För några dagar sedan publicerade jag ett inlägg med frågor som Amir velat få svar på efter att Socialdemokraterna kontaktat honom för ett samarbete.
En av mina läsare kontaktade partiet och frågade dem om och hur de tänker med samarbeten med influencers som inte ens vet vad de vill/tänker rösta på. Hur det inte är trovärdigt att använda sig av sådana marknadsföringskanaler och överraskande nog så svarade partiet att de inte skickat någon sådan förfrågan.
Visst kan det vara någon lokalpolitiker som agerat på egen hand men det låter ändå märkligt att Amir skulle omnämna en sådan förfrågan på ett sätt som får det att låta som att det är partiets marknadsavdelning som kontaktat honom.
Så här arbetar de förresten med marknadsföring på sociala medier enligt sin hemsida:
Sammanfattning
– Vi använder oss av riktad annonsering
– Vi kan använda Socialdemokraternas Facebook-pixel på egna sajter, kampanjsajter och syskonorganisationers sajter
– Vi kan dela målgrupper med andra organisationer inom Socialdemokraterna, en bedömning av detta sker från fall till fall
– Vi är tydliga med vem som är avsändare i alla våra annonser, och vi publicerar våra Facebook-annonser från vår nationella Facebook-sida på www.sannonser.se
– Vi gör ingen uppladdning av målgruppsfiler till Facebook, exempelvis medlemsuppgifter eller e-postadresser.
Jag antar att det är under ”riktad annonsering” som ett samarbete med Amir skulle sorterat in sig?
Det ska bli ytterst spännande att se hur de olika partierna kommer agera när det kommer till influencer marketing inför valet, om de kommer bry sig om individernas trovärdighet eller om de stirrar blint på följarantal som lika gärna skulle kunna vara köpt statistik från utlandet.
Mitt erbjudande kvarstår för övrigt.
Tack för mail!
