Kan man verkligen köpa ett hus för 25 miljoner på det här?

Uppdatering:

Isabella och/eller hennes mäklare har tre månader på sig från försäljning att söka lagfart för det nya huset i Elfvik, och än så länge finns det inget pågående ärende för det. Den här chatten med Lantmäteriet är från idag.

Dessa siffror kommer från Ratsit och är aktuella för 2017 tydligen. Jag väntar med spänning på 2018.
Kan man verkligen köpa ett hus för 25 miljoner med lån på dessa siffror? Hon har säkerligen fått en bra deal med banken som förmodligen inte har någonting emot att framstå som en bra bank för influencers, men ändå? Även det borde ha en gräns tänker jag?

Med en lön på drygt 1 339 000 kr och kapital på 1 168 000 – är det ens möjligt att köpa ett hus för 25 000 000 kr?

Om det är en aktieutdelning – syns inte det någonstans?

295 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Aktieutdelning! Det som gör att man har en drivkraft till att driva företag.

      Syns inte det en aktieutdelning någonstans?

        Årsredovisningarna för respektive bolag. Bolagsverket tillhandahåller via mail och mot avgift.

        Framgår inte vem som är mottagare men räkna med samma fördelning som respektive aktieinnehavare besitter.

        //Moa

          Kan en aktieutdelning gå direkt från företag in i en bank? Är inte det kapital? Är det rena pengar på banken då? Hennes förra hus var ju också belånat så där fick hon inte loss några störra summor.

            Aktieutdelning man får personligen (alltså inte via något annat bolag) utgör inkomst av kapital.
            Kan även till viss del behöva skattas som inkomst av tjänst om utdelningen är väldigt hög.
            De flesta tar dock bara utdelning som blir inkomst av kapital med den lägre skattesatsen 20%.
            Vid försäljning av ett helt bolag kan dock en stor del behöva skattas av som inkomst av tjänst med 55% skatt.

            Njae, ingenting får ju ske utan att det bokförs.

            Vart pengarna sätts in är inte intressant om det sker enligt vad bokföringslagarna anger.

            Så själva bokföringen är svaret på vad pengarna avser. Tar man förbjudna lån osv så bokförs ju även det även om det strider mot reglerna. Alla konton är noga reglerade.

            Lite kvitton hit och dit lägger nog alla företagare in. Men större insättningar eller avvikelser är alltid spårbara.

            Bokföringen är inte offentlig handling däremot är årsredovisningarna/bokslut det.

            //Moa

              Att du ens svarar och förklarar för Camilla efter hur hon betett sig emot dig Moa. Kan ingen kolla upp Camillas inkomst så vi får se om det stämmer med vad hon sagt/skrivit här. Skulle vara intressant att se särskilt eftersom hon inte riktigt verkat vilja stå för det och erkänna det i efterhand.

                Nej, men nej… ?

                Jag tar inte illa vid mig, inte alls. Ser det nästan som en komplimang då det indikerar att CC tar åt sig och kanske, kanske någon gång reflekterar över sin egna roll i dreven hon skapar. Vad mobbing är osv.

                Det är en diskussion och det här en annan.

                Tack iaf för din omtanke! Ha en fin dag!?

                //Moa

                  Som sagt, när dammet har lagt sig. ?

                  Vill någon berätta vad som har hänt? Har missar allt ??‍♀️

                  Vem är Moa?

                Kommer ihåg att Camilla berättar att hon tjänar 6-siffrigt så det är ju med andra ord över 1 miljon per år, någon som kollat upp dessa uppgifter?

                  Fast sexsiffrigt är ju under en miljon. En miljon har ju sex nollor, därav är en miljon sjusiffrigt.

                  De flesta av oss tjänar väl 6-siffrigt. Jag gör det i alla fall och jag har ett helt ”vanligt” jobb.

                  Sexsiffrigt per månad kanske?
                  Vill minnas att det var minst 100 000 kr varje månad.

              Moa… man skattar på sin utdelning, förhoppningsvis i kapital om man vet vad man gör. Annars i tjänst.

                Ja, men lägre skattesats.

                Förhoppningsvis vet isf ens revisor vad hen gör!?

                //Moa

                  En revisor granskar företagets redovisning.

              Kan du inte kolla upp Camcams inkomst?! Kan någon publicera den här så vi får se om den stämmer överens med vad hon påstått sig tjäna per månad. Hade varit intressant att se. Förlorade hon mycket i rättegången mot Nöjesguiden eller vann hon?

                Vi förlikade med dem. Domen är offentlig. ?

                Simon, redan uppe? Hur gick natten? Har chefen mått bra? Vad har hon ätit och vilken outfit valde hon?

                  HAHAHA!!

                Förstår inte detta agg mot CC. Märklig besatthet av att vilja ”sätta dit” henne med ännu märkligare motiveringar. Lite som att på måfå ge sig på medarbetare och journalister på Uppdrag granskning. ”Jaha-men-du-då”-mentalitet bakom det hela. Och för att förekomma: CC är inte journalist men bedriver likväl på ett unikt (och ensamt) sätt ett gediget journalistiskt arbete i ett oreglerat fält där alla annars gör lite som de vill.

                  Ett gediget journalistiskt arbete? Nja..

            Kapital kan även vara intjänad ränta samt aktieutdelning som inte kommer från hennes egna bolag utan andra bolag vars aktier hon köpt på börsen.

            Cam, det du omnämner som ”kapital på 1 168 000 kr” är hennes inkomst av kapital, dvs utdelning från hennes aktiebolag. Detta är dessutom brutto (innan skatten är dragen). Samma sak med hennes lön, dvs inkomst av tjänst, den redovisas också i brutto.

            /Redovisningsekonom

          Årsredovisning kan du se gratis på hitta.se

        Kan vi se din inkomst någonstans, är väl mer än en mille eftersom du har 100.000 per månad? 😉

          Ett samtal bort:

          SKV lämnat ut uppgiften på inlämnade/godkända deklarationer på telefonen.

          SKV 0771/567 567
          //Moa

          Förlikningen med Nöjesguiden har nog inte deklarerats än eftersom den släpar. Jag kan kolla med min revisor när den enskilda firman är avvecklad för då är alla siffror i sin ordning för dig att ta del av.

            Är din deklaration godkänd finns uppgiften för tax 18, annars inte. Det får man svar på, på SKV.

            //Moa som tycker det är totalt ointressant vad andra tjänar.

              Finns inget som heter taxeringsår längre. Det heter beskattningsår sedan ett antal år tillbaka.

                Bra, då vet vi! ?

                //Moa

            CC. Att du orkar med detta drev och illasinnade kommentarer mot dig som person! All cred till dig som står ut och svarar med sådan transparens!

          Men Camcam skryter ju inte om några 30-miljoners husköp, lyxresor, hemhjälpsteam vilket hon betalar allt själv för samt enorm lyxkonsumtion?

            Exakt. Sedan beter sig ju Bella så jävla nyrikt, vet att de människor som sitter på verkliga förmögenheter inte håller på såhär. Tvärtemot så är dem otroligt diskreta, inte minst för att de vet att med sina tillgångar kan locka till sig massa knäppisar vilket ju var det som verkade hända Bella.

          Ja, det borde det vara… även med förlikningen där jag gjorde en förlust på de två sista månaderna. ?

            Men du deklarerar inte åren månad utan årsvis.

            Så totalen är det som syns, så att säga.

            Vilken bolagsform har du?

            //Moa

              Är ni kompisar nu du och Camcam? Det var värst ?

                Man får skilja på äpplen och päron. 🙂

                Hahaha…

                Nej, är inte kompis med folk på nätet.

                Tvärt om, verkar det! ?

                Kom igen! Det är en förströelse som man kan ta mer eller mindre allvarligt i sitt liv.

                För mig är livet det jag lever i, ser och kan ta på. Det som väcker känslor.

                Även om somliga tror det så väcker inte nätet så väldigt mycket känslor i mig.

                Åsikter däremot, har jag en del. Både IRL och på nätet. Stor skillnad! ?

                //Moa

                  Jag ser dig som en nätpolare iaf. ??

                  Visst är det så att man skaffar dig favoriter även på nätet. Du är en av sem Hmm!?

                  Ha en fin dag!

                  //Moa

                Vad fan har jag missat? Jag läser visst för få kommentarer här förstår jag…

                  +1, fattar absolut ingenting?

              Aktiebolag numera men den enskilda firman är inte helt avvecklad än, men alla inkomster går in på AB sedan någon månad tillbaka.

                Okej?

                Lycka till!

                //Moa

                  Inte ? Utan !

                  //Moa

        I framgångspodden senast hon var med pratar hon om att räntan ligger på 0,7-0,8.

        Vilket gör att jag verkligen vill veta vilken bank hon har med tanke på att mitt bolag omsätter och tjänar mer än hennes alla hennes tillsammans.

        Jag har inte ens varit i närheten att kunna klämma min bank på de räntenivåerna som hon pratar om.

        Mina two cents i husköpsdiskussionen är att hon säkert köpt kåken kommer det visa sig så småningom MEN alla event som kommer att vara där, kanske till och med när hon kör sina ”content-dagar” där hon använder sitt hus som ”skyltfönster” kommer hon att skicka faktura på till något av sina andra bolag på.

        På så sätt kan hon finansiera huset.

        Liten gissning från lilla mig…

          Bella och Pingis verkar ha bra kontakter med Nordea för de hade något meeting med Casper von Koskull i Visby under Almedalsveckan.
          Inte alla kunder som har möte med bankens VD. Det brukar vara stora börsbolag som gör affärer på den nivån. Men Bella har ju ett imperium så det kanske inte är så konstigt att hon personligen känner Nordeas VD.

            Imperium?

          Tror jag med

          Hon kanske är kund inom Private Banking. Då får man betydligt lösare lånevillkor och bättre ränta när vanligt folk. Måste ha en viss storlek på netto förmögenhet för att få tillgång till det.

            Det är hon..

          Men om du har ett sådant stort bolag hos en bank så undrar jag hur ”dålig” du är på att förhandla? Mitt bolag omsätter strax över miljonen hos Nordea och jag är som någon ovan nämnt även Private Banking kund och jag har en ränta på 0,75. Det är nog bara du som har dålig relation till din kontaktperson på banken eller är dålig på att förhandla…

      Aktieutdelning är skattepliktig, antingen som inkomst av tjänst eller som inkomst av kapital och ska därmed ingå i de taxerade uppgifterna.

        Helt rätt!

        Det som är fördelaktigt med aktieutdelning är att skatten ” bara” är 30%.

        Dock är inte aktieutdelning pensions/SGI-grundande.

        //Moa

          Aktieutdelningen skattas för en fåmansföretagare bara med 20%. Finns löner i bolaget till anställda görs en generös uppräkning av gränsbeloppet som du kan ta i utdelning och skatta i kapital. Vanliga aktieutdelningar (från noterade bolag) skattas till 30%, men äger du fåmansbolag planerar du och tar utdelning enligt din k10 så du bara skattar 20%. Den som tar mer än gränsbeloppet på k10:an har en risig rådgivare. Än så länge är ju reglerna generösa. Du kan få ut ganska mycket till 20% skatt

          En del änkor skulle AldriG klara sig på den magra folkpensionen ifall inte de en gång hade haft framförhållningen att investera i en aktieportfölj som ger utdelning. De är troligen i en liten minoritet. Faktum är att en kvinna som har jobbat halvtid och inte har någonting undanlagt eller något annat får mindre per månad än ett sketet socialbidrag till en ensamstående 30 år yngre. Pensionssystemet stinker.

          Stämmer inte. Se utförligt svar från m – tack, mycket bra.

            Vem är Moa?
            Hon verkar inte ha koll på någonting?

              A long lost sister till The Real Hmm. Ingen av dem har nån koll på nåt, ändå vill de framstå som om de hade det.

      Ibland tycker jag att granskningarna går för långt. Detta är två privat personer, trots överstrykning är de ju inte svårt för folk att leta upp dom och leta info.

    Det är många som inte får ihop hennes matte. Har H hjälpt henne? Kan inte du kolla med honom, Cam?

    Jag tror hon hyr! Kan någon kolla med lantmäteriet om ett ägarskifte har gjorts?

      Hon är skriven där iallafall. Tror ni verkligen Bella skulle ljuga om något som är så pass enkelt att kolla upp? Kommer ju komma fram om hon äger fastigheten eller inte

        Jag tror absolut att hon skulle kunn aljug aom det, hon ljuger ju redan om en massa saker som går att kolla upp.

          Som vad ?!

            Sin statistik ?!

              Det har hon inte ljugit om nej, statistik varierar.

                Inte ens ljugit on de 900 000 läsare i Umeå?

                  Äsch då, det är nog ingen medveten lögn, det blev säkert bara…några nollor för mycket☺

                  Felsägning troligtvis, eller tryckfelsninsse eller råkat plinta ner en eller två nollor för mycket. Jag menar att hon förstår nog att det inte ens bor nästan en miljon i Umeå, tror du inte.

                  Om hon verkligen sagt det så var det nog såhär: att det var 9000 läsare i Umeå och hon råkade säga 900 men kom på sig och snabbt sa tusen, och då lät det som niohundra..tusen. Om du fattar..

                  Anonym 08:26 det var i text. Text går att kontrollera.

                  https://www.isabellalowengrip.se/2015/12/30/vem-laser-bloggen/
                  Det står skrivet och är ändå helt tokigt 🙂

        Hur många är inte skrivna på en andrahandslägenhet t ex? Eller som inneboende hos någon?
        Man behöver inte äga den adress man är skriven på.
        Man behöver inte ens ha förstahandskontrakt på en hyreslägenhet för att folkbokföra sig där.

        I något av sina senaste bloggposter ljuger hon ju om att hon fick elen avstängd, så hon kan nog ljuga om allt.

        Men det utgjorde en fin bakgrund till samarbetet med Adressändring, så..

          ”Storytelling” fine wrong…

            Gone!

          Elen var säkert inte avstängd. Det var nog bara jordfelsbrytaren i lägenheten som slagit ifrån. Det är inte alla som ens vet att det finns en sådan manick.
          För som många påpekat så stängs inte elen av i första taget bara för att man inte betalat en faktura.
          Men varför krångla till en trevlig historia som ska öka trovärdigheten när hon har samarbete med Adressändring?
          Å andra sidan kan det helt enkelt ha varit så att det inte fanns något elabonnemang längre i den lägenhet hon flyttat till.
          Man måste ju anmäla flytt till det elbolag som har anläggningen för att få ett abonnemang. Har den tidigare ägaren avslutat sitt abonnemang och den nya ägaren till lägenheten inte skaffat något abonnemang så kan det förstås bli ett glapp. Men det beror inte på någon obefintlig eftersändning i så fall.
          Fast lägenheten ska nog ha stått obebodd ganska länge för att elbolaget ska ha hunnit göra lägenheten strömlös. Ja, ja ännu ett av dessa Bella-mysterier. Armband igår, strömlöst idag.

          Fast du vet väl inte om hon ljuger om det ?! Det var väl när hon var ung för längesen kanske och är väl inte otroligt. Men det kan ju ha varit att hon missade ändra elen kanske och att hon blandar ihop med att räkningar hamnat fel pga missat adressändring. Är det en allvarligt grej tycker du så därför kan hon ljuga om allt? Alltså är ni på riktigt vissa av er här.. undrar vad som driver er, detta leta fel, skamma, förvränga och hata? Blir mörkrädd.

          Det hände mig! När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet så ringde jag mitt elbolag för att teckna abonnemang och de sa i slutet av samtalet att allt var fixat och att jag skulle få faktura i slutet av kvartalet. Sen reagerade inte jag på att jag inte fick hem nån bekräftelse och helt plötsligt en dag när jag kom hem så var lägenheten svart. Jag ringde elbolaget som sa ”du har inget abonnemang hos oss?”. Personen som jag pratade med i telefon måste ha glömt att klicka på nån bekräftelse-knapp i slutet eller nåt…

            Ja, man ska aldrig lita på någon.
            Check, double check och triple check.
            Då slipper man panik och besvikelser 🙂

        Att man är skriven på en adress betyder ju inte att man äger den. Isabellas pappa var ju t ex skriven hos henne på gamla adressen.

          Ullis, nä hennes pappa var inte skriven där utan det var en telefon i hans namn som var skriven där.

      Men har du missat hela anledningen till inlägget? Camilla har ju chattat med Lantmäteriet.

        Det var inte med från början. Cam har uppdaterat inlägget.
        Står att det är uppdatering men tyvärr inte vilket klockslag. Viktigt att ange när man uppdaterar.

    Glad Lucia ✨ ☕️

        Johan Glans?

    Men vadå, hennes inkomst har inte o göra med vad hon har råd att köpa hus för. Hon har säkerligen tagit ut aktieutdelning varje år, plus andra investeringar. Sen sålde hon ju sitt gamla hus

      Precis, bara för att några paranoida galningar skriver och tror att hon hyr huset för att det inte finns lagfart ännu asså suck. Hon tjänade en del på sitt gamla hus dessutom. Varför skulle ägarna hyra ut ist för att sälja när det fanns flera spekulanter, huset står dessutom som sålt på mäklarsidan.

        Jag tror du behöver slå upp vad ”paranoid” betyder. Du använder det inte korrekt.

          Du kanske själv ska googla paranoia. Konspirationsteorier, överdriven misstänksamhet, svårigheter att komma över ”oförrätter” och se allt en person gör som negativt och illvilligt.

