Mästarna på smygreklam

Bildkälla: Linus Carlén Instagram
Bildkälla: Hugo Rosas Instagram
Bildkälla: Samir Badran Instastory   
Bildkälla: Amanda Schulman Instastory

Det är FÅ influencers som publicerar lika många inlägg som ser ut att bryta mot marknadsföringslagen på Instagram som Linus Carlén, Samir Badran, Amanda Schulman och Hugo Rosas.
Till och med Katrin Zytomierska bleknar i jämförelse, men så har hon också blivit stämd av Konsumentverket och fällts i domstol.
Jag undrar verkligen när det blir dessa influencers tur att uppmärksammas av och kanske till och med stämmas av Konsumentverket i Patent och Marknadsdomstolen?
Kanske blir det 2023?

Har ni tips på andra influencers som gör lika mycket, eller kanske till och med mer omärkt reklam så får ni gärna lämna en kommentar om det. 🙂

57 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Cecilia Blankens, Jennie Hammar och Ebba von Sydow är mästare på att ”glömma” markera för reklam.

      Cecilia blir jag galen på, omarkerad reklam för hennes skor i 99% av hennes inlägg både på stories och i flödet ?

        Ja hon har blivit såååå tråkig. Bara reklam för sitt egna varumärke (som hon inte reklammarkerar). Slutade följa henne för ett tag sedan för ser ingen poäng i att följa längre. Vill ju bli inspirerad av en person, vill jag bara se innehåll för ett specifikt varumärke väljer jag att följa det varumärket.

      Ja, Cecilia, hela hennes husrenovering (ceciliablankensathome) var en kavalkad av omärkt reklam. Vet inte om hon är så aktiv på det kontot längre. Jag slutade att följa pga all reklam.

      Ebba som gav upp sin journalistkarriär för att bli en levande reklampelare istället.

      Ja Cecilia Blankens är ju bara totalt nonchalant. Så många gånger har hon fått påpekande ang detta men väljer att strunta i det. Kan inte förstå varför. Hon försöker sig på att vara så ”rättrådig” i andra frågor.

      Alla dessa har vart i branschen länge, trist och pinsamt att de inte följer de lagar och regler som finns. Ang Cecilia så tänker hon snett lite för ofta, lyssnade på sista avsnittet av podden Skåpet (Peppe och Johanna är fenomenala) och häpnade över hennes diskussion att det som konsument inte är så noga att ta reda på var och hur varor produceras. Något hon själv hela tiden tryckt på gällande sitt egna skomärke! Mycket märkligt resonerat, pinsam stäming. Fattar inte alls andra influencers som gör samarbeten med hennes skomärke, känns oseriöst att samarbeta med någon som inte vill driva sitt företag enl gällande lagar och regler.

    Jag förstår uppriktigt inte varför de vägrar sköta det där proffesionellt. Blir det verkligen så mycket sämre försäljning om man reklammarkerar? Tror folk verkligen att det då bara är ett litet mysigt tips de ger av hjärtats godhet? Finns det så många lättlurade fpntrattar?!?!

      Det blir otroligt mycket sämre reach på inlägg som reklammarkeras, och även framtida inlägg påverkas kraftigt negativt. Så ja, det blir sämre försäljning i form av sämre reach. Sen blir det även mycket sämre engagemang på bilderna som reklammarkerats, vilket i sin tur ytterligare försämrar reach och därmed alla framtida sälj.

    Jag håller verkligen med om Amanda. Det är otroligt mkt smygreklam tyvärr.
    Även hennes syster Hannah.

      ”Gullisar”! ?

    Det är nog lätt att glömma. De är bara människor.

    https://blogg.loppi.se/kina/

      Nja. Inte varje gång.

      Om de vill att deras ”jobb” som influencer ska betraktas som ett riktigt jobb så är det väl lämpligt att de följer de regler som finns. Svårt att ta en person på allvar om man inte vill göra rätt för sig.

    Tänker också på några företag som verkar vara mästare på att få smygreklam. Låter det vara osagt om de uppmuntrar till det eller bara giftar mycket.

    – Nocco
    – Clean
    – Aimn
    – Nakd
    – Blankens
    – Mantle
    – Dyson
    – By Malene Birger

    Varför så besatt av att sätta dit dom?
    Vem bryr sig! Kul att folk gör sin grej?
    Snälla chilla lite

      Det funkar inte så bra om vi alla ska välja vika lagar vi följer. Vare sig i stort eller smått.

      Du menar att det är ”deras grej” att bryta mot reglerna? Ja, men då så. Då chillar vi väl lite dårå.

        Sagt med Leif Öhmans röst. ?

          Guuuud förbannat! Att det ska vara så förbannat jävla svårt att märka rätt!!! ?

      Jennifer…….kan inte låta bli att undra vilken flunsa som gömmer sig bakom ditt namn…:=)
      Du förstår folk som gör sin grej behöver ändå göra rätt för sig annars kallas det för bedrägeri.

      Underbar inställning! Gäller det alla yrkesgrupper?

    Låter kanske extremt trög nu, ligger nog något i det. MEN, är det reklam så fort de taggar ett företag? Alltså man kan väl rekommendera ett företag utan att det blir reklam? Eller?

    (menar andra inlägg, inte dessa)

      Är inläggen inte kommersiella så skydds de av yttrandefrihetsgrundlagen och räknas inte som reklam.

      Har man fått något i utbyte mot att visa det räknas det dock som reklam. Oavsett om det ”bara” är en produkt.

    Ann söderlund…. Gör reklam för allt som går att göra reklam för. Helt utan märkning

    Graaf, Åza B, Tanja Fylking och My M.

    Dessie och all hennes omarkerade reklam för fillers och botox.

    Någon som sett tanbyklaras vlogg från imorse? Så mycket jag reagerar på… För det första vad hon är taskig mot sin kille och pratar ner mot honom och gapar på honom.. Hade aldrig pallat. Hon drar gravidkortet typ 20 gånger i vloggen, vi veeeeeet att du är gravid. Sedan framgår det på huvudsidan liksom att hon ska svara på ALLA frågor om graviditeten men det gör hon ju verkligen inte… Först 15 min när man ska titta på när hon badar och äter frukost och sedan 2(!) frågor… Sedan ska man sitta och titta på när dom är på marknad och äter middag.
    jag hade blivit tokig om jag bodde på samma hotell och satt på frukosten och blir filmad av någon jäkla flunsa…
    Hon sitter dessutom på deras balkong och skriker in till killen på rummet om hur deras sexliv är och att hon inte suger av honom lika ofta.
    Hon är verkligen gränslös.

    Aldrig kollat på hennes vlogg förut men jag är i samma vecka så tänkte att det kan vara roligt att se. Men aldrig igen.

      Hon är mer som en 14-åring än en 30-åring. Sen kör hon ”älskling” ”asså” på repeat

      Du gnäller på allt och alla ?

      Gränslös ja. Hur kan nån vilja följa henne?

    Det är bra att man uppmärksamma dessa influenser. De vill tjata om att det är deras jobb men de sköter det ju så illa. Om man skulle göra lika mycket fel på ”vanliga” jobb där man har chefer mm. Så får man ju tillsägelser , skriftlig varning och tillslut även bli uppsagt.
    Men det verkar ju inte influenser förstå som aldrig haft ett riktigt jobb.

    Tycker det är bra att man verkligen tar upp när de gör så här. Margau, KZ mfl ska inte komma undan när de missköter sitt jobb!

      Eller hur! Skulle gärna vilja se när man betett sig illa på sitt vanliga jobb och man tror att ett förlåt räcker. Tror knappast att en chef ba: ”ja, vet du vad? Du bad om ursäkt. Vi förlåter dig ??” Patetiskt.

    Influenser, så osympatiska de allra flesta. Dryga när de får rättfärdig kritik osv. Och vad pengar de tjänar med tanke på deras insatser. ?

    My Martens

    Bara jag som tycker det är WT att ens göra reklam för företag? Tycker hela influenser-yrket har blivit extremt lowlife. Sitta med näsan i sin mobil hela dagarna, hela tiden ska det dokumenteras. Man lever sitt liv genom en skärm. Fyfan så tragiskt.

