Kungen ställde upp i podden Värvet

Det här måste väl ändå ses som en fjäder – nej, en hel fågel – i hatten vad gäller poddar?
Kungen, alltså inte Zlatan, inte Sean Banan, inte Paolo Roberto, utan kungen KUNGEN(!) (Carl XVI Gustaf) ställde upp i intervjupoddarnas intervjupodd – Värvet med Kristoffer Triumf.

Till Aftonbladet berättar Kristoffer Triumf om hur det kom sig att han faktiskt fick intervjua självaste Kungen i sin podd:

Vi har varit i kontakt sedan efter sommaren förra året.
Uppmärksamheten liknar ingenting som jag någonsin varit med om. Det är helt otroligt. //Kristoffer Triumf

Förra året kontaktade han hovet med en förfrågan om att få intervjua någon i kungafamiljen och sedan dess har han varit i kontakt med dem.
Vid årsskiftet fick han en fråga om att intervjua kungen och träffade honom vid två tillfällen innan det var dags för själva inspelningen.
Enligt Triumf ska Hovet inte ha försökt påverka vilka frågor som skulle komma att ställas, men gav poddaren tips på saker som Kungen gärna pratar om.

Kul att hovet och Kungafamiljen fortsätter använda sig av sociala medier för att ni ut till svenska folket.
Bortsett från Madeleines ”tihi-video” så måste man väl ändå säga att strategin hittills varit lyckosam?
Kronprinsessan och Prins Daniel medverkade i P3 Dokumentären ”Från ”Klick!” till ”Ja, ja, ja!” redan 2010 och sedan dess så har man använt både Youtube, Instagram och även Facebook flitigt. Och nu podd.

Vad finns kvar?
Kungen och drottningen i en synkroniserad TikTokvideo eller varför inte en liten parad, likt den jag skrev om i förra inlägget, där Drottningen visar upp tiaror och annat bling i sin alldeles egna runway där ute på Drottningholm?
Ett eget program på Youtube?
”Keeping up with the Kungafamilj”?

Dags för nya skojsiga videos

Först skulle man hoppa jämfota mellan olika outfits, sedan slänga sig i en soffa för att bli påkädd och nu är hela världen, ens alldeles egen runway, fullt av klonade modeller.
Åh, teknikens under!

Vad kommer härnäst? 
I can’t wait!

Triss i träning på Instagram

Skärmdump från Isabella Löwengrips Instastory där hon spelar padel på NKs tal
Bildkälla: Isabella Löwengrips Instastory
Skärmdump från Margaux Dietz Instastory där ett gäng kändisar är ute och joggar på Djurgården
Bildkälla: Margaux Dietz Instastory
Skärmdump från Sara Songbirds Instastory där hon skriver att hon ska vara med och liverapprotera när Clara Henry springer i 24 h för välgörenhet i morgon.
Bildkälla: Sara Songbirds Instastory

Bild 1:
Isabella Löwengrip har spelat padel på NKs tak, där man byggt banor (burar?).
Det måste väl blåsa något jävulskt där uppe, eller är gallret klätt i någon typ av plexiglas eller liknande som dämpar vindarna?

Bild 2: 
Ett helt gäng kändisar är ute och utför min absolut största hat-aktivitet – jogging i grupp.
I GRUPP!? Hemska tanke!

Bild 3: 
På torsdag ska Clara Henry försöka sig på att springa 84 km på 24 h för att samla in pengar till Barncancerfonden.
Hon kommer få sällskap av diverse kändisar på vägen, och hennes kompis Sara Songbird kommer liverapportera under dygnet.
Kanske kommer någon av de kändisar som gruppjoggar i bild 2 vara med och springa med Clara, och bara är ute och värmer upp för att kunna springa med henne?

Målet är att samla in 100 000 kr och i skrivande stund har det kommit in 32 565 kr.

Den 29 april 2021 klockan 21:00 kommer jag att ge mig ut och springa 3,5 kilometer. När klockan slår 22:00 kommer jag att springa samma runda igen. Och likaså när klockan slår 23:00. Varje timme, från 21:00 den 29 april till 21:00 den 30 april, kommer jag att springa 3,5 kilometer för att sammanlagt springa 84 km - två hela maratons, inom loppet av 24 timmar, för att samla in pengar till Barncancerfonden. Var med du också! Följ mina 24h på min instagram @glasclara, där kommer jag att ha kända gäster som peppar mig runt på mina varv. Och spring du med, där du är! Stick ut runt huset, jogga din vanliga runda eller skapa ditt eget ultralopp, och swisha 50 kronor eller annat valfritt belopp - per kilometer du springer. Målet är att samla ihop 100.000 kronor. Det fixar vi, va? Tillsammans springer vi för kampen mot barncancer! // Clara
Bildkälla: Barncancerfondens hemsida

Okej…
Triss + en..
Det här inlägget av Viktor Frisk dök upp senare än de andra på Instagram, så jag slänger in det här på slutet.

