Jätteföretaget Nelly bryter mot lotterilagen på Instagram

Jag tyckte det var lite uppseendeväckande när ett stort företag som Sephora klaverklafsade i och med sin tävling på Instagram som bröt på lotterilagen. De hade över 63 000 följare på Instagram och skickade även ut ett medlemsbrev med tävlingen. Jämför det med Nelly och 382 000 följare – aningens större exponering.

Deras senaste inlägg på Instagram innehåller en ”tävling” som inte är någonting annat än ett lotteri eftersom den – i vanlig ordning – inte innehåller krav på en bedömningsbar motprestation.
Herregud, jag känner mig som en hackande skiva men jag tycker att det är skamligt att så här stora företag inte har bättre koll på de lagar och regler som omfattar deras verksamhet.

I skrivande stund har nästan 6000 personer deltagit i denna olagliga ”tävling”.
Det är ganska många människor och fler lär det väl bli mellan att jag skriver det här inlägget och det publiceras.
Jag kommer som vanligt kontakta företaget för att se om de har någon kommentar på att deras tävling är olaglig.
Tror ni jag kommer få något svar?

Tack för tips, NB!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *