Våga vägra vara konsekvent

Varför håller man på så här?
A och O enligt marknadsföringslagen är tydlighet, och trots det så försöker influencers – som Sara Bolay här – skriva sina reklaminlägg på så många olika sätt som det bara går för att försöka verka ”lite mindre köpt”.
Varför?
Ett av hennes inlägg är ”reklam för”, ett annat har bara ett ”AD” i början, en formulering som Konsumentverket avråder från att använda, och sist men inte minst har vi ett ”I samarbete med..” – en formulering som fällts av Patent och Marknadsdomstolen som otillräcklig, vilket innebär att den alltså inte är en godkänt reklamidentifiering.

Influencers lever på att göra reklam. 
Det är inget fel med det, men varför inte välja sina reklamsamarbeten med lite omsorg så att man stå för dem och tydligt markera ut sin reklam? Och då menar jag inte ”I stolt samarbete med…” som också bara är ett sätt att linda in köpt reklam, ett sätt som då inte heller är godkänt enligt Patent och Marknadsdomstolen.

Tre reklaminlägg – tre olika försök till reklamidentifiering. 
Det är mer ludd här än i en använd torktumlare i ett flerfamiljshus, i behov av en stor arg lapp.

Vilken Influencer upplever ni är mest och minst luddig i flunsvärlden?

Bingo Rimér kritiseras för hyllning av Anna Wahlgren

Enligt Bingos kommentarsfält så upplevs videon som obehaglig av vissa av hans följare, så TW om du är känslig.


Bildkälla: Bingo Rimér Instagram

Bingo Rimér har lagt upp det här inlägget på sitt Instagramkonto där han hyllar den avlidna författaren och samhällsdebattören Anna Wahlgren. 
Anna har bland annat släppt boken ”Barnaboken” med stundtals kritiserade metoder för barnuppfostran och barnavård, och den skriver sig Bingo nu varm om.
I sitt inlägg delar han även klippet från Youtubevideon här ovan på författarinnan, där hon demonstrerar ”buffring” på Bingo och Katrins äldsta son, vilket ska vara en av teknikerna från boken.
Även Katrin har hyllat Anna Wahlgrens metoder på sina sociala medier tidigare, så föräldrarna verkar vara överens om att använda sig av dem.

I kommentarsfältet skriver Camilla Läckberg ”Exakt så ❤️❤️” medan Gry Forsell kort och gott skriver ”Spyr”.
Många och långa är kommentarerna som ifrågasätter Wahlgrens metoder och sättet Bingo hyllar och rekommenderar dem.
Här kommer ett axplock från kommentarsfältet:

Det verkar sannerligen vara ett delat läger mellan de som älskar och de som hatar Anna Wahlgren och hennes metoder.
Under Bingos Youtubeinlägg – som har 12 år på nacken – är människor också kritiska, och det finns kommentarer på allt från svenska och engelska till tyska.


Bildkälla: Bingo Rimér Youtube

Dagens offpist-inlägg


Bildkälla: Sandra Beijer blogg

Sandra Beijer har skaffat ett matbord till sin och familjens lägenhet i Gamla Stan, någonting som engagerat många av er i det förra inlägget.
Diskussionen har egentligen inte handlat så där jättemycket om matbord per se, utan om att bo i lägenhet vs hus, och då även mellan bostadsrätt och hyreslägenhet.

Stämmer den här sista kommentaren? Får man inte ens måla en vägg i en hyreslägenhet?
Det har jag gjort. I två olika lägenheter.
Face with Peeking Eye on Apple iOS 15.4Face with Peeking Eye on Apple iOS 15.4Face with Peeking Eye on Apple iOS 15.4Face with Peeking Eye on Apple iOS 15.4

Ni har även diskuterat det där med att bo trångt, eller i alla fall vad ni som skriver upplever som trångt. 
Att barn måste få ha en massa svängrum när de växer upp och att det kan vara svårt att erbjuda det om man bor i en lägenhet.
Jag tänker att det väl helt beror på lägenheten?
I Bianca Ingrossos nya lägenhet finns det tillräckligt mycket svängrum för en hel ensembler ur Svansjön att breda ut vingarna.

Den dagen Sandras eller någon annans influencers barn bor i lägenhetens källor/vindsförråd – då kan det vara läge för en bostadsrelaterad orosanmälan.
Aldrig annars, om ni frågar mig.

Ps. Jag älskar era diskussioner.
Tack för att ni läser här inne och för att ni gjort Bloggbevakning till vad den är idag.
Jag uppskattar er enormt!

Isabella är klar med Löwengrip

m

Idag har jag gjort mitt sista content för Löwengrip. Vi fotade och filmade kampanjer som sträcker sig fram till mars nästa år. När jag sålde bolaget var jag ”låst” i tre år och nu är jag alltså klar. Herregud så fort tre år gick. Jag har ju förvisso content att publicera i mina kanaler varje månad fram tills mars men själv inspelandet är klart. // Isabella Löwengrip

Hur tror ni det kommer gå för Löwengrip nu när Isabella klipper bandet med företaget som bär hennes namn?
Kommer hon fortsätta göra ”vanliga” reklaminlägg för dem eller tror ni hon är helt klar med alltsammans?

De har fortfarande en av mina absoluta favoritprodukter, så jag hoppas att de inte lägger ner företaget, så som X by Margaux gjort.
Jag älskar doften av deras produkter och köpte på mig så mycket som fanns på Gekås i Ullared igår.
Nu har jag deo så jag klarar mig till nästa år i alla fall.

Hur tror ni framtiden ser ut för Löwengrip?
Yes yes eller yes no?