Ett tillägg till gårdagens inlägg

Vill veva en stor, röd varningsflagga för det du har skrivit om Nicoles sjävhjälpskurs på din blogg. Har kommenterat men skickar det till dig direkt så du verkligen får ta del av det. Det är jättebra att du lyfte ämnet MEN du FÅR INTE skriva så okritiskt om detta.
Jag förstår att det låter som en jättefin idé, men jag som är utbildad och yrkesverksam inom psykologiområdet ser ett jätteproblem med framför allt Nicoles kurs men följaktligen också ditt uppmuntrande då du har en röst som många lyssnar på  :
Tack för detta inlägg Camilla! Jag som jobbar inom psykologi ser följande problem med det Nicole gör:

• Avsaknad av vetenskaplig grund. Nicole är ingen som helst auktoritet inom ämnet och som alltid riskerar man göra mer skada än nytta då. Skulle du som PT t ex rekommendera ett gäng övningar till någon helt utan att ta hänsyn till personens förutsättningar och problematik? NEJ!

Dessutom har Nicole när hon gett råd om hur man kommer över ett brustet hjärta gett rådet att dricka vin (!!!!!). Det är HELT galet och direkt skadligt att hon vräker ur sig sånt där, därför finner jag noll trovärdighet i henne som utbildare inom detta ämne. Förebild – absolut. Men lämna detta ämne till de som har en gedigen utbildning och erfarenhet.

• Tjänar pengar på människors svagheter. Detta är ett praktexempel på hur man vädjar till någons svaghet, självkänsla som ju dessutom är så otroligt fundamentalt för alla människor. Avsaknad av en god självkänsla gör en mentalt svagare och mer mottaglig för vad som helst som möjligtvis kan hjälpa en. Tyvärr ett enkelt sätt att tjäna pengar på.

För att tillägga i PT-liknelsen: för att bli PT är det också kutym att genomgå en utbildning innan man försöker hjälpa människor. Så borde fallet vara även här med Nicole.

Jag fick det här mailet igår och inser att jag – precis som mailskrivaren skriver – var på tok för okritisk i mitt sätt att tänka, just för att jag så gärna vill hitta profiler att lyfta upp, som motpoler till den operationshets som är så utbredd bland influencers.
Inlägget det handlar om hittar du här.
Tanken med Nicoles kurs är fantastisk och det glädjer mig att hon vill arbeta mot att hjälpa fler människor accepterar och/eller älskar sig själva och sina kroppar, men jag borde ha tittat på själva upplägget mer kritiskt och ifrågasatt lämpligheten i det.

Tusen tack till dig som skickade mig det här mailet, och som snabbutbildade mig i det problematiska i att erbjuda den här typen av hjälp, utan adekvat utbildning.
Det här är någonting jag definitivt kommer ta med mig i fortsättningen.

Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli sattes på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

Nicole Falcianis ”älska dig själv-kurs”

I denna kurs kommer vi gå igenom en resa ihop, du och jag. Att börja älska sig själv är inget du gör över en natt men resan början här. Jag delar med mig av mina absolut bästa tips för att leva ett lättsammare och roligare liv utan att du behöver bry dig om hur du ser ut i bikinin eller i sängen med din partner.

Du kommer lära dig:

  • Hur du tar reda på vad problemet är i ditt mående
  • Prioritera aktiviteter som du mår bra av
  • Hur du värdesätter din tid
  • Börja förändra ditt tankemönster och skapa rutiner
  • Vad självkänsla är för något & varför den är viktig
  • Vikten av inspiration
  • Vad som kan förbättra en dålig dag
  • En massa tips
  • Vad som är viktigaste i ditt liv, det vill säga du själv.

Nicole Falciani är en förebild på många sätt när det kommer till att acceptera sig själv och sin kropp och har gjort många samarbeten där detta har varit fokus. 
Jag har bland annat lyft upp hennes samarbete med AIMN som ett bra exempel på det.

Nicole har använt sina sociala medier till att prata om ämnet och peppa unga tjejer till att vara snällare mot sig själva, men jag vet inte riktigt hur jag känner inför att hon har släppt en onlinekurs i ämnet.
Egentligen är det inte konstigare än att skriva en bok, baserat på sina egna erfarenheten, som kan användas som ett hjälpmedel så är det någonting som skaver med ordet ”kurs” och ”kursledare”.
Kursen innehåller videos, hemläxor och ifyllbara dokument som du kan ladda ner, bilder, dokument för att fylla i – egentligen ingenting som skiljer sig från en bok (där man även kan inkludera QR-koder till videos) så vad är det egentligen som skaver här?

Jag vet faktiskt inte…
Nicole Falciani är en av FÅ influencers som är emot skönhetsingrepp och som vill UPPMUNTRA till att man ska acceptera sin egen kropp och vara snäll mot den, så jag faktiskt bara ta och svälja all min kritik för oavsett om Nicole för smygreklam för sin kurs eller tar på sig ganska stora skor genom att ta fram en egen kurs så är det här ett välkommet, efterfrågat och fantastiskt initiativ och motpol till sponsrade rövar, tuttar, hyvlade näsor och rabattkoder som de flesta av Nicoles kollegor sysslar med.

Men hon borde absolut reklamidentifiera sina reklaminlägg för sin kurs, den kritiken har ni helt rätt i. 

Åsa Ingrosso går bananaz på Instagram

Under gårdagen så var Åsa Ingrosso minst sagt aktiv på sociala medier. 
Det hela började med en diskussion hon hade med min kollega ”TramsFrans” där han skojade om hur Åsa beklagat sig över avbokningar för att sedan publicera att de är fullbokade i flera månader framåt.
Att inte uppskatta gäster som inte avbokar utan bara uteblir, är väl en sak, men det är Åsas konversation med Frans som är det mest uppseendeväckande här.

Därför borde jag inte ha blivit förvånad av hennes något snarstuckna attityd när jag påpekade att hennes Instagraminlägg – med den senaste domen från Patent och Marknadsdomstolen som prejudikat – bryter mot marknadsföringslagen eftersom hon inte markerat sitt inlägg som reklam.

Här kommer en lista på argument som Åsa Ingrosso använde för att slippa markera sitt inlägg som reklam, blandat med fler härskartekniker än jag någonsin sett i en och samma konversation: 

– Hon har fått godkänt från den högsta chefen på Konsumentverket att slippa reklammarkera. 
Hon heter Cecilia Tisell och har med största sannolikhet inte blivit tillfrågad.

– Hon som privatperson skriven i Spanien och betalar skatt där.
Alla som hängt här inne ett tag vet att det inte spelar någon som helst roll då Skatteverket och Konsumentverket är två olika myndigheter som inte har med varandra att göra vad gäller Marknadsföringslagen.

– Att företaget är spanskt och således inte omfattas av den svenska marknadsföringslagen.
Återigen, det är marknaden som reklamen riktar sig mot, som styr vilken lagstiftning som ska appliceras och Åsa skriver själv i sitt inlägg att det handlar om den svenska marknaden.

– Att hennes inlägg är redaktionell text och inte reklam.
Redaktionell text är det enbart om det är material som publicerats utan kommersiellt intresse, men eftersom det är Åsa och hennes man som står bakom produkten så faller den principen och texten räknas som ren reklam, och reklam ska märkas ut enligt marknadsföringslagen.

– Helt plötsligt är det inte Konsumentverkets högsta chef som givit henne ett fripass, utan Alkoholgranskningsmannen.
För er som inte känner till AGM så är det alkoholbranschens självreglerande organ, alltså för alkoholreklam vad Reklamombudsmannen är för vanlig reklam.
Den är alltså ingen myndighet, har ingen makt, kan inte utmäta några straff utan kan enbart komma med rekommendationer för god affärssed vad gäller alkoholreklam.

Det som styr här, är prejudicerande domar, som man har att luta sig mot, och som tur väl är så kom det en sådan alldeles nyligen.
Och vi har sådan tur att den handlade om JUST reklam för egna produkter, där Katrin Zytomierska fälldes för fyra fall av bristande reklamidentifiering, både när hon använde ordet ”samarbete” och när hon utelämnade det helt.

Utgår man från den domen (vilket jag gör, jag sitter inte och hittar på egna lagar här) så bryter Åsa Ingrossos inlägg tveklöst mot marknadsföringslagen och ingenting en ”högsta chef” på Konsumentverket ELLER alkoholgranskningsmannen säger står över det.
Jag skickade den här domen till Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström, som är den som Åsa hänvisar till i sina inlägg som den som givit henne tillåtelse att inte reklamidentifiera sina inlägg.

Några minuter senare försvann alla Åsas inlägg från hennes Instastory och det blev knäpptyst från både henne och Alkoholgranskningsmannen.