Slump eller spons?

Tagga, tagga, tagga, tagga!
Våra influencerkompisar taggar loss på Instagram och just nu verkar allas favoritföretag  – som av en slump – vara Wakakuu.
Tänk så det kan bli…

Vad tycker ni om det här sättet att marknadsföra klädföretag på?
Känner ni er förda bakom ljuset eller är det tillräckligt tydligt för er?
Jag är nyfiken på hur dessa överenskommelser ser ut mellan influencer och företag. Får de betalt för att visa upp kläderna eller får de bara plocka de kläder de vill ha och på så vis motivera att inte reklammarkera inläggen på korrekt sätt? Eller är det hela bara en stor slump och dessa fyra influencers oberoende av varandra, på egen hand besökt butiken, handlat kläderna, tagit kort med dem på och taggat företaget på Instagram?
Så KAN det ju ha gått till…

Vad tror ni?

Tack för tips!

62 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Med tanke på att Wakakuu ligger ute i Nya Hovås och inte ens Göteborgare pallar ta sig ut dit är det med största sannolikhet inte spons. Dessutom hade man väl bara taggat märket och inte butiken (Wakakuu producerar inte kläder själva utan säljer endast externa märken).

    Obs! Jag vet att de har nätbutik

      Inte slump* menar jag ju såklart. Det är solklart spons

      Nej vem fan gör ?

      Klart det är spons!

      Smygreklam rakt igenom

      Tur de finns postgång..

    Tänk vad bra reklam Wakakuu får här också. Slump?

      Nä, du har rätt! Jag kontaktade Wakakuu och berättade för den att jag tänkte skriva om några influencer som eventuellt gör smygreklam för deras affär och frågade om jag kunde få betalt för att göra det och för att länka till deras sida utan att gå via en adlinksida som är nödvändigt för att gynnas av klicken. Attans att du har en så utvecklad slutledningsförmåga som lyckas avslöja allt det här…igen…:-)

        Är det någon konspirationsteoretiker efter dig i varje inlägg?! ?

          Hur kunde du lista ut det? Du verkar vara lika finurlig som konspirationsteoretikern själv! Är ni i maskopi? 🙂

          Den aluminiumfria foliehatten är på!

          Min foliehatt har flera lager ?

          Hoppas den är aluminiumfri i alla fall! Aluminiumfolie så nära hjärnan kan inte vara bra !!!!!!!!111!!!1!1!!!11 ?

      Alltså du är riktigt rolig faktiskt ?

    Wakakuu är ju en populär e-handelsida med exklusiva märken så det är väl inte så förvånande att modebloggare handlar sina kläder där?

      Handlar? Du med mig skämtar aprillo.
      Modebloggare ”handlar” väl ytterst sällan något om du menar köper för egna pengar?
      Du menar kanske ”klickar hem”?
      Eller också är det väl pressutskick eller ”PR” 🙂

      Wakakuu sponsrar bloggare med kläder i utbyte mot att de blir taggade på instagram samt i deras bloggar. Trodde det var old news?

      ? Dom får 80 procent gratis!

    Bilden på Forni och Maggan är från ett event som Wakkakuu hade tillsammans med 2ndDay på hypade hotellet Ett Hem. Där fick bloggbrudarna plocka plagg från det märket, det har jag sett i en vlogg från en mindre bloggerska som var där (Henrietta på MetroMode för den som bryr sig). Vet också att Fornis högra hand (Therese?) även jobbar med PR för 2ndDay, so it all comes together. Ingenting är slump så att säga.

    Men Isabella har reklam-markerat samarbetet på sin blogg, så det är ju ett tydligt samarbete iaf.
    Petra, och Maggan i Toteme, – vet inte.

      Så där gör bl a Soft Goat också.
      Man bjuder på frukost eller ett eftermiddagsevent och så får var och en välja ett plagg ur kollektionen.
      Reklamen kommer på köpet i sociala medier. Fast reklam är det kanske inte eftersom företaget förstås inte har möjlighet att bestämma vad varje influencer ska skriva om 🙂

      Petra Tungården och Margaux Dietz gör smygreklam för Wakakuu och har gjort det under några månaders tid nu. De skriver aldrig ut att de blir sponsrade med kläder.

    Likaså när en bloggare/influencer visar upp flera fotograftagna bilder i samma outfit på kläder el träningskläder i flera inlägg efter varandra eller intensivt i perioder så är det spons/samarbete Men det är sällan det märks ut med reklam/samarbete. Vissa passar på nu att göra smygreklam på instastory, vissa är väldigt aktiva med reklam där numera.

      Ja, Instastories är bra ställe att göra reklam på eftersom inslagen försvinner så snabbt.
      Bevisen är borta och risken för att bli anmäld för smygreklam är minimal.
      Lite som det perfekta mordvapnet istappen – ett livsfarligt vapen som försvinner av sig själv utan att lämna spår 🙂

        Precis, där har vissa hittat ett sätt, myggel.. men det finns många som reklammärker även där så inte alla som myglar där.

    Petra Tungårdens hela blogg är ju reklam. Ngn liten personlig historia som slutar med att man ska köpa en roller, köp en viss yoghurt el kräm. Hon är såååå naturlig och kompis när hon delar med sig dessa tips som hon bara måste dela med sig. När man vill veta var hon går och fyller läpparna osv (hela ansiktet) vill hon inte vara en kompis och dela med sig av tipsen. Så mkt kompis var hon. ?

      Petra är så sjukt falsk och det vet jag personligen

    OT
    Men är det inte lite konstigt att finest fortfarande titulerar sig ”Sveriges största bloggportal”? Är väl knappt någon som bloggar där längre..

      Skulle inte Finest läggas ned?

    Varför bryr jag mig om att de taggar wakaku? Förstår grejen med att vara tydlig med reklam när det gäller typ ansiktsprodukter eller mat eller sånt man kan vara kritisk till och man bara får göra hur fantastiskt det är i reklamen som man inte ser är reklam. Kläder är väl bara en smaksak? Känner mig inte förd bakom ljuset. Kändisvärkden har väl fungerat såhär i åratal men nu är det bara lättare för klädmärken att visa påpeka att kläderna kommer från just de. Annars har ju kändisar fått kläder just för att de är kända och kan bära runt de framför en större publik. Inget fel med det eller? Missar jag nåt?

      Att få plagg gratis som visas upp jämfört ned att få plagg o utbyte mot inlägg etc är en jävla skillnad.

        Spelar ingen roll kan jag tala om för dig 🙂
        Har man fått en vara gratis så får man INTE enligt marknadsföringslagen framställa sig som så att man är en betalande kund.
        / färskt i huvudet sedan tentan förra veckan

          Här gör man det indirekt genom att inte tala om att man fått produkten gratis. Det spelar ingen roll om man inte har skrivit ett helt inlägg om det. Det strider fortfarande mot svensk lag. Sen får du ha vilka åsikter du vill, men det är en annan femma.

    Ja gabbjoss instastorie är fan fylld med reklam varvat med blogg..

    OT men vet någon var Amir tagit vägen? Inte uppdaterat youtube på flera dagar.

      Enligt hans instastory var han på möte kl 12 ca så han verkar ju ok iaf (alltså ingen olycka etc)

      Han har ju skaffat hund, kanske blev för mycket jobb för honom(betoning på honom)

    Blondinbella pumpar just nu ut omarkerad reklam för Löwengrip på hennes IG stories..

      Det gör hon, mer eller mindre, på en daglig basis. Jag önskar att jag hade ork att anmäla till KO varje gång, men icke…

        Jag hoppas att KO tar sig an Bella så snart man fått Kissie/Tourn-domen i Patent- och marknadsöverdomstolen.
        Synd egentligen att KO inte valde att stämma Bella istället för Kissie. Det skulle jag inte ha några problem med.
        Jag har tyckt synd om Kissie/Alexandra det senaste året för att hon har fått ta tuffa smällar för en hel bransch. Det finns många (andra) influencers som helt bekymmerslöst sysslar med det som faktiskt är förbjudet sedan länge med eller utan domen mot Kissie.

      Finns fler, hon är inte ensam…

    Ett varumärke sjunker i mina ögon vid sån marknadsföring. Synd, för jag tycker personligen väldigt mycket om Totême.

      Wakakuu verkar ju dock vara en multibrandstore så jag tror inte att toteme själva har något att göra med den här reklamen. Tror nog att våra kära påverkare har fått välja/fått skicka till sig valfria märken från butikens sortiment.

