
Öppet Spår

Fråga: Vilken modetrend från hösten 2024 tycker du vi borde satsa på?
Svar: Second hand är grejen! Nästan allt nytt finns redan gammalt, snyggare.Fråga: Vad är det viktigaste när det kommer till hållbart mode?
Svar: Hitta sin stil och lära känna sin kropp. Handla mindre, köpa second hand och kläder i bättre material som kan bäras i många år.
Fråga: Om du fick designa din egna kollektion, vad skulle vara ditt signaturplagg?
Svar: Det skulle vara en sidenklänning i 1930-talsmodell, likt den jag fyndade på en loppis i När för 100kr. Tänk om något skulle hända den.
Elsa Billgren har svarat på tio frågor på sin blogg, framtagna av Chat-gpt, där flera av frågorna handlar om mode och shopping.
I två svar lyfter Elsa fram vikten av att handla mindre, prioritera hållbarhet samt att shoppa på second hand.
Jag hoppas hon menar att shoppa mindre, även vad gäller second hand, men man vet aldrig med Elsa som knarkar loppisar som en innepinne snortar kokain på valfritt toalettlock runt Stureplan.
Hon får visserligen en fråga om vad som hade blivit hennes signtaurplagg, vid eventualiteten att hon skulle designa en egen klädkollektion, men jag tycker ändå att hållbarhet är det som genomsyrar hennes svar.
Därför blir det lite märklig att två personer i hennes kommentarsfält undrar över och uppmuntrar henne att ta fram egna kläder. De ger även exempel på existerande plagg som Elsa redan äger som hon skulle kunna göra egna varianter på, plagg som alltså redan finns.
Så här skriver en kritiker till förslaget i kommentarsfältet:
Eller så letar man second hand, som Elsa tipsar om och skippar mer nyproducering av kläder (som dessutom redan existerar).
Att designa varianter på saker som redan existerar på marknaden verkar ha blivit ett mikrotema här inne.
En liten, liten röd tråd. Fram med förstoringsglasen, vänner.
Igår skrev jag om Ani Jewels kopia på Bone Cuff från Tiffany & co och idag skriver jag det här.
Tjo!
Om tanken är att det ska vara omöjligt att få en uppfattning om hur kläderna Hanna Schönberg gör reklam för ser ut så har hon lyckats i dessa bilder.
Jag vet att Zara fick kritik för ett par år sedan för hur deras reklambilder såg ut, då de var tagna på liknande vis, så kanske har Hanna bara inspirerats av det? Eller så tycker hon att hennes kläder är små konstverk, kanske till och med haute couture och att tanken aldrig varit att visa upp kläderna för potentiella kunder? Det ska bara vara ”aaaaaartzy” liksom.
Är Hannas reklambilder innovativa eller är de enbart märkligt konstiga?
Och varför är alla byxben sjumila-långa?
Tankar?
För någon vecka sedan skrev jag om hur jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) pushar för att det ska bli lag på märkning av retuscherade bilder i reklam. Här har vi ett lysande exempel på ett inlägg där en sådan märkning skulle kunna vara aktuell, då någon typ av retuschering definitivt skett.
Allas vår Linn ”Tiingelinn” Andersson har postat ett reklaminlägg för Loka Brunn där hennes kropp ser en aningens retuscherat ut på ett par ställen. Jag blev uppmärksammad på det av en följare, och tänkte kolla med er om ni också tror att Linn retuscherat sin kropp på bilden.
För mig känns det som ett solklart fall av bildmanipulation.
Jag är nog beredd att sätta en stämpel på den här bilden.
Hur tänker du?