Kritik mot Underbara Claras nya bok

Bildkälla: Underbara Clara blogg

Välkommen till ditt underbara 2025!  

Det här är en almanacka för hemmet och för våra arbetande händer. För det praktiska i livet och för alla de dagar som ska fogas ihop till en fungerande helhet. En hjälpsam vägvisare vid årets alla skiftningar, årstider och högtidsdagar. Hemkunskap för vuxna.

I kalenderdelen kan du anteckna vad som sker där hemma, vad du hunnit uträtta och vad du helt hoppat över. Väderlek, födelsedagar eller milstolpar. Använd den som en dagbok eller en planering framåt. Utöver en vanlig kalender finns här också recept och smarta tips för hemmet som följer årstiderna. Som hur man bäst frostar av frysen, putsar sina fönster, får bort envisa fläckar och sköter krukväxterna. En bibel för hemmets skötsel, att hålla i handen för ett härligare år!

Så beskrivs Clara ”Underbara Clara” Lidströms nya bok – en almanacka för hemmet och för våra arbetande händer.
Anledningen till att Clara tagit fram den här boken är enligt hennes blogg att hon är uppvuxen med Husmoderns Köksalmanacka som hon älskade att bläddra i, vare sig det var hennes mammas, mormor och farmors exemplar, och nu vill hon erbjuda en liknande, men för en modern publik på ett modernt sätt.

Under hennes inlägg är majoriteten av kommentarerna positiva, men det han ramlat in en hel del kritik där bokens omslag pekas ut som förlegat och bakåtsträvande.
Bland annat kritiseras faktumet att det är en bild på en högklackad sko.

Katarina skriver: ”Men, en högklackad sko precis i blickfånget? Det känns inte så kul eller modernt.”

Camilla skriver: ”Vad hade varit kul och modernt enligt dig då!? En prideflagga, bajsemoji eller en vegobiff kanske…”

Malin skriver: ”Jag har svårt att få ihop ditt föregående blogginlägg om hur ni delar på arbetet hemma med denna bok som verkar riktad till kvinnor (min tolkning av framsidan och att du hämtat inspiration från husmorsböcker). Vilken är målgruppen för boken, vem riktar den sig till? Jag är verkligen nyfiken för jag, som 45-årig tvåbarnsmamma, deltidsarbetande, gift, hus, trädgård, egna och barnens aktiviteter, kan inte känna igen mig varken i excelark med hushållsuppgifter eller den här boken.”

Anna skriver: ”Nej jag känner lite samma. Blir lite matt av tanken på excelark för att få vardagen att fungera men hej, vi är alla olika! ? En sån här kalender ser jättefin ut men kan inte heller låta bli undra lite över målgruppen/tilltalet!”

Ea skriver: ”En toppenidé till bok och därtill ett innehåll som rimmar bra med bloggens innehåll, vilket jag uppskattar mycket. Däremot håller jag med om uttrycket på framsidan där särskilt klackskon förstärker att det är en bok för kvinnor. Det är det förstås inte men är säkerligen redan få män som köper denna typ av bok. Klackskor också som är ett sådant påfund. Illa för fötterna och rygg och hindrar sättet vi rör oss på. Förlåt tråkig kommentar. Grattis till boken!”

UnderbaraClara skriver: ”Klackskon är en symbol för att boken också handlar om klädvård, textilier och hur vi sköter det vi har på kroppen. Kanske är det så att det avskräcker någon man från att köpa – men jag är så trött på att som kvinna anpassa mig till en manlig estetik för att bli tagen på allvar. Jag gör den typ av böcker jag själv skulle köpa och läsa. Det är det enda jag kan utgå ifrån.”

Marianne skriver: ”Fantastisk for alle som vil følge “trad wife” trenden. Smart tenkt… Takk for meg.”

UnderbaraClara skriver: ”Vilken bedrövlig syn på vård av hemmet. Som en bakåtsträvande, unken fråga som kvinnor kan roa sig med lite sådär på sidan. Men det som genomsyrar hela boken är faktiskt ett högst modernt miljötänk med stort kunskapsfokus och en rejäl dos folkbildning. Trodde vi kommit längre sedan 2011 när jag gjorde Husmorsskolan i P1 och fick så mycket kritik för att jag pratade om dessa saker. Hoppas verkligen att de flesta människor tretton år senare förstår värdet av att vårda, laga, hushålla med resurser och ta hand om sina ägodelar.”

Randi skriver: ”Hvorfor ikke bytte ut den høyhælte skoen med en unisex-sko sånn at boka henvender seg til hele husholdningen hvis det er målet?”

Maria skriver: ”Kommer köpa direkt! Reagerade dock på den stora klackskon som påverkade mitt första intryck negativt. Tänkte också köpa en till min tonårsson, han lät pepp tills han fick se hur den ser ut. “Jaha, det är ju bara för tjejer”. ?‍♀️”

Tankar?
Ni är flera som efterfrågat ett inlägg om det här. 🙂

Hur mycket barn är för mycket barn?

Tidigare har vi kört med ”Hur mycket reklam för FÖR mycket reklam” och jag tänkte göra samma sak i det här inlägget, men istället för reklam så tänker jag använda barn.
Alltså hur ofta barn exponeras på sociala medier av vuxna influencers, och då inkluderar jag både deras egna men också andras barn.
Jag är nyfiken på vad ni tycker om mängden?
Jag har baserat mitt inlägg på vad som syns på landningssidorna, utan att granska varje enskild bild eller video i detalj.
Så, här är några exempel på influencers som inkluderar barn i sina inlägg.
Vad tycker ni om frekvensen och omfattningen av detta? Jag gör ingen skillnad på ”vanliga” och reklamrelaterade inlägg.

Jag har valt att titta på kontona @pappapappadotter @tiingelinn @mybabydolls och @the_swedish_family och det här är vad jag kom fram till:







Bilden visar statistik om hur stor andel av bilderna på fyra olika influencers Instagram-konton som föreställer barn:

@pappapappadotter: 82 % av bilderna föreställer barn
Linn "Tiingelinn" Andersson: 45,5 % av bilderna föreställer barn
Satu "Mybabydolls" Nordling Gonzalez: 100 % av bilderna föreställer barn
@the__swedish__family: 57,5 % av bilderna föreställer barn
En blå pil med texten "100% alltså" pekar mot den tredje posten, där 100 % av bilderna föreställer barn.

Rimlig kritik mot Ingrosso och Lindblad för Avoras kläder och val av modeller?

Bildkälla: https://www.instagram.com/vanessa.lindblad/

Bianca Ingrosso driver modeföretaget Avora tillsammans med sin manager Vanessa Lindblad.
Företaget har nyligen släppt en ny kollektion som har en mer arbetsplatsinspirerad stil, men reaktionerna har varit blandade. Vissa kritiserar både kläderna, valet av modeller och hur Bianca marknadsför kollektionen. Flera följare har till och med taggat Vanessa och Pernilla Wahlgren i sina kommentarer. Nedan är två av Biancas inlägg, men det finns totalt nio reklaminlägg i rad på hennes konto, som du kan granska själv här.
Håller ni med om kritiken eller om ni anser att den är tagen ur luften?

Byxorna är jättestora fram men jättetajta bak?” [Svar från Bianca Ingrosso]: ”Jag har sytt in ett par som är två storlekar större egentligen.

Hun strammer buksene ved å presse hendene fram i lommene slik at buksene sitter stramt bak. Juks!!! Jeg vil se hvordan buksene sitter bak på en naturlig måte. Buksen ellers fin.

Tycker inte outfiten och bilden med kavajen ser bra ut, kavajen ser oproportionerlig ut i förhållande till kropp och byxor på bilden. Däremot bättre på övriga bilder. Håller även med andra kommentarer att det blir lite opersonligt utan ansiktet men respekterar ditt val att inte visa det denna gång.

Kan man ha en topp under? Kan du visa hur det ser ut för jag kan inte gå till jobbet och ha det så. ?

Är det här bilderna mest för dig eller potentiella kunder? Finns möjligheten att t.ex. se Vanessa, som har en annan typ av kroppsform, visa upp era kläder

Kan ni inte ha modeller i större storlekar? Då menar jag större än en XL, inte som max L. Vi är många som är större som hade velat se hur era kläder ser ut på oss större tjejer. Vågar inte köpa från er då era modeller bara är smala. ❤️

Jag älskar dig men det här ser läskigt ut ?

Dom 9 senaste inläggen är alltså reklam?

Varför inte ha modeller som inte är så smala… inte alla som ser ut så där..?!

Vad tycker @pernillawahlgren om valet av Avoras modeller och på sättet de exponeras?

@vanessa.lindblad, tala om vad det är som händer gällande valet av modeller till Avora?

Det finns tydligen ingen lägsta nivå för vad man kan tjäna pengar på med hjälp av sina barn

Bildkälla: Simon Brännvall Instagram

Man säger att man blir som man umgås, och i det här fallet verkar det stämma.
Inte bara mamma Linn ”Tiingelinn” Andersson exponerar sönder sina barn för att tjäna pengar, nu har även pappan Simon Brännvall börjat använda deras dotter Belle för att göra reklam för leksaker från Temu.

Det finns flera skäl att undvika leksaker från Temu och liknande kinesiska sidor, men den största oron gäller produktsäkerhet. Tester har visat att många leksaker från dessa sidor innehåller farliga ämnen, såsom bly, klorparaffiner, ftalater och kadmium. Redan 2022 varnade Kemikalieinspektionen för att 40 % av de billiga leksaker från dess sidor hade höga halter av dessa ämnen, vilket utgör en betydande risk för barn.

Det är allvarligt att vi återkommande hittar de här farliga ämnena i leksaker på den svenska marknaden. Barn är särskilt känsliga och ämnena utsätter också miljön och de som tillverkar leksakerna för risker. // Karin Rumar, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Det här är Kemikalieinspektionens råd till dig som konsument:

Farliga ämnen i leksaker kan utgöra en risk för de som tillverkar varorna och för miljön i samband med att varorna blir avfall. Om en vara innehåller farliga ämnen försvårar det även återvinningen av den varan på ett hållbart sätt.Köp leksaker av bra kvalitet, från kända varumärken och väletablerade företag
Köp inte leksaker som saknar CE-märke även om kontrollen visar att CE-märket inte är en garant för att varan inte innehåller farliga ämnen
Köp inte leksaker som ser ut att vara äldre, det finns en risk att de innehåller ämnen som är förbjudna i dagens lagstiftning
Köp inte leksaker som du misstänker är piratkopior
Om du köper leksaker på internet – se till att du köper från företag inom EU. Många marknadsplatser har säljare baserade utanför EU och dessa leksaker är ofta inte anpassade för de säkerhetskrav som finns inom EU.
Om en leksak som du har köpt återkallas, lämna tillbaka den till företaget du har köpt den av.
Bildkälla: Kemikalieinspektionen

Har influencerföräldrar ingen lägstanivå för vad man kan tänka sig att tjänar pengar på sina barn med?

Här är ett inlägg jag skrivit om saken då en annan influencer gjorde samma sak.