Google maps ger bilister bränslesnåla rutter

Det här är alltså inte betald reklam för Google Maps, men jag tänkte däremot ta upp Penny Parneviks reklam för Google Maps som ett exempel på reklam som faktiskt bara är av nytto. (Om man inte anser bilkörande största allmänhet vara djävulens påfund, för då har man ingenting att hämta i det här inlägget.)


Så här skrev nyteknik.se om Googles nya kartfunktion, efter att den lanserats i Sverige:

Samtidigt får tjänsten en ny funktion där du själv kan ange drivmedel på din bil. Genom att klicka i om du kör diesel, bensin, hybrid eller ren elbil kan Google skräddarsy rutten för att minska förbrukningen ytterligare.

Kartappen tar in parametrar som stigningar, antalet start/stopp-moment och hur jämn hastighet det går att hålla på de föreslagna rutterna. Google kommer då exempelvis att premiera vägar där du kan hålla jämn och hög hastighet om du kör diesel, medan en elbil kan ledas på vägar där det finns risk för fler stopp.

Google beräknar att bränslesnåla rutter har gett en reduktion av koldioxidutsläpp med 500 000 ton under det knappa år som tjänsten varit i bruk ute i världen, enligt nyteknik.se
Enligt en undersökning ska tre av fyra svenskar svarat att de är beredda att ändra sin planerade rutt till en mer bränslesnål, om möjligheten finns.
De tillfrågade svarade att de är beredda att – i snitt – öka sin restid med runt 11 minuter för att sänka förbrukningen och utsläppen.

Vad prioriterar du när du reser?
Miljö eller åktid?
Vad är du beredd att offra i åktid?

74 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Så smart funktion ju! Jag brukar alltid ta den snabbaste och kortaste vägen.

      Men snabbaste vägen är ju inte alltid den kortaste.

    Smart! Jag hade absolut kunna tänka mig att åka lite tidigare om sträckan skulle ta längre tid med tanke på miljön.

      Hur mycket längre tid skulle du tycka var okej för att välja den miljövänligare rutten? Är alltså en helt odryg fråga?

        Jag håller med Jack och om jag får svara på din fråga så… generellt runt +10%. Och visst borde det räcka för att sänka hastigheten från 100 till 70 exempelvis? (Gissar och tror mig ha hört… någon som kan räkna får gärna komplettera ?)

        Utan att vara TS, så tänker jag att det beror på om sträckan körs varje dag. Jag hade inte orkat öka med 30 min varje dag, men kanske 15 min. För enstaka sträckor kan jag absolut köra 1 timma extra för miljön.

        Jag har åkt kollektivt till jobb där resan tagit 1,5h längre än om jag tagit bilen. Så gäller det daglig basis skulle jag nog inte kunna sträcka mig längre, för där jag bor och har åkt buss är det så otroligt mycket billigare också än att ta bilen (för alla vet ju att det är så mycket mer som kostar än bara soppan).

        Om jag skulle åka långt så kan jag nog sträcka mig till en timme längre och då har jag i åtanke mina barn. Annars hade jag nog kunnat tänka mig uppåt två timmar.

    Bilar -är- djävulens påfund.

      SJ med ?

        Häst och vagn med.

        SJ:s senaste haveri är helt otroligt. Jättemånga skrev till dem på FB när de sa att biljetterna släpps senare än vanligt ”Ni inser att sidan kommer krascha?” och de svarade alla gulligt ”Nej då 🙂 ”… Jo tjena! Bra det gick.

      Du åker aldrig bil?

    Hade jag prioriterat miljö framför åktid så hade jag åkt kommunalt.
    Nu tar det 15 minuter och köra till jobbet. 40-45 minuter om jag hade tagit bussen.

      Det är så dumt det där. Politiker vill att man ska åka kollektivt istället för bil men samtidigt gör de det omöjligt genom att erbjuda dåliga pendlingsmöjlighet, tex dras busslinjer in. Jag kan med pendeln ta mig till stan på ingen tid alls. Men det funkar inte på helgerna för tidtabellen är bara anpassad efter de som jobbar måndag-fredag.

