RIP Twitter och Tiktok?

Bildkälla: Stella Pictures // Linda Hörnfeldt Instagram

Jag gästade Daddy Issues igår (tips, lyssna).
Vi pratade om Twitter kontra X och Threads och det fick mig att sakna Twitter.
Fram till 2023 gjorde jag Best of Twitter-inlägg en gång i kvartalet på bloggen.
Nu är det slut med det eftersom varken X eller Threads är särskilt kul. // Sandra Beijer

Jag har personligen aldrig fastnat för Twitter/X och kan därför inte säga mer om hur plattformen förändrats efter att Elon Musk köpte upp den, än det jag läser på nyheterna. 
Andra, som exempelvis Sandra Beijer, kan däremot en massa bra ha åsikter om saken, då hon brukade vara så aktiv på plattformen att hon med jämna mellanrum brukade publicera inlägg med ”best of” från just Twitter/X.

Nu står en annan stooooooor sociala medier-plattform inför förändringar, och det är Tiktok som kommer förbjudas för nya användare i USA.
Appen kommer alltså inte finnas tillgänglig i den amerikanska app-store och redan existerande användare drabbas så till vida att det inte kommer att komma några uppdateringar för appen.
De kan fortfarande använda appen, men inte uppdatera den och det har fått både Donald Trump och Elon Musik att vilja agera. Igen. Tydligen vill Trump vill pausa förbudet och Elon Musk säger sig vilja köpa TikTok på samma vis som han köpte Twitter och döpte om plattformen till X.

Så här säger Linda Hörnfeldt om saken:

 

En krönika som inte använts – om fejkade siffror

Bildkälla: STELLA Pictures

Det sägs att siffror aldrig ljuger – men Isabella Löwengrip skulle nog inte hålla med.

När jag avslöjade hennes påhittade statistik markerade det början på slutet för det imperium hon påstod sig bygga. Hon hade redan hyrt en lyxvåning i New York, trots att hon saknade både företag och visum för att etablera sig där. Men köpte hon sina siffror? Nej, hon behövde inte – hon ljög. Isabella visade aldrig upp faktiska siffror utan påstod sig ha en enorm räckvidd, samtidigt som hon fick sina anställda att backa upp lögnen. De som ifrågasatte henne, vare sig det var kollegor eller potentiella samarbetspartners, blev snabbt bortrensade.

Det här hände under bloggens storhetstid, men idag har de flesta influencers gått vidare till plattformar som Instagram, TikTok och YouTube. Där mäts framgång i följare, likes och kommentarer – och jakten på de ”perfekta siffrorna” har skapat en skuggindustri där äkthet är till salu.

På dessa plattformar är siffror allt. De avgör samarbeten, inkomst och status. Men vad händer när siffrorna är fejk? När en influencer med 100 000 följare bara når 1 000 verkliga människor? En lösning har blivit att köpa likes, följare och kommentarer. På några klick kan vem som helst boosta sina inlägg med bot-konton och fejkade interaktioner.

Isabella Löwengrip visade detta tydligt när ett sponsrat inlägg om solglasögon fylldes av köpta kommentarer. Efter att jag uppmärksammade bluffen försvann inlägget snabbt, och Isabella påstod att det var sabotage från mina följare. Det var inte första gången hon försökte skifta fokus.

Så varför gör influencers detta trots risken att bli avslöjade? För att pressen är enorm. Algoritmerna gynnar stora konton, och företag stirrar ofta mer på följarantal än på verkligt engagemang – även om fler nu börjar efterfråga statistik som mäter äkthet.

Problemet är att fejken har blivit normen. För nya kreatörer är det svårt att slå igenom utan att köpa följare, vilket gör att hela systemet premierar det oäkta. Samtidigt blir det för konsumenterna allt svårare att skilja på vad som är genuint och vad som är fabricerat.

