Influencerbolag som söker ny personal

Bildkälla: Stella Pictures // Instagram.com/lailahogfeldt

Saga Frisk Sundberg har arbetat som ”content creator” för Bianca Ingrosso, där det ingått i hennes jobb att resa runt med Bianca och fota, filma och på annat vis dokumentera hennes dagar för chefens sociala medier.
Nu meddelar Saga på Instagram att hon sagt upp sig från tjänsten för att bli en mer av en fristående konsult.
När Biancas första assistent – Lovisa Worge – sa upp sig från sin tjänst så hade hon etablerat sitt personliga varumärke att hon enkelt kunde ta klivet över till att själv bli en influencer. Detta verkar inte vara Sagas melodi, utan hon verkar söka mer externa kunder att arbeta för, framför att få det egna fluns-varumärket att växa.

Jag gissar att Bianca kommer söka efter en ersättare inom kort, så håll ögon och öron öppna om du är sugen på att jobba för henne!
Med det sagt så är väl bara att önska Saga lycka till med sitt nästa steg i livet!

Laila Högfeldt driver företaget Lenoites som söker inte mindre än fyra(!) olika tjänster – Orderplockare och Lageransvarig, Social Media Assistant till influencern Laila Högfeldt, Influencer & PR Assistant och Business Assistant – som utannonseras på företagets hemsida.
Laila och hennes bolag finns i Borås, och alla tjänster kräver att man ska bo, antingen där eller i närheten, vilket kan begränsa antalet sökande en smula kan jag tänka mig.

Laila är helt ärligt en av de influencers jag helst skulle jobba för om jag var ung och ville arbeta mig uppåt.
Hon känns bara så himla härlig, och kanske är det just för att hon inte bor i ankdammen i Stockholm?

Bildkälla: Stella Pictures

Vem hade du helst jobbat för?
Och vem hade du absolut inte velat jobba för?
Jag har två mardröms-arbetsgivare och jag tror nog att ni kan gissa, om inte båda, så en av dem.

På delad förstaplats: Isabella Löwengrip och Katrin Zytomierska 
Av allt jag fått höra genom åren så framstår de båda som horribla arbetsgivare, men om jag måste försöka sätta en av dem högst upp på podiet så blir det nog fan Isabella Löwengrip ändå.

Hur många gånger har Bianca blivit anmäld till Konsumentverket och hur ser myndigheten på saken?

Bildkälla: Stella Pictures // Konsumentverkets hemsida

I slutet av förra veckan kontaktade jag Konsumentverket och bad om att få ut alla anmälningar som inkommit mot Bianca Ingrosso under de senaste 12 månaderna.
Svaret jag fick var en excelfil, lika lång som Ölandsbron med sina okänt antal bultar, med tillägget att om jag ville ha ut detaljerna i varje anmälan mot henne så skulle jag behöva betala för det, detta pga mängden arbete det skulle innebära för administratören.
Jag har begärt ut den här typen av listor tidigare och aldrig någonsin har jag ombetts betala för dem. Det säger en del om mängden anmälningar i det här fallet. Det är dock viktigt att notera att en anmälan per se inte innebär att något brott eller fel har begåtts. Bianca är en av Sveriges mest kända profiler, med flera olika varumärken som hon marknadsför på sina sociala medier, vilket också kan påverka mängden anmälningar.
Jag bad specifikt om de anmälningar som inkluderar Bianca personligen. Det har även kommit in anmälningar mot företag hon är involverad i, som Ani Jewels och Avora, där hon inte står som ”med-anmäld”, men jag behövde begränsa mängden data något och valde därför att fokusera på dessa anmälningar.
Värt att notera är att hon även anmälts för reklam hon gjort för företag hon själv inte äger aktier i – som Intimissimi och Calzedonia – som hon är ambassadör för.

Jag bad alltså om alla anmälningar som inkommit mot Bianca Ingrosso de senaste 12 månaderna och så här ser listan ut för den som är intresserad.
Hoppas skrollfingret är uppvärmt. 

Det är alltså 489 anmälningar.
De senaste 12 månaderna.
Det är ganska mycket, och jag undrade då hur Konsumentverket ser på saken och hur de bedömer vilka ärenden de ska gå vidare med.
Jag kontaktade därför en kommunikatör på Konsumentverket som jag haft mailkontakt med tidigare och bad henne förklara lite om hur Konsumentverket arbetar med den här typen av frågor, och hur de avgör om de ska öppna ett eventuellt tillsynsärende.
Hon svarade:

Det är en relativt hög siffra. Det är viktigt att komma ihåg att en anmälan inte behöver betyda att det anmälda företaget/influeraren har brutit mot några regler eller lagar.
Anmälningar till myndigheten är bara en av flera faktorer som avgör om vi ska öppna ett tillsynsärende. Andra faktorer som vägs in är om vi bedömer att det kan röra sig om en lagöverträdelse, hur många konsumenter som kan tänkas vara berörda, hur stor skada det kan handla om, om målgruppen är särskilt sårbar eller utsatt konsumentgrupp med mera.

Myndigheten i form av Konsumentombudsmannen, KO, kan välja att ta ett företag till domstol (ansökan om stämning) i fall där företaget varit föremål för vår tillsyn och inte velat rätta sig. Det i sin tur kan bero på att företaget inte anser att man gjort fel, att vi helt enkelt har olika syn på vad lagen säger. Ibland kan båda parter vara intresserade av att få ärendet prövat i domstol för att få en tydligare praxis inom ett visst område.
När det gäller våra frågor är det främst marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen som gäller, och målen prövas av Patent- och marknadsdomstolen. Det är inte brottmål.
Konsumentverket kan också via Konsumentombudsmannen utfärda förelägganden. Då gäller KO:s beslut på samma vis som en dom, och kan också överklagas till högre instans.

Följande går att läsa på Konsumentverkets hemsida om förelägganden och vad det innebär:

KO kan utfärda förelägganden mot företag som bryter mot marknadsföringslagen eller avtalsvillkorslagen. KO kan utfärda två typer av förelägganden: Ett förbudsföreläggande (FF) som kan förbjuda ett företag att använda viss marknadsföring eller vissa avtalsvillkor. Ett informationsföreläggande (IF) som kan tvinga ett företag att lämna viktig information i sin marknadsföring.

I min lilla värld av sociala medier och influencers så önskar jag så klart att det skulle öppnas fler tillsynsärenden då det skulle ge en tydligare praxis för branschen.
Samtidigt förstår jag att den här branschen – hur mycket den än växer så det knakar – bara är ”a small fish in a big pond” och att Konsumentverket har fler saker att hantera än influencer marketing och bolag startade av influencers. Jag fattar det, men om man får drömma…

Vad du inte får bära efter 30 enligt påhittade regler utifrån ålder

Joanna Swica har sammanställt en snitsig liten lista till oss på saker man inte får ha på sig efter en särskild ålder, i det här fallet 30.
Listan är baserad på kommentarer som ramlat in hos henne genom åren och min spontana reaktion är att jag håller med. Inte så till vida att man inte får ha på sig vissa saker efter en viss ålder, utan att jag instämmer med att även jag noterat dessa ”regler” lite överallt.
De lyder som följer:

1. Crop tops.
2. Pasteller.
3. Urringat.
4. Bh-löst.
5. För mycket smink.
6. Häng.
7. Tighta kläder.
8. Randigt vid en specifik storlek.
9. Avslöjande tex kort kort.
10. Mönster och lekfullt.

Hur många av dessa har ni hört eller sett och hur många håller ni med om?
Jag kan även tycka att en kvinnas kläd- och bröststorlek kan väga in när det kommer till exempelvis vilken typ av urringning hon ”får” ha. Om en större kvinna och/eller en kvinna har stora bröst så får hon absolut inte ha urringat på sig eftersom det är betrakta vulgärt enligt samhällets normer, medan en kvinna med små bröst absoluuuut kan ha det, även efter hon fyllt 30.
Åh, skenheligheten står som spön i backen.

Jag älskar pasteller, kan absolut tänka mig att ha mycket smink – trots att även det är en smula subjektiv – och har både tighta och randiga kläder om jag vill och gärna både mönster och lekfullt. Och vad är kortkort? Vems är linjalen?
Jag går sällan utan bh, men äger samtidigt inte en enda bh utan bär andra, mjukare toppar istället.
Den här med randigt över en viss storlek – visst dök den upp ungefär samtidigt som ”penntricket” som avgjorde huruvida man hade ”hängbröst” eller ej?

Är ni också en regelbrytare?
Hur många av dessa tio punkter bryter ni mot och har ni fler som ni skulle vilja fylla på med?