”Jag kan mitt jobb faktiskt” // Elin Härkönen

Uppdatering längst ner i inlägget!

Bildkälla: Elin Härkönen Instagram

Elin Härkönen är på sponsresa på Island och får en kommentar om att hon inte reklamidentifierat ett av sina inlägg, varpå Elin svarar att hon ”faktiskt kan sitt jobb”. 
Det är ju nästan lite gulligt, särskilt som hon har helt fel.

Elin hänvisar till avtalet som finns mellan henne och företaget, och att alla inlägg som hon publicerar och ”bjuder” företaget på då således inte ska reklamidentifieras.
Problemet är att det inte är avtalet som avgör vad som omfattas av marknadsföringslagen, utan det är enbart en finansiell överenskommelse mellan henne och företaget om vad hon ska göra för de pengar hon får betalt av dem.
Det som avgör om ett inlägg ska reklamidentifieras eller inte är huruvida ett inlägg är kommersiellt eller inte. Elin kan alltså bjuda företag på hur många kommersiella gratisinlägg som helst, de omfattas fortfarande av marknadsföringslagen. Hon får bara inte betalt för dem, men de är fortfarande kommersiella och omfattas av marknadsföringslagen.
Avtalet är enbart en ekonomisk överenskommelse mellan Elin och företaget och har ingenting med relevant lagstiftning att göra.

Kenza har till och med fällts av Patent- och marknadsdomstolen för just det här, en dom som nu är prejudicerande för hur influencers ska agera i dessa frågor. Det borde Elin haft koll på eftersom hon ”kan sitt jobb faktiskt”.
I mitten av juni 2020 kom domstolens avgörande, som fastslog att fler inlägg än de som avtalats mellan Kenza och Chimi Eyewear omfattas av marknadsföringslagen. Jag skrev ett inlägg om saken här.
Gällande den vidare bedömningen av vad som är reklam lutar sig domstolen mot att Instagram-inläggen som nu fälls varit ”avsättningsfrämjande”, det vill säga att Chimi på något sätt marknadsförts. Den bedömningen görs eftersom produkterna från Chimi syns i bild och att företaget ”taggats” i Instagraminläggen samt i vissa fall nämnts i den tillhörande texten, skrev Resumé när det begav sig.
Det är exakt samma scenario som i Elin Härkönens inlägg.
I sitt inlägg taggar hon ”Blue Lagoon Iceland” vilket då är att betrakta som kommersiellt.
Vill hon inte följa marknadsföringslagen i dessa fall så får hon låta bli att publicera fler bilder från denna sponsresa, eller utbilda sig för att kunna säga att hon ”kan sitt jobb faktiskt” för i nuläget har hon ingen aning.
Varför ska man behöva skedmata influencers med prejudikat och information, när alla andra branscher håller sig uppdaterade om vad som sker, särskilt när det gäller relevant lagstiftning?
Det här blir ju bara pinsamt, särskilt som Elin klappar sig själv på axeln för att ha så bra koll samtidigt som hon tillrättavisar sin följare.

Kommer de NÅGONSIN ha koll på sin bransch?
Vad tror vi?

Uppdatering:

Bildkälla: Elin Härkönen Instastory

Nu har Elin ”försökt” reklamidentifiera ett inlägg från sin story.
Jag skriver ”försöker” eftersom hon dels försökt dölja den bakom sin profilbild, och dels använder ordet ”samarbete” som Patent och Marknadsdomstolen fällt som ej tillräckligt.
Jag undrar verkligen vad i sitt jobb Elin ”kan” här? Den här branschens saknar i mångt och mycket praxis vad gäller marknadsföringslagen, men de få exempel som faktiskt finns, nej, de känner Elin inte heller till.

70 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag har faktiskt helt ärligt inte förstått varför det är så viktigt att influenser reklammarkerar inlägg.
    Man vet redan att precis allt de lägger upp är reklam. Vem bryr sig om det här egentligen? För vilka är det här viktigt?

