Liberalerna vill införa lagstiftning med krav på märkning av retuscherade reklambilder

Bildkälla: Stella Pictures

I juli 2022 medverkade jag i Nyhetsmorgon för att diskutera hur en lag om märkning av retuscherade bilder skulle kunna implementeras i Sverige.
Både Frankrike och Norge har redan liknande lagstiftning, där influencers och företag måste markera retuscherad reklam. I Norge kan brott mot lagen leda till böter.
Till skillnad från Reklamombudsmannens representant så vad jag inte direkt eld och lågor under inslaget eftersom en sådan här lag i mitt tycke är som att sätta plåster på ett skotthål.
Det jag och Reklamombudsmannens representant dock var överens om var och är att det är ett stort problem att mer än varannan tonårsflicka har upptäckt nya “fel” på sin kropp efter att ha jämfört sig med bilder på sociala medier. Unga tjejer matas med bilder på nätet som är retuscherade utan att det framgår, vilket återkopplar till det jag menar med plåstret på skotthålet.

Lite bakgrund om Reklamombudsmannen:
Reklamombudsmannen (RO) i Sverige är näringslivets självregleringsorgan och prövar om anmäld reklam bryter mot Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation. Det handlar inte om lagstiftning, utan om frivillig självreglering. Enligt ICC regelverk ska marknadskommunikation visa socialt och yrkesmässigt ansvar. RO har flera gånger fällt reklam som främjat ohälsosamma kroppsideal, eftersom det strider mot kraven på ansvar. Deras beslut fungerar som vägledning för marknadsaktörer men de kan inte utdöma sanktioner som skadestånd.

Problemet, som jag ser det, är att lagen endast omfattar tydligt kommersiella bilder – alltså ren reklam.
Enligt mig är alla bilder som exempelvis Bianca Ingrosso publicerar på Instagram kommersiella, eftersom de stärker hennes personliga varumärke, men de skulle enligt lagförslaget inte omfattas.
Om var tionde bild på ett konto är reklam och markeras som retuscherad enligt lagen, medan de resterande nio också är retuscherade men inte märks eftersom de inte annonserar för ett externt företag, så blir lagen ganska tandlös.

Med det sagt så är all rörelse framåt i den här frågan positiv, vilket är varför det gör mig glad att Liberalerna vill att Sverige ska införa en liknande lag.
Enligt partiet med  är det inte rimligt att majoriteten av alla unga tjejer hittar fel på sig själva för att de exponeras för ett helt orealistiskt kroppsideal. Ätstörningar är ett allvarligt samhällsproblem och samhället måste ta ett större ansvar.
I en intervju med jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) på TV4:s Nyheter berättar hon mer om lagförslaget, och om varför ett litet parti som Liberalerna är de som tar tag i den här växande problematiken.
Hon säger:

Vi ser det som ett jättestort problem att mer än varannan tonårstjej sitter och hittar fel på sina kroppar efter att ha följt influencers konton på sociala medier. Vi vill att det ska bli tydligt att många av de bilder som de tittar på är retuscherade.

Där är vi överens, men tyvärr är ju många av dessa bilder av sådant slag att de inte skulle omfattas av den lagstiftning som finns i bland annat Norge, men det är ett steg i rätt riktning, absolut.

Bildkälla: TV4 Nyheterna. Bilden föreställer den markering som idag finns på retuscherade kommersiella bilder i Norge.

I slutet av 2023 lämnades en fråga om det aktuella ämnet in till jämställdhetsministern från Laila Naraghi (S) vilket ministern svarade följande på:

Jag har inte för avsikt att ta initiativ till ett sådant lagstiftningsarbete, som alltså skulle kunna kräva ändringar i grundlagen, men jag avser däremot att arbeta vidare med frågan om att motverka könsstereotyper och normer kring kön som kan ta sig uttryck i bland annat kroppshets.

Nu, ett år senare, verkar ministern ha ändrat uppfattning och tar alltså initiativet för just ett sådant lagstiftningsarbete.
En rapport som lagförslaget tar avstamp ifrån är Hyperidealen 2024 (Tjejzonen) där följande går att läsa, och förbered dig på att det inte är någon munter läsning:
– 83 % av tjejer i åldrarna 16–29 år uppger att de har komplex som begränsar dem i deras vardag
– 92 % av tjejer i åldrarna 16–29 år uppger att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal
– 6 av 10 i undersökningen svarar att de känner press att sminka sig och av dessa svarar flest (75 %) att pressen kommer från dem själva och från sociala medier (65 %)
– Två av fem känner sig obekväma med att gå till jobb eller skola utan smink
– 30 % av tjejer i åldrarna 16–29 år har avstått från fysisk aktivitet som träning eftersom man känt sig obekväm med den egna kroppen eller utseendet
– 72 % av tjejer i åldrarna 16–29 år svarar att de vill se en lagstiftning om märkning av retuscherat innehåll

Vad är era tankar kring allt det här?

46 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bra, men det kommer bli som med reklammärkning, ingen bryr sig

    Passa också på att lagstifta om barns rätt till intigritet. Barnkonventionen som lag når ingenstans i den frågan. Ännu, i alla fall.

      Kom för att sägs detta! Tycker att detta är viktigare än en lag om retuschade reklambilder.

      Sluta göra content av/med barn. De kan inte ta välinformerade beslut om deltagande. De har inte otillräckligt utvecklad konsekvenstänk som även vuxna runt dem saknar iom att de gör kontent på barnens bekostnad.

      Och när lagen väl är på plats börja använda den för att skydda barn och straffa de som inte följer lagen.

      Kom för att skriva detta!!!! Så viktigt!!!!!

    Ett ännu bättre förslag vore ju att förbjuda retucherad reklam, fast det kommer ju aldrig hända.

    Vet inte om det kommer hjälpa att reklamen märks med att den är retucherad, numera vet ju alla att i stort sett ALLA bilder som läggs upp är retucherade/har filter. Man vet men jämför sig ändå med den perfekta hyn/kroppen/näsan osv. Hjälper det att skriva ”denna bild är retucherad” när man om man tänker efter redan vet det?

      Tror ändå att yngre generationer har bättre koll på att allt är retuscherat, har filter, är AI-genererat osv. Och om det vore helt förbjudet så skulle ju företagen som gör reklam knappast plocka ut vanligt folk (annat än när de ska göra en grej av att det är vanligt folk) utan det skulle ju bli att modellerna är just de som ser så perfekta ut som möjligt med slät hy osv och det finns ju risk att det känns ännu mer stressande att ”alla” ser perfekta ut utan minsta filter eller retusch.

    Ot, känns som att Angelica Lagergren brytit upp med senaste mannen?

      Hon byter män som vi andra byter underkläder.

      Vad baserar du det på?

    HUR BITTER är Hanna nu när Stella vann pris (själv) som årets stjärnskott i podd😂😂 måste svida satan

      Har Stella haft en egen podd utan Hanna Friberg? Eller är det den där dejtingpodden? Har inte lyssnat så har noll koll.

        Nej hon har ingen annan podd.

      Hon är ju inte direkt den som hyllar och lyfter andra influensers när det går bra för dem heller. Så bitter och avundsjuk ja som alltid när strålkastarljuset är riktad på någon annan. Mycket see me me me där.

      Tror hon är jäkligt bitter faktiskt… jag fattar inte hur de kunde bli så ovänner att de avslutar vänskapen helt? Fine att de bråkade ofta och verkade krascha, kan man inte bara säga att man ej ska umgås på ett tag men ändå vara vänliga mot varann på avstånd? Nu är det liksom som att de inte känner varandra

        Jag vet, så konstigt? Alltså äkta vänskaper.. dom bryter man ju inte helt sådär. Har så svårt att relatera. Det blev väl nån typ av konkurrens/tävling dom emellan, tänker både bland ”killar” och annat… kulminerade väl när Stella fick en, vad som verkar kärleksfull man, då blev det nog väldigt bittert från Hannas sida… ah det är märkligt. Först bästa vänner, bor i NY ihop, poddar om sitt liv där, sen bara totalt kap av vänskapen. Nåväl…..

          Nej ellerhur? Det är så konstigt bara att gå från 100 till 0. Innan ska de sitta ihop med varandra o göra allt ihop, nu kan man inte ens skriva ett grattis när någon fyller år eller när någon vinner den här vinsten för podden de hade ihop. Är det så ytliga vänskaper i influencerbranschen att det blir så? Hanna sa ju nyligen i sin podd att de enda vänner hon brutit med vilket är 5 st, är inom branschen, de övriga har hon aldrig något problem med.

    Så tråkigt när exon spolar om program

      Är inte det syftet med hennes konto? 🙈

        Nä det tycker jag inte det är, spoila resultat osv. Skvaller ja

          Hennes konto heter exonphSPOILER

            Haha! Att inte tycka att hennes syfte är att spoila är ändå lite kul. 😂

              Vad kul för dig då.hon kunde åtminstone hålla sig till att spoila där alka snorungar är med

      tror du har missat helt syftet med hennes konto 🙂

      😂

    Jag bor i Norge och tycker faktiskt det hjälper. Man ser perfekt hud och reklam för någon produkt, och så en stor ”retuscherad”-stämpel, det blir nästan komiskt eftersom det blir så övertydligt att det inte var produkten som gjorde den huden så perfekt

      Alla bilder retuscherade på ett eller annat sätt. Om man redigerar bakgrunden lite men låter modellen vara så ska det fortfarande dit en stor stämpel och det är verkligen missvisande.

        Det tänkte jag också. Och på t.ex reklam med hudvård så kanske det är kropps- och ansiktsform som blivit retuscherade. Tror också att om reklam markeras som retuscherad men en icke-reklambild av Bianca inte behöver märkas, så kommer kanske många unga tro att bilden är naturlig, fastän det inte betyder det.

    Jag tycker att det är en bra idé. Om det kan hjälpa någon att sluta jämföra sig finns det ändå en vinst i det tycker jag.

