Snackar influencers på radio


Tidigare idag medverkade jag i P4 Extra med Titti Schultz och pratade influencers och sociala medier.

Ungefär en timme in utan musik är det, om någon vill gå tillbaka och lyssna.
Givetvis går tiden alltid på tok för snabbt och vissa av de frågor jag fått på förhand hanns helt enkelt inte med, men är ändå i högsta grad relevanta så jag tänker att jag petar in dem här.

Senaste tiden har det uppmärksammats mycket om hur influencers använder sina barn i kommersiella syften.
(Ny lag har kommit i frankrike om detta och diskussionen har blossat upp här i Sverige..)
Tror du att det kommer nån förändring i lagstiftning om detta? Eller om det kommer ske nån förändring i hur influencers visar upp sina barn i sina sociala kanaler?
Det behövs absolut en tydligare och strängare lagstiftning kring hur barn kommersialiseras på sociala medier, och tyvärr tror jag att det finns vissa föräldrar som inte kommer sluta exponera sina barn på det här viset förrän det finns en rejäl konsekvens att vänta i form av böter eller liknande.

Hur skulle du tonläget i våra influencers kommentarsfält? (väldigt bred fråga men tänker bland annat på Bianca ingrosso som har talat en del om hur det framförallt är äldre kvinnor som hatar mest)
Här har vi en ganska intressant situation där konstruktiv kritik, eller bara kritik blandas ihop med hat.
Och det går åt båda hållen.
Givetvis finns det influencers som skriker NÄTHAT, så fort någon inte håller med dem, ifrågasätter dem eller ger dem konstruktiv kritik, samtidigt som det finns följare som vill få det till att deras kommentarer består av kritik när sanningen är den att de inte består av någonting annat än rent och skärt näthat.
Så det går åt båda hållen, men jag skulle tro att följarna har både det största ansvaret men också den största makten att kunna ändra på det.

– Möter du hat? Från vem?
Nej, det skulle jag inte säga, men det är förmodligen för att jag varken registrerar det eller ens bryr mig.
Det måste ju kännas som extremt slöseri med tid och energi att försöka hata på någon som inte bryr sig.

– Hur ser på din egen roll på sociala medier och den plattform och makt du har?
Är jag en influencer? Nej.
Påverkar jag människor? Absolut.
Förhoppningsvis påverkar jag människor att ifrågasätta det vi ser på sociala medier, på gott och ont.
Sociala medier är framtiden, det ser vi bevis på hela tiden, men eftersom branschen är dynamisk och hela tiden förändras och utvecklas så är det extra viktigt att inte bara svälja informationen vi matas med utan att hela tiden göra medvetna val vad vi tuggar i oss och sväljer och vad vi väljer att spotta ut.

-Hur duktiga tycker du att traditionell media är på att granska det som sker på sociala medier?
Det tar sig, men det går lite för långsamt jämfört med hur snabbt konceptet sociala medier och influencers växer.
Det är ingen fluga som kommer försvinna, och det börjar fler och fler inse nu, men vad hjälper det när okunskapen är så mycket större än kunskapen? När den journalist som utses till att bevaka området behöver gå 10-15 år tillbaka i tiden för att sätta sig in i och förstå sambandet med det som händer idag.
Man kan liksom inte bara dyka in här och börja granska framåt. Du måste ha historien och bakgrunden för att kunna granska branschen och inte bara skriva sammanfattande artiklar om vad influenserna skriver om på sina plattformar.

Vad är egentligen MLM/ pyramid-företag?

Ni är många som reagerat på och undrat över vad det är för företag som vissa influencers hård-marknadsför på sina sociala medier, eftersom personen inte vill skriva ut eller nämna företagets namn särskilt ofta. 
Istället skriver de ”I samarbete med min online shop” eller liknande när sanningen är den att det är MLM-företaget Nuskin som de gör reklam för, men eftersom det är så negativt laddat och förknippat med pyramidspel så låter de bli att skriva ut det, både när de försöker sälja produkter men även när de är ute efter att rekrytera nya människor till sin pyramid.

Affärsmodellen kallas MLM (multi level marketing) och är extremt kritiserad och kontroversiell eftersom de framställs som guld och gröna skogar, när sanningen är den att majoriteten av de som hoppar på tåget, antingen tjänar inga pengar alls, eller rent av går med förlust.
Influencers använder just nu Instagram och Youtube för att marknadsföra sig på, medan TikTok gått så långt att de faktiskt förbjudit den typen av företag på sin plattform.

Jag blev tipsad om en video på Youtube som är extremt informativ och där företag som Nuskin, Forever Living, Mary Kay, Oriflame mm framställs på samma sätt som sekter, med ”masspsykosiska” stormötet och glittrande löften om pengar och välfärd.
Jag skulle rekommendera dig att se den här videon om du funderar på att ge dig in i ett MLM-företag, eller bara vill veta mer om varför den här formen av företagande är så kritiserat.
Videon är 30 minuter lång, men om du verkligen vill veta – se den.

Bianca Ingrosso öppnar upp om statusen för sin relation med Phillipe

I sin senaste vlogg öppnar Bianca Ingrosso upp om sin och Phillipes relation och hur hon egentligen vill behålla allt som har med det att göra för sig själv, men att hon inte orkar se frågor och kommentarer om honom hela tiden och därför inleder sin video med att lägga korten på bordet.

Det som har hänt det senaste halvåret i mitt liv har jag verkligen velat behålla privat. Det finns egentligen ingen anledning eller regel på att jag ska berätta det. Jag är ju inte i ett förhållande tillsammans med Phillipe längre. Det kommer kanske inte som en chock, eftersom vi har gjort slut ett antal gånger.

Om man inte älskar sig själv så är det svårt att älska någon annan, säger Bianca i sin video och fortsätter med att berätta om att hon gjort ett enormt arbete tillsammans med sin psykolog eftersom hon stundtals verkligen hatat sig själv under året som gått och att hon övar på att dra gränser för sig själv och för vad hon delar med sig av till sina följare.
Att hon varit för privat många gånger för att hon trott att det ska få människor att tycka om henne om de kan känna igen sig i det hon gått igenom. Att hon gjort det för att bli omtyckt.
Vad gäller hennes själv och Phillipe så säger Bianca att hon kommer för alltid att älska Phillipe, men att för nu får det vara så här.

Han är fortfarande familj, min bästa vän, och jag tror aldrig att jag kommer att släppa honom. Jag tror aldrig att jag och Phillipe kommer att släppa varandra. Vi älskar varandra, har fortfarande väldigt mycket kärlek och känslor för varandra och är långt ifrån över varandra.

Jag tycker Biancas inställning till sina sociala medier känns sund.
Det finns ingen anledning för henne att vända ut och in på sig och bjuda in följarna till det allra innersta av sitt privata känsloliv, särskilt inte när väldigt mycket av det redan exponeras i Wahlgrens Värld.
Jag tror även att det är en ganska farlig spiral att hamna i, att hela tiden försöka ”omvända” de som inte gillar henne med att vara mer privat än vad hon egentligen känner sig bekväm, på bekostnad av sin egen personliga integritet.
För oavsett vad hon gör, så kommer det alltid finnas människor som inte gillar henne, hennes produkter eller program och det är okej, och säger ingenting om Biancas värde som person utan människor har olika preferenser helt enkelt.
Det är ju bättre att lägga tiden på att göra bra innehåll som hon mår bra av, för de som redan gillar henne och uppskattar henne som hon är istället för att lägga tid på de som kanske inte gör det.

Vi kan använda hennes lillebror Benjamin som ett exempel.
Han skriver primärt popmusik och är riktigt duktigt på det och har en stor följarskara som lyssnar på och uppskattar hans musik.
Skulle du däremot spela upp hans musik för någon som uteslutande lyssnar på hårdrock så skulle de förmodligen tycka att Benjamins musik var skit och be dig stänga av, eftersom personen ifråga inte gillar hans genre överhuvudtaget.
Vad är då mest rimligt för Benjamin att göra? Stånga sig blodig och slita sitt hår i ett försök att få hårdrocksfantasten att gilla hans musik, eller bara konstatera att människor gillar olika saker och istället lägga sin fokus och energi på att göra den musiken han själv älskar för de som uppskattar den och inse att det inte säger någonting om honom som människa eller musiker att en hårdrockare inte vill lyssna på Dance you off på efterfesten?

Alla människor behöver inte tycka om en. 
Jag tycker inte om alla människor, så varför lägga energi på sådant?
Det enda som händer då, är att man glömmer bort sig själv i ivern att vara alla till lags eftersom det inte går.
Har aldrig gått och kommer aldrig att gå, så i det stora hela är det slöseri med tid i kvadrat.

Så tycker jag.
Vad tycker ni?

 

QX-galan 2021

Årets vinnare i QX-galan har korats och givetvis finns det flera kopplingar i sociala medier och därför vill jag uppmärksamma dem här. Och även de som kanske inte har samma solklara koppling. 🙂


Edvin Törnblom och Johanna Nordström tog hem två stora priser för Årets Podd och Årets Duo medan kontot TNKVRT blev Årets Favorit på Sociala Medier.

Årets Tv-stjärna gick till Benjamin Ingrosso medan Darin vann Årets HBTQ och Årets Låt med ”En säng av rosor”

Årets Hetero blev H.K.H. Kronprinsessan Victoria som under tidigare år även delat ut pris på galan till publikens stora jubel.

Resterande priser gick till:
Årets Scen: Fucking Åmål
Årets Gayställe: Mälarpaviljongen
Årets Drag: Carnita Molida
Årets Tv-program: Så Mycket Bättre
Årets Keep Up The Good Work: SHL Pride Week
Årets Bok: ”Lisa & Lilly” Mian Lodalen
QX Hederspris 2021: Jan Hammarlund
Årets Film: Min pappa Marianne