Att marknadsföra klandervärda företag?

Hästprofilen Lisen Bratt Fredricson har 134 000 följare på Instagram och gör återkommande reklamsamarbeten.
Här senast har hon gjort reklam för företaget Stockholms Elbolag, som hon genom sin reklam går i god för och rekommenderar till sina följare.
Detta trots att företaget både är fällt av Patent och marknadsdomstolen efter en stämning från Konsumentverket, efter att de har försäljare ringt till konsumenter och gett intrycket att man ringer från konsumentens befintliga elleverantör, samt även skickat räkningar för elavtal som konsumenten inte har beställt, vilket är en svartlistad affärsmetod.
Försäljare har också bett konsumenter att skicka sms till bolaget, vilket lett till att konsumenten har blivit bunden av ett elavtal utan att förstå det, något Expressen skrivit om tidigare.

Det som är extra problematiskt här är att Lisen Bratt Fredricson verkar medveten om detta, eller i alla fall att företaget är kritiserat. Hon har nämligen raderat dessa kommentarer från sitt reklaminlägg.

Vad tycker ni om den här typen av reklam, och vilket ansvar har influenserna här?

Tack för tips!


Så här kommenterar Lisen Bratt Fredricson det hela:

Hej Camilla.  Ställt frågan till deras marknad avd innan första samarbetet.   Då skrev de så här: Det är en rättegång som pågått i 2 år då vi hade ett externt TM bolag som sålde avtal till oss och vi fick en bot på 1 miljon som är betald och äntligen en process som är avslutad…. Det är altså det externa bolaget som sålde avtalen till oss som använde sig av fel metod som vi fick stå till svars för vilket vi också har gjort och det var av denna anledningen vi valde att inte ha något TM bolag alls och nu har vi inget kallsälj alls utan bara inkommande samtal. ? lisenbrattfredricsons profilbild   Gilla Kopiera Anmäl Ang kommentarer borttagna så var de lite väl aggressiva det kanske var dumt att ta bort de två. Men nu får de vara.

55 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Haha alltid lika kul när influencers raderar kritiska kommentarer, det säger allt om en situation ?. Sen är ju inte inlägget ens reklammarkerat ?.

    Lisen är ju inte den vassaste kniven, inte första gången hon tabbar sig med samarbete. Imponerande att hon märkt inlägget med samarbete öht.
    För övrigt tycker jag att det borde framgå att hon är medveten om vad det är för företag och bemöta kommentarerna istället för att radera dem om hon vill behålla sin trovärdighet.
    Gör reklam för vad som men stå för det i alla fall….

      Ja, bara det att hon reklammarkerar är stort för att vara hon, det har hon inte brukat göra tidigare.

        Huh, jag ser ingen reklammarkering..?

        Nä 99% av alla inlägg med get the gallop är ju smygreklam. Vansinnigt trött på hela hästinfluencerbranschen som är helt värdelösa på att sköta sina jobb med korrekt reklammarkering. Både tex Carl H och Nina R.

      Lisen är bra på att tjäna pengar. Hon har alltid gjort affärer med hästar och ser alltid till att kunna tjäna ännu mer – pengar.

    Lisen och Peder har noll trovärdighet hos mig. De är så noga med hur de framställs och som sätter hästens välbefinnande först och bla bla. Så himla viktigt att visa sin fina hästhållning, tycker de känns som en fasad. Lisen själv råkade ju lägga upp bilder på barreringsskålor på sin insta. Så nä, de är pengar framförallt för henne.

      Inte pengar någonstans för Peder. Han är fantastisk och älskar sina hästar.

        Du känner honom personligen och hans innersta inne?

          Kanske jag gör ☺️

            Säkert, det gör vi alla.

        Du tycker inte han verkade manisk i kampen att bli nr 1?

          Människor som vill bli absolut världsbäst i sin sport behöver nog vara lite ”maniska”…

          Hahahaha hade du själv tävlat i en sport hade du varit likadan.

          Hitta en världsetta som inte är ”manisk” och lever ett avslappnat liv där sporten inte är nr 1 för familjen.

            Exakt! Herregud.

        Jag tror att Peder är en genuint fin människa på alla sätt. Både mot djur och andra människor.

          Det tror jag med. Jag har svårt att se hur en människa ska kunna få ett sådant samspel med en häst om det byggde på våld och skrämsel.

      När gjorde hon det ?

      Detta var nytt för mig, vet flera som har jobbat hos dem och aldrig hört om något sånt. När hände det här?

      Vad är barreringsskålor?

      Barreringsskållor? Det tror jag inte en sekund på. Vad menar du?

        Jo det är sant, hon la upp en bild där man såg det, sen blev det ett jäkla liv och bilden försvann fortare än kvickt.

    Det är inte alls givet att hon visste om detta när hon ingick ett avtal med företaget.

    OCH vad ska hon göra nu, beroende av vad de kommit överens om så kan det väl bli avtalsbrott om hon agerar annorlunda?

      Var inte så naiv ? Om man är det minsta rädd om sitt varumärke så kollar man upp sånt innan nåt samarbete/marknadsföring.

        Fast ovan skribenter tillskriver inte henne särskilt stor hjärnkapacitet så kanske hon inte är vassaste…

          Hon har inte alla hästar i stallet, s.a.s.