        Tror dem menade att företaget skulle äga och hyra ut till henne? Inte förra ägarna

      Aktieutdelning måste också deklareras, likaså reavinst på försäljning av bostad. Det finns inte tillräckligt fritt eget kapital i bolagen för att kunna lämna en utdelning av den storleken som skulle kunna täcka ett husköp på 25 MSEK.

      Bankerna har dessutom väldigt strikta regler för kreditgivning, vilka även gäller bloggare. Baserat på den inkomst hon har skulle hon inte kunna låna till huset, även om hon pytsade in några miljoner kontant.

    Fast… Det är väl ändå hur mycket pengar hon sitter på som är avgörande? Inte vad hon tjänar. Tjänar jag 250 000 ett år men sitter på 1 miljon så är det ju inte 250 000 man utgår från att jag har.
    Du behöver en print på alla hennes tillgångar för att kunna skriva ett sånt här inlägg. Simon kanske kan hjälpa till haha

      Tror du han ställer upp med ett excelark? ?

        Haha, du kan säkert få dig en svängom i alla fall ? Natten går tunga fjät goes disco *gapflabb*

          Och Sensuella Lucia???

      Man skulle ju kunna tro det men jag har flera exempel på nära vänner som fått problem med lån för bostad pga för låg inkomt trots att det finns kapital. Visst, inte oändliga summor men kapital. Det enda banken bryr sig om är vad man tjänar, dvs vilka nya pengar som kommer in.

      Sjukt men sant.

    Kan du inte ta bort de andras uppgifter? Inte så kul för dem kanske att få sin ekonomi redovisad här.

      Håller med! Ta bort de andras uppgifter. Osmakligt!

        Det är mycket som är osmakligt med Camilla, hon verkar ha tappat det på sistone. Det verkar ha gått över styr, verkar ha slagit slint…

          Ja oj jävlar nu har det gått för LÅNGT!!! ?

          Haha skaffa ett liv! Såna här uppgifter är offentliga. Om personerna i fråga lider av detta kan de ju kontakta Camilla själva

      Verkligen!

      Skulle det vara roligare för Isabella menar du? Ingens ekonomi borde väl redovisas på en blogg om bloggar.

        I så fall rekommenderar jag att flytta till Ryssland. Där kan du utan problem dölja dina inkomster (liksom annat). Men du skall inte heller räkna med att få reda på vad folk inom regeringen tjänar och på exakt vad. Sådant hänger ihop vet du. Demokrati kallas det.

          Att ifrågasätta redovisning av privatekonomi på en blogg är inte per automatik detsamma som att vara emot demokrati och transparens och det vet du likaväl som jag. Det där skrev du nog bara för att försöka trycka till mig.

            Olga är aktiv när det gäller inlägg om Bella och särskilt aktiv med att leta fel, skamma, trycka till och sänka Bella. Men hon förstår inte alls vad man menar och pratar om när man påpekar det, då vill hon ha exempel. Asså..

      Men jesus pommes frites det är offentliga handlingar som vem som helst kan ta reda på med ett snäpp. Namnen på bilden är ju inte googlingsbara heller

        Jesus pommes ?

        Eh va? Njae inte riktigt va?

          Vad är det du ifrågasätter?

          Eh jo, precis så.

      Det är ju offentliga uppgifter. Samma sak som när Aftonbladet gör sina listor med ”Här är de som tjänar mest där du bor” och ”De rikaste under 30 där du bor” osv De får ju inte frågan om de vill vara med utan det publiceras bara, såna är reglerna. Inte alltid så kul att hamna där men man kan inte göra något åt det. (Tror iof BB tillhör en av alla som njuter av sånna publiceringar)

    Rätta mig om jag har fel, men är inte det bara inkomst av kapital dvs diverse aktieutdelningar osv som syns. Inte vad hon har placerat totalt?

      Du menar sammanlagd förmögenhet?
      Nej, vi har ingen förmögenhetsskatt längre så man behöver inte uppge någon förmögenhet i självdeklarationen.
      Finns nu för tiden inga officiella uppgifter om förmögenhet (om man inte menar bouppteckning förstås men då är det ju väl sent).

    Bellas utdelningar under de två senaste åren.
    I inkomsterna för 2017 ingår utdelningar som lyfts 2017. De återfinns normalt i överskott av kapital men kan till viss del även skattas som tjänst om utdelningen är för stor för att utgöra kapitalinkomst.
    Utdelningar som lyfts i år kommer på 2018 års inkomster i deklarationen nästa år.
    2017 fick hon 525 tkr från Löwengrip Invest och 1040 tkr från ISPI Holding (som äger Löwengrip Beauty)
    2018 fick hon 900 tkr från Löwengrip Invest och 1500 tkr från ISPI Holding

      Hon har väl sålt aktier också?

      Tänk på att all utdelning inte behöver stå under ”utdelningar” i årsredovisningen. Man kan kalla till extra bolagsstämma och dela ut mer och då hamnar detta inte under utdelning utan under en not.

        Man kan ändå inte dela ut mer än vad som fastställts i senaste årsredovisning, vilket betyder ca 500 tkr från ISPI och ca 3,3 mkr från LI. Extra utdelning ska anmälas till Bolagsverket, och ingen sådan anmälan finns registrerad.

    Snälla ta bort de andras uppgifter?

    Tjänsteinkomst (i IL fall ca 1300kkr) är vad hon tar ut i lön brutto.
    Inkomst av kapital (i IL fall ca 1200kkr) är avkastning av kapital (dvs vinst på ex värdepapper) samt utdelningar från bolag.

    Eeeh sitter du och kollar upp vad hon tjänar nu också, och vad hon har för kapital .. nej det är ju inte besatt alls öh. Och de andras namn och inkomst bör stå öppet här på din bullshitsida? Hur vet vi att detta stämmer förresten? Ge dig!
    Men du, har du missat att hon sålde ett hus och gick med vinst, även om hon fick mindre än hon hoppats på så gick hon fortfarande med vinst. Hon fick ett jobb-kontrakt på flera miljoner med ett företag dessutom. Alltså för att du köper ett hus för 25 mille så räcker det väl att betala 2,5 mille i kontantinsats, 10% tror jag räcker eller 15, bolån borde inte vara svårt för henne att få med hennes höga inkomst och bolagsägande och aktieposter. Alltså du börjar bli rejält fjantig och pinsam faktiskt eller ja det har du varit länge, obehaglig, stört. Ja du är besatt.

      ????????

      ”Ja du är besatt.”

      Säger hon som börjar gapa och skrika kl. 06.47 som en hackig skiva.

        Vaddå gapa och skrika? Och vad har tiden med saken att göra? Du kommenterade ju själv 8 minuter senare.

          Det flög helt över ditt huvud, ser jag.

            Uppenbarligen. Förklara för mig?

      Tror du Bella fått ett bolån på 20 miljoner?
      Med dagens låneregler innebärande 3% amortering, 7% kalkylränta och skuldkvotstak på 4,5 gånger bruttoinkomsten?
      Nej, har hon lånat så är det inte (enbart) i form av bolån.
      Och huset hon sålde gav högst två miljoner i överskott före skatt. Det var högt belånat sedan hon köpte ut O plus dessutom sålt till ett lägre pris än förväntat.

        Bella äger flera bolag det smäller högt när det gäller att ta lån. Hon hade nog en del besparingar också. Och så aktieutdelningar.

          Camcam bör be någon med kunskap titta på årsredovisningen. Bella har ju även tillgångar. Detta inlägget var inte särskilt genomtänkt.

            Hur menar du nu?

            Det är bara summan av ”inkomst av kapital” som är offentliga uppgifter. Inte vad de innehåller av vinster/förluster i hennes privata deklaration.

            Bolag lämnar ju in årsredovisningar som är offentliga men det är ju ”egna juridiska personer”. Inget som sammanblandas.

            //Moa

          Smäller högt. Tror du inte man tittar lite på vad det ger för avkastning. Att ha 10 risiga bolag kan väl inte smälla högt eller??
          Banken räknar på din framtida återbetalningsmöjlighet.

            Såklart de gör! Jag över bolag med väldigt god lönsamhet men fick inget bostadslån de första två åren, bankerna ville se två årsredovisningar. Trots att jag dessutom jobbar i en bransch där efterfrågan på erfaret och kunnigt folk är hög och jag lätt hade kunnat ta en anställning om bolaget hade gått åt fanders.

            Ja de tittar säkert på värde och avkastning. Klart de räknar på framtida återbetalningsmöjlighet och såg nog inga problem och betänkligheter. Bella hade säkert en liten förmögenhet sparad också kanske. Inget som syns på Ratsit tror jag inte.

      Man kan bara låna 5,5 gånger sin nettoårsinkomst.
      Så tveksamt att hon kunnat låna 20 millar.

        Förlåt ska givetvis stå bruttoinkomst

        *4,5

          4,5 ggr med 1% extra amortering enl Finansinspektionen
          Banken kan godkänna 5,5 ggr bruttoinkomsten om övrigt är ok
          Banken bestämmer själv vilka lån de ska ge.

