Ett par saker slår mig när jag läser den här artikeln från Aftonbladet som tar upp faktumet att Isabella Löwengrip ljugit om sin statistik på bloggen och eventuell använt den för att tillskansa sig fördelar, och med fördelar menar jag mer betalt.
Det första är journalisten Mathilde Albinssons totala avsaknad av kritiskt tänkande och ifrågasättande av Bellas uppenbart fabricerade uppgifter.
Det andra är att hon – på grund av detta – helt okritiskt återpublicerar samma falska påstående som Isabella gjort sitt bästa för att göra till sanning genom att upprepa det om och om igen.
Isabella Löwengrip har varit en framträdande profil hos United influencers sedan ett miljontrakt skrevs 2015 och nätverket har också ansvarat för Löwengrips kommersiella samarbeten och annonsförsäljning under lika lång tid. I början av april valde Löwengrip att avbryta samarbetet för att starta ett eget internationellt säljteam.
Mathilde Albinsson – var kommer den här informationen ifrån?
Har du själv kontrollerat sanningshalten i påståendet eller har du bara svalt Bellas lögner med hull och hår?
Och så slutligen – min sista punkt:
Jag nämns alltså med för och efternamn i den här artikeln men Mathile Albinsson har bara brytt sig om att ringa upp Isabella för en kommentar. En kommentar som givetvis endast handlar om att försöka dränka lögnerna i en massa siffror för att ingen ens ska orka försöka förstå dem.
Men ni kan vara lugna – jag kommer försöka göra det åt er! 🙂