        De dras ju in för att inte nog många åker med dom antagligen. Om fler skulle ställa bil och ta de där turerna då skulle de inte ställa in

          Turerna drogs framförallt in för att de skulle ”effektiviseras” och passera färre hållplatser. Inte för att för få åkte.

            Du får engagera dig politiskt på lokal nivå och driva frågan för förändring.

        Skicka in ett medborgarförslag. Få fler som drabbas av turerna att skriva under det eller skicka in egna förslag. Men då vill det ju till att man faktiskt tar bussen sen om turen sätts in. Går den tom lär den ryka snart igen.

        Du sa att turerna togs bort så jag antar att e de en gång fanns där. Kanske valde ändå inte de flesta bussen framför bil då heller.

      Samma. För mig blir det svårmotiverat att ta buss till jobbet, bussresan tar ca 40 minuter och så får jag räkna med 5-10min promenat till hållplatsen och sen från hållplatsen till jobbet. Samma när jag aka hem fast kanske 5 min längre bussresa pga rusningstrafik. Plus att jag ska betala 35kr enkel väg, absolut är busskort ett alternativ men åker inte buss så ofta så det lönar sig. Tar jag bilen däremot tar det ca 25 min från dörr till dörr och en parkeringskostnad på 30kr per dag. Absolut ska man räkna in slitage mm på bilen nen jag kör en laddhybrid och tar mig till och från jobb på enbart el så som det är ju tjänar jag på att ta bilen, sen försöker jag och sambon att samåka så ofta det går.

      Hade priserna för buss varit lägre hade jag absolut övervägt att ta bussen oftare men inte som det ser ut nu, dels kostnadsmässigt eller tidsmässigt

        Kostnadsmässigt kommer det aldrig att löna sig att ta bilen. Du behöver ju räkna in inte bara förslitning och värdeminskning. Utan också försäkring, service, ev lånekostnader osv.

          Fast värdeminskning, lånekostnader osv behöver man ju inte räkna in om man hade behövt ha en bil oavsett hur man väljer att ta sig från jobbet (t ex där jag bor finns inget sätt att ta sig härifrån utan bil, vi skulle bara helt isolerade).

          Jag skulle kunna ta bilen 5 minuter till närmsta station och åka in till jobbet. Men det kostar 126 sek tur och retur vilket blir mycket dyrare än med bilen, tyvärr. Och eftersom vi ibland har ett behov av att ta oss hemifrån ibland oavsett jobb eller inte så hade vi ju inte kunnat spara in pengar genom att göra oss av med bilen, heller. Utan det blir bara bensin och slitage jag ställer mot kostnaden för kollektivtrafiken.

          Jag skulle kunna köpa ett månadskort om jag pendlade varje dag dock men jag åker bara in någon gång i veckan. Men vi ska nog byta ut en av bilarna mot en ”billig” elbil vi kan ha just att bara pendla med. Och så hoppas vi att den tilltänkta cykelvägen blir av så man faktiskt kan ta sig in till närmsta samhället utan bil.

          Bil är dyrt. Men kollektivtrafik är också väldigt dyrt på många orter.

            Värdeminskning behöver man visst räkna med. Att bilen står i garaget minskar inte värdet så speciellt mycket. Det som gör att en bil minskar i värde är hur pass mycket du kör. En bil som bara har gått 3.000 mil på 5 år är värd betydligt mycket mer än en precis likadan bil som gått 15.000 mil under samma period. Och det är just vid pendling som milen tickar på. Fler mil på bilen, fler saker som behöver bytas och servas.

            Hade du cyklat till stationen för att sedan tagit bussen så hade du ju inte ens behövt en bil. Eftersom ni nu har fler än en. Antar att ni bara använder en i taget på helgerna?
            Och just därför så behöver man räkna in precis alla kostnader man har för bilen man pendlar med. Försäkring, parkering, rubbet.

              Nej vi hade inte kunnat sälja något av bilarna, eftersom det (som jag ju skrev, men fattar att man inte orkar lusläsa…) inte går att cykla, det är en 2 + 1 väg där det är livsfarligt att cykla, om det nu ens är tillåtet. Däremot finns det planer på att anlägga en cykelväg som vi verkligen hoppas på. Röstade faktiskt i kommunalvalet på det paritet som driver den frågan hårdast, enbart därför.

              Visst påverkar det värdeminskningen en del att man kör längre (även om en bil som bara står i garaget också minskar i värde) men vi har billiga, gamla bilar som genererar väldigt måttlig värdeminskning totalt så det blir ändå ganska marginellt. Och vi lagar dem själva så det blir någorlunda billigt, lägger ett par tusen om året på reservdelar i genomsnitt kanske och en del av de sakerna hade behövt bytas även om vi körde mindre ofta.

              Hade vi kunnat göra oss av med en hade vi absolut kunnat spara pengar ändå, men även om jag åker kollektivt måste jag alltså ta bilen in till stationen . Om man ändå måste ha bil blir det fel att räkna in alla kostnader med försäkring mm eftersom man inte hade kunnat göra sig av med dessa kostnader.

                Det är fullt tillåtet att cykla på en 2+1 väg, om det inte är en motortrafikled

            Låt mig visa ett exempel. Ett SL-kort i Stockholm kostar 970kr.
            Jag åker in till jobbet varje dag. Just nu tar jag bilen.
            Det är nästan exakt 1 mil dit och bilen går på bensin med en genomsnittsförbrukning på 0,5l/mil
            Med dagens priser så betalar jag först 400kr/mån i parkering hemma. På jobbet betalar jag ungefär 600kr/mån i parkering. Det kan bli upp emot 900kr/mån beroende på var jag får parkering någonstans. (billig parkering blir snabbt full, det gäller att komma tidigt på morgonen för att få plats där)
            Bensinen kostar idag 400kr/mån. Så bara parkering och bensinkostnader gör att jag betalar 430kr mer i månaden för att köra bil till jobbet. Jämfört med om jag skulle ta bussen.
            På det så betalar jag 550kr/mån i försäkring. I genomsnitt 300kr/mån i service. 35kr/mån i fordonsskatt. Värdeminskning 400kr/mån. Besiktning 50kr/mån. Och säker något mer som jag missat.
            Så för min del så kostar bilen över 1765kr mer i månaden än ett busskort. Det är över 21.000kr om året, alltså en hel semesterresa extra!

            Och innan du kommer med argumentet att jag ändå skulle ha bilen, så de flesta av kostnaderna ska jag egentligen inte räkna med, som parkering hemma.
            NEJ! Vi har som du fler än två bilar och än har det aldrig någonsin hänt att vi använder båda bilarna samtidigt på fritiden. Min bil har jag enbart för att köra till jobbet med. Hade jag tagit bussen hade jag inte haft en bil.

              Men vi bor ju uppenbarligen på helt olika ställen? Parkering kostar inte här. Och som jag skrev så går det inte att ta sig till stationen utan bil, så vi kan inte sälja någon av bilarna tyvärr (även om vi hade accepterat att inte kunna ta sig till mataffär, förskola mm när man var själv hemma).

              Bodde i Stockholm förut och då gick det utmärkt med 0 bilar i alla år trots barn osv. Sparade givetvis massor av pengar på det. Men här går det inte.

                Finns det på riktigt bara en motortrafikled som går till busstationen?
                Hur gör alla långsamtgående fordon när de ska ta sig till ställen?

        Jag bor centralt i en mellanstor stad. Bara parkeringsplats en månad vid mitt hus kostar mer än ett busskort gör. Bil kan väl aldrig vara det ekonomiskt fördelaktiga valet?! Sen finns det så klart mervärden med bil men man kan nog mycket sällan motivera det med pengar.

          Inte om du bor centralt i en mellanstor stad, nej. Men alla gör ju inte det.

            Nej jag påstod inte att alla bor som jag. Men oavsett hur du bor så är inte vilken det ekonomiskt försvarbara alternativet. Men det finns mervärden som kan vara fördelaktiga trots det. Tex att inte vara isolerad som du beskriver.

              Bilen, inte vilket.