      Det kan absolut vara så, men oavsett är det korkat att ge sig in i samarbeten utan att först kolla upp företaget. Liksom att radera kritiska frågor från följare.
      Men jag är inte så förvånad. Halvt oseriösa företag lägger pengar på just influenser marketing för de räknar med att influensern inte är så noga så länge det ger bra pengar och att följarna litar blint på sin influenser.

    Oj, att man törs när man ändå har en så pass hög fallhöjd. Det här elbolaget är rikiga bovar och illa ansedda bland sina konkurrenter.

      De är rakt igenom oseriösa. Ägarnas enda mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

      Hur är elbolaget bovar?
      Om de är bovar borde inte företaget vara nedstängt och uppstartarna sitta i fängelse?
      Jag vet att många människor INTE läser igenom avtalsvillkor vilket kan leda till stora konsekvenser. Kunder skriker högt när ett företag har gjort ev fel men är tyst när ett företag har gjort korrekt eller rättat till ett ev fel.

    Alltså Lisens förehavanden skulle kunna vara underlag för ett inlägg i veckan här. Minst. Hon är så jäkla… Oproffsig.

      På vilket sätt är hon det? Följer på insta men har aldrig tänkt på det.

    Det mörkas väl både det ena och det andra på Grevelunda… så inte förvånad. Och fasad är allt

      Men då vet du också att det heter Grevlunda.

      Exempelvis?

        Våldtäkten som tystades ner är ett exempel. Hur Peder rider sina hästar hemma rimmar inte alls med det man ser utåt. Ja, jag har sett det med egna ögon och nej jag är inte överkänslig.

          Vilken våldtäkt?

            Var ngn släkting till ngn enligt Flashback.

              Jens hästskötare våldtog Peders? Lisen såg till att det inte anmäldes…

                Var kan man läsa om detta? När i tiden?

          Berätta mer!!!

    Kollade igenom elföretagets google-recensioner nu. Typ 1.5 i betyg och tycker deras svar på negativa recensioner var väldigt oproffsig. Typ ”synd att du inte är nöjd med avtalsvillkoren som du godkänt”. Mentaliteten som lyser igenom är ”du har skrivit på avtal, har du inte läst igenom det finstilta så skyll dig själv” vilket såklart kan vara rimligt, MEN att skita totalt i om kunderna är nöjda eller inte så länge de får sina pengar känns inte som ett företag man vill ha att göra med.

    Vill älska den familjen men gång på gång blir jag irriterad på Lisen så var tvungen att avfölja henne. Sen är hon kompis med Anitha C så….

    Någon mer än jag som nästan aldrig ser inläggen från Instagram här? Bara en vit ruta som hänvisar mig till att se inlägget på Instagram. Varför är det så?

    Influenserna har ett mycket stort ansvar. Och det är ju ett av de stora problemen med denna era av influencermarknadsföring att de inte TAR detta ansvar. Naiviteten och godtroheten är enorm, och detta är ju varken första eller sista gången vi ser en influenser marknadsföra något som är uselt. Det blir extra problematiskt tycker jag med dessa ”halv-influensers” som egentligen är något annat, ofta inom sporten, och som inte verkar alls orka sätta sig in i vad som gäller när man marknadsför saker på detta sätt. Det går ju tio sportinfluensers på dussinet till exempel. Dessa borde du granska på ett heltäckande sätt Camilla, för de följer sällan de lagar eller riktlinjer som finns.

    En av Familjen Annorlunda-mammorna har också nyligen fått kritik för att hon samarbetar med ett julgransföretag som varit i blåsväder pga fuskmärkta KRAV-granar och att ha utnyttjat kändisar i sin reklam utan kändisens tillåtelse. Influencern i fråga menar dock att hon hellre går på vad hennes vänner säger, och de är så nöjda så.

      Hon hade ju ingen koll i vanlig ordning Carola. Påstod även att de var certifierade. Fil gran är det hon fick också.

    Influencers som tar betalt för att göra reklam på sina sociala medier har såklart 100 procents ansvar att kolla upp vad de gör reklam för. Det är ju deras jobb att promota produkter och tjänster med sig själva som sitt varumärke, då har de även ansvar och gör de reklam för ett tvivelaktigt bolag så ska de stå till svars liksom vilket företag som helst som gör tvivelaktig reklam. Är så less på att de tjänar pengar på sina sociala medier men när något går fel så ”är de privatpersoner som ska lämnas i fred”. Deras sociala medier är aktiebolag och ska stå till svars för sina handlingar.

    Har haft det bolaget i flera år pga låga priser (ja inte längre nu är ju allt dyrt) har aldrig haft problem. Kanske bara haft tur. Eller så har de bättrat sig.

      Vi också, aldrig heller haft problem

    Det folk inte förstår i kommentarsfältet är att alla elbolag/elnät har kritik, läs på om tex vattenfall och eon, dom har inga bra kommentarer i varken kommentarsfält eller på recenssionssidor.
    Kollar man på anmälningar så har nätbolaget fler anmälningar än elbolagen!
    Hur kan det då vara såhär?
    Jo för att allt är ett monopol. Elnäten är staten och staten kan ej bli svartlistad. Inte heller eftersom styrelsen för elnäten sitter på sidorna som ”svarta listan” läggs upp.

    Tycker en gransking av div ”häst-influerare” vore på sin plats Camilla 🙂

      Ja! Jag håller med.

    Samma med @ekonomigurun (152k följare). Han gör också återkommande reklam för företag som lever på att skörda personuppgifter, som Min Kreditkontroll. Granska gärna honom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.