Uppmanar företag influencers att bryta mot marknadsföringslagen?

Det här är en konversation mellan en influencer och en av mina följare om företaget ”Better Feast Sverige” som betalat för att influencern ska göra reklam för dem.
Det mest anmärkningsvärda är inte att inlägget inte är reklamidentifierat – det ser jag i princip varje dag i mitt Instagramflöde bland de jag följer – utan att det är ett medvetet val från influencerns sida eftersom företaget verkar ha uppmanat hen till det.

Trots att många av er som läser Bloggbevakning har bra koll på marknadsföringslagen vid det här laget så tänker jag att vi kan gå igenom saken en. gång. till.
Influencern menar alltså att företaget sagt till hen att hen inte behöver reklamidentifiera sitt inlägg, och att det är upp till företaget att ansvara för att meddela influencern om eventuell reklamidentifiering. Min följare skriver – helt korrekt – att företaget inte kan bestämma någonting sådant och att inlägget bryter mot marknadsföringslagen.
Influencern tror sig vara helt fri från ansvar och hen skriver till min följare att hon kan skriva till företaget i fråga om hon tycker att det är så upprörande.

Okej, vi tar det här från början…
Influencern ansvarar själv för att inlägget är korrekt reklamidentifierat enligt marknadsföringslagen.
Det går inte att skylla ifrån sig eller försvara agerandet med att företaget sagt till dem att inte reklamidentifiera inlägget.
Vad företaget har för åsikter vad gäller reklamidentifiering av inlägg är totalt irrelevant i sammanhanget.
Om Konsumentverket väljer att ta inlägget till Patent- och marknadsdomstolen så gäller stämningen både företag och influencer – inga bortförklaringar kommer hjälpa dig där.
Som influencer är det ditt ansvar att ha koll på marknadsföringslagen och hur den ska appliceras för att ett inlägg ska vara korrekt. Detta eftersom det här är ett jobb och där gäller lagar och regler, precis som med vilket annat yrke som helst.

En stämning i Patent- och marknadsdomstolen brukar kosta en influencer mellan 200 000 kr till 300 000 kr i juridiska kostnader, men det kan vara en högre eller lägre summa beroende på hur många inlägg stämningen omfattar.
Vill man läsa om konsekvenserna av att fällas i Patent- och marknadsdomstolen så går det bra att klicka HÄR. Katrin Zytomierska stämdes och fälldes för felaktigt reklamidentifierade inlägg för sitt företag ”Clean Eating”, bland annat hade hon använt uttrycket ”Samarbete”, vilket Patent- och marknadsdomstolen slog fast inte var korrekt eller tillräckligt tydligt.

Att företaget i det här fallet aktivt uppmanar influencern att inte reklamidentifiera sitt inlägg är betydligt mer problematiskt än att skriva ”Samarbete” istället för ”Betalt samarbete”, då man trots allt haft ambitionen att göra rätt, men använt sig av en icke godkänt markering.

Om jag vore den här influencern så skulle jag snabbt som attans reklamidentifiera alla mina inlägg med köpt marknadsföring, innan Konsumentverket får upp ögonen för dem.
Kanske är de rent av här inne och läser? Vem vet? 😉
Jag skulle även klippa alla band till företaget, som agerar extremt oprofessionellt, och vars uppmaning skulle kunna kosta influencern flera hundratusentals kronor.
Avslutningsvis skulle jag ta mig en titt i Konsumentverkets vägledning för marknadsföring på sociala medier, för att lära mig vad som gäller när jag gör reklam på mina plattformar.

Så…
Influencern är 100% ansvarig för att, på sina plattformar, följa relevant lagstiftning vad gäller köpt marknadsföring. 
Vad företag uppmanar till eller vilka bortförklaringar eller ursäkter influencern försvarar sig med, är ingenting annat än slöseri med tid och energi.
Det är totalt meningslöst alltså, så gör inte det om du vill uppfattas som professionell och undvika att stämmas i Patent och marknadsdomstolen.

Jag har sökt företaget i fråga och kommer uppdatera inlägget om/när de återkommer med en kommentar.

Tack för tips!

39 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hur kan man medvetet vilja vara usel på sitt jobb

      Än en gång får vi bara bekräftat att Influencer uppenbarligen inte kan anses vara ett riktigt yrke. Det finns noll yrkesstolthet och noll kunnande. I mångas ögon kommer de fortsätta vara ett gäng patetiska och omogna lallare som flamsar runt och uppmanar till konsumtion och (i deras ögon) lyxliv. Airheads…

        De är reklampelare o inget annat! Trots att de får betalt så anser jag inte att det är ett riktigt jobb!

        Finns kanske en anledning till att det inte blev så mycket mer än det här…

      Uppriktig fråga till majoriteten av läsarna här, varför är det så upprörande när någon inte reklammarkerar? Förstår ni inte att det är reklam annars? Är det rädsla för att bli lurad? Ilska för att andra tjänar bra med pengar?
      Jag har aldrig förstått hur detta kan vara ett så återkommande intressant ämne för så många.

        För att det ingår i deras jobb att ha koll på rådande rekommendationer och lagar? Tror inte det ses mellan fingrarna inom andra yrken om man konstant hade slarvat eller struntat i att sköta sitt arbete på ett korrekt sätt.

        Det är också upprörande för att det är SÅ ENKELT att göra rätt. Är ingen avancerad hjärnfysik utan alla är väl ändå fullt kapabla till att börja ett inlägg med ”reklam för” istället för AD i slutet.

        Är absolut inte rädd för att bli lurad, men bara för att det för 1 person är tydligt att det rör sig om att det är reklam (även utan märkning) så vet man aldrig vem mottagaren är. Hela poängen med att märka med reklam är att ALLA mottagare ska tydligt och omedelbart kunna utläsa att detta är reklam/kommersiellt innehåll.

    Bra inlägg! Ännu bättre tack vare följarens påtalanden på influencerns svar.

    Tänk om alla stora (och små) företag medvetet skulle strunta i all juridik kring skatter, marknadsföring, arbetsrätt etc (nej jag vet att det finns bottennapp i alla delar av världens företag)… Helt galet att det finns en hel bransch, dessutom konstant växande, där det fortfarande inte tas på allvar, varken av de som arbetar i den eller av stora delar av åskådarna. Har det med att göra att många fortfarande inte ser det som ett riktigt jobb? I min mening blir det sjukt svårt att se det som ett jobb eller något som ska tas på allvar så länge de beter sig såhär.

    Buschs skuld till Bianca Ingrossos sminkmärke står det idag. Caia, Akademikliniken och något med sophämtning gick till kronofogden. Uppenbart har Caia koll på betalningarna oavsett vem det är som glömt att betala.

      Busch vill nog inte betala eftersom BI delar ut gratis produkter kors & tvärs, kanske Busch också vill ha ngt gratis? Vänner, släkt familj glassar runt i obetalda CAIA produkter hon vill väl göra samma (var ironisk för den som inte fattade)

    Konversationen kan ju inte vara mellan influencern och företaget? Snarare någon följare som ifrågasätter influencern?

      Första meningen:
      ”Det här är en konversation mellan en influencer och en av mina följare om företaget ”Better Feast Sverige” som betalat för att influencern ska göra reklam för dem.”

    Förstår jag det rätt. Influencern säger att denne inte tänkt på att reklammarkering behövs och säger också att det är företagets ansvar att meddela att reklammarkering behövs.
    Det företaget har betalat för är ett inlägg och sagt att influencerna själva får utforma annonsen på vilket sätt de vill.

    Och det har då blivit tolkat till att företaget uppmanat till att låta bli att reklammarkera?
    HUR DÅ!?! Genom att inte informera om att reklammarkering behövs???
    Det ska väl ändå inte behövas? Ansvaret ligger väl inte på företaget som betalar för annonsen att göra det tydligt att det är en annons? Det är väl ändå influencern som har ansvar för det? ELLER??

      Ja, nä jag förstod inte heller det hoppet. På vilket sätt har företaget aktivt uppmanat till att inte reklammärka?

      Skönt att detinte bara var jag som undrade. Förstår verklige inte hur den tolkningen kom till.

    Måste finnas mer intressanta saker att skriva om.

    Snacka om att vara iq befriad- ”det var den länken jag fick av dom?” ska man inte kolla upp sånt själv om man nu vill bli tagen på allvar? Vad är det för typer som skriver såhär? Inte undra på att folk inte tar flunsor på allvar,
    Längtar till den dagen detta elände kommer ta slut (det finns undantag såklart)

    Varför skulle influencern klippa alla band till företaget? För att influencern själv inte har koll på sitt jobb? Ingenstans står det ju att företaget uppmanat till att inte reklammarkera, bara att influencern är fri att utforma inlägget som hen vill. Då utgår väl företaget ifrån att det sköts utifrån de lagar som finns.

    Jag har ett rätt så fritt jobb där jag själv ofta kan lägga upp mina dagar. Trots detta har mina uppdragsgivare aldrig behövt säga åt mig att inte bryta mot lagar.

    Börjar du ledsna på bloggen? Bianca och ”tack för tips” är stående inslag numera. Och smygreklam.
    Dessutom inte ens orka ändra van der Poels namn.

      Eller vad säger du Kamilla?

        Eller är det Kamilia Jäärvide?

          Kamilla Järvide.

          Kamiliadamen.

    Ursäkta, men influencers visar gång på gång på gång, att de är helt pantade i huvudet! De klarar inte ens av sitt eget jobb?! Huuur skulle de kunna bli anställda av företag o vara helt blåsta?? Har de flesta influencers hoppat av skolgång 9??? Hur kan det vara möjligt, att de inte ens orka läsa på hur man ska sköta reklaminlägg?? Sitt eget jobb? Utan att Bloggbevakning ska föreläsa reglerna för dem, om o om igen?

      Ja såklart att de har hoppat av skolan , vem skulle annars ha tid att gå fixa hår, naglar, baka, gå på spa, mm mm mm?? Alla andra dödliga har 9-17 jobb att gå till ngn måste ta hand om samhället också – läkare advokater, farmaceut, elektriker, kan göra listan lång…

      Med sociala media fick klassens balla tjejer plötsligt en möjlighet att göra karriär i vuxenvärlden som influenser. En dörr öppnas till möjligheten att tjäna pengar genom att göra…ingenting, eller ja nästan. För det visade sig att det fanns en marknad för att visa upp hur man stylar en outfit för olika tillfällen, hur man lägger en make-up, hur man stylar håret, var man festar och pimplar vin. Sedan kom de betalda samarbetena att visa upp sig i bikini pin-up style med sug i blicken. Fast fashion, billiga underkläder och lite till. Det kallas för utbud och efterfrågan. Och det bästa av allt det kräver ingen utbildning. Så förstår inte att folk är förvånade över att influensers inte förstår att de måste reklammarkera för de har inte tillräckligt stort ordförråd att förstå basala självklarheter. Men ingen slår dem på naglar, fast-fashion, smink, hårprodukter och matbilder.

    Om influencers/kändisar blir bjuden på Gröna Lund, behöver de inte märka ut det då? Som My Martens.

      Är gratisgrejer något man behöver reklammarkera?

        Ja för gratisgrejer behöver man ju betala skatt. Sen vet jag inte vad gröna lund blir, det kanske är mer event så vet inte.

          Man behöver förmånsbeskatta för det ja. Men det är ju inte samma sak som att det är reklam.

            Ah ok!

      Ingen aning. Är dock förundrad IGEN över att MM drar igång en tävling där de som tävlar ska gilla div sidor och medvetet eller omedvetet inte klarar av att redovisa vinnaren den dagen (i fredags) hon skrev att hon skulle göra det. Det är minst en gång till hon ”glömt” redovisa dessa tävlingar där hon får sina följare att skriva ut massa personliga saker om sig själva, tagga olika personer och gilla olika sidor. Känns som ett bedrägligt beteende. Att lura människor. Det är ingen vacker egenskap.

        Hon tvingar ju ingen att vara med i en tävling, eller skriva personliga saker. Där kommer det ju in en märklig sak. Ingen vill läsa hos My, alla klagar på My, men blir det en tävling, och man kan få något gratis då vill man vara med?

        ”Att lura människor, det är ingen vacker egenskap” Det har du rätt i!

    Sluta köp produkterna, så är det inget företag som vill anlita dessa fiskmåsar.

    Hur anmäler man ej reklam märkta inlägg?

    Slipper jag betala skatt om min arbetsgivare glömt informera mig om den punkten? Och kan jag isf hänvisa Skatteverket till min arbetsgivare? Börjar med detta asap isf!

      Det beror på i vilken form du får ersättningen, Är du anställd då är det arbetsgivaren som betalar dina skatter och sociala avgifter, Är du egen står du själv för skatter och sociala avgifter.
      Om ersättningen du har fått är inkl egenavgifter då är det du som står för skatterna och socialavgifterna. Å andra sidan är du egen så har du säkert kostnader du ska dra av så då blir överskottet reducerat osv .

    Maten ser ju dessutom ut som roadkill så i mina ögon är det en usel reklam ändå. Märkning eller ej. Och influencern i fråga har en väldig usel attityd kring det hela.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.