        Helt fel. Du kan låna så mycket som din framtida återbetalningsförmåga klarar, samt max 85% av bostadens värde. Skuldkvoten bestämmer om du ska amortera +1% över amorteringskravet som kom 2016

    Kanske ska du ta reda på hur det faktiskt ligger till innan du lägger ut de här siffrorna? Intervjua någon som kan svara på dina frågor kanske? Jag älskar Bellainläggen men det här blir ju larvigt.

    Vänta med dessa spekulationer tills du varit och kollat belåning (uttagna pantbrev) och sett vad huset kostat hos Lantmäteriet, det är en officiell handling.

    Men inkomsten är väl från 2017? 2018 är ju inte slut än. Det kan ju ha 10 dubblats under 2018.

      Detta är för 2018. Skatteverket har precis godkänt alla deklarationer och gjort uppgifterna offentliga.

        Godkänt deklarationen? ? men året är ju inte slut. Hur kan 2018 års inkomst vara fastställd när det är 2 veckor kvar på året???

        Det de har godkänt är deklarationerna avseende inkomståret 2017.

          Ratsitkatalogen
          Årets händelse – alla deklarationer för 2018 är godkända och Ratsitkatalogen är nu uppdaterad med de senaste lönerna.

          Är inte detta för 2018?

            Deklarationer för 2018 är inkomstår 2017. Vet du inte själv vad du deklarerar när du deklarerar? ?

              Det finns en anledning till att jag ”outsourcat” det. 🙂

                Tänk på att utdelningen släpar ännu mer. Om hon har kalenderår på bolaget så redovisas utdelningen i hennes privata deklaration när bolagsstämman beslutat utdelningen och aktieägaren har tillgång till den. Så den årsredovisning som är för 16-12-31 har bolagsstämma och fasställer resultat och föreslår utdelning under våren 2017. Detta tas upp på den privata deklarationen som lämnas i maj 2018. Det du kan hitta som släppts av skatteverket är inkomster för 2017 men ska du rota i årsredovisningen får du kolla i den som avser 2016 för att få med rätt utdelning.

                  Bellas utdelningar under de två senaste åren.
                  I inkomsterna för 2017 ingår utdelningar som lyfts 2017. De återfinns normalt i överskott av kapital men kan till viss del även skattas som tjänst om utdelningen är för stor för att utgöra kapitalinkomst.
                  Utdelningar som lyfts i år kommer på 2018 års inkomster i deklarationen nästa år.
                  2017 (tax 2018) fick hon 525 tkr från Löwengrip Invest och 1040 tkr från ISPI Holding (som äger Löwengrip Beauty)
                  2018 (tax 2019) fick hon 900 tkr från Löwengrip Invest och 1500 tkr från ISPI Holding

            Ratsitkatalogen innehåller inkomster från senast godkända deklaration och uppgift om anmärkningar Ja/Nej för alla personer över 18 år inom det område katalogen omfattar.

            Det är vad man har deklararerat 2018 avseende 2017. Så deklarationen är inlämnad 2018 men den visar vad man tjänat 2017.

              Det borde väl Camilla veta och förstå haha trodde jag alla vuxna förstod men tydligen inte.

            ? ??‍? Snillet Camcam ? ?

        2018 är inte slut och kan således inte vara klar och godkänt av skatteverket. Deklarationen lämnas in när året är slut.

            Som redan påpekat är det du deklarerar 2018 vad du tjänat år 2017. Deklarationen lämnas ju in på våren, för att du ska kunna få dina pengar innan påsk eller innan semestern året efter. Eller betala tillbaka det du missat. Även om du bott i USA har du väl koll på skräpartiklar i Aftonbladet och Expressen inför varje deklaration? 😉

              Är du delägare i ett fåmansbolag får du tyvärr vänta till hösten på att din deklaration ska bli behandlad.
              Har du pengar att få tillbaka på grund av överskjutande skatt kommer de lagom till jul.

        Såhär står det kring ratsitkatalogen
        ”Ratsitkatalogen innehåller inkomster från senast godkända deklaration och uppgift om anmärkningar Ja/Nej för alla personer över 18 år inom det område katalogen omfattar.”

        Dvs 2017 års inkomst som deklarerades under 2018. Inte inkomsten som hon har 2018.

        Men nej Cam. Det är från inkomståret 2017, deklarationsår 2018. Hur skulle det kunna vara inkomstår 2018 när året inte är slut än och deklarationer är gjorda?

          Aha! Vad trist. 🙁

            Hur har du kunnat missa det Camcam HAHA vet inte alla det? ? ?‍?

        Fast nej, det är 2017 års inkomster (vilket på Skatteverksspråk heter taxeringsår 2018). Eftersom 2018 inte är slut kan Skatteverket inte ge ut några inkomstuppgifter för 2018, de kontrolluppgifterna kommer inte in förrän i slutet av januari 2019.
        /Mvh hon som jobbar på Skatteverket

          Tack! 🙂

            ? ? ?‍

        Nej CC!

        Den senaste deklarationen som är aktuell är:

        Inkomstår 2017=tax 2018.

        Dessutom kan man ändra en deklaration upp till 5 år efter inkomståret… Hmm… Kan vara taxåret? Kommer inte riktigt ihåg.

        //Moa

        Alla kan vi göra fel, men det blir lite roligare när du vill ifrågasätta Bella och det slutar med att du själv har fel. Förstå mig rätt, jag gillade din statistikgranskning men ibland tror jag att det vore bra om du lyfte blicken och valde vad du fokuserar på så att andra granskningar känns mer seriösa 🙂

    Fast är inte det där ratsit katalogen? För det första stämmer den inte till 100%, det vet jag av egen erfarenhet. den registrerar bara lön. Min inkomst från mitt företag vid sidan om kommer inte med av någon anledning i deras beräkning.
    ”1 339 000 kr och kapital på 1 168 000”, det där hittar du väl på bara? Det ena är väl inkomst från 2016 och det andra från 2017?

      Jo denna information finns i Ratsitkatalogen. Kanske inte på nätet men i den printade versionen som du kan köpa om du är så där lite extra nyfiken. Där finns inkomstuppgifter samt över-/underskott av kapital.

        Då bör det rimligen inte vara inkomst för 2018 ?‍

          Stämmer så klart. Det är för inkomståret 2017 som många redan noterat.

    Sådana här skvallerinlägg lägger sig som en blöt filt över all bra granskning du gjort. Tramsigt när du inte ens vet vad du pratar om. Vart vill du komma med detta? För att se om IL köpt fastigheten? Sådant kan man ta reda på utan att ge sig in i en massa spekulationer och glo på siffror som säger noll om hennes tillgångar.

    Ordet skvallerkärring dyker upp i huvudet på mig.

    Jag skulle tro att hon får lån på ca 7-8 millar på sin inkomst. Kanske lite mer om banken är villig att kolla på andra värden. Dra till med att hon får lån på 10 mille bara för sakens skull. Då måste hon fortfarande betala 15 miljoner kontant.
    Detta kan inte komma från aktieutdelningar på hennes bolag. Speciellt inte LCC som borde gett lika mycket i utdelning till pingis i så fall. Dessa summor finns inte i företaget att plocka ut.

    Utdelning från gravidappen tror jag inte heller. De ligger fortfarande minus och i uppstart. Då brukar inte stora summor utdelning ges ut.

    Tror inte företaget har köpt det. Det är svåra och krångliga regler för att ens dra av ett kontor i sitt hus för skatteverket. Allt handlar om hur mycket man använder det privat och hon använder huset mer än 50% privat. Så det verkar i princip omöjligt.

    Så med största sannolikhet så hyr hon huset. Med den inkomsten och lite extra ibland kan hon säkert hyra detta enorma hus. Speciellt om hon i sin tur kan hyra ut det till firman.

    Känns ganska dumt av henne i så fall. Priserna har dumpats rejält i sthlm och hon hade nog kunnat göra ett litet klipp om hon köpte något.

    Ha en fin Lucia! ?

      Du får väl bara låna 4,5 ggr din bruttolön?

        Efter 4,5 gånger din bruttolön så måste du amortera ytterligare 1% men du får låna mer än så, någon ovan hade skrivit 5,5 ggr bruttolön, kan stämma.

          Bankerna kan ha egna skuldkvotstak och en del banker hade infört det innan Finansinspektionen kom med sitt på 4,5 ggr bruttoinkomsten eller 1% amortering.
          Bankerna kan kräva 4,5 ggr eller 5,5 ggr bruttoinkomsten före att över huvud taget bevilja ett lån.
          Det är upp till banken. Likaså vilken kalkylränta de ska använda vid beräkning av kundens betalningsförmåga är något som bankerna själva beslutar om.

