Den senaste tiden har det diskuterats flitigt kring annonslänkar/adlinks och ”knepen” som vissa influencers tar till för att få följarna att klicka på länkarna.
Ibland krävs det nämligen inte ett köp via länken för att influencern ska kunna tjänar pengar, utan det räcker med ett klick.
Igår när jag skrollade igenom mina bilder på telefonen, så hittade jag två skärmdumpar från en influencers stories, som handlar om att få följarna att klicka på deras adlinks. (Här ovan)
De är drygt en vecka gamla, men med tanke på engagerade diskussionerna varit här inne så är de fortfarande högst relevanta.
Anyways… här är exempel 1.
I storyn ber influencern följarna om hjälp.
Hon delar att hon köpt linnegardiner som hon tycker är så fina, men hon skriver också att de är galet dyra. Hon vill veta om följarna tycker att gardinerna är värda priset.
Än så länge är det inga konstigheter, influencers frågar sina följare om saker hela tiden, men i det här specifika fallet så behöver följaren klicka på influencers adlink för att få reda på hur dyra gardinerna faktiskt är.
I exempel 2 så har vi en influencer som gång på gång uppmanar sina följare att klicka som galningar på hennes länkar så att hon tjänar mer pengar.
Alltså spam-klicka så många gånger som möjligt, utan att vara det minsta intresserad av själva produkten.
I exempel 1 handlar det väl mer om att influencern är en smula oförskämd mot sina följare, genom att bädda in själva intäktslänken i ett ”jag behöver er hjälp-inlägg”.
Exempel 2 bäddar inte in någonting alls, utan är helt transparent med avsikten med sina adlinks.
Så frågan är väl hur nöjda de utbetalande företagen är med den här typen av adlink-beteende?
Vad tror ni?
Jag håller inlägget anonymt då jag anar att det här problemet är större och mer utbrett, än vad dessa två mikroinfluencers är.
De får helt enkelt agera exempel på den här problematiken som kan få konsekvenser som att adlinks försvinner eller i alla fall blir betydligt hårdare reglerat än vad det är idag.
