En varumärkesanalys av Isabella Löwengrip

Nej, nej…
Ni kan vara lugna! Det är inte JAG som kommer göra den för den är nämligen redan gjord.
Av en av mina läsare och hennes två studiekamrater närmare bestämt.
En av mina läsare skickade den till mig och berättade att när hon läste till sin Master i Företagsekonomi så skrev hon och hennes två medförfattare den här analysen där de gick igenom över 10.000 blogginlägg som Isabella gjort och klassificerade dem på olika sätt för att analysera hennes kartläggning. Där såg de tydligt att det var först när Pingis kom in som affärspartner som bolagen började bli genomtänkta och lönsamma och detta är någonting som många av er ständigt kommentarer här på bloggen.
Jag tänkte därför dela med mig av delar av det här arbetet då det innehåller en mängd intressanta analyser, både om Isabella och hennes blogg även om hennes varumärke. Den har några år på nacken och enligt källhänvisningen kommer statistiken från Bloggportalen, vilken vi nu vet är avsevärt högre än den från Google Analytics.

Syftet med arbetet är att undersöka hur Isabella Löwengrip Spångberg har affärsutvecklat genom sitt personliga varumärke och med bloggen som kommunikationskanal.
Isabella Löwengrip är idag en superentreprenör som startat över 10 egna bolag sedan hon var 16 år.
Blondinbella.se är en blogg med 1,3 miljoner läsare i veckan och har nyligen blivit tvåbarnsmamma. Genom detta arbete besvaras frågan hur Isabella Löwengrip Spångberg lyckats affärsutveckla genom sitt personliga varumärke. För att göra det har en teoretisk referensram skapats med litteratur om affärsutveckling, varumärken och bloggar.
Den data som använts är hennes egna inlägg från bloggen blondinbella.se där hon under 10 år har delat med sig av sitt dagliga liv.
Över 10.000 inlägg kommer bearbetats för att se på vilket sätt hon har affärsutvecklat. I detta arbete tillämpas en deduktiv ansats genom en kvantitativ studie. Genom att följa Löwengrips blogg har 13 perioder identifierats.
Från Fjortispartypingla till Jetset och Workaholic till Superkarriärsmamman Isabella.
Under perioden så följer hela tiden hennes företag hennes personliga varumärke och hur hon framställer sig själv i bloggen.

Några av frågorna som författarna försökt hitta svar på är bland annat; Vilka bolagsengagemang har Isabella Löwengrip haft? Vad är ett varumärke? Vad är ett personligt varumärke? Vad är affärsutveckling? Hur kan affärsutveckling ske genom varumärken? Hur kan personliga varumärken användas i affärsutveckling?

Hela arbetet är både välgjort och intressant men för att inte tråka ut er helt genom att publicera en 34 sidor lång text så kommer här istället trion slutsatser kring Isabellas företagande, sitt varumärke mm.

En intressant aspekt i byggandet och utvecklingen av varumärkena Blondinbella och Isabella Löwengrip är den tydliga skillnad som märks när Hadenius kommer in i Löwengrips liv.
Från att ha haft en spretig affärsportfölj med många projekt som inte tycks genomföras särskilt väl och med ett saknat fokus verkar Löwengrip finna en balans och hitta fokus och energi till att välja rätt projekt och genomföra dem väl för att de ska nå sin fulla potential.
Författarna menar att detta visar på hur en bra mentor, som Hadenius kan beskrivas som, och rätt investerare kan påverka en person eller ett bolag på ett positivt sätt.
Det framstår som att den kreativa och entreprenöriella Löwengrip som använder sin ADHD som en tillgång för att komma på och genomföra projekt har fått hjälp av Hadenius som verkar fungera likt ett ankare som låter Löwengrip driva omkring på ett hav av möjligheter samtidigt som hon hålls ankrad i hemmahamnen utan att driva iväg för långt och därmed kan fokusera på att genomföra sina projekt så bra som möjligt samtidigt som hon kan upptäcka nya möjligheter och agera kreativt och entreprenöriellt.

Det är väldigt intressant att avhandlingen – som visserligen har några år på nacken – kommit fram till att Isabellas företagande inte började gå bra förrän Pingis kom in i bilden. 
Jag undrar hur det känns för henne när Isabella får ta emot utmärkelser – exempelvis Affärsvärldens mäktigaste kvinna – och hon själv helt hamnar i periferin?
Kanske är det självvalt? Kanske inte?
Vad tror ni?

Och ni som är lite insatta i Isabella och hennes förtagande bakåt i tiden – håller ni med?

Jag har mailat tjejen som skickade arbetet till mig med en fråga om de ville ha med sina namn och om det var okej att publicera arbetet i sin helhet för den som är intresserad – men än så länge har jag inte fått något svar från henne.
Skulle ni vilja att jag publicerade det senare på en egen sida så ni kan läsa det? Det går tydligen att googla fram enligt en av mina läsare. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *