Vi åkte hem på eftermiddagen, Gillis hade väldigt mycket läxor som väntade. Jag vet att vi borde sprida ut läxorna under helgen men nu blev det inte så eftersom vi var borta så vi fick sitta i timmar. Vi tog en paus och åt middag i mellan. Gillis går ju i tvåan och jag tycker att det är rätt mycket läxor varje vecka för att vara i hans ålder. Dessutom hade jag önskat att läxorna kom i början av veckan. Gillis är snabb på matte och duktig på svenska så han håller i ett bra tempo men ändå tar det tid. Ni som har barn i hans ålder kanske känner till Nomp. Idag räknade jag till över 120 matteberäkningar han skulle göra.
Alltså tex 6 gånger 8 etc. Nu börjar han kunna tabellerna utantill och då flyter det ju men innan…. och UTÖVER det så skulle han skriva en A4 sida med en valfri berättelse och plocka ut fem adjektiv, fem substantiv och fem verb. Puh, han klarade det. // Isabella Löwengrip
Isabella Löwengrip har skrivit ett inlägg om den mängd läxor som hennes son G hade över helgen.
Hon räknade till 120 matteberäkningar, en skrivuppgift med längden av ett A4-papper där han sedan även skulle öva på att plocka ut ord i olika ordklasser.
Jag kan inte minnas att jag hade läxor över helgen när jag gick i tvåan. Det är ju visserligen en halv evighet sedan, men ändå.
Av kommentarerna att döma så verkar de flesta av Isabellas läsare tänka på ungefär samma vis som jag. Många reagerar på mängden läxor och på att han sitter och gör dem på söndagkvällen.
En specifik kommentar kommer från en lärare som uttryckte sig väldigt bra. (Och pedagogiskt, men så är hon också en lärare) 🙂
Jag är själv lärare (årskurs 7-9) och mitt uppdrag är att avgöra/ se till att eleverna uppnår mål.
Jag kan se tydliga skillnader på de elever som haft många läxor under tidigare år jämfört med de som kommer från läxfria skolor. Till de förstas fördel. Att vara matematiklärare när kraven tuffar på och vissa elever inte ens har grunden att bygga vidare på är enormt utmanande. Inte bara för mig som lärare, utan framförallt för eleven.
Jag tror på läxor. Men jag tvivlar på att läxorna Gillis får är från fredag till måndag. Dela upp och ta lite varje dag istället. Annars försvinner motivation och ersätts av frustration.Min dotter går i årskurs 8, dock inte på den skola jag är lärare i. Hon har enormt mycket läxor/ prov/ inlämningar osv.
Tack och lov har hon gått i en skola där studieteknik byggts upp och hon har fått lära sig ta ansvar för de hemuppgifter hon fått.
Jag tänker att läxläsning är som med städning, eller egentligen med vad som helst.
Om man inte tränar och övar så kan man ju omöjligt bli bra på det.
Hur ska ett barn som aldrig haft läxor tidigare klara av läxbelastningen som kommer komma, högre upp i årskurserna?