Jag har liksom bara en fråga…
Och NU då?
Borde det inte vara lite trist att nå den här formen och sen bara se den försvinna igen?
Inte helt så klart, men en del av den?

Reklamombudsmannen fäller Åsa Ingrossos vinreklam – frikort till trots ?

 

Åsa Ingrosso på Instagram: Nej! Vilket Mattias (Alkoholgranskningsmannen) berättade för Camilla i morse. Detta är den högsta instansen och både DU och hon har fel. Ny kommentar från Åsa: Du ger dig verkligen inte! ? Mattias är chef för hela balunsen. Han är alkoholgranskningsman och det går över marknadsföringslagen. Det är han som sitter med ALLA dessa frågor. Något Camilla fick reda på väldigt tydligt i morse per mail. Hon hade fel och vi hade rätt. Sen kan du stå och stampa hur mkt du vill. Beslutet kommer inte ändra sig vara för att du vill det.
Bildkälla: Åsa Ingrossos svar på Instagram

Nej! Vilket Mattias (Alkoholgranskningsmannen) berättade för Camilla i morse. Detta är den högsta instansen och både DU och hon har fel.
Du ger dig verkligen inte! ? Mattias är chef för hela balunsen. Han är alkoholgranskningsman och det går över marknadsföringslagen. Det är han som sitter med ALLA dessa frågor. Något Camilla fick reda på väldigt tydligt i morse per mail. Hon hade fel och vi hade rätt. Sen kan du stå och stampa hur mkt du vill. Beslutet kommer inte ändra sig vara för att du vill det. // Åsa Ingrosso på Instagram

Minns ni det här?
När Åsa Ingrosso hävdade att Alkoholgranskningsmannen  var chef för hela balunsen – alltså Reklamombudsmannen OCH Konsumentverket – och att han kan fatta beslut som går över marknadsföringslagen?
Herregud, pinsamheterna stod som spön i backen och för varje ny kommentar från Åsa som blev skämskudden bara större och större och större.
Trots att Konsumentverket tydligt gjorde klart att AGM är branschens självreglerande organ och ingen myndighet alls, så fortsatte Åsa hävda att hon fått ett frikort från honom.

Vilket hon GIVETVIS inte fått, inte om du frågar Reklamombudsmannen i alla fall, som skickade mig sitt fällande beslut med mail igår eftersom jag står som anmälare. 
Det kommer inom kort publiceras på deras hemsida.

Reklamombudsmannen är inte heller någon myndighet, utan ett självreglerande organ, precis som AGM, men till skillnad från det fällande beslut som RO publicerat så är Åsas utsago om frikort ingenting som utretts eller som det fattats något formellt beslut kring, utan det skulle röra sig om någon form av privat tillstånd som AGM skulle ha givit till Åsa på något högst odokumenterat vis.
Så här ser beslutet ut i sin helhet.
Jag kan inte se att AGM ens blivit tillfrågad i beslutsfattande, så mycket makt över hela balunsen hade alltså han. ?

Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Anmäld reklam Instagramreklam för vin från Ingrosso Annonsör Sundance Wines AB Influencer Åsa Ingrosso Anmälare Bloggbevakning Uttalande Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Den strider därmed mot artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation Reklamen Den anmälda reklamen är ett inlägg som har publicerats på Instagramkontot ”asa_ingrosso”. Inlägget består av bild och text. Bilden visar två flaskor vin – en med vitt vin och en med rött vin. På vitvinsflaskans etikett står det ”Vino della casa” samt ”Ingrosso Vermentino Toscana” och på rödvinsflaskans etikett står det ”Vino della casa” samt ”Ingrosso Sangiovese Toscana”. I bilden är Instagramkontot ”emilioingrosso” taggad. I inläggets text står ”Nej men hörni darlings!!! Minns ni när ni skulle gissa vilka av våra nya produkter som var här nu?”. Texten bryts därefter med den klickbara texten ”mer”. Då besökaren klickar på ”mer” syns texten ”(Klappa händer-emoji, hjärtögon-emoji, stjärn-emoji)”. På ny rad följer ”Här är dom! Finns i Systembolagets beställningssortiment”. På en ny rad därefter följer texten ””Ingrosso-vino della casa”-Vermentino Ett torrt fruktigt vin, mycket friskt med en aromatisk smak med inslag av gula päron, färska örter, honungsmelon, krusbär, mineral och limeskal. Serveras vid 8-10 C till rätter av fisk eller skaldjur eller till vegetariska rätter. Mindre än 1 gram socker/liter vin.”. I ett av slutande stycket står texten ””Ingrosso-vino della casa”-Sangiovese Ett medelfylligt rött vin men en härlig fruktig smak med lätt fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, nougat, salvia och vanilj. Serveras vid cirka 16 C till rätter av fläsk, nöt- eller lammkött eller till vegetariska rätter. 7 gram socker/liter vin”. Vinernas produktnamn och druv sorter står i versal text. Annonsören och influencern har inte lämnat uppgift om vem som har producerat reklamen. Anmälan Enligt anmälaren är inlägget inte tillräckligt lätt att identifiera som reklam. Det framgår ingenstans att det rör sig om reklam. Annonsörens och influencerns yttrande Sundance Wines AB (annonsören) skriver att Åsa Ingrosso (influencern) håller med om att det är viktigt att skilja egna inlägg från inlägg med kommersiella syften och ändamål. Influencern är noggrann med att det ska framgå. I förevarande fall bär de två marknadsförda produkterna samma namn som influencern nämligen Ingrosso. Pro duktens namn i kombination med avsändaren, utformningen samt det som skrivs, gör det närmast övertydligt att influencern har kommersiella syften med inlägget. Att genomsnittskonsumenten inte skulle uppfatta det ter sig, milt uttryckt, som osannolikt. Följdriktigt är det heller ingen av de hundratusentals följarna som invänt utan de har således uppfattat inlägget precis som avsett – nämligen som reklam. Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Opinionsnämndens bedömning Enligt artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam och annan marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Införs reklam, inbegripet så kallad native advertising, i medier som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår. Om så erfordras ska den förses med särskild reklammarkering. Marknadskommunikationen får enligt artikel 7 andra stycket inte vilseleda om eller dölja sitt verkliga, kommer siella syfte, utan detta ska vara transparent och tydligt framgå. Det innebär att kommunikation som främjar av sättningen av eller tillgången till en produkt inte får ge intryck av att vara exempelvis en marknadsundersökning eller en konsumentenkät, användargenrerat innehåll, en privatpersons blogg eller inlägg i sociala medier, eller en oberoende recension. Marknadskommunikation ska enligt ICC:s regler bedömas med utgångspunkt i hur framställningen påverkar målgruppens genomsnittskonsument, med hänsyn tagen till det medium som använts. Reklamen ska då be dömas utifrån hur den rimligen uppfattas av en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt. Målgruppen i det nu aktuella fallet består enligt opinionsnämndens bedömning främst av följare av influencerns Instagramkonto. Den anmälda reklamen har publicerats på Instagram, som är ett medium som i huvudsak innehåller material som kan likställas med redaktionellt material. Inlägget med bild och text avviker inte från vad som är vanligt på Instagram. Vid sådan publicering av reklam finns det en särskild risk för att konsumenter vilseleds om karaktär en av meddelandet och det ska då omedelbart framgå att det är reklam. Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär. I praxis ställs det höga krav på att konsum enten ska kunna identifiera reklam som sådan, till exempel ska en konsument inte behöva ta del av hela inne hållet innan det klart framgår att det är reklam. En utgångspunkt är därför att det bör finnas en tydlig reklammar kering i början av texten i ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt. Det kan antas att det vanligaste sättet att ta del av ett Instagraminlägg är att se det i ett flöde när det visas i Instagrams mobilapp. När man ser ett inlägg i flödet visas bilden tillsammans med max två rader text. Om text en är längre bryts den med en klickbar text ”mer” i ljusgrått. Först när man klickar på ”mer” visas hela texten i in lägget. Enhetens inställning av textstorlek påverkar hur mycket av texten i inlägget som syns. Enligt anmälaren framgår det ingenstans att det är reklam. Enligt annonsören och influencern är det – mot bakgrund av produktens namn i kombination med avsändaren, utformningen samt inläggets text – närmast övertydligt att influencern har kommersiella syften med inlägget. Inlägget består av en bild på två vinflaskor och text som beskriver vinernas smak och att de kan beställas på Systembolaget. Nämnden finner att det varken av bild eller av texten ”Nej men hörni darlings!!! Minns ni när ni skulle gissa vilka av våra nya produkter som var här nu?” som syns i inlägget före brytpunkten ”mer” tydligt framgår att det är fråga om reklam. Nämnden finner därför att inlägget av en genomsnittskonsument inte omed elbart kan identifieras som reklam. Att det står Ingrosso på vinflaskorna ändrar inte bedömningen. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler. Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Mikael Pauli ordförande Övriga ledamöter: Peter Cederholm, Anna Edman, Tobias Eidem, Olivia Enqvist, Patrik Löfberg, Göran Segeholm, Inger Skalse och Axel Tandberg Beslutet är enhälligt. Föredragande: Jakob Rönnerbäck Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org