      ”MeN tÄnK oM AlLa SkÖtTe sItT jObB sÅ DåLiGt…” om 3..2…1…

        Ja, tänk att en del förväntar sig att influencers sköter sitt jobb (som inte är så jäkla komplicerat). Med tanke på vad vissa kan plocka ut för samarbeten så är en korrekt markering det minsta de kan göra för sin trovärdighet (och yrkesstolthet).

        Majoriteten av oss förstår ju att influencers är köpta och att inget är äkta men det betyder väl inte att de inte ska följa satta regler/lagar?

        Men är folk här helt tappade ”klart man fattar” osv. Nej, det är verkligen inte alla som fattar eller har någon kunskap om denna sk bransch!

        Det handlar ju också om att följa ett regelverk som vi ändå behöver ha när det gäller ett sånt här märkligt träsk mellan privat och arbete, som influensers vadar i.
        Precis som övriga regler vi har för arbete, ersättning, tydlighet, mm. Att det ska vara transparent.

        ”Alla” läser inte bloggbevakning heller, men det är nästan lite gulligt att ni tror det..

          Jag slog på TV4 imorse. Såg direkt en talande disksvamp som pratade om hur drygt YES diskmedel är. Kollade efter en reklammarkering men såg aldrig någon så nu är jag helt clueless på om det jag såg var reklam eller inte? För om det inte finns en markering, så kan man ju omöjligt tänka själv och göra en egen slutsats om att ”det där var nog reklam” och sen gå vidare med sitt liv? Efter det slog jag på förra veckans avsnitt av Sanning och Konsekvens, vid minst två tillfällen skiftade samtalet helt till att låta som spelreklam? Men det var ju ingen markering där, mitt i det redaktionella innehållet som jag lyssnade på, så visst måste det varit Camilla och Gabriella som helt från ingenstans förställde sina röster och började propsa för Svenska Spel? För om det inte finns någon markering, då kan vi ju omöjligt veta om det var reklam eller inte?

      Nej. Man måste reklammarkera och skriva ut tydligt så fort det rör sig om reklam. För att inga missförstånd ska kunna ske hos läsare, oavsett vem denne är.

        Är följarna så tappade?

          Inte tappade, men jag tror faktiskt många köper det där med att de har en relation till influencern. De ”pratar” med varandra och ”skickat kärlek” när de likear eller kommenterar. Därför de inte stör sig heller när tex HT ber om ett avtryck på samarbeten för att de ”hjälper varandra” och att det är bara kärlek allihop säger hon som förklaring.

            Men det måste väl vara länge sen man såg på influensers så naivt? Sen har jag inte något emot att ge avtryck om det hjälper en influencer som jag gillar. Varför skulle de skapa innehåll gratis?Betyder ju inte att jag tror att de gör något genuint som en vän för det.

              Mja tror nog inte det, inte för många.

              De ska inte skapa innehåll gratis. Men de ska skapa innehåll som engagerar och är bra om de vill tjäna pengar på det. Skon klämmer väl för mig med det där att det är en jobbrelation egentligen men som påstås vara typ vänskapsrelation (av flunsan, att de driver det narrativet). Jag fattar att du vill likea om du gillar det du ser men när så många säger ”snälla ni kan väl lämna avtryck det hjälper mig så” istället för att faktiskt bara prestera på sitt jobb som vem som helst måste? Jag skulle ju likea och kommentera om jag tycker att det är ett bra samarbete som jag får nåt utbyte av.

                Och där är vi olika. Jag ger gärna en like om det ökar deras möjligheter att kunna fortsätta skapa innehåll som jag underhålls av. Igen, betyder inte att jag tror att de är mina vänner. Det är en ganska enkel ”betalning” för innehåll som jag gillar och vill se mer av. Men idag ska allt vara gratis och utan reklamavbrott.

              Om man hänger här inne så är det väl ett tecken på att man redan har en viss kritisk blick gentemot influencers. Menar inte kritisk i en negativ bemärkning nödvändigtvis (kommer inte på hur jag ska särskilja det på svenska, men tänk critique istället för critical).

