Är okunskapen så här stor?

Margaux Dietz:

Den här kommentaren sprang jag på inne hos den ”influencer” som visat sig en av mest okunniga när det kommer till reklam och samarbeten – nämligen Devotes chefredaktör Margaux.

Jag har ett flertal gånger ifrågasatt hennes kompetens inom området då jag anser att en chefredaktör med ansvar för influencer måste ha koll på de här prylarna vilket jag inte anser att Margaux har.
Det märks att Annie inte är så insatt i den här frågan för hade hon vetat ens det minsta om det så hade hon förmodligen valt att ställa frågan till någon annan.

I jämförelse med Annie som ställer frågan så framstår dock Margaux som någon typ av Rain man eftersom frågan hon vill ha svar på handlar om ifall man måste skatta på sina bloggrelaterade inkomster. (Jag förstår att många har svårt att ta bloggare och bloggning på allvar som yrke om det är detta som representerar oss ute i samhället)

Annie vill alltså veta om man måste skatta på de samarbeten man gör och hur det i så fall någonsin skulle kunna gynna med ett samarbete.

Först måste vi reda upp några saker.
Vet inte Annie om att man måste betala skatt på all inkomst i Sverige eller tänker hon att hela den sociala mediervärlden är någon typ av svartjobbsdjungel?

Eller kan det vara så att Annie tror att man alltid endast får betalt i form av en produkt när man gör samarbeten på sociala medier och att man då går på minus om man måste skatta själv sen på produktens värde?
Och så kan det ju vara – om man inte då endast tar emot produkter som man verkligen vill ha och skulle ha knallat iväg och köpt ändå.

Så kan det gå till och brukar oftast kallas för ”bartersamarbeten” och då ska varan förmånsbeskattas vilket betyder att man betalar skatt på gåvans marknadsvärde inklusive moms.

Men oftast innebär ju inte ett samarbete att bloggaren visar upp en tillräckligt dyr pryl på bloggen att den ensam utgör ersättningen utan det är mer exponeringen av en billigare vara eller tjänst som uppdragsgivaren är ute efter – exempelvis kläder – och då får ju bloggaren en stor summa pengar också för att visa upp ”vad det nu är” på sin blogg.

Då handlar det ju om att som bloggaren deklarera dessa pengar och betala skatt, moms och lite andra avgifter på dem. (Reklammarkering och deklaration är två helt olika saker och har ingenting med varandra att göra.)
Har du en stor blogg med ett starkt varumärke så är ju kläderna inte ens värda en bråkdel av  de pengar du får som betalning för att visa upp dem.
Får du kläder av H&M till ett värde av 1000 kr men får 100 000 kr för att att de syns på din plattform så är ju värdet på kläderna inte mycket att bråka om. Då är det ju viktigare att betala skatt och moms på de 100 000 kr som exponeringen kostade.

Får du som bloggare däremot en resa till Maldiverna i två veckor till ett värde av 100 000 kr där du ska visa upp resmålet och hotellet på din blogg/Instagramkonto så kanske det inte utgår så mycket mer kontant ersättning och då är det värdet av resan som ska förmånsbeskattas. (Och ev kontant ersättning så klart)

Kära Annie – jag hoppas du blev lite klokare av det här svaret och tveka inte på att höra av dig igen. Eller, alltså jo.. tveka på att höra av dig till Maggis eftersom hon 1. inte vet sånt här och 2. Ska vara mammaledig.

Jag är på min höjd hemma och ”vaccar” någon gång ibland – som nu men inte så det stör.
(Vaccar? Vård av CamCam så klart)

Och ps 2 – Jacob och Maggis – jag väntar fortfarande svar på frågan jag ställde HÄR.
och ps 3 – Maggis, jag har redan en podd men jag välkomnar tyvärr inte människor som spottar på andra människor i min lägenhet där denna podd spelas in. Annars hade Jacob givetvis fått medverka. Det hade varit mig ett sant nöje. 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *