Varför?

I en tid då influencers kan få kritik för sin konsumtion, bara de nämner att de köpt nytt toalettpapper, så blir jag lite konfunderad av kommentarsfältet under Hanna Schönbergs inlägg. 
Hanna skriver ”May – shoppning for summer. Anyone else?” vilket i sociala medier mått mätt nog kan räknas till kategorin ”konsumtionshets”, och inte en enda kritisk kommentar?
Nu tramsar ju Hanna runt med samma typ av tomt emballage som Isabella Löwengrip gjorde, men ändå? Ge sken av att ha shoppat mer än man faktiskt gjort? Ja, det är säkerligen en effektiv strategi…
Är Hanna så snabb på att rensa eller består hennes följare av en skock får?


Och på tal om tomma påsar… ?

Paradise Hotel Möhippa

Givetvis ska en Paradise Hotel-deltagare ha en ”Paradise Hotel-möhippa”! 
Andrea Norrman ska gifta sig och bland möhippa-kompisarna finns bland annat Paradise Hotel-kollegan Lisa Maria Jönsson. Andrea har, sedan inspelningen träffat och blivit sambo med pojkvännen Linus – som hon nu ska gifta sig med. ??‍♀️

Varje deltagare fick ett eget Paradise Hotellkort, och förhoppningsvis innehåller möhippan både en skolvecka och Pandoras ask. ?

♦️EJ BETALD REKLAM♦️ Eller?

Anna Toledano Book inleder sitt inlägg  “♦️EJ BETALD REKLAM♦️” och fortsätter:

Däremot kommer jag fortsätta att vara öppen om min tandresa mot en stark, frisk välfungerande mun/tänder – då kommer det bli reklam för er som väljer att titta. Det finns inga rabattkoder/länkar osv MEN, om min upplevelse här hos EsteWorld Dental i Istanbul kan hjälpa en enda människa att våga gå sin väg,då är jag rikligt belönad där? // Anna Book

Tror jag att det här stämmer? (Läs gärna hela inlägget på Annas Instagram)
Att det här inte är betald reklam? Nej. Tror jag att Anna tror det? Absolut. Jag tror inte hon förstår mängden olika upplägg som finns när det kommer till influencer marketing, så jag vidhåller att jag tror att det här är reklam. Bristen på kunskap inom influencer marketing är ungefär lika vanligt förekommande som reklamlänkar och sprättben.

En annan sak som jag tycker är en smula anmärkningsvärt är faktumet att hon skriver översvallande om kliniken innan hon ens varit där, innan hon sett något som helst resultat. Lärde hon sig ingenting från den stora sponsrade socketbitsbonanzan? När det begav sig gjorde Anna snarlikt översvallande reklam för den här kliniken – samma klinik, vars arbete hon nu sågar vid fotknölarna och anger som ansvarig för den tandförfall som skett i Annas mun. Borde hon inte lärt sig att ”först genomgå behandlingen”, sen utvärdera?
Vet ni vilka de enda som gör så här, som postar sådana här inlägg? Sponsrade influencers och/eller avdankade kändisar av diverse olika slag.
De skriver EXAKT den här typen av inlägg innan de ens klivit på planet i Sverige, och det är mer avslöjande än att stå med den nyfyllda rumpan bar.

Jag skulle vilja sätta en slant på att det förr eller senare kommer komma en reklamidentifiering bland alla Annas inlägg, och då kommer det bli bråda dagar på Konsumentverket, Skatteverket och Läkemedelsverket.
Ni vet var ni hörde det först. Vem vill sätta emot?