Egoinas tankar om Paradise Hotel-gate

Jag följer ju såklart dramat med Paradise Hotel. Jag lyckades hinna se avsnittet igår, kanske en kvart innan hela säsongen plockades bort. Känner mig så förvirrad kring hela grejen. Låt mig klottra ner mina tankar i punkter:

• Är det inte sjukt att de bygger ett helt program kring ett övergrepp och douchig kille? Som spännande handling. Om bra tv är lika med det behöver vi verkligen rannsaka oss själva, shit alltså.

• Jag gillar inte hur första halvan av programmet fokuserar på hur “alla är så intresserade av Toby”. Även om det framgick vad som hände sen spelade det honom rakt i händerna och förstärker hela victimblaiming-grejen. Kändes nästan som ett försök till neutral berättelseteknik där man ska “förstå båda sidor”.

• Jag är så kluven till att de lät det sändas. En del av mig tycker det är bra att de inte bara mörkade och klippte bort och att Toby fick skämmas och stå till svars för sin svinighet. Men samtidigt är det så märkligt att man inte gjorde mer där och då? Kanske avbröt inspelningen, såg över rutiner och gjorde en anmälan exempelvis. Istället har man bara lalat på som ingenting sedan det hände, vad det verkar. Också så nyfiken på hur man resonerade och drog gränser när man klippte programmet. Uppenbarligen har man haft en viss ambition att vara transparent och visa vad som hände, men man har också haft respekt för involverade personer och valt att inte visa upp de mest känsliga situationerna (såklart). Men det där går ju inte ihop, det blir inte rätt förminska vad som hände genom att snälla till det. // Egoina

Egoina är en av de som faktiskt såg avsnittet innan det plockades ner av Viaplay och hon skriver följande på sin blogg. 
Det hon beskriver av uppbyggnaden av programmet låter helt sinnessjukt.
Jag har som sagt inte sett det själv, men skulle verkligen vilja få tillgång till hela avsnittet och inte bara de småsnuttar som finns på bland annat Dyngbaggegalans Instagramkonto.

Ni som sett avsnittet, håller ni med Egoina i det hon skriver?
Jag hoppas att vi någon gång får veta vem som bestämde att det skulle göras så här, och hur vederbörande tänkte när hen kom fram till att det här nog var ett finfint sätt att hantera övergrepp på.
Alla skriver ”produktionen” hela tiden och så även jag, men jag har en liten fråga…

Vad exakt är ”produktionen” och vem bestämmer i den?
Vad eller vem gömmer sig bakom denna benämning?

Fyra i rad från Instagram

Anis Don Demina och SAMI gör årets officiella EM-låt för Sverige och svenska herrlandslaget i fotboll.

Sälj grej med avklädda barn i balja?

Tjo och tjim för smygreklam!

If posting pictures of my kid is wrong…than I don’t wanna be right – Penny Parnevik

 

Reklamombudsmannens direktiv och friande beslut – helt fel eller bara förvirrande?

2019 friade Reklamombudsmannens opinionsnämnd företaget Mad Lady och influencern Nina Nina Udovicic för bristande reklamidentifiering, och nämnden köpte företagets förklaring rakt av och valde att fria dem i anmälan.
Så här skrev Mad Lady i sitt yttrande:

Den första punkten är att den som går in på bildserien (även kallat Instagram Stories) kommer per aut­o­­matik alltid komma in på första bilden, alltså samma bild där reklamidentifieringen finns med. Alltså kommer varje tittare bli exponerad och informerad om att serien (som inte har avbrott) av bilder är reklam.

Den andra punkten, är att formatet Instagram Stories kan jämställas med video. En video är bara en serie av sammanhörande bilder, precis som Instagram Stories. En video behöver inte markeras med reklam­i­dentifi­er­ing på varje bild i videon, på samma sätt så borde en kontinuerlig serie av bilder i Instagram Stories ses som en video och markeringen borde anses vara tillräckligt tydlig om den finns med i början på serien/videon.

Inlägg på Instagram ska alltså enligt Mad Lady ses om EN reklamenhet, där endast den första bilden i flödet behöver reklamidentifieras.
Detta, eftersom det inte går att hoppa över någon uppdatering i stories utan alla ses i kronologisk ordning av användaren.
Jag skrev om ROs beslut här.

