Företag kräver oretucherade reklambilder från influencers

Antonija Mandir har postat en punkt från ett avtal mellan henne och ett företag, där företaget kräver att bilderna eller videorna som publiceras ska vara oretuscherade.
De skriver följande:

The influencer shall not use any type of retouching to the pictures and/or videos (i.e editing skin texture, pimples, body shape etc) created under the collaboration. If any retouching is done to the material, the influencer needs to take down the content and reupload the original version without the retouching.

Tänk om det här kunde bli branschnorm?
Hur stort av ett steg i rätt riktning hade inte det varit?

42 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vem vill se fula reklambilder? Tror ni att reklam i teve och tidningar är helt oredigerade/oretuscherade?

      Är oredigerat = fult? Tragiskt

        De flesta bilder blir bättre med lite redigering skulle jag säga. Både korrigerade ljus och färger men även när en finne tas bort, röda ögon korrigeras, skuggor förhöjs osv. Det är sällan originalbilden är bättre än den redigerade. Och det oavsett om det är ett porträtt eller natur eller djur osv. Nu tror jag förvisso att de syftar på en viss typ av redigering men alla bilder vi ser i reklam är redigerade.

          Beror på vad du menar med redigering, som inte är synonymt med Photoshop eller filter. En fotograf som får röda ögon är en rätt medioker fotograf så genom att skaffa en bättre fotograf är det problemet löst. Skuggor och ljussättning är samma sak. Vad gäller finnar kan man faktiskt undvika den vinkeln som finnen syns på eller sminka bort den. Med en duktig fotograf krävs idag faktiskt mindre redigering än då kameror var analoga.

            Det håller jag faktiskt inte med om. De allra flesta professionella fotografer redigerar sina bilder i någon mån. Det är en konstform att ta ”rena” bilder, där ingen redigering alls krävs och det är ett fåtal fotografer som gör detta. Ofta har de då en idé om att använda just analog utrustning för att ”go back to basic” med sitt arbete. Men som sagt, det är ett fåtal duktiga fotografer som gör detta. Jag ser inget fel i att redigera bilder. Däremot retuschera objektet till oigenkännlighet har jag inte mycket för.

              Jag vet inte riktigt vad du menar med retuschering men med digitaliseringen har du möjlighet att ta stora serier bilder vilket innebär att du kommer att träffa rätt. Dessutom de saker du tog upp som exempel på vad som behöver retuscheras är misstag som ingen professionell fotograf gör. Med amatörfotografer däremot, vilket de flesta influensers är, det är en hel annan diskussion och det är kanske dem du avser.

      Gud vad konstigt tankesätt du har…

      Som någon med icke-perfekt hy så älskar jag reklam för smink utan massa retuschering och filter där det syns att influencern/modellen inte har perfekt hy. Inte för att ”jag känner mig representerad” eller att det är snyggast enligt våra skönhetsnormer utan för att jag faktiskt kan se ungefär hur produkten skulle fungera för mig.

        Men då måste man visa upp hur produkten ser ut på exakt alla olika typer av hy. Jag som har bra hy vill se hur den ser ut på mig. Någon med acne vill se hur det ser ut på sådan hy. Någon med ärr… osv osv. Bäst är väl att gå till butik och testa produkten.

          Ja och då är nästan all reklam som görs just nu riktad mot dig! Jag säger bara att det är hjälpsamt de få gångerna jag ser något som är riktat mot mig 🙂 Och såklart det finns olika hudtyper och olika typer av problem med hyn men till exempel acne är ju otroligt vanligt och något som iaf ibland då och då borde få synas även i reklam.

            Jo men min poäng var, som du kanske förstod, att det är svårt att visa en produkt på alla typer av hudproblem. Ska de visa samma produkt på 20 olika hudtyper för att alla ska kunna se sig själv och hur produkten ser ut på precis min hudtyp? Blir en kostsam reklam då.

              Du krånglar till det i onödan? Såklart inte alla reklamer kan anpassas till alla, det är orimligt men det betyder inte att man behöver ha all reklam riktad till enbart en och samma grupp hela tiden. Precis som att klädföretag inte kan visa alla kroppstyper för alla plagg men ändå inte enbart ha pinnsmala modeller.

                Nej jag tycker inte att jag krånglar till det i onödan. Då är ju inte problemet redigering av bilder. Man kan givetvis redigera bilder och ändå ha kvar acnen synlig. Då är det inkludering du vill ha. Jag tycker fortfarande att det bästa är att prova produkten i butik om man vill ha en tydlig bild av hur den ser ut på sin egen hudtyp. Om det är att krångla till det.. ja, då är jag väl krånglig då.

                  Precis som jag aldrig sa att jag ville ha alla hudtyper i alla reklamer så har jag inte heller sagt att jag är emot all redigering. Och såklart det alltid är bäst att pröva i butik men det är inte alltid det finns en butik som har den produkten man är intresserad av inom ett rimligt avstånd och då är ju foto/film på någon med liknande hy som en själv bättre än ingenting.

                    Ja men köper man tex smink utan att prova i butik så är det ju en chansning man får ta, med eller utan redigerade bilder.

                      Ingen har påstått att det inte är en chansning att beställa smink man inte provat eller att alla reklambilder ska innehålla någon med acne. Personen skrev bara att hen älskar/blir glad när det faktiskt finns en sådan reklambild, inte att det borde vara så alltid 🙂

                      Ja såklart det är alltid en chansning att köpa utan att pröva men chansningen blir mindre om man får se hur produkten faktiskt ser ut, inte den kraftigt retuscherade varianten av hur produkten ser ut. Ju mer korrekt information om något innan köp desto mindre risk. Inte svårare än så.

      Tänk vilket bra exempel du är på att vi behöver omprogrammeras när vi tycker att naturligt är fult och fejk är finare.
      Jag säger inte emot dig, ibland kan man absolut göra bilder vackrare, men det är tråkigt att vi ens hamnat där för att sälja oss själva och produkter. Eller ens sälja, nej det räcker med privata konton på socialamedier, där filtrerar vi om oss för att folk vi känner ska tycka att vi är finare.
      Mycket sorgligt.

    Måste hon se så jäxla fånig ut jämt bara

      Betydligt hellre det än plutande o försök att vara sexiga hela tiden.

      Och tycker företaget är föredömliga i att ta ansvar mot utseendehets och i förlängningen allas vår psykiska hälsa. Superbra. Ser hellre riktig mänsklighet än retuscherade som bara fortsätter bidra till orealistiska ideal.

    det är ju det lilla med tanke på mängden operationer och utfyllnader som de flesta influencers har gjort.

      Precis. Nästa steg; du får inte ha sprutat hela ansiktet fullt med fillers och botox, eller skönhetsopererat dig. Ooops, fanns knappt några influencers kvar att samarbeta med.

        Dvs ingen? ?

        Kan nån nämna någon som INTE gjort något som helst ingrepp eller injektion? Genuin fråga för jag vet ingen.

          Hmm typ kanske Ellen Bergström?

            Tänkte det också först men så slät hy som knappt ger en skrattrynka när hon ler så betvivlar jag det, åtminstone nån injektion måste hon ha gjort.

            Hon kan ju ha ruggigt bra gener också… ??‍♀️

    Ja det är vidrigt när folk retuscheras så kraftigt så man knappt känner igen dem, men tycker ändå retuschering har sin plats i reklambilder? Förstår inte varför man inte skulle vilja redigera bort ett hårstrån som hamnat över kinden, en finne på näsan eller annat som annars tar fokus från det andra. Många som hanterar bilder är nog lite perfektionister som vill ta bort småfel.

      Tror du att fotografen bara tar en bild? Och vad går dig att tro att fotografen tar bilder hen inte kommer att bli nöjd med?

        Vad får dig att tro att fotografer ogillar redigeringsprogram? Med tanke på att i princip ALLA fotografer använder sådana för att behandla sina bilder i efterhand så vill jag påstå att det är ett verktyg de behöver och vill använda.

    Hur ska det gå för familjen Kardashian om det blir lag i staterna? ?

      Hur ska det gå för Bisse?

        Och stackars Charlotte Perelli i så fall…

      Eller Anna Book…

    ….hur ska det gå utan Biancas fjärilsfilter

      Eller den fula rosa cowboyhatten

    Om du undrar så syns inte instagrambilen i safari på min mac (fast det kanske inte var dessa bilder du undrade över…)

    Kommer det att bli nån uppdatering kring Vanja Wikström och World of alidia? Det är VÄLDIGT tyst om det i hennes kanaler och nu handlar allt istället om huset på Gotland? Detta känns så ohederligt, vad har hänt med alla pengar?!? Och all denna empowering som woa skulle bidra till, allt tjat om discorden? Vad händer? Skulle vara väldigt intressant med en uppföljning på ditt gräv i början av december!

      Håller med, känns som hela projektet är sopat under mattan utan någon förklaring eller ursäkt till de som stöttade dem.

      Jaaaa, och har pengar från WOA gått till renoveringen? Vill ha SVAR på allt!!!

      Hon hoppas väl att det ska fallas i glömska, synd att hon var tvungen att göra något sånt här för jag såg henne som ganska genuin innan detta projektet. Inte för min åsikt spelar roll men tror inte jag är den enda som ändrat åsikt

    Lite OT kanske men är det inte lite märkligt hur ALLA privatpersoner som av någon anledning får en artikel i ex Expressen och Aftonbladet (typ Annas hund bröt tassen på hal trottoar-artiklar) använder de mest sinnessjuka filtren på bilden de skickar med på sig själva? Alltså de där som är extremt utsmetande med disneyögon och ibland tom med små symboler virvlandes runt huvudet.
    Kan anledningen vara att det bara är en viss typ av människor som ringer in själva till tidningarna och att just den typen av människor använder dessa filter helt skamlöst?
    Inget stort problem i mitt liv precis men ändå en iakttagelse

      Också reflekterat över det, det är ju så övertydligt vad de gör och känns bara pinsamt.

      Många tidningar hittar ju dock blivande artiklar i facebookgruppen. Tror inte alla ringer in personligen 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.