              Med det menar jag att härinne blir det lite av ett specifikt urval så det är lätt att tro ”det måste väl vara länge sen man såg på influensers så naivt”. Men om man istället går in på influencers kommentarsfält så blir det lite tydligare att jo, väldigt många har fortfarande en väldigt naiv bild av influencers.

                Kritisk i negativ bemärkning stämmer nog bättre här inne ?

                  Haha kan absolut hålla med om att det tenderar var så, därav att det inte _nödvändigtvis_ måste vara i negativ mening. Även om det ofta kan vara det också.

                Granskande?

              Men är alla precis som du? Har alla exakt samma kunskap som du, är lika gamla osv?
              Jisses..

          Det finns barn/ungdomar, folk som precis börjat följa sociala medier, folk som HAR svårt att förstå (alltså någon sjukdom/funktionsnedsättning) osv. Ni tycker att alla borde förstå men har svårt att själv förstå att alla inte har samma förutsättningar att just.. förstå. Inte alla håller koll på vilken influencer som äger vilket företag/märke eller vilken sponsresa den är på just nu eller vilka märken den är ”ambassadör” för. Alla ska kunna dra slutsatsen att det är reklam, av varenda sponsrat inlägg.

            Och tänk alla stackare som tror att Ica-Stig vill vara snäll och tipsa om de bästa tomaterna ?

              Jamen det är ju inte alls som att jämföra äpplen och päron att ta en person i en tv-reklamfilm och jämföra med en influencer på Instagram. Perfekt tänkt där…..

                Nej, det är som att jämföra tomater med tomater.

                  Du vet att om det är betald marknadsföring i en serie/ett program behöver det markeras?
                  En reklamfilm visas under en reklampaus, dvs en tidsslot som är gjord för…tadaa..reklam!
                  En influencer behöver också reklammarkera för betald marknadsföring.
                  Man vet att Ica-Stig gör reklam för det visas under reklampausen. Något som etablerats sedan början av 90-talet har jag för mig.
                  Så nej, det är inte äpplen med äpplen bara för att det är ordet reklam som är gemensamt för dem båda.

                    Vad arg man kan vara då.

                      Arg?
                      Härskarteknik much?

                      17:22 man får de svar man ropar efter

                    Skulle väl vara tydligt även för de som inte har alla hästar hemma? Eller?

          Dagens dummaste kommentar.

        Vad kan ett missförstånd leda till?

      Tänkande i fler led är en bra egenskap att ha!

      Ingen bryr sig förutom bloggbevakning. Resten förstår att allt de tipsar om är betalt för.

      Men är folk här helt tappade ”klart man fattar” osv. Nej, det är verkligen inte alla som fattar eller har någon kunskap om denna sk bransch!

      Det handlar ju också om att följa ett regelverk som vi ändå behöver ha när det gäller ett sånt här märkligt träsk mellan privat och arbete, som influensers vadar i.
      Precis som övriga regler vi har för arbete, ersättning, tydlighet, mm. Att det ska vara transparent.

      ”Alla” läser inte bloggbevakning heller, men det är nästan lite gulligt att ni tror det..

      Det handlar om transparens för att man som kund inte ska bli lurad till att köpa något. I fallet influencers är det väl ofta ganska tydligt vad som är reklam oavsett märkning det är bara att leta efter fraser som ”min absoluta favorit” och ”det bästa jag någonsin testat” eller liknande uttryck som är fullt rimliga att anse om en vattenflaska. Men i andra fall behöver det inte vara lika tydligt, och då är det bra att kunna skilja på en genuin recension och ett företags strategier för ökad försäljning.

      För att lagar och regler är till för att följas.

      För att det finns lagar och praxis på det. Precis som många andra saker som regleras i samhället.

    Men jag fattar typ inte. Hon skrev ju att det inte är betalt samarbete, men ändå är det betalt? Hur vet du det?

      Du förstod verkligen ingenting.

      Inlägget är kommersiellt, oavsett vad som står i hennes avtal. Det är enbart en överenskommelse mellan henne och företaget och har ingenting med marknadsföringslagen att göra. Hon kan göra ”gratisinlägg” för företaget, men inlägget är precis lika kommersiellt som de som hon och företaget kommit överrens om. Den enda skillnaden är att hon publicerar dem utanför avtalet men det förändrar ingenting när det kommer till marknadsföringslagen.

        Genuin fråga – om jag som okänd person med 200 följare publicerar ett likadant inlägg och tipsar om och taggar företaget, är det också kommersiellt och borde reklammarkeras? Eller ligger det i just det faktum att man också ska ha haft något slags avtal med företaget innan/under tiden?

          Om du är på ett ställe i syfte att göra reklam för stället, och får betalt för det, så gör du reklam så fort du lägger upp ett inlägg om det stället på din instagram.

          Mellan dig och företaget kan ni ha bestämt att du ska lägga upp 5 st hyllande inlägg om platsen och att du då får ditt arvode. Men om du då bestämmer dig för att lägga upp 6 hyllande inlägg under resan så kan du inte påstå att det 6e inte är reklam.

          Om du däremot åker till en plats som du betalat för själv och inte har något som helst samarbete med så är det klart att du inte behöver reklammarkera dina poster därifrån.

          Ja, du behöver ha som syfte att marknadsföra någonting. Dvs du behöver få betalt, eller en vara, i utbyte.

          Du är inte styrd av marknadsföringslagen om du på eget bevåg, utan avtal, vill lyfta en vara eller liknande som du tycker om.

      Vill Elin bjuda företaget på fler inlägg än de som står på avtalet så kan hon givetvis göra det, men dessa inläggen är fortfarande kommersiella och räknas som reklam.

    Det är ju det för med att man liksom inte kan välja vilka jagar man kan eller vill följa. Man följer lagen, punkt. OCH det gäller alla, även influencers.

    Borde vara minst 5 års fängelse för brott som detta. Allvarligt jag blir galen på folk som inte följer lagarna!!

      Fängelse känns lite onödigt på många sätt. Saftiga böter vore däremot något. Tala influencers språk liksom. De gör samarbeten för pengar (helt rimligt) och företag betalar de pengar för PR/reklam i syfte att öka vinst. Så om influencers och/eller företag inte följer det som gäller för samarbeten, hit ’em where it hurts – låt det kosta såpass mycket att det blir mer värt för dem att göra det de ska.

        Böter är alldeles för lindrigt!!

    Jag brukar sällan störa mig på folk som ”glömmer” reklammarkera. Men förra veckan delade Nessa/Exonphspoiler en hel dag med stories från en glamping hon var på. Tyckte det såg sjukt mysigt och lyxigt ut. Dagen efter fortsatte bilderna publiceras. För att mot slutet av dagen avslutas med; ”Rabattkod kommer I nästa story” och att hon var stolt över samarbetet. Tycker hon kommer undan med det mesta och det ställs inte alls samma krav som på andra.

      Anmäl då om du stör dig

      Frida Kummereldt för ofta likadant. Så störigt. Och hon ska vara advokat dessutom..

    Förstår fortfarande inte varför de döljer samarbetet sådär på sin story.

      Det kan väl ge bättre respons att inte visa hur köpta de är jämt? Sen är ju hela ”yrket” rätt pinsamt så är väl inget konstigt..

        Men man ser ju ordet så det hela blir bara märkligt hehhe.

    Nu fattar jag ju inte alls. Var ser man att det är ett samarbete? Har hon alltså fått betalt för att lägga ut det där fast .. ähh jag fattar inte alls. Kan någon vänlig själ förklara?

      Elin är på en sponsrad resa inom ramen för ett samarbete. Ponera att hon får 50 000 kr i utbyte mot tre inlägg enligt kontraktet. Elin menar då att dom tre inläggen i kontraktet är dom enda som behöver reklamidentifieras. Men eftersom hela resan är sponsrad så går all marknadsföring för företaget under lagen och ska reklammärkas.

        Men var ser man att det är ett avtal och därmed spons? Var hittar man det?