Allt det här stämmer, men det är tyvärr bara halva sanningen.
2017 implementerades även funktionen där användare kan skicka enskilda Instagram Stories till andra användare, och där singlas det enskilda inlägget ut. Om inlägget är en del av ett reklamflöde där bara den första bilden är markeras som reklam, så har användaren, som fick storisen skickad till sig, ingen aning om att inläget de tittar på är köpt reklam.
De skulle behöva backa tillbaka till det allra första inlägget i bildserien för att se detta.

Jag har upptäckt detta genom att ha fått mängder med stories skickade till mig på det här sättet, med frågor om ifall inlägget är reklam, och om det borde markeras bättre eller om den bristfälliga reklamidentifieringen verkligen är god nog.
Varje gång har jag behövt backa till början av bildserien för att se om det står någonting om reklam, och det kan jag inte tänka mig att Reklamombudsmannensopinionsnämnd skulle tycka är en fullgod reklamidentifiering.
Om det går att bryta ut enskilda bildrutor i det som Mad Lady och RO ser som en enda enhet så är det väl inte en enhet längre och borde väl INTE likställas med en video?

Så här svarade Reklamombudsmannen på min förfrågan om kommentar på innehållet här ovan:

Hej Camilla,

Tack för att du avvaktar med att publicera. Hoppas att jag kan förklara tydligt hur prövningen går till i Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) och även ge dig en kommentar kring RON:s prövning i det specifika ärende som du tar upp i ditt blogginlägg.

RON prövar enbart reklam utifrån hur anmälan är formulerad och utifrån hur anmälaren själv har avgränsat sin anmälan.

  1. RON prövar enbart den reklamenhet som är anmäld.
  2. RON gör prövningen utifrån var och hur den anmälda reklamenheten har publicerats.
  3. RON gör prövningen utifrån den/de artiklar i ICC:s regelverk som anmälaren angett som grund/grunder i sin anmälan (om anmälan är ogrundad i någon del avvisas anmälan i den delen).

Kommentar kring det aktuella ärendet som du tar upp i ditt blogginlägg.

  1. Den aktuella anmälan avser två på varandra efterföljande bilder/inlägg på innehavarens Instagram Story.
  2. RON prövade därför om dessa två efterföljande bilder/inlägg från storyn var tillräckligt tydligt reklammarkerade.
  3. RON gör prövningen med utgångspunkt i hur en genomsnittskonsument uppfattar reklamen i storyn.
  4. Möjligheten att dela enstaka bild ur storyn finns i och för sig på det sätt som du beskriver. Anmälan avsåg dock inte storyinlägg på det sättet, utan avsåg bilderna/inläggen tillsammans i följd.
  5. Därmed prövades bilderna/inläggen så som de visats i storyn, det vill säga tillsammans och inte separat, genom exempelvis delningsfunktionen.

Generellt gäller alltså att RON enbart prövar den reklamenhet som anmälts. Prövningen görs utifrån hur anmälan är formulerad och, prövningen görs, på samma sätt som i domstol, utifrån hur en genomsnittskonsument uppfattar reklamen.

Vi upplyser anmälare tydligt om vilka krav vi ställer på anmälan för att den ska kunna prövas. Av anmälningsformuläret framgår följande: ”Du måste bifoga en kopia av reklamen i det sammanhang där den publicerats om den publicerats i tryck (gäller även utomhus/butik) eller på internet (gäller ej reklamfilm”).

Det är viktigt att den som arbetar med dessa frågor och som sprider information också har kunskap om vilka marknadsrättsliga regler som gäller för all reklamen och även har förståelse för hur handläggningen och prövningen går till hos RO/RON. Vi vore därför tacksamma om du kan sprida korrekt information om detta genom dina kanaler.

Har du fler frågor eller synpunkter är du välkommen att ringa mig.

Med vänliga hälsningar

Gunilla Welander

Jag har själv hänvisat till det här friande beslutet när jag fått frågor från influencers, eftersom det är det enda beslutet av det här slaget som jag kunnat hitta och rekommendera som en vägledning, men med tanke på hur förvirrad jag känner mig av deras svar så vet jag inte om det var varken rätt eller fel.
Hur tolkar ni deras svar?
Varför går det inte att få tydliga direktiv någonstans vad gäller influencer marketing?

Är det konstigt att folk gör fel eller till och med skiter i att färska göra rätt när det knappt går att utröna vad som ÄR rätt?