Inget annat än succé för Linda-Marie Nilsson x Ellos

Linda-Marie Nilsson Assergård släppte sin femte kollektion tillsammans med Ellos och precis som de tidigare släppen så sålde även detta slut bland vissa plagg på ynka minuter. 
Inspirationen till den senaste kollektionen var Linda-Marie och maken Emils bröllopsresa till Italien, och arbetet med kollektionen inleddes bara någon vecka efter att paret var tillbaka i Sverige.

Här sätter hon sannerligen huvudet på spiken, och sänder en signal till alla företag som säger sig inte erbjuda plus size-storlekar eftersom det inte säljer.
Kläder till tjocka kroppar säljer visst, men kanske säljer inte vissa företags kläder för att de är skitfula?
Varför tror företag att man inte vill ha snygga, trendiga kläder bara för att man är tjock? Eller tror de att det är dåligt för varumärket om deras kläder syns på ”fel” sorts kroppar, enligt vårt samhälles skönhetsnormer?
Jag kan nog tänka mig att det inte varit annat än positivt för Ellos att samarbete med Linda-Marie, men det är kanske bara jag?
Genom att erbjuda plus size-storlekar visar väl företaget att det värdesätter mångfald och inkludering, vilket borde vara positivt sett till varumärkesimage? Eller tänker jag fel här?
Att erbjuda större storlekar handlar om att främja självkänsla, inkludering och respekt för alla kroppstyper, så kom inte dragandes med att det uppmuntrar ohälsosamma livsstilar. Ingen har någonsin sett en tjock kropp och genast bestämt sig för att äta dubbelt så mycket till middag.

Att erbjuda plus size-kläder handlar om att respektera och inkludera människor av alla kroppstyper. Alla har rätt till kläder som passar och får dem att känna sig bekväma och självsäkra, oavsett deras storlek.
Att ha tillgång till kläder som passar kan ha en positiv inverkan på människors mentala hälsa och självkänsla. Ingen ska behöva känna sig exkluderad på grund av sin storlek eller skämmas för den.

Influencern Margareta Grääs är en kroppspositiv smink och skönhetsinfluencer, och hon har tidigare provat kläder från märket Adoores plus size-storlekar och nu har hon alltså både hunnit prova och lägga ut en haul från Linda-Maries nya kollektion för den som är nyfiken. 
Hon är eld och lågor och skriver i videons titel att den här femte kollektionen, det är Linda-Maries hittills bästa kollektion och det är sannerligen inget dåligt betyg!

Linda-Maries kollektioner säljer alltid slut på nolltid….
Jag undrar hur många plagg som skulle säljas om det hela tiden fylldes på med nya storlekar och plagg, allt eftersom de tar slut?
Bara en tanke…

Linn Ahlborg slutar med Youtube

Linn Ahlborg, en av Sveriges mest framgångsrika och populära YouTubers, meddelade nyligen sitt beslut att sluta med YouTube. Efter att ha varit en normbrytande kreatör på plattformen i flera år, delade hon med sig av flera orsaker till sitt beslut i videon här ovan. Runt 21 minuter in i klippet börjar Linn läsa upp ett brev, som handlar om hennes sorti från plattformen.
Jag tänker att jag försöker sammanfatta det här nedan:

Linn har uttryckt att hon känner sig utbränd efter många år av kontinuerlig innehållsskapande.
Kraven på att ständigt producera nya videor, hålla sig relevant och engagera sin publik har tagit på hennes mentala och fysiska hälsa. Detta har lett till en känsla av minskad kreativitet och motivation att skapa nytt innehåll.
Som en offentlig person har Linn upplevt en enorm press och höga förväntningar från sina följare, annonsörer och sig själv. Hon har känt ett behov av att upprätthålla en viss standard och kvantitet av innehåll, vilket har blivit allt mer belastande ju längre tid som förflutit.
Linn vill fokusera på andra projekt och intressen utanför YouTube och framför allt vill hon lägga all sin tid, energi och uppmärksamhet på sitt klädmärke LXA The Label, som hon äger tillsammans med företaget Hubso, vilket inte alltid är möjligt när så mycket tid och energi går åt till att skapa Youtubevideos. Hubso är förresten samma företag om Alice Stenlöf använde för att starta upp sitt klädmärke, och som hon nu lämnat för att stå på helt egna ben.
Att vara en framgångsrik influencer och Youtuber kan vara mycket krävande och tidskrävande. Linn säger i sin video att hon nu vill prioritera sitt välmående och sitt personliga liv, vilket innebär att skapa en bättre balans mellan arbete och fritid. Hon vill helt enkelt investera mer tid i sina relationer, sina hobbies och det egna välmåendet.
Den psykiska belastningen av att vara en offentlig person och ständigt vara i rampljuset har påverkat Linns mentala hälsa negativt. Hon har varit öppen om hur pressen och kritiken kan vara överväldigande, och att ta ett steg tillbaka från YouTube är ett sätt att skydda och förbättra sin mentala hälsa. Linn säger att hon inte slutar helt med sociala medier, utan snarare kommer att skifta sitt fokus till andra plattformar och projekt. Hon vill fortfarande dela med sig av sitt liv och sina intressen, men på ett sätt som känns mer hållbart och givande för henne. Kanske gör hon som kollegan Therese Lindgren, som också slutade med Youtube till förmån för annat, så som studier och den egna stiftelsen.

I sitt avskedsmeddelande tackade Linn särskilt sina följare för deras stöd, kärlek och engagemang genom åren.
Hon uttryckte sin tacksamhet för alla de möjligheter som YouTube har gett henne och för de minnen och erfarenheter hon har fått. Linn säger också att hennes beslut inte var lätt, men att det var nödvändigt för hennes egen hälsa och framtid.
Linn Ahlborgs beslut att sluta med YouTube handlar om en kombination av utbrändhet, behovet av personlig utveckling, och en önskan att prioritera sitt välmående och sin mentala hälsa. Hon ser fram emot att utforska nya vägar och projekt som ligger närmare hennes hjärta och ger henne glädje och balans i livet.

Vems är ansvaret egentligen?

Vem tar ansvaret? Hallå? Kan någon ta lite ansvar här?
Vi pratar mycket om ansvar, men vem bär det egentligen?
Sara Wimmercranz – entreprenör, investerare, tidigare med i Draknästet och fyrabarnsmamma – vet precis vem som ska hållas ansvarig. I en video berättar hon att hon planerar att stämma Lyko, TikTok (som hon kallar TiktAk) och Nocco. Varför?
Sara menar att Lyko fick hennes 12-åriga dotter att sova utomhus för en goodie bag, och att hennes son inte har återhämtat sig efter att ha ”dygnat” med hjälp av Nocco och TikTok. Jag tror inte att hennes barn gjort just detta, utan att hon belyser en större problematik, men att det finns barn som gör sådana saker är svårt att förneka. Sara vill nu stämma dessa företag för att de skadar våra barn och unga, och uppmanar oss att gemensamt ta ansvar för deras inflytande.

I kommentarsfältet påpekar många att föräldrarna bär ansvar. Hur kan en 12-årig tjej övernatta på Sergels torg utan föräldrarnas vetskap? Om hon rymt hemifrån är kanske en goodie bag det minsta problemet. Sara svarar att föräldrar kanske behöver stärka sitt självförtroende för att våga säga nej, särskilt när andra föräldrar säger ja. Många är rädda för att vara tråkiga och skapa utanförskap för sina barn.

 

Louise Edlund Winblad aka Hejhejvardag på Instagram har lämnat en kommentar om det svåra och snåriga vad gäller barn, föräldraskap och regler.
Kollegan Anitha Cleménce har i sin tur postat en lång text om hur hon förhandlade med barnen om Tiktok. Om de gav upp Tiktok så skulle de få en hundvalp, och nu berättar hon om hur det gått över alla förväntningar, och att ingen ens använder upp den tillåtna Tiktoktid som de får varje vecka.

Vi tradade TikTok förbud mot en hund. Trodde knappt på det när vi bestämde det. De skulle få 1 minuts skärmtid på telefonen var per dag och 3 h i veckan. Sex månader senare är det ingen som nyttjar de där tre timmarna. Trodde aldrig att det skulle gå. Men det gick och det var lättare än förväntat. Svårt med ”barnknark” är det dealarna eller brukarna som ska ha huvudansvaret? Tänker samma med socker. Tror det i grunden finns en djupt rotad ansvarsbrist i vår föräldrageneration som inte fanns när vi växte upp. Där var man förälder eller barn. Dvs det kom med ansvar. Nu vill/ska man vara kompisar med sina barn, då förhandlar man också med varandra som kompisar. För man är så jäkla rädd att bli impopulär eller orsaka barnen FOMO och vara den där ”jobbiga föräldern” i klassen. Så jag tror den här ”kompisutvecklingen” föräldrar/barn gör det enklare för techbolagen att få agera barnvakter. Då de spelar på vårt samvete. Eftersom vi har så svårt med att hantera begränsningar. Det är enklare att ge barnet ett piller mot det ena och andra än att tänka att det är understimulerat. Ge det bara lite mer socker och en app så löser det sig prima och det är en garanti för att dålig stämning inte uppstår. ??‍♀️ // Anitha Cleménce

Tänk om det var så enkelt att peka ut någon och säga ”du är ansvarig, lös problemet.”
Men ansvaret delas nog mellan flera aktörer.
Ta TikTok som exempel. Vems är ansvaret? Företaget som byggde appen? Skärmtillverkaren? Den som köpte telefonen och godkände installationen? Den minderåriga användaren? Det är något vi alla måste fundera över.