      Jag håller med! Tror att det förhoppningsvis kan få influencers att tänka ett varv extra också med de övriga bilderna de lägger ut. Det svåra blir just se till att det följs. Vem ska sitta och granska bilderna och avgöra vilka som är retuscherade eller inte? Retuschering kan ju vara så mycket och behöver inte alltid vara öppenbar. Jag tänker dessutom att det överlag finns problem med reklam som inte alltid handlar om retuschering, typ reklam för volymschampo där håret är extrem fixat med olika produkter, reklam för hudvård där man också gjort botox, reklam för whitening toothpaste osv där man antingen har pålimmade vita kronor eller gjort ngn annan behandling på tänderna. Det blev lite rörigt beskrivet men jag hoppas man förstår vad jag menar. ☺️

    Ot, såg på Lovisa wallins Instagram att hon och Hanna Friberg blev blåsta på pengar när de skulle lansera deras parfym. Någon som vet mer om detta?

    Kanske ett inlägg om Wren Eleanor? Det är ett extremt tydligt exempel på varför inga föräldrar borde posta några bilder på sina barn på sociala medier överhuvudtaget och varför ingen under 18 borde synas på bilder överhuvudtaget. Något av det sjukaste jag någonsin hört talas om. Sök på hennes namn på youtube så kommer det upp hur mycket info som helst om hur hennes mamma exploaterar denna treåring till pedofiler på TikTok med över 17 MILJONER följare!

      Men att fronta och lyfta en person som denna finns det inget som helst intresse av! Kan kosta alldeles för mycket för de som står bakom denna blogg!

      Nej. Ge inte sådana personer uppmärksamhet här. Anmäl kontot. Inget bloggbevakning behöver skriva om.

    Jag tror också att vi behöver bli mer kritiska till bilder i allmänhet. Jag tycker att många 20-åringar är riktigt bra på att ställa frågor, tvivla, kritisera osv. De går inte på vilken marknadsföringsskit som helst.

    Däremot ser jag otroligt många lite äldre som verkar ha noll uppfattning. De kommenterar på uppenbara AI-bilder och frågar ”var kan jag köpa den?”, exempelvis. Ingenstans, Kerstin.

    Prata med era barn om källkritik gällande bilder. Prata med vänner, prata med föräldrar. Bli själv en mer medveten konsument. Vem är avsändaren, vilket syfte har bilden? Kritisk och ifrågasättande. Alltid.

      Jag håller med, jag tror ungdomar har bäst koll av alla. Vad vi behöver mer av är dokumentärfotografer och tidningar som köper in helt vanliga bilder som inte retuscheras. Men den trenden har sköljt över oss samtidigt med retuscherade bilder, att fotograferna sparkas från tidningarna och intervjuobjektet själv får skicka in sina foton. Då blir det retuscherat precis överallt, inte bara i reklamen. Se t ex Cafés senaste intervju med Ingrossokidsen, där används deras egna reklambilder. Både på de själva och produkterna. Snyggt, visst men helt meningslöst när tidningen blir en förlängd reklamkampanj.

      Tänker att man ändå påverkas när man hela tiden matas med bilder på perfekt hy, perfekta kroppar etc. Rent generellt är vi extremt lättlurade. Tänker på alla influencers som hela tiden gör en massa behandlingar och ingrepp, hur fasen kan de sen säga att det var kräm xyz som gör att min hy är så fantastisk? När hela facet är opererat, genomgår en massa behandlingar hela tiden och är fullt med fillers och botox? Praktexemplet på detta är ju Monas Universum, konstant reklam för det ena märket efter det andra samtidigt som hon ränner på behandlingar stup i kvarten och planerar nästa operation så fort en är avklarad.

    Att reklam är retuscherad är väl självklart så varför göra en sån grej av det? Allt blir inte bättre av kontroll, sunt förnuft räcker ofta tillräckligt långt.

    Detta verkar inte vara något som engagerar utifrån mängden kommentarer.

      Och så får det vara ibland. 😊

    Fråga, finns det planer på att bloggen ska återgå till inlägg kl 09, 12, 15 och 18?

      Nej, inte i nuläget.

      Du får hitta på att göra något annat Anonym.

    Liberalerna har verkligen kastat alla liberala värderingar överbord.

      Liberalerna, tidigare Folkpartiet har aldrig varit ett renodlat ekonomiskt liberalt parti. De idealen hittar du hos Moderaterna. Liberalerna/Folkpartiet är ett socialliberalt parti, dvs står för idéer om ett visst samhällsansvar.

        Förlåt men vad ville du få ut av den här kommentaren?

          Upplysa om att man fortfarande även sedan man bytt namn är ett socialliberalt parti med bärande idéer om ett visst samhällsansvar vilket en sådan här lagstiftning kan ses som ett exempel på. Nog för att Pehrsons Liberaler har kastat många av det gamla Folkpartiets ideal i Tidösamarbetets papperskorg men inte just i det här fallet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *