Visst kan det vara någon lokalpolitiker som agerat på egen hand men det låter ändå märkligt att Amir skulle omnämna en sådan förfrågan på ett sätt som får det att låta som att det är partiets marknadsavdelning som kontaktat honom. – från mitt gamla blogginlägg
Turerna är många kring Socialdemokraterna och huruvida de kontaktat Amir gällande ett samarbete.
Han påstod detta, de dementerade i ett mail till en av mina läsare och nu visar det sig att det faktiskt stämde…typ…
Det var ett lokalt kontor som kontaktat honom och inte partiets nationella kommunikationsavdelning, men det säger väl ändå en del om partiets interna kommunikation.
Egna initiativ är ofta någonting positivt som ska premieras, men kanske borde sådant här diskuteras och förankras högre upp i partiet?
Jag känner inte till hur man gör lokalt i alla distrikt. Partidistrikten agerar självständigt. Det är upp till var och en, men vi har valt att inte göra det nationellt.
De som har anlitat Beatly är ”Socialdemokraterna i Stockholmsregionen”. Presschef Kalle Hindrikes skriver i ett mejl till Aftonbladet att Socialdemokraterna inte har några betalda samarbeten med influencers:
”Det vi har gjort är att vi har gett två nätverk i uppdrag att se över möjligheterna till eventuella samarbeten. Vår viktigaste uppgift är att på ett transparent och öppet sätt förmedla vår politik till våra målgrupper. Då vi upplever att det finns risk för otydlighet i vem som är avsändare så väljer vi att inte gå vidare med influencer-samarbeten.//Juan-Pablo Roa, biträdande kommunikationschef på Socialdemokraterna
Enligt Aftonbladet arbetar de lokala distrikten självständigt och har kontaktat olika influencers för att marknadsföra partiet.
Det man ändå får ge dem är att de kräver att det tydligt ska stå att det rör sig om ett samarbete med partiet, trots att det inte är ett måste enligt marknadsföringslagen.
Reklam för politiska partier omfattas inte av samma krav som kommersiell marknadsföring – mer om det HÄR.
De som har anlitat Beatly är ”Socialdemokraterna i Stockholmsregionen” enligt Aftonbladet och förmodligen samma lokala kontor som kontaktat Amir. Presschef Kalle Hindrikes skriver i ett mejl till Aftonbladet att Socialdemokraterna inte har några betalda samarbeten med influencers:
”Det vi har gjort är att vi har gett två nätverk i uppdrag att se över möjligheterna till eventuella samarbeten. Vår viktigaste uppgift är att på ett transparent och öppet sätt förmedla vår politik till våra målgrupper. Då vi upplever att det finns risk för otydlighet i vem som är avsändare så väljer vi att inte gå vidare med influencer-samarbeten.”
Jag har varit i kontakt med flera partiers nationella kommunikationsavdelning som nekar till att de kommer använda sig av så kallad riktad marknadsföring via influencers, men när lokala kontor agerar på egen hand så verkar de inte ha en aning om ifall deras instruktioner följs eller ens gått fram.
För vad spelar det för roll ifall de på nationell nivå säger nej, samtidigt som varenda lokalkontor i Sverige köper omarkerade Instagraminlägg av mindre influencers?