              Och jag vill poängtera att jag inte försöker övertyga dig till att inte ha bil ? jag förstår att många har bil, det är bara det ekonomiska jag diskuterar. Men igen, man betalar ju för bilen och alla värden den för med sig för en.

                Förstår din poäng men rent ekonomiskt så betalar jag med bil bara när jag använder den. Medan busskort skulle vara många dagar då det bara kostar.
                Men absolut så är ju bil dyrare i sin helhet.

                  Men din bil kostar ju även den de dagar du inte använder den eller hur menar du?

                  Hur är det med skatten, försäkring, parkering, service?
                  Tar du och ställer av bilen varje gång du inte använder den?
                  Eller hur gör du för att slippa alla fasta löpande kostnader en bil för med sig?

                Nej alltså jag diskuterar också bara det rent ekonomiska (svårt att mäta alla andra typer av värden med resp, alternativ). Ville bara svara på ”bil kan väl aldrig vara det ekonomiskt mest förvsarbara alternativet?”, men det vill jag hävda att det kan var. Bor man inne i samhällen eller städer så tror jag dock väldigt sällan det är det, just eftersom man sparar mer när man kan göra sig av med bilen helt. Plus att det väl brukar vara lite billigare kollektivtrafik om det är inom samma kommun osv?

                Men jag tycker det är relevant att diskutera just för att kollektivtrafik, särskilt enskilda resor, kan vara så himla dyrt. Och priserna har dessutom stigit väldigt mycket, mer än besinpriserna sett över tid. Jag tycker det borde vara billigare för att uppmuntra folk att ej köra bil.

                  Man gjorde kollektivtrafiken gratis en period i den lilla kommunen i Norrbotten som jag då bodde i. Detta för att uppmuntra bilister att ta buss. Vad hände? De som tidigare promenerade eller cyklade tog nu bussen. De som tidigare åkte bil, åkte fortfarande bil. Jag tror inte att det är biljettpriset som spelar störst roll när man i stället väljer att ta bilen. Tror att det snarare handlar om friheten att kunna åka när man vill, kunna svänga förbi affären enkelt på vägen hem, kanske hämta barnet på förskola enklare osv.

      Samma för mig. Med bil tar det 35 min till jobbet enkel väg. Att åka kommunalt skulle det ta över 1½ timme med både tåg och buss. Det blir inte rimligt att ha en restid på över 3 timmar per dag, till och från jobbet när det blir 70 min med bil.
      Däremot har jag sänkt hastigheten och börjat köra mer smart och ekonomiskt (har dieselbil) och det märks i plånboken, förhoppningsvis också på miljön.

      Ja för mig skiljer det, 25 minuter med bil och 1 och en halv timme kommunalt.
      Jag tar bilen.

    Älskar att leva så att jag slipper ha bil. Inte på grund av miljön utan på grund av att bil är ett enda besvär tycker jag och jag hatar att köra.

      ”Älskar att leva”.. ”Inte på grund av miljön”..

      Fast om du inte tänker på miljön så kommer du ju inte ha någon möjlighet att leva. Så där motsäger du dig själv.

        Jag tror att du läste fel där. Men miljön skiter ju i varför någon inte har bil, den påverkas likadant ändå. Precis som att den skiter i om du tar bil för att du måste eller för att du är lat. Det är exakt samma utsläpp ändå.

        Jag menade givetvis att jag lever på ett sådant sätt att jag klarar mig utan att ha bil. Och det är inte miljön som är främsta skälet till att jag väljer att leva utan bil utan att jag tycker att bil är besvärligt. Men tro mig, även om mitt skäl hade varit miljö så hade mitt val att inte ha bil påverkat miljön på precis samma sätt som nu.

    Tid

    Miljön såklart. Jag har aldrig haft en bil, skulle aldrig kunna köra runt i en bil och släppa ut så mycket skit. Jag cyklar/promenerar överallt, ska jag resa eller längre sträcka tar jag tåget. Skulle aldrig kunna sätta mig i ett flygplan längre, senaste gången jag flög var 2008. Fattar inte hur man kan sätta sig i ett flygplan och vara delaktig till jordens förstörelse.

