Tänk ett steg längre gällande samarbetspartners kanske?

Jag fick det här mailet från en av mina läsare.
Bilden som Nellie publicerade på sin blogg verkar vara utbytt mot en annan, men så här skriver hon om det hela i sitt inlägg:

Hysteri kring senaste bilden. Bloggen har inget samarbete , alltså får jag använda vilken bild jag vill som är min. //Nellie Berntsson

Så vida det inte rör sig om ett löpande ambassadörskap för ett företag, utan om enstaka köpta inlägg så skulle eventuellt RO och KO kunna acceptera Nellies förklaring och avslå en eventuell inkommen anmälan.
Nellie har kanske inget samarbete för bloggen för Cetaphil och får – som hon lite småsnäsigt påpekar – använda vilken bild hon vill, men det jag inte tror att hon ens reflekterar över är hur sådant här kan reflektera negativt på Cetaphil.
Att förekomma på hennes blogg i diskussioner om smygreklam med snäsiga svar från Nellie är verkligen inte bra för varumärket.
Vem vet, Nellie valde kanske bilden med Cetaphilflaskan just för att få läsarna att hugga på betet, så att hon, när frågor om smygreklam kommer in, ska kunna ”läxa upp dem lite” om att hon minsann får välja vilken bild hon vill.

Så galet onödigt och ingenting jag skulle vilja att mitt varumärke förekom i om jag betalat stora summor för reklam hos Nellie Berntsson.
I sak har hon kanske rätt, men vad hjälper det om läsarnas intryck av varumärket blir negativt pga att Nellie använt det för att statuera ett exempel?

Tack för tips!

Sandra Beijer frilansar på Baluba och skriver manus

Jag tror inte det är nån hemlighet vad jag gör i Frihamnen just nu btw; jag jobbar frilans som manusskribent på produktionsbolaget Baluba på deras dramaavdelning. Vi utvecklar en tv-serie för unga. Ingen aning om det kommer bli av, men hursom är det ASKUL. //Sandra Beijer

Många influencers arbetar med fler saker än bara det som, mer eller mindre i realtid, syns på sociala medier,  men eftersom man kanske inte vill eller får skriva om det så går det kanske många förbi.
Så är det för Sandra Beijer som nu avslöjar att hon frilansar som manusskribent till produktionsbolaget Baluba och så är det även för mig, förutom att jag tyvärr inte kan säga någonting alls om det än.
Jag pratar lite om det i PT-Fias podd som vi spelade in i tisdags, att det som ni ser som jag skriver på bloggen utgör ungefär 25-30% av allt jobb jag just nu gör.
Därför uteblir ibland 05.30 och 21-inläggen och detta är alltså varför.

Sandra skriver alltså manus till en tv-serie för unga men vet inte om det kommer bli någonting av den. Jag undrar om det händer ofta, att saker någon jobbat på länge bara skrotas och stoppas längst in något skåp.
Det måste ju kännas skit att ha jobbat på något en längre tid som sedan bara skrotas.
Eller är man van vid det när man jobbet med sådant här?

Jag undrar hur jag skulle hantera det, som knappt kan göra mig av med håliga strumpor utan lite separationsångest?

Ett underliv SKA inte dofta som insidan av en Lush-butik!

I den här videon får Bianca Ingrosso betalt för att göra reklam för företaget Deo Doc, och föga förvånande älskar, älskar, ÄLSKAR hon alla deras produkter med en entusiasm jag knappt vet om hon ens uttryckt när hon pratar om sitt egna sminkföretag.
Enligt den här videon så behöver man ha mängder av olika produkter för att säkerställa att man aldrig någonsin luktar någonting annat än Lush-butik mellan benen. Inte heller räcker den med att man använder dem i samband med dusch eller liknande, utan man ska även fylla handväskan med produkter ch släpa med sig var man än går.
Om man ska tro Biancas video så är det värsta som kan drabba ett underliv att det luktar just underliv. Ett underliv SKA inte dofta varken rosor, hallonbåtar eller pina colada, men om det är vad 13-åriga tjejer tror efter att ha sett den här videon med sin stora idol Bianca Ingrosso så kommer de gå runt och tro att det är någonting fel på dem och deras underliv.

De här båda kommentarerna är skrivna under Biancas video på Youtube.
Ingen människa ska behöva gå runt och vara rädd för att man förstörar sin vagina om man inte omedelbart köper och börjar använda alla dessa produkter som Bianca försöker kränga på en, och SÄRSKILT INTE 13-ÅRIGA TEJER!!

Så här skriver UMO – ungdomsmottagningen på nätet – om hur man på bästa sätt rengör sitt underliv.

puberteten börjar de flesta få flytningar i slidan. De brukar lukta lite syrligt och är kroppens sätt att skydda den mot bakterier och svamp. Flytningar är alltså bra att ha och inget du ska tvätta bort.

I vecken mellan de inre och yttre blygdläpparna kan det samlas lite smegma, som är smuligt och vitaktigt. Smegma håller blygdläpparna mjuka och skyddar mot bakterier och svamp.

Smegma är alltså något bra, men behöver ändå tvättas bort eftersom det hela tiden bildas nytt. Gammal smegma kan göra att bakterier börjar växa och det börjar lukta illa.  Det räcker att tvätta bort smegman med vatten.

Lite skillnad på rekommendationerna beroende på om de kommer från en icke vinstdrivande aktör som UMO eller från någon som vill tjäna en massa pengar på unga människors osäkerhet gällande sitt underliv.

Känslor kring influencerreklam

Det finns några varumärken som mer eller mindre helt byggt sin framgång kring influencer-marketing. iDeal of Sweden är ett sådant varumärke, Daniel Wellington ett annat och Chimi Eyewear ett tredje och det som är gemensamt för alla dessa företag är att jag blivit negativt inställd till dem, just på grund av deras sätt att marknadsföra sig på.
Stundtals är företagen och deras produkter överallt och ingenstans på en och samma gång, och det gör mig mer irriterad än shoppingsugen, en känsla jag vet att vissa av er håller med mig om.

Företaget Stronger, som säljer träningskläder, använder ofta influencers och sociala medier till sin marknadsföring men deras reklam väcker inte alls samma negativa känsla i mig, vilket i sig är lite märkligt så jag tänkte kolla med er hur NI tänker och resonerar kring det här?
Det borde ju vara samma sak för Stronger som för iDeal of Sweden, DW och Chimi men icke..
Kanske beror det på att jag älskar träningskläder och deras kollektioner ofta är jättesnygga? Fast jag älskar ju både solglasögon och accessoarer också och är trots det inget fan av de andra företagen?

Jag får känslan av att de flesta av er inte alls är lika negativa till Stronger som andra influenciska reklamföretag – stämmer det? Och varför i så fall?