      Det är wt att göra reklam för anyfin, Twistshake, onceuponatime, desenio och hellofresh tycker jag. Det som exakt alla gör och ofta är det riktigt kassa filmer och bilder de ”jobbat extremt hårt med”

        Finns ännu fler! Sudio, alla 100tusenföretag som säljer träningskläder, Storytel (gillar Storytel men tvivlar på att majoriteten av alla flunsor som gör reklam för dem knappt har hör-eller läsförståelse) Mathem, sina ”egna” företag med sina ”egna” produkter aka Kina-produkter de satt sina namn på. Listan kan göras extremt lång….

          Na-kd och Nelly ?

    Nathalie schuterman gör reklam för egen butik/eget märke så gott som dagligen. Reklammarkerar aldrig.

    Bingo Rimér

    My Feldt!

    Tycker både Hanna Theorin och Fanni har ”adlink” ofta. Diana Moseni med, aaaalltid. Och säger inget om att man ska trycka enbatt för klick. Det gör tex Josefine ASMR, att man ska trycka på länkarna utan att köpa så hon får in pengar.

      Finns många många fler än bara dem. Följer t.ex många micro-influensers och de reklammarkerar A L D R I G…. förstår inte heller hur de kan ha t.ex 3k följare och får samarbeten när de har i princip noll engagemang på sina poster… En tjej jag följer har ca 4k följare, när hon lägger ut inlägg osv får hon MAX 12 likes per bild liksom, knappt ens det. Har sett inlägg hon har som inte ens har 10.

    Cecilia Blankes är en helt egen liga. Väldigt skenheligt när hon har en ”hållbar profil” allt ska vara second hand etc. Men sen går hennes privata konto till 100% ut på att konsumera av hennes eget skomärke, länkar till skorna i princip varje post men reklammärker ALDRIG

      Eller äter en kompislunch med ex Jessica almenäs som sedan veckorna efter vips har blankensskor på sig, länkat såklart men inte reklammärkt.

        Samma sak på resan till KPH i augusti, hela resgänget hade Blankensskor då och efteråt. Väldigt tröttsamt. Har slutat följa Cecilia pga all reklam för Blankens (som för övrigt har ganska fula skor)

    Julia Franzén. Så mycket reklam, och inte identifierade

    Maxinne Björk… skriver aldrig ut att det är samarbeten eller betald reklam

    Jessica Lauren, samma där. Sämst på att reklammarkera

    Jag håller med om Cecilia blankens och all omärkt reklam hon gör på sin instagram. Som ägare av ett företag borde hon ha bättre koll på vilka regler som gäller!
    Jag vet att jag lyssnade på den podcast hon gör i somras där de pratade om att människor är så missunnsamma och misstänksamma mot influensers, refererat till deras influenserresa till Danmark veckan innan. Men det är ju här problemet är, att influensers gör smygreklam och då även fast den Danmarksresan var privat och inget spons så är iallafall jag som konsument misstänksam om det ändå inte är lite smygreklam över resan, detta pga all smygreklam som hon med flera faktiskt gör.

      Det influensers inte verkar förstå är att deras följare är kristiska och misstänksamma för att bli förda bakom ljuset. OM det inte är reklammärkt är det inte bara en härlig rekommendation från en cool person utan någon som får betlat för att övertyga följaren att köpa något. Eftersom de hela tiden förösker kränga grejer och är så dåliga på at följa lagstifningen så borde de förstå att följarna är kritiska.

    Malin Eklund-egna vinmärket
    Jennie Hammar-egna doftljus

    Med tanke på att hon kritiserat andra för att inte skriva var de fått saker ifrån (rocky road-gate) så är det fascinerande hur dålig Leila Lindholm är på att reklammarkera.

    Pernilla Wahlgren, hon är värst på det, hon har gjort mängder med smygreklam genom åren, likaså M Graaf. PW skrev 23/12 ett längre inlägg som avslutas med att hon bäddat sängar med lakan från Millenotti – idag filmar hon sina lakan och skriver om Millenotti och har lagt till -reklam- det var det troligtvis tidigare också fast då omärkt. Bianca som gjort mängder av smygreklam i sina vloggar främst. Så ska vi inte glömma Bingo Rimér som gör en massa smygreklam, och även Julia, och så pappapappadotter.

    Addsimplicity för sin pedistal, Paula för Clean.

    Alla träningscontent och egna företagare. Ex Lisen Bratt Fredricsson med sitt Get the galopp och alla inom Tyngre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.