
Antonija Mandir är bara en i raden av influencers som gör reklam för godisbitar som ska främja hår och nageltillväxt.
Dessa ”gummies” innehåller Biotin – vitamin B7 (tidigare även vitamin H).
Just dessa gummies som Antonija gör reklam för kommer från företaget ”OHAIRO” 0ch innehåller 10 000 mcg (mikrogram) Biotin/styck och man rekommenderas ta en, max två om dagen och varje burk innehåller 30 st gummies.
Tar man en om dagen så räcker burken i ungefär en månad, men följer man Antonijas rekommendation, att ta två om dagen, så landar du på en kostnad av 349 kr/15 dagar eller 698 kr/30 dagar.

Det är ganska mycket pengar för tillskott, särskilt som det verkar vara att kasta pengarna rakt i sjön, i alla fall om man ska tro Livsmedelsverket och den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa.
De har nämligen konstaterat att människan behöver runt 40 mcg/dag och att en blandad kost i genomsnitt ger 40 mikrogram biotin per dag.
Biotinbrist förekommer i regel inte hos den europeiska befolkningen.

Enligt Livsmedelsverket saknas idag information för att kunna säga vilken nivå av biotin som eventuellt skulle kunna vara skadlig.
De studier som finns på området visar dock att det sammantagna intaget av biotin inte utgör någon hälsorisk för den allmänna befolkningen, så problematiken handlar enbart om att det är bortkastade pengar.
Antonija och det här företaget tycker alltså att du som konsument ska betala så mycket som 700 kr i månaden för att få i dig upp till 20 000 mcg av Biotin, när du enligt verifierade källor inte behöver mer än 40 mcg?
Money meet lake.
Som sagt, Antonija är bara en i mängden av influencers och andra kändisar som gjort för den här typen av produkter, men när en av er kontaktade mig med just det här exemplet så tyckte jag att det var hög tid att lyfta upp den här typen av reklam.
Vad tycker du om den här typen av influencer marketing?