        5,5 har vi här där jag bor. Jag menade det hela som ett orimligt exempel, hon måste alltså fortfarande hosta upp minst 15 mille även om hon får lån på dessa summor. 🙂

      Fast Laila bagge var väl också intresserad av huset som jag förstod det? Skulle säljarna välja att hyra ut till Bella istället för att sälja till Laila? Nu vet jag inte vem det är som sålde huset eller hur mycket lån de har på huset (de borde fortfarande stå på lagfarten om bella inte hunnit bli registrerad som ny ägare och eventuella pantbrev kan ge en hint om hur mycket lån som finns kvar i huset) har säljarna själv mycket lån måste de ta en sjukt hög hyra av bella för att tecka dessa kostnader och gå med vinst, dessutom ska de vara snuskigt rika för att kunna köpa något nytt boende och samtidigt ha kvar detta hus.

      Håller med! Något är ”fel” för en 28 årig ensamstående med två barn får inte ta enorma lån. Har själv vänner som är singlar med samma lön som Bella + lite pengar de gjort på bostäder och de får låna MAX 5 miljoner nu. För att köpa ett hus för 25 milj måste man ha väldigt många miljoner att stoppa in, typ 10-20. Jag bor själv i en ”finare” förort och här finns hus för 10, 15, 20 och 25 miljoner. Husen för 10-15 miljoner köps av folk där BÅDA har bra jobb typ VD på Blocket/överläkare/jurist/programledare. Husen för 20-25 köps endast av folk som HAR pengar, oftast genom familjen. Vet folk som bor i hus här för ca 15-20 miljoner med ganska ”vanlig” inkomst och då är det föräldrarna som köpt huset med gamla pengar. Blondinbella är ju inte nån Avicci med hundratals miljoner så något är skumt här! Hennes bolag går ju dessutom inte jättebra så det måste vara något vi inte vet här.

        Hundratals miljoner behöver man ju inte ha för att köpa ett hus för 25 ? Vad menar ni egentligen, vart vill ni komma? Menar ni att ni tror att hon stulit pengar? Nej men kom igen.. Har ni glömt Guldkula, och Ellos-kontraktet som tydligen var ett mångmiljonkontrakt och tecknades väl tidigare detta år. Inkomsten Camcam visar är från tidigare år inte det senaste plus att Bella säkert sparat en del, sparkapital/förmögenhet visas inte på Ratsit.

          Blanda inte ihop bolagets inkomster med Bellas privata.
          Inkomster från samarbeten och reklam går via hennes bolag.
          Hon säger att hon köpt huset privat och då är det hennes inkomst av tjänst och kapital som är intressant.

            Hehe men självklart fast hennes inkomst blir liksom högre då tänker jag, borde bli så iaf. Bellas privata sprarande också tänker jag att det kanske varit en del, hon förvaltar nog en del privata pengar i aktiefonder.

              Om man säljer aktier med vinst måste man fortfarande skatta 30 % på vinsten. Om hon inte har dem i ett sparandeform som man skattar på en viss procent varje år på hela innehållet… kommer inte ihåg vad det heter nu… men ni förstår nog vad jag menar 🙂

          Jag menade att folk som Avicci med såna tillgångar är de som brukar köpa så dyra hus. Men visst, hon kan ju ha andra pengar vi inte vet om. Gjort enorma aktievinster eller så. Iof fick hon enligt egen utsago bud på bolaget förut på kanske 50 miljoner. Kanske kan man använda sånt när man köper hus? Värdering av bolag?

            Hon skulle inte göra sådana vinster utan att skryta om det …

          Du kan inte blanda ihop bolagets pengar. Säg som exempel att hon fick en miljon för guldkulagrejen. Efter hon fått dessa pengar på bolaget försvinner 25 % i moms. Sen är det minst 30% skatt på att ens plocka ut pengarna.

          Därav Kristenson reklam om halva bullen grejen som gick i valtider. Man får inte en miljon på kontot för att företaget har fakturerat en miljon 🙂

            Inget säljs och köps i bolag med momsen som intäkt/utgift.

            Man pratar alltid ex moms i bolagsaffärer och ink moms i privata affärer.

            Dra av 25 % moms från en summa blir fel. Baklänges%satsen är 20%.

            100 x 0,25 = 25 kr moms
            125 x 0,20 = 25 kr moms

            //Moa

              Jag tror inte Bella pratat ex moms på sin blogg därav min kommentar 🙂

                Du tror?

                Bara en uppstart av ytterligare rykten.

                Behövs det verkligen?

                // Moa

        Jag har betydligt mindre lön än Bella, men en bra lön och jag får låna 4 msek själv så förstår inte riktigt vad dina kompisar pratar med för banker. Men då har jag också en kontantinsats som motsvarar 15% av de 4 msek.

          Men då får du ju inte låna 4msk ?

    Jag får inte heller ihop kalkylen kring hur hon kan ha fått ta så stora lån, visst tjänar hon bra, men eftersom hon är ensamstående så borde inte den inkomsten räcka, jag och min man tjänar nästan 1.9 milj/år och har lån på 12 miljoner…. Det kostar multum och även om vi har bra säkerheter så var lånet inte självklart, då har vi även goda bankkontakter. Dock kunde vi pytsa in ett stort belopp vid husköpet, vilket var avgörande. Nu kan det vara så att Isabella har stora tillgångar som vi inte kan se. Allt är långtifrån offentligt. Hursomhelst kan jag inte förstå varför man vill lägga så stora pengar på sitt boende? (Vår gård är till viss del vår försörjning så därför är det ett måste) man kan bo fint för mycket mycket mindre pengar. Men det är hennes val! Hon har ett ganska gott affärssinne, så det är nog genomtänkt, får vi hoppas. Tror dock inte att X lagt in något, för i den knipa han sitter i och hur Isabella framställt honom i media och den ilska det lätt til, borde han ha dragit upp det nu för att betala tillbaka. Hade så varit fallet hade nog Isabella agerat annorlunda i hela den här situationen…

      Jamen eller hur!? Dessutom så tänker jag också att alla människor som Bella har runt sig ska ju också ha lön.

      Säkerheten är inte särskilt intressant för banken när det gäller lånegivning. Säkerheten krävs för att Finansinspektionen inte ska anklaga banken för vårdslös lånegivning vilken skulle bryta mot Banklagen. Men säkerheten är det sista banken vill behöva realisera om låntagaren inte gör rätt för sig. Exekutiv auktion är inget banken vill ta till i första taget.
      Nej, det är låntagarens återbetalningsförmåga över tid (cash flow) som är intressant. Därav kraven på 7% kalkylränta, kontantinsats, amortering och skuldkvotstak på 4,5 gånger bruttoinkomsten.

      Det kanske gick bra för Hajen ett tag så att Bellan kunde stoppa in pengar till banken och inte behöver ta så stora lån? I övrigt gäller ju 15% cash och max 4.5 gånger årsinkomsten om man ska ta banklån till sin lilla stuga.

        Jag är också helt säker på att hajen har ngt med huset att göra. Att gå från att vara osäker på om hon kunde köpa ut odd ur ett radhus till att köpa ett 25 miljoners hus själv på så kort tid är inte trovärdigt.

          Men Ellos-kontraktet tillkom väl därefter? Sen vet vi inte om hon lyckats väl i aktieaffärer. Guldkula t ex har väl gått bra.

            Ett elloskontrakt som ger henne typ 10 miljoner?

              Efter skatt, moms, socavg, kostnader, perskostnader, arbetsavg, mm… nej inte ens om hon fick 10 mil för det kontraktet (vilket är helt orimligt i sig)…

              Jag säger att det är orimligt! Med Kishtis röst!

            Guldkula är ett minimärke av bubbel, det kan inte ligga mycket pengar i det…

              Guldkula är inget märkvärdigt och bolaget har inga pengar att betala reklam för.
              Sanningen är att Guldkula är crowdfunding med personer som Anders Wall och Roger Holtback i ryggen
              Och Pingis och Bella. De har köpt in sig i varsin andel för att kunna få gratis champagne och exponera ”sitt eget champagnemärke” på sociala medier.

            Ellos-pengarna går in i Löwengrip Invest som en del av intäkterna i rörelsen.
            Bella får del i dessa pengar genom lön och utdelning.
            Löwengrip Invest har höga kostnader nu eftersom man anställt flera nya medarbetare sedan avtalet med United Influencers avslutades.

              Sen de sa upp avtalet 😉

    Jag vill också lyfta fram möjligheten med investeringssparkonto. Där deklareras ju endast en schablonskatt och man kan göra stora vinster på aktier och få stora utdelningar skattefritt (schablonskatt). Detta inkluderar dock inte utdelning från hennes egna bolag.

      Det var ISK som HH använde sig av (bland annat).

    Men Herre Gud vilket ogenomtänkt inlägg. Du har verkligen ingen koll alls på detta område så hade nog varit smartare att inte yttra sig. Om Isabella tar ut en rätt bra lön och dessutom utdelningar och andra kapitalinkomster har hon förmodligen varje år en ganska hög avkastning på pengar hon kunnat spara. Du har ju ingen koll på hur mycket pengar hon har på banken. Hon har förmodligen inte behövt låna till hela köpesumman av huset utan haft ett gäng miljoner att smälla in.
    Det är fan skämskudden på när du tror det är 2018 års uppgifter när året inte är slut än. Skatteverket får inte in kontrolluppgifterna för 2018 förrän i januari 2019.

      Hon skrev ju att det är uppgifter från 2017?

        Nej. Gjorde hon inte alls.

      Sur lucia morgon lr?

    Hur många gånger måste jag säga att hon inte äger huset ? 😀
    Och nej, det tar inte så här lång tid för Lantmäteriet… Jag kollade idag senast (har tillgång till deras system så bara för er skull 🙂 )

    Hon hyr huset och snart kommer det stå i bloggen att ”jag ville börja med hyra huset och se hur det kändes utan mina fantastiska grannar. Nu har jag kommit fram till att en våning (VÅNING!!) i stan passar oss bättre eftersom jag reser så mycket och bygger bolag i stan och pga allt med Hampus och stalkern…”.
    Typ, ja ni hajar… 🙂

      Kan du se när det kommer in ett ärende också?
      Handläggningstiden vid komplett ansökan är väl ca två veckor nu?
      Har du uppgift om vilka pantbrev som finns uttagna i Gustafsberg 5?
      Belopp och när de togs ut?
      För har Bella tillträtt fastigheten bör hon ju haft pantbrev som säkerhet för
      lånen. I annat fall är nog hyresförhållande också min slutsats.
      Att ägarna helt enkelt avvaktar en köpare som betalar det pris de vill ha.

        Inget har hänt efter 2016

          Hur mycket panter finns i Gustafsberg 5? Outnyttjade pantbrev?
          Synd att man inte ser inteckningsmedgivanden men det borde ha kommit in ett ärende om någon lånat ut pengar.
          Frågan är alltså om Bella tillträtt fastigheten över huvud taget.

            Det har jag ingen lust att berätta eftersom det inte handlar om Bella utan om ägarna.

              Fair enough.
              Du kan väl återkomma senare om det händer något som tyder på att Bella faktiskt förvärvat fastigheten.

      Detta tror jag stenhårt på! Hon har gått all in i år för att skryta och få publicitet, verkligen framställa sig som en ”super power business woman”. Hon vet att media struntar i att granska henne, för på sätt och vis är hon ju inte ”bara kändis” utan hon är lite mer anonym och tråkig då hon främst är så kallas affärskvinna, därav att hon så lättvindigt ljuger.

        Nej, hon har samarbeten med Expressen och Aftonbladet. Hon är med i nåt mentorship program med Martina Bonnier bla.

          Martina Bonnier är Bellas mullvad hos Bonnier-företagen.
          Hon lobbade för Bella hos Veckans Affärer inför Näringslivets mäktigaste kvinnor och ordnade kontakten med Bonnier Tidskrifter och Tailsweep.

      Haha L8 bara GISSAR alltså, hen vet inte det. Bara för att du inte ser det på Lantmäteriet ?‍ Kan ta tre månader från ägarbytet innan det visas, beror på när man ansöker så tyvärr L8.

      Men jag hoppas nästan eller kan förstå om hon säljer och byter till våning efter allt med stalker och annat och eftersom hon reser så mycket OCH det blir en stor tuff kostnad, blir en press.. så förstår om hon skulle sälja men samtidigt att det skulle bli jobbigt för henne med all skit hon skulle få då och alla hån. Jobbigt för Bella hur hon än gör om hon så bor kvar eller flyttar- folk klagar på allt och letar fel och rasar.. hon kan inte göra något rätt stackars Bella.

        Ja, stackars Bella. lol på den du

        Det tar inte 3 månader. Är mer insatt än vad du är tydligen.

          Det skall göras inom tre månader. Står klart och tydligt på lantmäteriets sida. Är inte lagfarten ändrad senast i februari så vet vi, men inte före det.

    Belåna aktier i ex natural cycles. Då kan hon använda pengarna till vad hon vill men behöver inte sälja sina aktier. Mkt praktiskt men jobbigt om aktien skulle sjunka kraftigt i värde…

      Aktierna i NaturalCycles AG ligger i Löwengrip Invest AB.
      Bara om Löwengrip Invest lånar som bolag får aktierna utgöra säkerhet.
      Lånar Bella privat med bolagets egendom som säkerhet faller det under förbudet mot lån mm till den sk
      förbjudna kretsen av aktieägare m fl i fåmansbolag.
      Det är straffsanktionerat så revisorn kommer inte att godkänna något sådant.
      Köper Bella ut aktierna ur sitt eget bolag billigare än marknadsvärdet kommer hon att inkomstbeskattas för övervärdet.

    Borde man inte kunna ta kontakt med mäklaren för att höra om huset sålts? Man kan ju låtsas vara intresserad, hyrs huset ut är nog mäklaren mer än glad att berätta detta i hopp om att få sälja det till dig istället och äntligen få sin provision.

      Lantmäteriet har 10 dagars handläggningstid och hon står inte som ägare och är inte ägare…

        Handläggningstiden är 4v minst.. tar därefter ett par veckor innan de syns i de allmänna systemen!!

          Inte nu i Stockholm!

          Men visst, i tre månader har hon på sig att söka lagfart. Frågan är varför man drar ut på det?

            Kanske samma sak som med skilsmässan, hon väntar på att få papper hemskickade att skriva under istället för att ta reda på saker själv?

              Och eftersändningen av posten kanske inte fungerar trots att hon gör reklam för Adressändring 🙂

        Jisses L8… Suck… Det kan ta tre månader innan en lagfart visas. Det kan alltså ta tre månader från att ett hus bytt ägare tills dess att det visas som lagfart.

          Vilken info har ni ? Är ni också i branschen eller är ni Bellas anställda ?

            Jag köpte och tillträdde en fastighet i augusti och lagfarten var inte klar förrän i november så det kan ta tid.

            Har du tillgång till FR? Kan du ta på dig att hålla koll emellanåt och uppdatera oss om det händer något på den fronten? ?

            Jag hade tillgång förut men har inte det längre dessvärre.

          Lämnar man inteckningsmedgivande till långivarna vid tillträdet borde väl dessa ha ansökt om inskrivning av panten vid det här laget?
          Kan tyda på att Bella
          1) hyr huset
          eller
          2) köpt huset kontant och inte behöver ställa någon säkerhet i fastigheten
          Vilket verkar troligt?

            Ganska säker på att hon inte hyr. Tror hon har väldigt bra med tillgångar utöver lön som medger lån.

    Undrar hur jobbigt BB tycker det är att Therese Lindgren nu tagit över hennes roll som Social Media Queen? Therese har inte hållt på länge men är ändå super proffsig, trevlig, sympatisk och framgångsrik.
    Therese har dessutom inga anställda så detta är verkligen hennes pengar och detta är bara från ETT av hennes företag. Therese är en så mkt bättre förebild för unga och ja, varför får inte hon priser istället för BB???

    Omsättning 19 493
    Res. e. fin 17 394
    Årets resultat 13 530
    Summa tillgångar 22 470

    Wow!

      Oh jävlar, är hon så rik. Ja Youtube var ett bra drag, de som var tidiga med det är rikingar idag. Ja Therese gör ju en jävla massa samarbeten dagligen också för kläder och annat, det ger bra inkomst. Bianca har blivit rik också, ska köpa eller köpt lght för 11 el 12 mille på Östermalm.

        Nä inte alla som var tidiga på YT är ”rikingar” tvärtom! De flesta har inget affärssinne och tjänar därför inte så mkt. Typ Felicia Bergström osv Jockiboi drar in typ HÄLFTEN och i hans bolag ingår även Jonna PLUS att de jobbar med och betalar anda människor så Therese ska ha eloge för att hon kan sin business. Hon har inte ”råkat” tjäna så mkt, då skulle ju alla med många visningar och stora kanaler ha så framgångsrika företag.

        Bianca går det absolut bra för men inte i närheten av Therese!
        Biancas senaste siffror:
        Omsättning 6 709
        Res. e. fin 4 447
        Årets resultat 2 607
        Summa tillgångar 5 454

    Jag tror att ett utav hennes bolag har köpt huset och att bolaget hyr ut huset till henne.

      Hon har ju själv sagt hon köpt det privat. Jag tror förövrigt hon hyr huset.

    Vad hon plockar ut i lön spelar mindre roll. Man granskar bolaget o tittar på om pengarna finns tillgängliga o då kan en person få Bolån oavsett vilken lön de har.
    Tro mig så är det inget banken har gjort avsteg på bara för att hon är influencer. Bankerna granskas stenhårt sedan de nya amorteringskraven och belångsgraderna trätt i kraft. Isabella får låna den stora summa eftersom bolagen går bra och man kan se en stor lönsamhet med tanke på kostanden på fastigheten.

      Hon kan alltså låna pengarna privat trots att hon inte har inkomsten för lånen o det är pga hon har stora tillgångar i bolagen!!!!

