Har Ivyrevels kundtjänst lagt ner?

https://www.instagram.com/p/BqsB9HugUFg/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=fm91dp66keci

 

Om man ska tro kommentarerna på Ivyrevels Instagram så har företaget både slutat svara på mail, betala tillbaka pengar för returnerade varor och fått dessa uteblivna återbetalningar skickade till Kronofogden.

Det här är en varningssignal, och det är inte första gången något sådant avhandlas på en influencers företags Instagramkonto. Förra gången var det Tyra Sjöstedts Starrider som också lades på is och nu är det alltså Ivyrevel som verkar vägra svara på frågor från kunderna.

Tror ni Kenza eller Ivyrevel kommer bemöta det här?

61 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Skulle bli mycket förvånad om det bemöts via Kenzas egna kanaler, spec eftersom hon inte är ensam i företaget.

      Jag också, men förstår ändå att folk försöker. Jag fick mail för en månad sedan om att min reklamation gått igenom, men så betalade de bara tillbaka fraktavgiften och inte pengarna för varan. Har mailat flera gånger men inte fått svar.

      Funderade också på att skriva ”synligt” i Kenzas kanaler för att få någon typ av reaktion, men jag anmälde till Konsumentverket i stället. Verkar som att väldigt många har samma problem och inte får tillbaka sina pengar.

        Jag gjorde en retur och mailade dem efter två veckor och undrade varför jag inte fått någon återbetalning. Som svar fick jag att de slarvat bort returen i lagret och skulle därför vänta med en återbetalning tills varan hittades (???) Då mailade jag att det är tredje gången jag är med om detta. Att de alla gånger ”slarvat bort” returen på lagret. Mailade dem returkvittot från postnord och krävde tillbaka mina pengar, det är ju inte mitt problem om de slarvat bort plagget efter att de mottagit det. (Jag sparar alltid returkvittot från postnord annars hade jag förlorat pengarna alla tre gånger). Nej efter tre gånger med samma problem så handlar jag inte där igen..

          Oj, vilket otroligt märkligt (och felaktigt) bemötande. Ska maila igen då och bifoga returkvittot. Tack för tips! 🙂

          Kommer inte heller handla därifrån igen, det är ju inte så att dom säljer unika plagg ändå. Är så less att jag måste ligga ute med så mycket pengar så här innan jul. Behöver fortfarande en vinterjacka liksom.

    Oj. Not good not good. Om så är fallet känns det som extremt dålig stil av Kenza, som ändå är frontfiguren för sitt märke, även om det kanske är normalt förfarande att göra såhär vid konkurs? Är det inte bättre då att ha utförsäljning för att bli av med det sista lagret? Needz more information.

    Inte för att på något sätt påstå att kunderna inte ska bli väl bemötta men det kanske bara är väldigt mycket att göra nu innan jul, inte omöjligt att det inte finns tillräckligt med personal för att hantera kundtjänst. Ibland kan det bara oerhört svårt innan helgdagar för ett företag.
    Hoppas iaf att allt löser sig för kunderna.

      vara*

      Så kan det också vara. Men det är samtidigt inte acceptabelt att det tar SÅ lång tid. Då får man ta un extra folk under den jobbiga perioden.

        Absolut, menade ej att det var ok. Om dom ej kan anställa fler så kan ju kundtjänsten gå ut med ett meddelande om att de är varse förseningar i korrespondensen med kunden och att be om ursäkt.

          Men vadå inte _kan_ anställa fler? Det är klart det kan det, men de är inte villiga att ta den kostnaden.

            På mitt förra jobb hade vi i början endast en kundtjänst-tjej, vilket fungerade bra. Men efter Black Friday femdubblades breven på bara några dagar och tjejen gick in i väggen 22 år gammal. Nu är det tre som gör jobbet, men poängen med det här är att tiden efter black friday är ofta kaos för butikerna.

              Ja? Det kan väl t o m en apa räkna ut att trycket blir enormt vid den här tiden på året. Helt galet att sätta en enda stackars tjej på det jobbet.

          Oproffsigt!

      Fast det är ingen nyhet att det är stressigt innan jul och verkligen ingen ursäkt till att inte följa lagen. De får helt enkelt anställa fler för att hantera trycket.

      Fast det där är ju rent bull shit….ett seriöst företag skulle ha gått ut med ett meddelande där de förklarar den aktuella situationen som kundtjänsten befinner sig i……….

    Märkligt att både H&M och Zalando har köpt in sig i Ivyrevel just med tanke på bolagets kompetens inom e-commerce.
    Att inte de externa ägarna visar större intresse för Ivyrevel och kräver att bolaget ska skärpa upp sin kundtjänst!
    Returer, bra kundtjänst och snabba krediteringar är en viktig del av e-commerce. En förutsättning helt enkelt för att kunderna ska våga beställa varor de inte ännu har sett och provat.
    Kan man inte smidigt returnera det man inte vill behålla kommer kunderna att sluta handla. Vem vill först betala för något, skicka tillbaka det som inte passar och sen inte få pengarna tillbaka?
    Där kan Ivyrevel förslagsvis använda framför allt Zalando som konsult pg av lång erfarenhet av returhantering och kundtjänst.
    Zalando skulle ta hand om all logistik åt Ivyrevel står det i artikeln. Gäller det även kundtjänst? Då borde väl något ha hänt på ett år kan man tycka.
    Undrar för övrigt hur det går med de futuristiska projekten kring ”intelligenta och uppkopplade plagg” Ivyrevel påstods hålla på med redan då H&M köpte in sig? Det är väldigt tyst om vad som händer.
    https://digital.di.se/artikel/ivyrevel-vi-ska-na-break-even-2018

      Tror konsumenterna helt enkelt har insett att Ivyrevel är för dyrt för det som de erbjuder, ganska medelmåttig kvalitet och passform. Känner ingen som handlat där mer än en gång, tror det är det som slår tillbaka på dem nu.

      Zalando har ju en superb kundtjänst och det bästa kanske är att beställa via dom. Fast alla företag har nog mycket att göra i december.

        Älskar Zalando ?

    Kenza har absolut inga kunskaper att driva bolag eller bry sig om sina läsare.
    Har träffat henne vid flertal tillfällen och då hade hon en attityd som var dag och natt mot den guldskimrande version hon visat i sociala medier. Mycket mer finns att tillägga men det är för en annan dag.

    Skulle bli förvånad om de inte gick i konkurs med tanke på att märket endast var en tillfällig trend tack vare hennes dalande blogg.
    Folk verkar glömma att Kenza blev känd för att hon delade med sig sjukligt mycket privata saker, nu när hon inte delar med sig av något alls så går de utför som för hos blondinbellan.

      Så för att du har träffat henne vet du hur hennes kunskaper om att driva företag är? ??

        Ja precis därför.

      Kenzas roll i Ivyrevel handlar inte om management. Jag är osäker på vad hon tillför utöver ansikte och närvaro på sociala medier.
      Det är fyra delägare/grundare och det finns en representant för H&M och en för Zalando i bolaget styrelse.
      En tredjedel av Ivyrevel ägs av H&M och Zalando. Går det inte bra för Ivyrevel är det inte i första hand Kenzas fel.
      Nej, Kenzas roll är mycket begränsad. Glöm inte att Ivyrevel är ett litet företag i modebranschen och har hittills bara gjort förluster.
      Kläderna kommer nu för tiden från samma fabriker som H&M använder och logistiken sköts av Zalando.
      Utan de ca 40 miljoner kr som först H&M och sen Zalando pumpat in i Ivyrevel hade man fått lägga ned verksamheten 2016.

        HM lägger ner Cheap Monday så kanske är fler grenar på tur?

          Ja, H&M håller på med en omstrukturering så ingen verksamhet är helt säker.
          Å andra sidan var Cheap Monday helägt och köpt 2008 för över en halv miljard kr (inkl Monki och Weekday). Märket var hypat när H&M gick in men nu för tiden är det inte längre så intressant som märke. Billiga jättetajta jeans är inte precis varken högsta mode eller särskilt originellt 2018.
          Investeringen i Ivyrevel var 20 mkr och de jobbar med digital utveckling och e-commerce.
          Men man vet ju inte hur det ska bli. H&M känner att de måste göra något med tanke på alla butiker de har som inte alla går särskilt bra.
          Personligen tror jag H&M köper Zalando om Kinnevik vill sälja. På så sätt får H&M en fungerande e-commerce som de själva har problem att bygga upp.

        Hon startade ju iof bolaget med Aleks…

    Var det inte såhär det började när Fokiwa gick åt skogen?

      EXAKT så här håller ju Fokis företag på. Svenskabloggares har skrivit en hel del om det men självklart inte CamCam då hon är partisk och inte längre skriver om sina ”kompis”-influencers…

    Sånt ser ju så oseriöst ut. Även om man har mycket att göra borde man ju kunna sätta någon prio på bra kundservice .

    Företag har 30 dagar på sig att betala tillbaka. Inte 14, om man nu ska klaga som en kund gör där så får man väl läsa på först, pinsamt hävda något som inte stämmer.

      Kolla distansköpslagen paragraf 14. ”Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar”.

      Nej, det är 14 dagar. Kap 2 paragraf 14 i lagen.

      ”…så får man väl läsa på först, pinsamt hävda något som inte stämmer”
      Mmmmhmmm Lo.

    Beställde en order 20 november som inte skickats ännu. Inget svar på mail heller…

    Kan intyga att detta stämmer! Beställde en klänning från Ivyrevel för några månader sen som jag skickade tillbaka, väntade tålmodigt på både pengarna och ett bekräftelse mail från företaget. Spårade mitt paket efter någon vecka och såg att min produkt kommit fram – jag mailade Ivyrevel 3 gånger och frågade om min utbetalning, fick inget svar. Kontakta även min bank för att kolla om pengarna var påväg till mitt konto, vilket de inte var. Slutligen kontaktade jag företaget via Facebook och fick svar, långt efter 48 h.

