i slutändan.

      Tycker det var skitbra att den anställda förklarade hur det är och att hon tillät Camilla att lägga ut brevet. Vi är många som tagit del av det brevet. Så bra att veta hur Sas beter sig. Och sorgligt.

        Jag tycker det är problematiskt när folk tror de har en klar bild av situationen genom att ha läst en anonym persons text om det. Och då menar jag i allmänhet. Det känns vanligt i dagens digitala samhälle. Just i SAS fall så har det ju förekommit liknande historier tidigare, så troligtvis ligger det ju en viss sanning i det.

        Men i teorin så skulle den anonyma personen lika gärna ha ett vendetta mot bolaget för han blivit sparkat för att ha skickar d1ckpics till en kollega.

    Tycker det är jättebra av Camilla att lyfta detta ämne så att fler får reda på hur SAS beter sig. Hur de försöker kringgå kollektivavtal och ge sina anställda sämre villkor och arbetsmiljö.
    Och det är väl inte konstigt att det går dåligt när det är så billigt att flyga, en flygbiljett borde som minst aldrig vara billigare än att alla kostnader för flygturen täcks plus kostnader för markpersonal. Så några 100 lappar säger ju sig självt att det inte funkar.
    Och så behöver vi sluta flyga över huvud taget så jag säger 5000 för billigaste biljetten och sen uppåt är det minsta det bör kosta.

      Jo och Camilla som är så insatt är ju helt rätt person att föra diskussionen…
      Sen har vi alla snillen på bloggbevakning som kan tala om för SAS vad de ska göra för hur svårt kan det va? Bah.

      Om du upplyser SAS konkurrenter om den önskade prisbilden så kanske det kan funka men hur tänker du dig att ett bolag ska kunna ha högre pris för att möjliggöra en omodernt hög kostnadsnivå när alla andra bolag är billigare?

        Ja i en drömvärld så skulle det aldrig, oberoende flygbolag vara billigare än 5000 kr. Varför skulle inte ett bolag kunna ha högre pris, de borde vilja ha ett högra pris för att inte ständigt vara på väg att gå under. Men för mig är det ok, om alla fortsätter ha lågar priser och kostnader som bränsle etc ökar så kommer vi få en värld utan alla dessa nöjesflygningar som har negativ påverkan på vår planet.

      Fast det är ju några hundralappar per person, säg 500, är ju 100k om planet är fullt. Nog kan de täcka kostnaden för några timmar i luften.

        Det kan de ju bevisligen inte med de extrema förluster de gjort. Någon skriver om det högre upp, nästan 20 MILJARDER i förlust de senaste åren.

        Blev lite nyfiken och googlade, 2020 kostade det 132 500 kr att tanka ett plan fult (framgick inte vilken typ, bara att det var ett vanligt flygplan), troligen mer idag med tanke på bränslepriserna. En boing 747 drar 130 000 L mellan Sverige och Thailand. Och sen alla kringkostnader på det, så många flighter behöver kosta några tusen för att gå ihop. Det är dyrt att flyga ett plan så varför tar flygbolagen inte mer betalt? Känns lite som en misslyckad affärsidé, att inte ta betalt för sin tjänst.

          Det kallas konkurrens.

            Absolut och de får gärna skjuta sig i foten. Går fint för mig

          Man tankar ju inte fullt om man inte ska flyga maxlängden med planet. Om det du googlat är ett vanligt a330 tex kan det ju flyga 8 timmar… Sen går det åt mer vid start stopp så inte så att en timmes flygning är en åttondel av full tank, men kanske en tredjedel är rimligt för kortare flyg. En del av bränslet vid långa flygningar går ju också, ironiskt nog, åt för att kunna bära så mycket tungt bränsle…..

        Enligt någon högre upp i tråden har sas gått med nästan 20 miljarder i förlust de senaste åren. Så nä, de kan nog inte täcka några kostnader alls vad det verkar.

      Själv har jag många bra idéer om hur man borde operera hjärtklaffar (jobbar som kassörska, man snappar ju upp ett och annat), nån som vill höra?

        Hahaha! Berätta!!

    När ett bolag inte klarar av att fungera normalt så är det fel att ge det konstgjord andning. Det gäller även SAS. Hur många miljarder kronor har inte staten kastat i sjön för något som aldrig kommer att fungera? Det finns dels alternativ till SAS för resenärerna, dels *väldigt* stora behov av satsningar i samhället.

      Håller helt med. Jag tror det är tvärkört för SAS att få mer stöd av Sverige nu. Valår och allt.

    Stämmer att de har varslat folk när pandemin slog till. Har kompisar som blev utan jobb.

      Iofs inte jättekonstigt att de gjorde det. Var ju många företag och branscher som fick varsla och permittera och flygbranschen var ju en av de värst drabbade aktörerna av pandemin.

        Exakt. Väldigt enkelt att förstå varför de varslade personal och de var inte de enda. Volvo varslade hur många som helst.