      Ja det låter klokt, det är därför vissa kan ta stora lån. Men en sak jah funderar över: om hon har någon uppgörelse kring företaget och säkerhet, vad händer då om allt kraschar? Räntorna skjuter i höjden och månadskostnaderna fördubblas? Tar banken medel från företaget då eller vad händer? Kan man teoretiskt förlora hela företaget? Det kanske aldrig kan hända om räntan är låst? Vi har vår gård som säkerhet och även en del aktier. Jag ska erkänna att jag inte har en sådan stor koll, vilket är pinsamt med tanken på våra lån… Men min trygghet är mina underbara föräldrar, som skulle gå in och rädda oss. Men det är ju få förunnat att ha det så, så vad händer?

        En fastighet får maximalt belånas till 85% av bostadens värde. Banken har fastigheten som säkerhet. Så säg att hennes bolag kraschar o inge kan betala bolånen då tar banken huset o säljer det. Troligtvis täcker försäljningspriset de lån som behöver lösas. Bankerna räknar alltid med att man bör klara en ränta på 6-8%. Isabellas bolag kan säkerligen säljas för många miljonbelopp så risken att de ska fallerera är låg. Banken räknar alltid på riskerna!

          Verkligen!? Så det är därför du har svårt att få lån om du driver eget företag med bra inkomst men pga anställningsform, dvs du inte är fast anställd, som du inte får lån i konventionella banker?

          (Och i alla hennes bolag är hon inte ensam ägare.)

          Väldigt liberal bank du jobbar på. Vilken är det?

            Hehehe ja ja naiv kan man vara, tjejen har pengar o sitter med värde i sina bolag! Även om hon inte äger hela bolaget, äger hon X antal % i dessa bolag och dessa procent kan enkelt omvandlas till Pengar. Dvs du kan få fram hur stort värde hon har i bolaget. Hennes bolag är nog extra granskade av banken o företagshanläggarna det är jag säker på. Babblar inte för sakens skull utan jag vet precis hur fungerar!!!! (PS är kreditanalytiker) ?

              I Svergie? Låter mer som USA innan kraschen.

          ”Isabellas bolag kan säkerligen säljas för många miljonbelopp”
          Vem skulle vilja köpa något av Bellas bolag menar du?
          De enda där hon har någon ägarandel att tala om är Löwengrip Invest som är värdelöst utan Bella (så när som på pengarna och aktierna som redan finns där förstås men pengar är dumt att köpa).
          Löwengrip Beauty där Bella äger hälften tillsammans och Pingis den andra hälften.
          Vad är det bolaget värt utan Bella?
          Den där värdering på 400 miljoner Bella nämnde verkar vara en önskedröm. Vilka villkor fanns för den? Att Bella skulle stanna i tio år eller vad? Vem betalar 400 miljoner för ett krämföretag som även ett bra år inte gör mer än ett par miljoner i vinst?
          Flattered ägs via ISPI och i Flattered äger Bella och Pingis tillsammans 47%. Tveksamt om Flattered har något värde utan Gustav och Hanna. Bolaget går dessutom inte särskilt bra även om omsättningen ökar. Får se om riskkapitalet de fått in genom Spiltan kommer att göra susen.

      Både förstår detta och inte. För varje månad ska ju en ränta + amortering betalas in. Säg att man har ett lån på 10M räntan på det är i runda slängar 15 T i månaden. Och sen då amorteringen på det, så det lär ju landa på 30 T. Man måste ju se att det finns likvida medel till detta? Annars är det ju bara en tidsfråga innan banken får ta över huset. Så helt ointressant vad hon plockar ut kan det ju inte vara?

        Det är det inte heller. Väldigt få tillfällen som tillgångar tillgodogörs dig. Var mer så förr men verkligen inte ofta idag. Har banken statlig bankgaranti får det inte ens göra så om jag förstått saken rätt.

    Jag säger bara en sak ang. detta. HON HYR HUSET!
    Punkt!

    Sluta säg att hon köpt sitt hus. Jag vet att hon bor gratis i huset för att öka husets värde.

    Ett tips: Titta på säljarnas ekonomi istället, det har inte fått in några 25 miljoner. Titta på mäklarens inkomster. Mäklaren är hennes privata vän och tipsade säljarna om att låta Isabella bo där så värdet ökade. Mäklaren har inte heller någon inkomst/arvode från en sådan så stor försäljning.

    Gör som polisen, följ pengarna.

    Detta är så olaglig dold reklam i mångmiljonklassen om detta ökar husets värde av hennes boende och reklam.

      Och snart får vi en ”fantastisk” förklaring till varför hon köper en lägenhet innanför tullarna. Fast i hennes värld heter det kanske VÅNING.

      Varför skulle huset öka i värde för att en semi C-kändis bor där?
      För mig blir det motsatsen, skulle aldrig vilja sätta min fot i det huset.

        Jag tycker värdet skulle minska om Bella bor där och upplåter huset till allehanda kommersiella aktiviteter.
        Massor med spring och slitage. Och så hennes barn som kletar ned och skrapar sönder väggarna.
        Bara totalrenoveringen efter hennes härjningar går väl på en miljon.
        Får se om det blir någon pool och poolhus. Hyr hon huset lär hon knappast betala sådant själv 🙂

      Eh, va? Hur ska man få tillgång till säljarnas ekonomi nu? Det blir väl isåfall först nästa år, när man kan se boksluten för 2018…

    https://www.facebook.com/gadelius/photos/sj%C3%B6viks-v%C3%A4g-2-elfvik/680232559022871/

    Man kan ju alltid ställa en fråga på mäklarens fb sida om man är intresserad? Så får man se om de svarar?

    Jag sa ju det… ?! Varför dra ut på detta ? Vi väntar in hennes inlägg i frågan 🙂

    Har BB tappat sin brevlådenyckel under semestern? Lite roligt ser det ut med hennes samarbete för Adressändring när hon står och fiskar upp sin post ur hålet istället för att använda nyckeln och plocka ut posten från sidan?
    Eller håller hon på att stoppa tillbaka posten så att hennes assistenter kan ta in posten åt henne?

      Ganska roligt men torka håret i trapphuset? Vilket/ vems trapphus? Var det inte i hennes hus det blev strömlöst?

        Hon skriver att det var en gång när hon flyttade. Kanske till Roslagsgatan eller Grevgatan?
        Knappast när hon bodde med Nils eller Odd för då skulle det nog inte ha hänt något med elen.
        Om det nu har hänt något över huvud taget.

    Kopierat in från Flashback:

    – 18 maj 2018 skrivs en artikel https://www.byggahus.se/arkitektur/l…lyxigt-lidingo om huset som IL också hänvisat till i senare blogginlägg

    – 22 augusti 2018 skriver IL https://www.isabellalowengrip.se/201…/mitt-nya-hus/ att hon ska flytta in den 8 november

    – 4 november 2018 lägger M*j* Littm*rck Swe*ch ut en instagrampost med bild från huset och skriver att det är sista dagen som det är ”deras” hem (d.v.s. någon annan ska flytta in)

    – Man har tre månader på sig efter förvärvet att ansöka om lagfart. Frågan är då vilket som är eventuellt förvärsvdatum. Det vore oerhört korkat att blogga om att nytt hus är ordnat om IL inte hade skrivit på någon form av avtal vid det tillfället.

    – Om förvärvet formellt skett i augusti har det alltså nu gått för lång tid avseende ansökan om lagfart (mer än tre månader). Jag har svårt att tro att folk runt IL (revisor, rådgivare m.fl.) skulle låta henne missa en sådan sak även om hon köpt privat. Det är ju en stor affär med mäklare, säkerligen jurister/ekonomifolk m.m. inblandat.

    – Om vi ska anta att IL faktiskt haft något slags avtal på plats i augusti 2018 OCH att detta med lagfart inte är en miss så är min gissning att det skrivits två avtal. Ett hyresavtal där IL hyr huset exempelvis nov-dec 2018 och sedan har hon förbundit sig att förvärva huset för en viss summa i januari 2019, eller något sådant.

    – Om säljarna inte fått ut vad de vill ha kan det vara en ”bättre” affär för dem att t.ex. få in 50.000 kr / mån i hyra under en tid, samtidigt som det ger IL möjlighet att reda ut finansieringen bättre. Hon kan då säga att hon köpt huset (vilket är delvis sant eftersom hon då skrivit på ett avtal där hon förbinder sig att köpa huset)

    – Skulle IL kunna gå in i 2019 och först då slutföra förvärvet av fastigheten har hon större möjligheter att finansiera inköpet genom att ta ut utdelningar exempelvis från de bolag som har bokslut per 2018-12-31, likaledes om man behöver disponera om pengar mellan bolagen kan det vara lämpligt att detta görs på det nya året i vissa av bolagen.

    – Edit: Tillägg: Hon kan ha avtalat om att förvärva huset per den 5 nov 2018 (en måndag), då har hon t.o.m. 5 feb 2019 på sig att ansöka om lagfart.

    (Edit 2: Skulle det vara så att hon faktiskt inte köpt huset så kommer det att bli en betydligt större grej än detta med HJ, eftersom HJ’s ageranden inte är något IL kan lastas för men ur varumärkessynvinkel är en blålögn om huset betydligt skadligare)

      Ett kör av fastighet eller BR avslutas aldrig helt förrän på influttningsdagen. Det som ordnas innan är handpenning (10% på hus om inget annat avtalats). Det är inte förrän på själva inflyttningsdagen (någon gång i nov i detta fallet) som banken tar över de pantbrev som finns och betalar ut de gamla ägarna i samförstånd med deras bank. Så det är alltså 3 månader från dagen hon flyttade in som gäller, inte från dagen hon ”köpte” huset.

      Vid en ”normal” fastighetsaffär skriver man först ett köpekontrakt där man avtal alla villkor inkl priset för förvärvet och tillträdesdag.
      På tillträdesdagen upprättas köpebrev och likvidavräkning.
      Handlingarna upprättas oftast av mäklaren och man brukar träffas på säljarens bank där säljarens bolån brukar finnas.
      Likviden kan erläggas kontant och/eller i form av skuldebrev. Har man inte pantbrev uttagna i fastigheten lämnas ett inteckningsmedgivande till långivaren. Då söker denne inteckning hos Lantmäteriet som säkerhet.
      När köparen har uppfyllt sin del av avtalet och säljaren är nöjd så får köparen tillträde till fastigheten.
      Köparen kan söka lagfart så fort hen har alla fångsthandlingar i ordning.
      Vad jag förstått hade Bella tillträde till fastigheten första veckan i november. Om det var som hyresgäst eller ägare har inte med säkerhet framgått 🙂

    Detta ovan tror jag är närmast sanningen. Hon har ett hyresavtal med en köpesklausul.
    ”– Om vi ska anta att IL faktiskt haft något slags avtal på plats i augusti 2018 OCH att detta med lagfart inte är en miss så är min gissning att det skrivits två avtal. Ett hyresavtal där IL hyr huset exempelvis nov-dec 2018 och sedan har hon förbundit sig att förvärva huset för en viss summa i januari 2019, eller något sådant. ”

    Varför ? Jo, för att hon inte hade cashen och för att hennes husförsäljning drog ut på tiden. Att hon skulle köpa ett hus för 30 mkr INNAN hon sålt gamla huset som hon dessutom köpt ut Odd ifrån finns inte på kartan (utan massa skumma pengar inblandat i såna fall…(

      utan massa skumma pengar inblandat i såna fall…(

      Vad tror du? ?

    En fråga bara, förlåt en oinsatt: Har Isabella skrivit att hon har köpt huset? Eller har hon skrivit typ ”Det här är mitt nya hus” (och självklart låtit folk och media tro det uppenbara). För så skulle man kunna uttrycka sig om man hyr också, de som hyr lägenhet säger ju inte ”det här bordet skulle va fint i min hyresrätt” utan man säger ju ”…i min lägenhet”.
    Alltså jag försvarar inte, jag genuint undrar om någon minns?

      Hon har skrivit att hon köpt huset. Och inte bolagen. Flera gånger.

      Hon lär ha skrivit på sin blogg att hon köpt huset.

    En sak jag inte tycker är tillräckligt belyst i denna debatt.

    pantbrev.

    Pantbrev är bankens säkerhet för lånet (iom att de inte kan ta villan (eg. marken) till bankvalvet så har man detta system). Om det inte har tagits ut några nya pantbrev (vilket det till dags dato inte har) kan man bara låna på det belopp som motsvarar det belopp befintliga pantbrev uppgår till. (Ok, undantagsfall kanske någon lånar ut utan säkerhet för sitt lån men torde vara ovanligt.) Banken vill därför ha pantbreven (dvs registreras som innehavare) direkt. Att banken skulle gå med på att på något sätt vänta på att få säkerhet och samtidigt låna ut stora summor pengar flyger inte. Med senaste årens rätt små utdelningar (Löwengrip Invest, vilket väl är bolaget som får alla bloggintäkter, har brutet räkenskapsår och redovisade nu resultatet från 17/18, ca 8 mkr i omsättning – skulle hon inte upp i 24? – med ca 900’ i utdelning, dvs ganska blygsamt resultat) plus iofs ok lön finns det inte en chans att hon cashat huset. Eller lånat till det för den delen.

      Det finns pantbrev uttagna på ”mindre belopp” (i sammanhanget, med tanke på husets pris). Vill inte säga hur mycket eftersom det inte handlar om Bella utan tidigare ägare, men det är långt mindre än hälften av utgångspris.

      Finns inte pantbrev uttagna vid tillträdet lämnar köparen ett inteckningsmedgivande samtidigt som skuldebrevet skrivs under.
      Banken brukar sedan genast se till att panten skrivs in så att deras säkerhet blir synlig för alla (inte minst för Finansinspektionen). Banken har ju i normalfallet redan betalat ut lånebeloppet till säljaren i samband med tillträdet.
      Lagfart brukar också sökas ganska omgående antingen av mäklaren eller av banken.
      Att inget syns hos Lantmäteriet sex veckor efter tillträdet börjar tyda på att det rör sig om ett hyresförhållande och inte om ett köp.
      En sak i sammanhanget är att pantbrev och lagfart kan bli väldigt dyrt när man rör sig med stora summor.
      En fastighet som köps för 25 miljoner med behov av nya pantbrev på 15 miljoner kräver att köparen betalar stämpelskatt på 675 000 kr kontant. Normalt sett får man inte lån till den kostnaden inom ramen för bolånet (om man redan har max bolån alltså).

        Exakt! ?

    Jag tycker dessa diskussioner och spekulationer är väldigt roande att läsa.
    Fortsätt gärna, för nu ska jag sitta hos frisören i nästan två timmar och behöver något roligt att läsa.

    Liten teori…Hajen hade ”lånat” 30 miljoner kronor från olika personer och Bellas bostad kostar enligt hennes utsago 30 miljoner kronor… Not saying any more…

      Den kostade ca 24 mille men allas vår Bella är ju som bekant bra på att avrunda uppåt. 🙂

      Haha dagens sämsta, så Hajen skulle lånat 30 millar av Syriska maffian och sen gett dom till BB. Så hon kunde köpa sig ett hus cash. Sen när dom vill ha tillbaka sina pengar slänger hon honom under bussen och han tvingas fly landet. Tveksamt….

    Fasen är det inte lite väl över gränsen att lägga ut hennes adress såhär offentligt? Jag är inget fan av Bella direkt men hennes barn bor också där och jag tror det kan bli några som tar en liten omväg för att kika på hennes nya hus nu när de ändå fått adressen serverad på ett silverfat (hade nämligen gjort det själv om jag bodde i närheten).

      Men adressen finns till och med på hitta.se och Bella har inte varit snål på bilder heller.
      Hade hon haft något intresse av att hålla sitt boende skyddat skulle det vara annorlunda men nu behöver ingen känna att det finns några hemligheter när det gäller adressen.

        Jo absolut, vill någon verkligen ha reda på hennes adress så letar de nog fram den enkelt. Nu tänkte jag mer på de som inte sitter och googlar på bloggares adresser på fritiden men blir lite nyfikna att ta en sväng i kvarteret när de ser adrsssen och inser att det är i närheten. Jag själv hade inte velat ha något av de besöken iaf.

          Ser att du strykt över adressen nu Camilla och måste erkänna att det gjorde mig lite glad i hjärtat att min första kommentar här på bloggen faktiskt fick lite effekt. Tackar ödmjukast!

    Jag känner Maja som bodde där innan och dom har sålt huset. Dom håller på att bygga nytt hus. Varför kan man inte vara glad för andras framgångar?! PK sverige

    Jag tror hon har köpt huset av den enkla anledningen att det är så jävla dumt (t.om för Bella) att ljuga om en sån sak. Sen förstår jag inte hur hon har råd men det är en annan diskussion.

    Hej

    JAG gillar verkligen din blogg i många fall men kan i fixa nåt sätt så jag inte behöver läsa dina inlägg om blondinbella? Jag personligen tycker att det gått för långt i reporteringen om henne och vill gärna fortsättas läsa din blogg men inte om blondinbella. Kanske kan det komma en funktion som utesluter inläggen om Bella? Och innan jag får nån kommentar om det , jag tror inte på sllt blondinbella säger men vad spelar det för roll vem som äger hennes hus?

      Nadja: Vill du inte läsa om sann granskning kan du läsa andra bloggar! Du är väl här av en anledning?

    Varför är hon inte skild tro?

      Pga att de inte återkom till Tingsrätten om att de önskade fullfölja skilsmässan efter betänketiden. Skyllde på att advokaterna inte hade fått några papper eller hur det nu var.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.