https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=FfJ_09i2Yz0
För ett par dagar sedan släppte Ben Mitkus låten ”Saturday” som omedelbart anklagades vara ett plagiat av en annan Youtuber – Hydra – som ansåg den vara på tok för lik låten ”Saturdays” av Besomorph.
Förklaringen är den att upphovsmännen bakom låten inte bara låtit Ben använda delar av en färdig demo utan de har även sålt den till ett sample-bibliotek där vem som helst med en licens nu kan använda den. Vilket verkar ha skett då Besomorphs låt kom ut några dagar före Bens.
Problemet som uppstår – förutom att låtarna är lika – är att texterna är identiska på vissa stället vilket innebär att en låt kommer räknas som ett original och den andra som en version, sampling eller cover. Den som är sist kommer alltså inte få några royaltypengar för de identiska delarna utan kommer behöva ge upp alla eller delar av dem beroende på hur originallåtskrivarna och/eller deras musikförlag väljer att se på saken eftersom biten som sålts till ljudbiblioteket nu är friköpt och inte kan tillskrivas någon upphovsman. (Sorry för tekniskt babbel)
Men bli inte överraskade om ni hör fler låtar som påminner om Bens och Besomorph.
Det här är nämligen inte helt ovanligt i musikbranschen. Beats och tracks skickas kors och tvärs mellan upphovsmän och studios med förhoppningar om att någon kommer vilja använda dem och ibland vill ingen ha dem….och ibland vill fler än en ha dem och då kan det bli som i fallet här ovan eller som när Beyoncé och Kelly Clarkson släppte två låtar som lät chockerande identiska.
Sanningen? Låtskrivaren och producenten Ryan Tedder gav dem samma track att skriva till utan att säga något till någon av dem. Resultatet?
Det här:
Nu är ju Beyonce och Kellys låtar inte det minsta lika när det kommer till text och arrangemang utöver bakgrundsspåret, men på den här nivån av musikindustrin blir det nästan pinsamt att sådant här får hända. Förutom för Ryan Tedder – han skrattar nog hela vägen till banken. 🙂