    Fick tack och lov tillbaka mina pengar, men det tog drygt 1 månad och jag skickade flera mail som inte besvarades alls. Jag kommer inte handla från Ivyrevel igen och framförallt inte när jag läser att det har hänt fler! Hoppas företaget skärper sig och bemöter detta, annars blir det svårt att behålla varumärket och/eller marknadsföra sig.

    Jag antar att klagomålen på Ivyrevels kundtjänst gäller när man beställer direkt på webbshoppen på Ivyrevels hemsida.
    Fungerar det inte bättre vid beställning från Zalando? De har ju också Ivyrevel nu.
    Är det kanske bara vissa varor som finns hos Zalando vilket gör att beställningen måste gå via Ivyrevels hemsida om man vill ha något som bara finns där?

      Skulle inte handla något från Ivyrevel, oavsett webbsida, efter att ha läst det som står här.

        Skulle inte handla där oavsett pga fult.

          Och kvalitén är rätt kass/medelmåttig.

      Zalando funkar alltid bra för mig, snabb leverans och retur osv ✌️

    Tror inte dem är nära konkurs. Men avsaknad av rutiner och dåliga prioriteringar, ja uppenbarligen.
    De har ju haft väldigt mycket manpower kring projektet Ivyrevel pop up store i Mall of Scandinavia, så de fokar tydligen på andra delar av verksamheten än deras missnöjda kunder. Inte så smart ?

      Deras kundtjänst sitter inte i Sverige utan de har hyrt in ett företag i USA.

        Rly?? Why

    Tycker det är flera aktuella e-kedjor som är så otroligt dåliga på att t.ex. hantera returer. Har haft det problemet med både Chiquelle och iDeal of Sweden. De är otroligt duktiga på att pumpa ut produkter med 1-2 arbetsdagars frakttid men sedan har det tagit över en månad att få returerna behandlade och då har jag fått maila/chatta med kundtjänst och nästan kräva att de ska behandla min retur omgående….. SUCK.

      Likviditet handlar det om. Man vill behålla pengarna i bolaget så länge som möjligt.

        Tror inte mina 178 kr (som det handlade om sist) gör så stor skillnad för dem om jag ska vara ärlig

          Jo, om det är 1000 flera som handlat för samma summa som du.

          ?‍♀️

    Jag bobbar för ett företag som ca en gång per år får så mycket att göra att kundtjänsten prioriteras bort helt och hållet. Det finns ingenting vi anställda kan göra åt det, för tiden finns helt enkelt inte och ägaren tar inte in extra arbetskraft pga för dyrt och för ineffektivt att lära upp. Jag får samma vibbar när jag läser de här kommentarerna. Och det tyder antingen på 1. Dålig organisation eller 2. Att pengarna är slut.

    Bara att kolla på allabolag. Röda siffor från 2015-2017, ingen utdelning till aktieägare har gjorts något av åren. Visst omsättningen är hög men de kortfristiga skulderna är höga också.

    Ingen som kan svara på om Kenza & Klara är osams? Ingen av dem likar varandras bilder längre & verkar inte umgås som förr.

      ”Ingen av dem likar varandras bilder längre”….. ????

      Alltså hur kan du ens ha koll på att de inte gillar varandras bilder?

      Jaa undrar samma?? Den ena e bortrest men på sociala medier kan man ju kommentera o likes men inget sånt..caamm kan du kolla upp

    På sidan merinfo.se står det att bolaget har anmärkning hos Kronofogden. Den informationen fanns där redan för ett par veckor sedan, då jag såg det av en slump.

      Jag tittade på uc, där har det 2 st betalningsföreläggande på ca 1050:- sammanlagt inga anmärkningar. Har minusresultat men enligt uc är de en 5:a vilket är det bästa du kan vara där i kreditvärdighet.

    Kenza har svarat på en kommentar på sin blogg ang. förseningarna.

    2018-12-10 13:24
    Kenzas svar: Ja jag såg det! Vi har tyvärr haft problem med vår kundtjänst pga det extrema trycket under Black Friday-veckan då det kom in fler kundtjänstärenden än vad vi hade räknat med och vi är ledsna att vi inte kunnat hålla vår snabba svarsperiod. Sedan förra veckan har vi mer personal som arbetar på kundtjänst för att besvara allt och vi ska vara i fas nu! För fler frågor om ordrar etc, vänligen maila help@ivyrevel.com

      Intressant att hon säger att dom haft problem pga trycket under Black Friday när flera verkar ha haft problem innan det om man ska gå efter vad andra säger.

    Vad hände med the Data dress btw? Var det bara en PR-Gag till f.e. att fa skriva på hemsiden: as named in … ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.