Är ensam verkligen starkast?

Jag är inget stort fan av kryptiska inlägg som man inte förstår vad de handlar om.
Det gäller även här, med detta inlägg som Nellie publicerade i morse. Jag förstår inte vad det handlar om, men däremot förstår jag vad det INTE handlar om och det är Olov, Nellie pojkvän.
Det är ju annars en slutsats som är enkel att dra, då det inte allt för sällan är människor i vår direkta närhet som påverkar oss mest av alla.

Nellie känner sig bakbunden av en person med stor makt som gör att hon inte kan göra som hon vill, utan hon är tvungen att helt enkelt vänta ut situationen.
Ingenting man blir direkt klokare av, men förhoppningsvis löser det sig – vad det nu än handlar om – för henne inom en snar framtid.
Det sägs att ”ensam är stark” vilket iofs säkert stämmer, men det är kanske för att man helt enkelt inte har något annat val.

Så ensam är stark, men att dela på svårigheter och möta dem tillsammans tror jag är starkare.
Håller ni med?

Kunskap vs utseende

Det här handlar inte riktigt om sociala medier, men jag tänkte ta tillfället i akt att belysa en sak som gjorde mig smått förbannad igår.
Så ”förlåt för OT”. 🙂
Följande scenario utspelades igår på P4 Kalmar:

Den manlige programledaren intervjuade ett gäng femteklassare med anledning av att de skulle delta i ”Vi i femman”. (För den som inte känner till konceptet så är det en ren kunskapstävling)
Mot slutet av intervjun så tar programledaren upp att i ”Vi i femman” sänds på tv och understryker att det absolut viktigaste då är att man är så snygg som möjligt. Det var givetvis en tjej som blev intervjuad just här.
Programledaren återkommer till det gång på gång och det är det som gjort mig förbannad.

Hur kan det viktigaste i en kunskapstävling vara huruvida man är snygg eller inte på tv?
Patriarkatet strikes again.

Men vet ni vad värsta är?
Att för två år sedan hade jag förmodligen inte ens reagerat –  så normaliserat var sådant här.
Hur tragiskt är inte det?

SÅ! SLUT PÅ OT-INLÄGGET! 🙂

Ny vägledning om marknadsföring i sociala medier

Konsumentverket har granskat ett 50-tal influencers och företag när det rör marknadsföring i sociala medier de senaste två åren.
Nyligen kom också en dom i Patent- och marknadsöverdomstolen som visar på vikten av tydlig reklammarkering för inlägg som innehåller marknadsföring i sociala medier.
För att underlätta för influencers och företag att göra rätt har Konsumentverket tagit fram en ny vägledning för marknadsföring i sociala medier. Den är kostnadsfri och finns även i form av en lättillgänglig film. //Konsumentverket

Åh, små snöflingor….
Givetvis finns den i form av en lättillgänglig film eftersom det kan vara jobbigt med en massa ord.
Enklare att bara playa på play. 🙂

Skämt åsido…
Ett kanon-initiativ av Konsumentverket eftersom det tydligt visat sig att en beskrivning bestående enbart av ord är på tok för avancerat för influencer-branschen.
Det är inte helt svårt att göra rätt och ändå är det förvånande många som misslyckats.

Här hittar du den nya vägledningen.
Den är på 9 sidor – kom igen nu gänget, det fixar ni!

Hur stort lager hade egentligen LCC?

Redan i juni 2018 köpte Matsmart upp 88 000 av Löwengrip Care and Colors produkter och sålde dem via sin hemsida.
Senast idag såg jag LCCs gamla produkter på Dollar Store i Nybro och nu har Elsa Billgren hittat deras nagellack på Myrorna.
Enligt Elsa såldes det ett stort lager nagellack där hon passar på att bunkra upp, men jag undrar…

HUR många produkter hade Löwengrip egentligen tillverkat med den gamla designen när de bestämde sig för att byta både namn och utseende på flaskorna?
Kommer de gamla produkterna någonsin ta slut?
Vad tror ni?

Tack för tips!