        Ofta är det ändå samverkan mellan märket och återförsäljaren.
        På den tiden jag jobbade i parfym- och kosmetikbranschen fick vi som leverantör betala så fort någon av våra återförsäljare gjorde reklam eller aktivitet för något av våra märken. Samaktiviteter är väldigt vanliga i många branscher.

    Hej, helt OT men jag hoppas jag ändå kan få svar ?

    Finns det någon bloggare/blogg som recenserar dåliga produkter etc? Produkter som alltså omöjligt kan funka på någon individ. (Smink och skönhetsvård)

      Jeffree Star

      Många youtubers brukar göra videos om misslyckade köp. När jag googlade ’worst products’ fick jag massor med träffar.

    Hmm…hur är det med instastories och reklam? Känns som få som lägger till ”i samarbete” med där..

    Och när ska myndigheten göra det enklare att anmäla…

      När det gäller Instatstories gäller det att vara snabb och säkra bevisen.
      Man får väl hoppas att någon hos KO/Konsumentverket sitter och surfar på sociala medier. Att förlita sig på allmänhetens anmälningar verkar väl passivt. Alla bevis finns ju redan i varje dator eller mobil.

    Denna reklam och detta tiggande från en del influencers. Tex åh vad jag vill ha en sådan här och sen så ligger det en bild på prylen. Och då kan man nästan sätta sitt liv på att inom en vecka så finns saken hemma hos dem ?

    Halvt ot men är så less på tillgjorda butiks/märkesnamn. Wakakuu, inuikki, swedish hasbeens, alltså what? Varför så pretto. Vad hände med Gittans Mode liksom. Detta jönseri går ju inte ens att uttala.

      Bästa kommentaren ??

      Hahaha, Gittans mode

    Tips. Kolla ben mitkus senaste video där han visar vad han har köpt från Portugal. Han har köpt två par skor som kostar flera tusen kronor per styck. En av paren blev genomblöta dagen efter inköpen. Finns vlogg när det händer

      Mmm säkert äkta…

    Måste bara fråga om det är någon fler än jag som verkar ha hamnat i någon slags moderering?

    Vet redan vad jag kommer få för svar från er PK-nissar nu men; Alltså torkar man inte en tår ändå när man tänker på hur FAKKING mycket skattepengar det kostar när dessa myndigheter ska avsätta resurser till att hantera en kvarts miljon anmälningar från bloggbevvaknings kommentarsfält om smygreklam på instagram. Det är fan helt sinnes när man tänker på det. Det sitter folk med statliga löner och jobbar men såna här ICKE problem. Och folk dör i vårdköer. Ingen dör av smygreklam för wakakuu på Fornis instagram herregud.

      Haha, har verkligen tänkt tanken. Men det får man väl inte säga här inne…

      Det ena fokuset utesluter ju inte det andra. Finner det alltid komiskt när folk ska klaga på en myndighet eller en politik med att ”DET FINNS VÄRRE SAKER SOM HÄNDER! MINA SKATTEPENGAR!!” etc. Visserligen stämmer det men världsbilden är mer komplex än så. Dessutom har inte Bloggbevakning bidragit till att KO måste tigga oändliga summor skattepengar från herr statskassa. Är det många anmälningar om samma sak hamnar de ju i klump typ. Som när RO får klagomål på reklam 🙂

      Kan det vara så att Nagini är en bloggare m som inte vill behöva bli anmäld utan vill kunna fortsätta tjäna pengar på smygreklam?

        Nej, jag är inte en influencer, och skulle inte säga att jag har ett egenintresse i detta.
        Jag tycker bara att engagemanget för en sån obetydelsefull sak som detta har gått alldeles för långt hos en stor grupp som skriker väldigt högt just här inne. Det finns verkligen större och viktigare saker att lägga ner sitt känslomässiga engagemang på om man nu känner att man gärna vill gå igång på något.

          Fast att smita från korrekt reklammarkering kostar ju också indirekt skattepengar eftersom företagen annars skulle behöva betala för annonsering (i tidning, på webben etc) och därmed generera skattepengar.

    Så fort jag ser reklam för någon web-butik eller klädesplagg av influensers, blir jag anti och vill absolut inte köpa det de har. Tex Tote me, som jag tycker är fint egentligen, sjunker som varumärke i mina ögon – oavsett om märket valt det i samarbete med wakauu eller inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.