          I det här fallet för att hon nämnt att resan är ett samarbete tidigare. Hade hon aldrig nämnt det så hade inte varit lika självklart, vilket också är anledningen till att denna lag finns. Man ska kunna skilja mellan en recension och betald marknadsföring, kort och gott.

            Tack Belle!

            Det förklarar saken. Så nu vet hon det då.

      På hennes story. Där står det tydligt att det är reklam och då ska det på samma sätt markeras i alla inlägg som rör Island även om det inte är ”tvunget” från hennes sida. Men på så sätt så vilseleder hon genom att inte markera att det är reklam. En story försvinner ju efter 24h.

    Ärligt talat skiter jag fullständigt i om det är reklamidentifierat eller inte . Jag vill inte köpa något bara för att det inte är reklam och känns genuint, och jag vill heller inte inte köpa något för att det är ”reklam och köpta ord”

    Sen är det en jäkla tur att jag vid 28 års ålder kan ha flera saker i huvudet samtidigt , och fatta att allt som sägs i reklam inte är hela sanning och att influensers uppvisning på instagram inte alltid är bilden.

      Jag tycker att vi gör dig till det nya Bonus pater familias och stiftar om samtliga lagar

    OT! Någon som lyssnar på Det skaver podcast och vet varför Cass valt att göra en abort?

      Det var väl för tidigt för henne o hennes kille just nu

      Undrar också lät som det finns typ missbruk i bilden eller liknande? Lät allvarligt.

    Camilla, snälla, kan du inte börja skriva ”Patent- och marknadsdomstolen”?

    Det blir mer lättläst.

    Tareq Taylor fortsätteratt göra vinreklam på Instagram, trots att han är aktuell som programledare på SVT. Han har inget lärt, inget förstått eller också bryr han sig inte.
    Här är en artikel från slutet av maj: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/WRdOJg/tareq-taylor-svt-profiler-gor-reklam

    Kanske korkad fråga. Men. Tänkte på det här med att det ska skattas på sponsresor, gåvor som kommer med bud o.s.v. Hur vet de hur mycket ett ”gåvobud” är värt, alltså hur mycket de ska redovisa i bokföringen? Lägger företaget som skickar den lyxiga sminkboxen ett kvitto i botten eller hur går det till?

    Det kryper i kroppen när jag ser hennes ansikte. Hon utstrålar verkligen psykopat, egoism, narcissism. Att hon blev ”vän” med sin nuvarande när han va ihop med sin tjej och att de har en grej innan han hunnit avsluta. Spyr på det.

    Elin H är en av många influencers som aldrig tycks ha hört talas om klimatkrisen. Flyga hit o dit hela tiden

      Maria! Är du lika korkad som Märta stenevi? Det påverkar nada om det lilla landet Sverige flyger någon gång i veckan lr 3 ggr i veckan. Det är dom stooora länderna som kan påverka. Sen finns det inte någon evidens för att det öhft finns någon klimatkris. Vi har andra problem i Sverige som du blundar för.

    ”Varför ska man behöva skedmata influencers med prejudikat och information, när alla andra branscher håller sig uppdaterade om vad som sker, särskilt när det gäller relevant lagstiftning?” *tittar på restaurangbranschen* japp, det fungerar verkligen toppen i resten av världen. Vänta tills du finner programmet Kalla fakta, du kommer att få en chock!

    Det är inte första och lär inte vara sista gången
    Elin ”Kolla jag kan stå på händer” Härkönen inte är kompetent nog för sitt arbete som influencer.
    Tragiskt.

    Hudvårdskontona @skincarebyastrid och @glowaddictions gör detta hela tiden. Glowaddictions var på en sponsresa med Dermaceutic men reklammarkerade inte det en enda gång. Båda är köpta av märket Mantle men låtsas som det bara är genuina tips osv.

    Har anmält till Konsumentverket. Så less på att folk smiter skatt när man själv jobbar i en skattefinansierad verksamhet som är sjukt underfinansierad.

    Oprofessionellt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.