Resultatet? En värld där vi inte bara jämför oss med ouppnåeliga ideal, utan med ideal och siffror som inte ens existerar – där vi mäter vårt värde i likes och följare, trots att vi vet att siffrorna kan vara lika fejkade som filtret på en solnedgång.
Fråga Isabella hur man gör det snyggt, hon vet. 😉

 

Noll koll av och med My Martens

Vi har alla mött dem: personer som verkar ha halkat in på sitt jobb utan att ens bemöda sig om att lära sig de grundläggande reglerna.
My Martens är kvinnan som är definitionen av det här fenomenet.
Hon som påstod sig inte behöva följa marknadsföringslagen då hon hade ett aktiebolag – vilket hon inte verkar ha längre – men likväl så är hon lika sopig på sitt jobb, då som nu.
Det hon skriver i det här inlägget är varandras motsatser. Först använder hon funktionen som flaggar för Instagram att det hela rör sig om ett reklaminlägg för att sedan skriva att det absolut inte rör sig om ett reklam. Hon har även delat samma ambivalent inlägg på Instagram Storys där inlägget med den guldiga jackan först inte var sponsrat, för att en timme senare dyka upp i reklamidentifierat inlägg.
Nog för att My hade kunnat förhandla till sig ett samarbete på den där timmen mellan inlägg 1 och 2 på story, men det förklarar ändå inte inlägget hon postade i sitt flöde, som både var reklam och inte reklam, på en och samma gång.

Bryr hon sig inte eller begriper hon inte bättre?

Att uppfostra en mjuk pojke

Bildkälla: Stella Pictures

Hej Elsa! Jag är gravid med vårt första barn (en pojke) och många tankar snurrar i huvudet om hur man uppfostrar honom till en bra mjuk och snäll person. Du kanske redan har skrivit något inlägg om detta kring era tankar och hur ni resonerade med Lynn? Jag är rädd att omgivningen kommer att ha så mycket påverkan oavsett vad vi gör. Känns redan som att mor- och farföräldrar börjar prata om det stereotypiska."

Elsa Billgren är mamma till sonen Lynn och har fått den här frågan, om hur hon tänker kring att uppfostra en mjuk pojke. 
Frågeställaren är rätt för att omgivningen kommer påverka den kommande sonen, oavsett vad de som föräldrar gör. Att det redan känns som att mor- och farföräldrar redan börjat prata om det som är stereotypiskt ”pojkigt”. Jag gissar att det innefattar leker med bilar, actionfigurer och sportleksaker, gillar tävling och fartfyllda aktiviteter, och klär sig i mörka färger med tuffa motiv som superhjältar eller dinosaurier. Att de ska vara busiga, aktiva och modiga, visa mindre känslor och vara fysiskt starka. Ni vet, att ”tuffa till sig lite” och inte gråta när de slår sig. Som Magnus Betnér säger om saken: Pojkar ska ut och backa med släp, medan flickor stannar inne och leker med dockor och vyssas när de slår sig..

Elsa har delat med sig av sina tankar kring barnuppfostran på sin blogg, och menar att en bebis ska få vara just det – en bebis – fri från vuxenvärldens förväntningar och könsstereotyper. Elsa berättar att hennes egen pappa brukade säga att det är bättre att vara en ”tönt” än en ”cooling”, något hon nu försöker föra vidare till sin son Lynn. Fokus för henne ligger på att skapa en trygg bas där barnet får kärlek, frihet och möjligheten att utvecklas i sin egen takt.

Hon är tydlig med att fysisk och emotionell närhet är viktiga byggstenar i hennes föräldraskap – som att säga ”jag älskar dig” varje dag – men också att låta barnet välja sin egen väg. Förälderns roll, enligt Elsa, är att stötta, vara nyfiken och inte försöka styra barnet i en viss riktning. Hon betonar också vikten av att inte låta sig påverkas av släktingars åsikter om hur ett barn ”bör” uppfostras, utan att bygga en egen tydlig familjegrund där barnet känner sig tryggt och älskat.

Elsa lyfter fram vikten av att uppmuntra sitt barns unika egenskaper och ge tid för kreativitet, istället för att stressa barnet in i vuxenvärlden. Att låta barnet själv visa vägen och finnas där för att heja på är något hon tror starkt på. Samtidigt konstaterar hon att det är helt okej om barnet ändå blir en ”stereotyp pojke” – det viktigaste är att barnet får vara sig självt och känna sig accepterat precis som det är.

Jag tror helt klart på devisen att det är bättre för ett barn att vara en ”tönt” än en ”cooling” för töntarna kommer komma längre än coolingarna i livet.
Garanterat!