      Är det inte ganska självklart att företag är tvungna att säga upp folk om efterfrågan på tjänsterna som personalen utför upphör helt?
      Eller skulle företag betala ut löner i 2 år till alla även fast de inte får in några intäkter??

        Det konstiga är inte att man säger upp folk under en pandemi. De konstiga är att när man ska starta upp igen så återanställer man inte de som sagts upp trots att deras kollektivavtal innehåller återanställningsrätt, utan man startar upp nya bolag med betydligt sämre villkor där alla måste söka sina jobb på nytt utan någon som helst garanti. DET är konstigt.

          Surt och fulare än man önskat, absolut. Men varför söker piloterna sig inte till andra bolag då är ju den naturliga frågan?

            För att många av dom har en familj och ett liv i Sverige och kanske inte bara kan packa ihop och flytta hursomhelst

            För att det finns ytterst få pilotjobb just nu, speciellt om man vill bo i Skandinavien. Tyvärr är det så enkelt.

          Men det måste väl finnas en anledning till det? Pandemin är ju inte över, man klarar väl inte återanställning alla med toppvillkor utan att konka. Jag tänker att då har ni inga jobb alls, vore det bättre menar du?

            Jag undrar samma!

            Det handlar inte om ”toppvillkor”.. det handlar om att ha en någorlunda förutsägbar vardag med en helg ledigt då och då. Många i SAS idag vet inte vilka dagar de jobbar förrän 14 dagar i förväg och att jobba 8-9 helger på rad är inte ovanligt. Det handlar om anständiga och trygga arbetsvillkor.

              Frågan är varför man inte söker sig någon annanstans om det nu är så dåligt?

              Och högre lön… för facket kämpar väl inte bara för bättre framförhållning i schemat.

              Det du gav exempel på nu ÄR anständiga villkor.
              Jobbar man i en bransch som har verksamhet alla veckans dagar så kan man inte kräva att man ska vara ledig på helger. De får väl sin långvila på andra veckodagar, eller?
              Att få sitt schema 14 dagar innan är inte heller helt orimligt dåligt. Det går alldeles utmärkt att ha en förutsägbar vardag när man har två veckors framförhållning

                Inte när schemat innehåller resor. Blir svårt att ha barn tex… I Sverige tycker vi väl ändå att alla ska kunna ha ett yrke som möjliggör att ha barn? Eller tycker du det är en orimlig förväntan att ha?

      Men det gäller väl alla branscher förutom matvaror typ?

    Herregud vilka jätteproblem ? Flyg inte kors och tvärs. Tänk på barn, barnbarn, barnbarnsbarn…

      Barnen måååååste ju få gå på Disneylaaaaand!

      Är du så där dum på riktigt eller trollar du bara? Oavsett så är du patetisk.

        Kan ställa exakt samma fråga till dig.
        Annan anonym

      Nu när de ändå har valt att flyga borde de väl få vad de bokat. Eller?
      Skulle du tänka på samma sätt om det var dig själv det gällde?

        Har slutat att boka flygresor för nöjes skull.

          Men du bokar säkert något annat? Tänk en tågresa som blir inställd. Ett biobesök, läkarbesök, restaurangbokning, en semester generellt?

            Inga problem.

              Jo ellerhurtjena. Nu ljuger du.
              Eller påstår du att du inte blir det minsta irriterad när folk du bokat tid med inte dyker upp? När servicetekniker du gjort upp en tid med, där du är tvungen att vara hemma och ta ledigt från jobbet för att ta emot personen. Och så dyker denne aldrig upp, ringer långt efteråt och ber om att få komma tillbaka i övermorgon (ny väntan och nu ledig dag).
              Eller om du inte får kompensation för en betald tågresa du gjort. Utan den blir bara ombokad till en annan dag

                Nej jag ljuger inte! Alla senarior du rabblar upp har jag inte varit med om.

                  Men OM du skulle vara med om det. Då skulle du inte vara ett dugg irriterad?

                    Varför är du så arg och irriterad för att dessa saker inte stör mig?

                  Ja förutom att tåget jag åkte med blev stillastående x antal timmar pga vädret bl a. Missade mötet i Stockholm och fick åka tillbaka med natttåget hem. Men vad göra? Herregud riva upp jorden för det?!

                    Blev inte irriterad eller arg. Vad hade det hjälpt?

    ???

    Varför flyger inte Camilla Läckberg privatget?
    Hon om någon har råd och så skulle hon slippa irritera sig på ett konkursmässigt flygbolag i dödsryckningar.

      Det är inte inkomsterna man blir rik på. Det är utgifterna som gör en fattig

        Haha. Om inkomsterna är väldigt låga så blir man inte rik.

        Klart man kan bli rik på sina inkomster!

          Inte i Sverige!

            En hemlis, Camilla Läckberg har blivit rik på sina inkomster. Frågor på det?

