BLD – nya sociala medierplattformen?


Plattformen Bld – som inte gått live än – beskrivs som en social mediekanal, men med snälla algoritmer och inga filter.
Huruvida man kan ladda upp redan retuscherade och filtrerade bilder förtäljer ej historien.

Det nya sociala mediet Bld vill utmana jättar som Tiktok och Instagram med snälla algoritmer och inga filter. Med sig på resan har bolaget med sig flera namnkunniga delägare. ”Vi har hittat receptet på viral framgång och konceptualiserat det i ett bolag”, säger Blds grundare Claes Mårtén till DI Digital.

Tillsammans med Claes Mårtén, står även namn som Fredrik Hjelm, vd på Voi och Microsoft-veteranen Hélène Barnekow bakom Bld, och igår offentliggjordes att även Samir Badran gått in som investerare i projektet.
(Ett till företag att INTE reklamidentifiera alltså..:-)

Ombord finns även den andra halvan av Samir & Viktor – Viktor Frisk, som skriver så här om den kommande appen:

Låt mig presentera @bld.social Appen är byggd med ett syfte – att öka andelen som skapar innehåll genom att uppmuntra användarna att uppmuntra varandra till att dela erfarenheter/upplevelser istället för att passivt konsumera innehåll.
Både själva grundidén och produkten skiljer sig mycket från nuvarande plattformar, men även algoritmerna är byggda på ett helt annat sätt. Som influencers så kommer man dessutom enklare kunna skapa relation med sina följare, något som jag själv upplevt har blivit allt svårare.

Enligt hemsidan planerar Bld att rekrytera 25 personer under de kommande 12 månaderna. 
Det man söker efter är talangfulla, passionerade och drivna människor som vill förändra världen – don’t we all?.
Kanske är det här som Dashas härligt jobbtips äntligen kan bli relevant?

Det finns inte jättemycket information än så länge, men vad tror ni om det så här långt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *