Gravidskämt på första april?

Jag tror de flesta, vid det här laget, vet att det kanske är det kanske inte är så jättekul att skoja om att man är gravid på första april.
Att det helt enkelt finns bättre skämt…
Dock vet inte alla det, något som Magdalena Graaf blev varse när hon och pojkvännen Louie publicerade just detta skämt på hennes Instagram, tidigare idag.
Hon pudlade för sitt första inlägg (pudel bild ett i inlägget här ovan och originalinlägget är bild 2) men följarna går fortfarande ganska så hårt åt henne i kommentarsfältet.

Relationspodden är ute med ett nytt avsnitt och jag har faktiskt en lite rolig och annorlunda nyhet till er. Katrin har bestämt sig för att skaffa en unge till och ”arbetet” med detta är i full gång så att säga. Men det finns en lite rolig tvist här. Hon hade svårt att välja pappa till barnet och kommer nu fortsätta ligga med mig och Alex regelbundet (dock inte samtidigt) helt oskyddat, tills hon är gravid och sen får vi helt enkelt se vem som blir pappa till barnet. Lite spännande och annorlunda. Men det är ju sådan hon är Katrin. Hon går sin egen väg och hon hoppas såklart på en tjej. Vem tror ni blir pappa? Vad ska barnet heta? Kom gärna med förslag! @katrinzytomierska @aklingstedt @relationspodden #binkatmodernfamily OBS. För att vara tydlig. Hon är alltså inte gravid än. Bilden är gammal. Ds
Bildkälla: Bingo Rimér Instagram

Bingo Rimér publicerade det här inlägget på Instagram där han skämtar om att Katrin vill ha ett barn till och nu regelbundet har oskyddat sex med både honom och Alexander Klingstedt (Falkes pappa) – dock ej samtidigt – tills hon blir gravid och så får man helt enkelt se i efterhand vem som blev pappan. 
Också ett gravidskämt, men dock om en ännu icke existerande fejkgraviditet, till skillnad från Magdalenas fejkgraviditet.

Same same skämt? Eller helt olika?
Är ett inlägg kul? Båda? Inget?
Hatar du kanske rent av första april?
Är det för att du brukar bli grundlurad eller för att ingen går på dina skämt?

En bubblare som uppkommit under dagen, där jag vidgar diskussionen lite… tror jag…

Framgångsakademins fantastiska goodiebag

Nu har TramsFrans äntligen uppdaterat om vad den utlovade goodiebagen från Framgångsdagarna – som enligt utsago skulle ha ett värde av hela 5000 kr – innehöll.
Enligt TramsFrans var det följande:

  • 10 sätt att vinna fler affärer (en podcast, orkar inte lyssna)
  • Mall till affärsplan (som man fyller i själv)
  • 24 framgångstips från Pärleros (bland annat att duscha kallt och måla naglarna)
  • Att lyfta varandra (vilken färg har din personlighet)
  • Annual life review (ännu en mall man fyller i själv)
  • Prioritera dig framåt (gör det som är bråttom och viktigt först)
  • En sammanfattade teckning

Med tanke på att Pärleros pratar om målade naglar som ett framgångstips så är det ju synd att Isabella – i egenskap av ambassadör för Opi – inte ens kunde smyga ner så mycket som ett nagellack i påsen eftersom den var virtuell. 
Hon verkar överhuvudtaget inte medverka till goodiebagen utifrån det Frans delat.

Någon som är sur över att inte ha deltagit och således också missat den här godbiten till goodiebag?
Pax, inte!

INITIATIV: Bakom Stängda Dörrar

Det pågår en annan pandemi i Sverige bakom stängda dörrar.
Var tredje vecka dödas en kvinna av sin man/ex man. De som ”klarar” sig blir undanstoppade på hemlig ort. Bortglömda. Denna filmen är till dem.
Tack till ”Sara” som visade mod att använda sin riktiga röst i den här filmen och tack för att jag fick berätta din historia. Hon är en av flera tusentals kvinnor som lever med skyddad identitet någonstans i Sverige tillsammans med sitt barn.

Jag gjorde den här filmen, återigen, utan någon budget eller någon beställare. När det väl kommer till kritan så behöver vi filmskapare bidra på något sätt i orättvisor som sker i vårt samhälle. Detta är mitt sätt.
Dela gärna och låt filmen bli sedd av beslutsfattare som kan bidra med förändring till kvinnor och barn som lever ett liv i det gömda.

Regissören Ali Memarchi publicerade den här filmen på sitt Instagramkonto igår, en film som han gjort, utan varken någon budget eller någon beställare.
Han har gjort den till alla kvinnor som, om de klarar sig ur sin våldsamma relation, blir undanstoppade på hemlig ort. Bortglömda. För att överleva.
Denna filmen är till dem.

Jag tror det är så så viktigt för män, att se andra män, aktivt ta ställning MOT våld mot kvinnor och barn. 
Ett fantastiskt initiativ som jag hoppas sprider sig som en LÖPELD på nätet.
Dela den, tipsa om den, se den, visa den för andra.

Så tack för det, Ali, och tack för modet ”Sara”, att låta din riktiga röst höras och för att Ali fick berätta din historia så att vi får ta del av den.
Ta del av, och förhoppningsvis lära oss någonting av.

Straffskatt för influencers klimatpåverkan?

På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter som mottagits, så kommer influencers i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp som genereras genom samarbeten. Inte bara genom produkterna eller resorna, utan också på den potentiella påverkan detta kan ha på samhället.
[…]

På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter som mottagits, så kommer influencers i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp som genereras genom samarbeten. Inte bara genom produkterna eller resorna, utan också på den potentiella påverkan detta kan ha på samhället.

Så står det i den proposition som regeringen lagt i ett försök att nå uppsatta klimatmål, där en paragraf specifikt rör influencerbranchen, dess samarbeten och den eventuella klimatpåverkan de kan leda till.
Tanken är att detta ska träda i kraft 1 januari 2022 och det ligger just nu på politikernas bord att besluta om.
Nu gör ju jag varken samarbeten eller publicerar adlinks, men ska försöka förklara det här så gott jag kan.
Siffror är inte min starka sida, som vi alla vet, man jag gör ett försök. 🙂

Ponera att jag skulle göra samarbeten eller publicera adlinks på Instagram där jag har drygt 30 000 följare.
Med den nya lagen så skulle jag behöva betala för den klimatpåverkan som varje samarbete eller adlink genererar.
När det gäller vanliga samarbeten så räknar man med en schablonpåverkan på 3%, alltså att 3% av mina 30 000 följare påverkas och köper produkten jag gör reklam för, säg en tröja.
Så skulle 3% av mina följare köpa den här tröjan så skulle det innebära ungefär 900 köp eftersom jag  bidragit till en ökad klimatpåverkan.
Delar jag samtidigt ut en rabattkod så skulle klimatpåverkan bli högre, vilket skulle få min straffskatt att stiga eftersom produkten blir billigare, och skulle länken även vara en adlink så skulle straffskatten bli ännu högre eftersom jag i så fall gynnas ekonomiskt av att klimatet påverkas i negativ riktning.
Vad schablonpåverkan för enbart adlink framgår tyvärr inte i propositionen.

I propositionen står inga summor nämnda så vad straffskatten kan komma att hamna på är än så länge inte känt.
Det vi däremot vet är att Naturskyddsföreningen rapporterat kring produktionen kring just kläder och där de skriver att det krävs 2600 liter vatten och nästan 1 kg kemikalier att producera en enda T-shirt. Hela produktionen av T-shirten orsakar motsvarande 4,5 kg co2 per T-shirt, vilket motsvarar samma koldioxidutsläpp som att köra 23 kilometer med en personbil.

Som sagt, jag som inte gör några samarbeten påverkas inte alls av ifall den här lagen går igenom, men jag kan tänka mig att det finns en och annan influencer där ute som kanske inte skulle vara så där supernöjd om den här lagen börjar gälla om mindre än ett år.

Bildkälla: Trendenser blogg

Uppdatering kl 09.48: 
Jag fick tips om att Trendenser också skrivit om saken och lånade den här bilden därifrån.

Vad tycker ni?
Är det här rätt väg att gå för att få bukt med den klimatpåverkan som konsumtion faktiskt bidrar till, och som influencers indirekt och direkt uppmuntrar till på sina kanaler?