Jag hittade precis mer giftigt p-fas i CAIAS julkalender

Det har sannerligen kokat och bubblat på CAIA Cosmetics kontor sedan det offentliggjordes att Kemikalieinspektionen åtalsanmält CAIA Cosmetics efter att en av deras ögonpennor innehållit ett giftigt PFAS-ämne som är skadligt för kvinnors fertilitet.
Kritiken har framför allt riktats mot hur CAIA hanterat denna skandal.

Istället för att omedelbart informera kunderna om att slänga pennan och kontakta företaget för kompensation, valde CAIA att lägga locket på. Idag säger CAIA Cosmetics att de omedelbart drog tillbaka den giftiga pennan från försäljning, men i kommunikationen mellan Kemikalieinspektionen och CAIA framgår det att de inte hade någon brådska att hantera ärendet. Detta kan kanske förklara varför jag kontaktats av flera personer som uppger att de köpt den giftiga duo-pennan i CAIAs popup-butik på NK så sent som i mitten av maj.

Det här fotot togs strax innan personen och hennes vän klev in på CAIA och köpte samma duo-penna som CAIA menar inte funnits till försäljning på veckor.
Men vad spelar det för roll när jag själv hittade samma giftiga PFAS-ämne i en svart kajalpenna från CAIA som kom i deras julkalender?

Ja, giftet har alltså funnits i fler CAIA-produkter än bara den uppmärksammade duo-pennan. Vilka dessa produkter är får man dock gissa sig till, eftersom CAIA inte verkar vara särskilt sugna på att informera sina kunder. En kalender som kostade 2 695 kronor. Idag står inte ämnet med i innehållsförteckningen på CAIAs hemsida, men vad hjälper det om alla fick giftigt smink i sina julkalendrar? Jag gav en massa oöppnat CAIA-smink till min bonussons flickvän, så nu riskerar även hon att ha målat PFAS runt ögonen. Hur ska man kunna lita på att det inte finns gift i fler av CAIAs produkter?
Det finns PFAS i många produkter och det uppmärksammas regelbundet, men kritiken i detta fall handlar om CAIAs mörkläggning av det giftiga sminket och hur de underlåtit att informera kunderna, som ovetande fortsatt använda produkterna. Det är det riktigt problematiska här. Lögnerna.

De har ju inte varit vare sig öppna eller transparenta vad gäller den första upptäckten och anmälan, så förtroendekapitalet är ganska illa stukat, skulle jag vilja säga.
Särskilt med tanke på den målgrupp som CAIA Cosmetics har – barn och unga flickor – som jag tänker kanske skulle vilja behålla möjligheten att kunna få barn längre fram i livet och inte få sin fertilitet förstörd av giftigt smink, men vad vet jag?

 

Kemikalieinspektionens rapport // jag hittar p-fas i fler CAIA-produkter som jag har hemma.

REKLAM FÖR PODDEN:

I morgondagens avsnitt av vår podd pratar vi om detta, och Quetzala läser innantill från korrespondensen mellan Kemikalieinspektionen och CAIA. Det är inte till CAIAs fördel, och det var innan jag hittade gift i mitt eget smink här hemma. Jag har även gett CAIA-smink till en ung person i min närhet och måste nu ringa henne och berätta att hon kanske målat sig med en giftig penna. Jag kommer uppmana henne att slänga allt CAIA-smink som hon fått av mig, för vem vet hur många fler giftiga produkter CAIA har i sin arsenal och som de aldrig tänker bemöta, om de inte blir tagna på bar gärning som av Kemikalieinspektionen.

Du hittar avsnittet där poddar finns.



Jag och Nyheter24 har sökt CAIA för kommentar. 

Locket på av Bianca Ingrosso

Jag har tidigare kritiserat Bianca Ingrossos sätt att bemöta kritik, särskilt hennes hantering av CAIAs julkalenderhaveri, där hon på sitt personliga konto, iförd en virtuell cowboyhatt från ett filter, försökte ”krishantera” situationen. Jag ifrågasatte då varför Bianca överhuvudtaget skulle bemöta kritiken. Detta borde ha hanterats av företaget och en eventuell presschef, inte av en influencer som för första gången inte möttes av enbart jubelrop. Vid tillfället skrev jag:

Det finns en hel organisation med ansvariga människor som haft minst lika stor del i att ta fram den här julkalendern som Bianca haft.
Varför krävs inte företagets VD Mikael Snabb på en pudlande kommentar? Eller Vanessa Lindblad och Jesper Matsch, som båda var med och grundade Caia?
Varför inte Verdane, som köpt upp en stor del av Caia från grundarna?
Det är företaget Caia som står bakom den här kalendern, inte Bianca Ingrosso.
Det är en jäkla skillnad.

Nu är både CAIA Cosmetics och Bianca Ingrosso återigen i blåsväder, denna gång för två separata skandaler. För det första har CAIA Cosmetics åtalsanmälts av Kemikalieinspektionen efter att ett giftigt PFAS-ämne hittats i en av deras produkter. För det andra handlar det om ”greenwashing”, där Bianca bidragit till att marknadsföra Gina Tricot med löften om skogsplantering och byggande av bikupor, något som senare visade sig vara vilseledande.

Bianca har inte gjort några uttalanden sedan dessa skandaler blev kända, vilket märks tydligt i hennes kommentarsfält.
CAIA Cosmetics har istället kopierat och klistrat in samma standardkommentar på både Biancas och företagets konton. Detta agerande verkar inte gynna dem, trots att Bianca alltid kommer att ha lojala följare som försvarar henne oavsett vad. Enligt dem är all kritik bara avundsjuka.
Kommentarerna i hennes flöde kan sammanfattas som en mix av försvar och hård kritik:

 

Det ska bli intressant att se om Bianca – som fortfarande sitter i CAIA Cosmetics styrelse enligt allabolag – kommer bemöta, eller ens beröra skandalerna som briserat kring henne de senaste dagarna? 
Jag hoppas att hon tagit ett break från allt i och med begravningen av sin älskade morfar, och att hon nu kommer ta tag i det här som ett proffs. Och utan cowboyhatt.

Chimi Eyewear frontar med dopingavstängd fotbollsspelare

Chimi Eyewear är ett svenskt företag som grundades 2016 av Charlie Lindström och Daniel Djurdjevic.
Företagets produkter har blivit populära både i Sverige och internationellt, och deras solglasögon bärs av många kända profiler.
Chimi Eyewear har följt i fotspåren av iDeal of Sweden och Daniel Wellington, som tidigt satsade på influencer marketing. Influencers som Kenza och Bianca Ingrosso har marknadsfört Chimi, och den 6 mars 2023 klev Bianca Ingrosso även in som delägare i företaget.
Hennes investering var en del av en finansieringsrunda där Chimi tog in 20 miljoner kronor för att främja internationell expansion och utveckling av nya produktkategorier, inklusive kläder.

I den senaste kampanjen för solglasögon frontas Chimi av den kända fotbollsspelaren Paul Pogba – med 65 miljoner följare på Instagram – som tidigare spelade i italienska Juventus. Pogba är för närvarande avstängd i fyra år efter att ha testat positivt för testosteron i samband med ett dopningsprov efter Juventus bortamatch mot Udinese den 20 augusti förra året. Pogba och hans advokater hävdar att han omedvetet fått i sig de otillåtna substanserna, men domstolen avfärdade detta och utdömde maxstraffet som antidopningsåklagaren yrkat på.
Det var ju det här med ”brand safety”…

Jag har kontaktat Chimi Eyewear för en kommentar om reklamkampanjen med en fråga om det lämpliga i att använda en dopad idrottare att representera företaget, och uppdaterar artikeln om de återkommer.