      Tror inte det blir mkt sömn på en sådan. Jäkligt hoppig och bräkig tur. Så förstår henne.

      Eller så kanske det går att flyga med ett annat bolag? Kommer inga kunder så lär man nog tvingas tänka till.

      privatget <3

        Är det så lätt att få tag i ett privatjet?!

      Jag trodde inte getter kunde flyga?

    Tror inte Läckbergskan brytt sig om SASs personalpolitik om inte hennes plan blivit avbokat. Man är sig själv närmast så att säga.

      Då hade hon kanske inte vetat om den?!

    Eurodisney? Nyss hann väl inte Läckberg ens ta en fika?

      Hon har med sig sin laptop i åkattraktionerna och jobbar medan hon åker upp, ned och runt.

      Namnet Eurodisney ändrades 1994. Snart 30 år sen. (Ja jag vet att Läckberg skrev det) undrar om hon har handlat på EPA på länge?

      Kanske är därför de passar på med en familjesemester när det är dags för påsklov 😉

    Resan blev ju inte helt inställd. Hon får väl byta hemresedag.

      Passar det med allt annat som är bokat och ledighet från jobb då? Högst osannolikt för de flesta.

        Äsch, något får hon väl offra.

          Och barnen behöver inte gå i skolan?

    De före detta anställda får väl gå till något annat företag eller starta sitt egna företag om inte SAS vill anställa dom. Som i vilket yrke som helst.

    Visst det är tråkigt för piloter som utbildat sig och förväntar sig sin pilotlön men sånt är livet.

      Jösses hur mycket korkade människor finns det här?

    Fattar kritiken men tycker som några andra det blir knasigt dela ett mail som handlar om sas personalpolitik? Vill hon debattera den får hon väl sätta sig in i frågan och skriva ett inlägg men nu använder hon den ju bara för att kunna kritisera bolaget av ingen annan anledning att hennes resa blev ombokad. Så njaej på den.

      Om du kan läsa så är ju brevet en förklaring till varför dom blev ombokade. Och den förklaringen vill man ju dela med sig av.
      Jag och många andra flyger, så detta är ju bra att veta.

    När vi flög med SAS förra veckan var det enbart icke-skandinavisk kabinpersonal. Framför allt äldre hade svårt att göra sig förstådda. Det kändes inte som att vi flög med ett skandinaviskt bolag…

      Jag älskar när SAS har personal som talar engelska! Jag vågar inte ens beställa mat och dryck ombord av rädsla för att de ska tala norska eller danska med mig.

        Du kan ju be dem prata engelska med dig.
        Ibland när vi är i Köpenhamn och inte förstår så ber vi dem ta det på engelska, aldrig upplevt att dem blir sura eller likande!

          Snälla, alla kan inte engelska. Äldre människor har aldrig lärt sig.

            Haha, va? Min mamma är 80 år gammal och nog kan hon bättre engelska än hon kan danska!

    Vi bor i USA och flyger regelbundet hem till Sverige, oftast med SAS. Före pandemin var flygen sällan inställda men vår erfarenhet, och många av dom utlandssvenskar som bor i USA som vi känner, är att SAS var långsammare och sämre med att kompensera resenärer för flyg som blev inställda eller som man hade rätt att omboka under pandemin och nedstängningen och framför allt nu efter att det börjat öppna upp igen så är det enorma strul med SAS flygningar. Det är snarare regel än undantag att ena hållet på en flygresa blir inställt och att man blir ombokad men då via andra ställen som mellanlandning. Nu är det enklare igen att mellanlada ute i Europa men under lång tid var dessa ombokningar som ledde till nya mellanlandningar superjobbiga eftersom när man landar från USA krävdes att man hade ett negativt Covid-test och ibland ombokades man så att man inte hade tid att ta testet ens. Så det är fler än deckardrottningen som drabbas. Även om hon klagar högst.

    Camilla Läckberg skriver om SAS; ett svenskt bolag och ett svenskt stort varumärke, men SAS är skandinaviskt, baserat i Danmark , Norge och Sverige. Trodde det var allmänt känt.

      SAS huvudkontor är lokaliserat i Solna. SAS AB är koncernens moderbolag och har som största aktieägare svenska staten (14,8 %) och danska staten (14,2 %).
      Så Läckberg har ju inte direkt fel i att det är ett stort svenskt varumärke.

    Vill gärna se att uppdrag granskning tar tag i SAS. Statligt ägt, ett sjunkande skepp som STÄNDIGT får skattepengar för att överleva. Hur fan är det okej?

    Bra att Camilla står upp för kabinpersonalen. Mindre bra att hon jobbar med en PR byrå med minst sagt tvivelaktig personalpolitik/ arbetsförhållanden Assefas PR byrå

    https://www.resume.se/affarer/byraer/harskartekniker-mobbning-och-logner-for-kunderna-vittnesmal-om-en-osund-kultur-pa-assefas-pr-byra/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.