      Bra att det funkar för dig.
      Själv har jag fyra mil enkel väg till jobbet. Tar strax över en halvtimme att köra till jobbet. Men tåg och buss över 1½ timme, enkel väg.
      Sedan har jag två barn som spelar handboll. De har flera matcher på en helg. Kan vara 18 mil norr ut till en match och dagen efter 10 mil söderut för en match.
      Att få ihop det med bussar och tåg är inte rimligt, istället försöker vi samåka i laget så att alla inte tar varsin bil. Men om jag inte haft bil hade mina barn behövt försöka åkt med andra hela tiden, nu hjälps vi åt.

      Vad är din lösning för oss? Ska jag byta jobb? Lägga tre timmar på att ta mig till och från jobbet? Be barnen sluta med handboll? Alt försöka åka med andra till matcher och träningar för att just vi inte skall belasta med miljöutsläpp och lägga det på andra?

        Det är så många som har resonemang som du…man bygger upp ofantliga hinder.
        Konstigt att jag aldrig haft bil, mina föräldrar har inte haft bil. Ändå spelat fotboll och ridit och åkt på tävlingar. Man dör inte av att lägga lite tid på att åka kollektivt. Inte lika bekvämt såklart men inte omöjligt.

          Klart det är ett i-landsproblem. Men jag skulle inte få ihop tiden om jag skulle åka kommunalt. Jag är ensamstående med två barn. Ensam om att handla, laga mat, tvätta och städa, köra till matcher och träningar (även om barnen får hjälpa till så är det inte det samma som att jag och en partner hjälps åt och delar på det). Tiden är knapp redan som det är.
          Men helt seriöst, hur löste ni det med att åka på ridtävlingar utan bil?
          Jag har också haft häst i många år. Även där, för mig helt omöjligt att åka på tävlingar och till veterinären utan bil och transport.

            Nu hade jag inte egen häst utan det var små tävlingar på ridskolan jag red på. Med bil hade det väl tagit 5 min dit kommunalt tog det säkert 40 min då vi gick till hållplatsen och sen låg stallet en bit ifrån där vi hoppade av oxå.

            Tänker vilken tid det tar att jobba ihop till pengarna man måste lägga på bilen också.

      Jag själv är inte särskilt intresserad av att ändra min livsstil om det inte tvingas. Har spenderat stor del av min ungdom åt att tänka på miljön och framtiden till ingen nytta, det är ju kört ändå (se bara den nya regeringens miljöpolitik) så nu skiter jag faktiskt i vilket. Om miljön nu är så viktig får politikerna världen över stifta lagar som gör att det efterlevs och hålls, det kan inte vara upp till enskilda individer att ändra sin livsstil. Jag kommer resa som aldrig förr nu när jag jobbar och har råd, har många flygtimmar innestående för att ens komma inärheten av mina vänners resvanor.

      Håller med om att jag aldrig skulle vilja ha en bil som släpper ut massa skit. Därför kör jag elbil ???

    Vad jag prioriterar när jag reser? Att slippa starta i backe. Särskilt på vintern. Blir fan aldrig bra på det.

      Använd handbromsen.
      När du startar, ha i handbromsen. Hitta dragläget och släpp långsamt upp bromsen.
      Då står du still och sen är det bara att gasa iväg 😉

        Det där med handbromsen har jag inte använt sen körskolan.
        Med automatlåda så räcker det att hålla bilen med bromsen, gasa och sen släppa bromsen 🙂
        Men jag kommer inte ihåg när jag startade i backe senast. Stannar oftast på planmark.

          Hur kan du hålla bromsen och gasa samtidigt? Man använder ju samma fot till båda pedalerna.

            Om man har automat har man bara två pedaler och kan då bromsa och gasa samtidigt

              Ja, men du ska ju använda höger fot både när du gasar och bromsar. Oavsett om du har två eller tre pedaler.

        Åh just det, ska prova det haha!

    Jag undviker gärna köer, åker hellre en väg som tar lite längre tid än att behöva stå still i kö.

    Jag undviker både bil och kommunalt och går till jobbet. Tar mig ungefär dubbla tiden mot att ta buss men med en bra podd så är det en ganska trevlig promenad tycker jag. Och på vägen hem från jobbet hinner jag släppa all jobbrelaterad stress under promenaden.

      Åh, kan bli så avundsjuk på er som bor så nära jobbet att det går att promenera dit! I perioder i mitt liv har jag haft det så, men för tillfället har jag ganska exakt 6 mil enkel resa till jobbet. (Med andra ord liiite för långt för att ta en promenad! ?)

        Fast jag har ju valt att bo så att jag har nära till jobb. Det har ju inte råkat slumpa sig så.

          Fantastiskt att ha den möjligheten att kunna bo så nära jobbet.
          Jag har fyra mil enkel väg och jag varken kan eller vill flytta närmare mitt jobb.
          Behöver bo där jag bor för att barnen skall kunna ha nära till skola, vänner och sin pappa. Mitt jobb ligger i ett av de stökigare områdena i Göteborg och där vill jag inte bo och låta mina barn växa upp. (där en polis blev ihjälskjuten förra sommaren)
          Jag trivs väldigt bra på mitt jobb, med både arbetsuppgifter och kollegor. Det enda som skulle kunna få mig att byta är just om det finns något på cykelavstånd ifrån där jag bor. Tyvärr känns inte det så troligt, men hoppas och söker likt väl.

            Men det är inte en möjlighet man HAR, det är något man ser till att ha om man prioriterar det. Alla HAR inte ett hus sex mil från jobbet heller, man väljer det. Jag fick tex jobb i Vilhelmina. Ville inte bo där så jag tackade nej. Jobb och boende kan man i stor mån välja, men man måste prioritera. Du prioriterar att bo nära annat än jobbet.

    Hade jag haft körkort hade jag tagit rutten som var bäst för miljön. Men har inga problem med att åka kollektivt även om det ibland kan ta lite tid.

    På tal om google maps, din senaste ”hjälplösa influencer” som skriver att hon:

    ”kan inte heller lämna huset utan google maps.”

    Hur tänker hon att folk gjorde före google maps?

    Gick ut och hittade tillbaka helt på random? Kom aldrig hem igen?

      ??????

      Jag har exakt noll lokalsinne. Alltså verkligen noll. Jag använder Google Maps nästan dagligen. Hur jag gjorde innan? Papperskarta, frågade folk om vägen osv. Funkade det med men att ha gps och karta i mobilen funkar mycket smidigare.

      Hur gjorde folk innan mobil, bilar, värmesystem, BankID, Swish osv? Allt gick innan dess också men ändå används modern teknik dagligen idag. Förstår itne riktigt din poäng faktiskt.

        Att en person anser sig totalt hjälplös och bland annat ”inte kan lämna huset” för att telefon och därmed inte google maps funkar, är väl ändå på gränsen till absurt.
        Om man själv knappt funkar för att tekniken sviker har man ett problem. Jag hade också tyckt det var jättejobbigt om jag plötsligt var utan tillgång till bankID, internet, mail etc men jag hade klarat att gå ut (och hitta tillbaka…).

          Nu vet jag inte vem du talar om i detta fall men man ska nog inte läsa allt så bokstavligt. Lite som att man inte på riktigt dör när man skrattar ihjäl sig så får man nog läsa ”kan inte lämna huset utan…”

          Även jag utan lokalsinne KAN ju lämna huset utan Google Maps men skulle också kunna säga så. Mest för en överdriven poäng liksom.

            Precis eller alla som Dör för denna kollektion mm
            Allt är inte så bokstavligt talat 🙂

            Fast här var det ju bokstavligt. Det var poängen. En människa som på allvar inte kan lämna huset utan google maps:
            https://www.instagram.com/p/CkySOTrIQxX/

      Map Quest. Utskrivet på papper. ??????

      När jag började jobba i hemtjänsten (typ 2011) fick vi papperskartor och lista med adresser. Det var fan tider det.

    Den här funktionen kom väl ut för en månad sen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.