Det här sättet att utforma reklam är ingen ny företeelse utan har hörts och setts i gammelmedia så länge jag kan minnas, men det finns en anledning till varför namnet på produkten man jämför Yes med inte skrivs ut och det är för att det vore ett brott mot marknadsföringslagen:
Jämförande reklam
18 § En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter bara om jämförelsen1. inte är vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,
3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,
5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,
6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,
7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares renommé som är förknippat med näringsidkarens varumärke, firma eller andra kännetecken eller varans ursprungsbeteckning, och
8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.
Hade Yes namngivit produkten de påstår sig vara bättre än så hade man brutit mot punkt 5 här ovan eftersom det alltså inte är tillåtet.
Med det sagt så tänkte jag att vi skulle ta oss en titt på ett reklaminlägg som Petra Tungården publicerade i fredags.
Det är ett betalt samarbete med Huawei där Petra ställer deras nya telefon med tillhörande kamera mot iPhone X genom att visa upp bilder på samma motiv med tagna med båda telefoner.
Som av en slump så är VARENDA bild som tagits med den betalande uppdragsgivarens telefon bättre på alla sätt. Givetvis är det så, för jag kan inte tänka mig att de skulle accepterat ett inlägg från Petra där hon likställer de båda telefonerna eller – ve och fasa – skulle påstå att iPhone Xs bild är bättre än Huaweis.
Extra tydligt blir det på de sista bilderna där Petra ska demonstrera hur mycket bättre Huawei är på att ”sudda ut” bakgrunden med hjälp av skärpedjup.
Så här ser hennes båda bilder ut och ni kan ju gissa vilken som är tagen med Huawei och vilken som är tagen med iPhone X.
Jag vet inte hur Petra lyckades få till den här katastrofala iPhone X-bilden till höger men den bekräftar bara att det här inte är någon objektiv jämförelse utan ett inlägg med avsikt att misskreditera iPhone X och dess kamera – någonting som alltså strider mot marknadsföringslagen.
Så här ner nämligen en snarlik bild ut på mina skrynkliga händer och då har jag inte ens en iPhone X utan en 8. Det är alltså inte omöjligt att få en suddig bakgrund på en iPhone, även utan användandet av porträttläget.
Ni kan själva gå in och läsa Petras inlägg här och återkomma med om ni tycker att inlägget känns som en objektiv jämförelse eller om den kanske inte helt följer lagen jag nämner här ovan.
Tack för tips!
