I slutet av januari gick Helena Westin – ordförande i Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm.” – ut och kritiserade Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics för att ha vägrat acceptera RONs fällning för sexistisk och könsdiskriminerande reklam.
Så här sa Bianca till Aftonbladet när utfallet offentliggjordes:
Nej. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag.
Nu visar det sig att den information som Helena Westin tog del av och grundade sitt LinkedIn-inlägg på inte var helt korrekt.
Av hennes nya inlägg att döma så ska Caia Cosmetics ha tagit bort de berörda reklambilderna i samband med fällningen och kommer inte använda dem igen, trots att de inte håller med RON i sitt utlåtande.
Det här inlägget publicerade Helena Westin på LinkedIn idag, där hon ber om ursäkt för att ha dragit felaktiga slutsatser av det hon sett i media om Caia Cosmetics och deras reklam.
Hon tolkade andras material istället för att själv kontrollera saken vilket resulterade i att hennes första inlägg innehöll delvis felaktig information.
