Nej du, Kenza! Så här får man inte göra!

Marknadsföringslagen är sträng och förbjuder dold marknadsföring, bland annat på sociala medier.
När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtube-klipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons”. Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig.
Det måste också framgå direkt att det är marknadsföring. Att lägga en märkning längst ner i inlägget räcker inte. Anledningen är att läsaren snabbt ska kunna förstå att det finns ett bakomliggande syfte att sälja en produkt. – från Konsumentsverket

Att märka ut reklam i efterhand räcker alltså inte och det är exakt vad Kenza gjort i det här fallet.
Hon och vännen Ines har spenderat några nätter på Ystad Saltsjöbad och inte förrän hon kom hem så avslöjade hon att hela resan varit ett samarbete vilket alltså är att bryta mot marknadsföringslagen.
Det är inte tillåtet att skriva en reklamindikation längst ner i ett inlägg så givetvis är det än mindre tillåtet att skriva ut att det rör sig om reklam i slutet av en hel serie inlägg.

Så här har det sett ut:
Inläggen är i kronologisk ordning från äldst till yngst.

Kenza har alltså fått läsarna att tro att det är vanliga inlägg och bilder de sett, som inte varit del av något samarbete, för att nu i efterhand inse att de blivit lurade.
Ines (244K följare på Instagram) har inte heller markerat ut samarbetet men jag är osäker på om hon blivit erbjuden det av företaget eller bara är med som Kenzas gäst. 

I egenskap av den enorma influencer som Kenza faktiskt är så borde hon veta bättre!

KLICKA HÄR!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *